| Forfatter |
|
Seth-Enoch Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 07 Januar 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Tilbage i 2004 købte jeg 4stk Peerless SLS12. Det var dengang hvor der ikke eksisterede nogen konefaktor i stuen og alt var muligt :) I dag, 7-8år senere, hvor vi er flyttet i eget hus, ja der har lyden i stuen de sidste 3-4år bestået af noget Logitech Z-5500 fordi det ikke fylder ret meget. Det er for så vidt også O-K, men så heller ikke mere :) Anyways, de 4stk 12" er monteret i 2 bassrefleks kasser, som jeg selv har strikket sammen i sin tid. Store klodser, som bare har stået i kælderen og samlet støv, sammen med den aldrende receiver og NAD effekttrin og lidt små dali højtalere. Lidt ærgeligt jo... Jeg går og pusler lidt med tanken om at det må være i år jeg få lavet mit hobbyrum i kælderen. Dvs. et sted til computer og "bio". Rummet er desværre kun 4x4meter ca., så pladsen er trang. Hvad har jeg af muligheder med nævnte enheder? Info er her: http://frequence-shop.dk/upload_dir/shop/830669.pdfJeg havde tænkt at enten skulle jeg prøve at flække det sammen til noget sofabord, hvor enhederne peger nedad. Eller også skulle man prøve at lave to kasser igen, men denne gang lukkede og hvor en af enhederne fungere som slave. Men kan de det? De skal bruges primært til film, eller faktisk nok kun til film, så det er vigtigt de spiller dybt. Så det jeg efterspørger lidt, er om der sidder en venlig sjæl derude som gider regne lidt på det for mig? Gerne lidt forslag til slave løsningen. Men al input modtages med kyshånd. NAD218 som trækker læsset iøvrigt. Burde være nok.
__________________ Livet er for kort til dårlige undskyldninger...
|
| Til top |
|
| |
Seth-Enoch Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, jeg har jo selv prøvet at kloge lidt i det i mellem tiden... Det er sikkert også sundt nok at få det opfrisket lidt :)
Nævnte enhed kan ikke køre som slave. Så er den løsning ligsom afdebateret :)
Frequence.dk sælger en kasse til omtalte enhed på 45x45x45, som indvendigt må være noget ala 41,2x41,2x41,2 hvis man bruger 19mm plade. Det giver en volumen på 69,9liter. Så skal der jo trækkes yderligere volumen fra til forstærker, rør og enheden. Et hurtigt bud siger mig at vi er nede på, bob bob 65liter.
Begge rør er ø7 og 21cm lange.
Hvis jeg så indtaster det i f.eks. WinISD, så får jeg nogle kurver der ser heelt forkerte ud. Så enten har jeg lavet en fejl et sted, eller også ved jeg ikk' hvad der er galt. Jeg synes derimod at man skal op i nogle noget større kasser, for at få en fornuftig kurve på den enhed.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 09 Januar 2012 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan også lave dem som dipol bass.. det kræver 1 meter afstand til bag vægen
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 Januar 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| du kan også lave dem som dipol bass.. det kræver 1 meter afstand til bag vægen |
|
|
Eller anden form for åben baffel, men med kun 16 m2 til rådighed er der måske ikke lige det mest oplagte.
|
| Til top |
|
| |
Seth-Enoch Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2012 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og tak for jeres indspark. Jeg har overvejet Dipol, men jeg synes det kommer til at se herrens ud. Desuden har jeg ikke 1m til bagvæggen :/ Og lige for at gøre forvirringen total... De parametre som der står i den pdf jeg linker til i toppen, er ikke ens med dem i denne udregner(vælg peerless SLS-12): http://graph.flexunits.com:8080/scp-dst.htm  Hvad for nogen er de rigtige?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 09 Januar 2012 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 09 Januar 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
by7ggede selv et kabinet engang til en sum med 2x12 sls den målte udvendig 45x80x80 cm og spillede fedt og dybt ...var afstivet så en kampvogn ku køre over den
|
| Til top |
|
| |
Seth-Enoch Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Isobarisk... Lyder interessant. Der burde jo være power nok i 4stk 12", selv som isobarisk, når rummet ikke er ret stort... Jeg har i mellemtiden været ved at søge det her forum igennem og det så ud til at SLS serien kom engang i 2003, så der stoppede jeg. Men jeg fandt ud af, at en god kasse åbenbart er på 74liter(+port volumen) og porten skal være ø11 og 22cm lang(~2,1liter). Altså et rum på 76,1liter. Jeg googlede lige hurtigt og faldt over tre mulige løsninger til 4enheder: 1.  2.  3.  Med min begrænset viden om emnet, så kan jeg ikke lige gennemskue hvilken der egner sig bedst til hjemmebio. Men vælges løsning nr. 1, så skal der vel være 2 porte i det midterste rum? Men vil der overhovedet komme smæk nok på, når der kun spilles ud igennem 2x ø11cm huller? Virker noget fesent  __________________ Livet er for kort til dårlige undskyldninger...
|
| Til top |
|
| |
Seth-Enoch Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at blive klog på det isobarisk sub, så har jeg været igang med at tegne :) Her er en 4th order bandpass kasse:  Her er så et billede mere, men nu med en ekstra enhed, altså isobarisk:  Skal begge litermål bare halveres så? Eller kun det ene? En forsigtigt gæt på porten, er at den skal forblive det samme. Og hvad hvis kassen ender med at se sådan her ud? Hvad skal målene så være, for nu skal der jo deles om pladsen i midten  ? Jeg gætter dog på at der nu skal 2porte til.  Jeg googler enten på det forkerte, eller også er det meget meget svært at finde nogle udregnere som kan regne med isobarisk subs og i den type kasse jeg tænker på
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 10 Januar 2012 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Forskellen ved isobarisk kobling af enhederne er at Vas bliver det halve. så hvis du udfører beregningerne med ½VAS skulle
det stemme
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, kører du isobarisk, kan du halvere boksvolumen, uanset kabinettype. Og man kan jo, som LGrau siger, blot udregne med den halve Vas, så får man det korrekte isobariske volumen med det samme.
Et alternativ til de her nævnte løsninger kunne være en el. 2 bokse med akustiske ventiler - de ville så kræve EQ'ing for at gå dybt. Til gengæld ville du nok få en bedre basgengivelse.
|
| Til top |
|
| |
Seth-Enoch Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for jeres input. Jeg skal ikke til at lege med EQ, den sub skal bare knaldes på effekforstærkeren, som sidder på subudgangen på receiveren og slut :)
Noget siger mig at jeg skal prøve at lave den kasse i krydsfinér først, for liige at tjekke om det lyder bare nogenlunde godt. Lidt træls at bruge for en formue MDF og så duer det ikke.
Det der bare ærger mig mest, er at jeg bruger fire enheder, bruger effekt til fire enheder, men får kun lyd som var det to der spillede :/
Men sådan kan det jo gå, når plads bliver et problem og man kun har sådan en type enheder til rådighed :)
Men lige et tillægs spørgsmål. Det ventileret kammer i midten, kan jeg bare ligge de to volumen sammen til éen stort, eller hvordan gør man det? Eller skal jeg holde mig til to der er adskilt med en plade i midten?
|
| Til top |
|
| |