Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Derfor lyder vinyl bedre! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2013 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Rigtig god læsning, Blackstef.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Juni 2013 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Ak ja... Hvad er bedst... Den evige diskussion, hvor man aldrig kan blive helt enige, men det er vel også mere den dialog man har mellem mennesker der deler samme passion, der er den mest interessante...? Jeg nyder både digital og analog lyd, det vil sige cd og vinyl, vel vidende at om føje år er streaming i sådan en kvalitet, at det vækker min interesse... Og så kommer der nok noget nyt? Og så bølger diskussionen igen... Jeg sammenligner en gang imellem de dubletter af vinyl og cd, jeg besidder, men der er ingen direkte vinder, men der kan være forskel, det er klart, og det er sådan, at den musik der blev lavet til pladespiller lyder bedre end en direkte kopi til cd, og det gælder også for den anden vej, men det er ligeså meget kvaliteten der nok har noget at sige her... Men der er vel også en wauv effekt? Som dengang jeg havde inviteret familie til spisning, og min far bællede rødvin i sig, indtil han kiggede etiketten nøje efter, og fandt ud af at det ikke var noget billigt sprøjt han hældte i hovedet, så fik piben en anden lyd, og resten af flasken nød han andægtigt...
Med venlig hilsen Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Ultralyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2010
Lokalitet: Stor-K�benhavn
Sendt: 08 September 2013 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Personligt nyder jeg alle formater så længe musikken stimulerer mine ønsker.

Jeg sværger dog til at den bedste formidling jeg oplever, når alle vilkår er ultimative, er med ½-spors 38cm/s spolebånd.

Oftest er begrænsningen i lydkvalitet jo ikke aftastningen af mediet men selve mediets tekniske optage kvalitet.

Det er i øvrigt dybt foruroligende at man, mange stedet på internettet, kan læse "endegyldigt" formulerede svar på spørgsmål om hvad der er bedst lydkvalitet fra folk der ofte blot har adgang til middelmådigt udstyr og et lokale der lader meget tilbage at ønske akustisk.
Til top Vis Ultralyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ultralyd

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 September 2013 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Nemlig Ultralyd, kan kun give dig 100% ret

Nu er top high audiophil udstyr en ting, nydelasen er en anden, meget musik er elendigt indspillet og mange sidder med en snes gode lp/cder og resten er bare middelmådig
Oprigtig fik jeg mig en opvågning i 80erne da jeg første gange hørte OPUS3 plader mf
Det lød jo for hulen da godt selv på et billigt anlæg, med andre ord indspilles det (for mig naturligt (2 mikrofoner)) så kan musik være en oplevelse selv på billigt udstyr og ja det er værd at tænke over når man udtaler sig om hvad der er bedst eller dårligst inden for hifi
Dårligt indspillet musik lyder også elendig på lp som på cd eller dvd eller sacd

Just How "Absolute" Is Recorded Sound
Der findes bare ingen absolut perfekt kvalitet.

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006
Sendt: 20 September 2013 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Cd,en er Død, og vinylen dør også inden længe, jeg har selv et vinyl set-up til 20k, jeg køber en gammel tresser skive på Ebay
i ny og næ, for det meste lyder det ikke særligt godt, men det er sjovt at lytte til 1th press fra dengang, ikke desto mindre får
min pladespiller tæsk af min MDHT HAVANA over Foobar2000. fatter ikke dem der gider at købe de der 180g genoptryk, de er
så overmikset lyder af H-til i forhold til de Originale skiver.
Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 20 September 2013 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hvor sjovt ... det med vinyldøden begyndte man også at tale om i 1982 ...

Salgstallene for lp'er viser noget ganske andet, end at døden er nært forestående. Men du har en pointe, for som John Maynard Keynes så
indsigtsfuldt udtrykte det allerede i 1923, så er vi i det lange løb alle døde. Så er det blot at afvente, hvor længe det lange løb varer.

Jeg har for en en sikkerheds skyld polstret mig med nogle tusinde lp'er at fordrive ventetiden med (og en kælder fuld af rødvin, men de varer helt
sikkert ikke så længe) ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Yes.. nostalgien vil altid leve, men alle de butikker med nyere vinyl tror jeg ikke på...desværre, men egentligt fedt at de unge
er tændt på vinylen...men lydmæssigt spild af penge

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 20 September 2013 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Det er altid godt, at vi har sådan nogle som dig, der har set lyset og vil lede masserne på den sande vej til erkendelse og et livstidsmedlemskab i
absolutismernes klub.

Havde egentlig ikke troet, at jeg skulle blive religiøs på mine gamle dage, men for dælen, hvor er det tæt på, når jeg bliver præsenteret for så
indsigtsfuld og gennembearbejdet en analyse over klodens analoge tilstand.

Jeg tror ...

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Sendt: 20 September 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

ehapa skrev:
Yes.. nostalgien vil altid leve, men alle de butikker med nyere vinyl tror jeg ikke på...desværre, men egentligt fedt at de unge
er tændt på vinylen...men lydmæssigt spild af penge

Den sidste bemærkning skulle lige med. Det skal helst være sådan at man lige kan trumfe med et eller andet fuldstændig ligegyldigt postulat som ingen kender svaret på. Analog kontra digitallyd. Hold nu op hvor det en ligegyldig diskussion. Måske man bare skulle håbe på at folk er tilfredse med den lyd de får fra deres medie. Den her kåringsmentalitet er ikke givende for vores hobby. Men alt udstikkes fra toppen og ligeså forplanter det sig i debatten.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 September 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg synes diskussionen er kørt noget af sporet. En CD er baseret på behandling af data! I 1982 var en Phillips XT10 HOT, den opererede med 10mhz processor. Dyret kostede 10kkr! Der er sket noget de sidste godt og vel 30 år. Nu er situationen at man optager med 24/192(eller højere) og det KAN lyde bedre end et vinyl setup til 70-80kkr. Men gør det ikke altid. Ingen tvivl med en god DAC til 1/10 del får man betydeligt mere vellyd for pengene, hvis optagelsen er rigtigt god. Det er den desværre ikke altid!
Det er heller ikke al musik man kan få digitalt, så det varer meget længe før jeg skrotter min vinyl!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hmm... Spild af penge...? Hvem skal bestemme hvad der er spild af penge og hvorfor...? man kan stadig ikke tage noget med herfra... Så derfor
gælder det om at trives mens man lever... Derfor er jeg på vinyl... Når nydelsen skal have en tand ekstra, ellers på cd, når der skal være musik fra
baggrunden... Gerne med vin... Eller en hamrende god øl... Eller tre Cd er død... Lp er død... Komgen er død.... Men jeg lever, og mens jeg gør
det... Ryger skiverne af og på de forskellige afspillere, mens jeg til tider studerer coveret... Kan være jeg hopper på streaming... På et tidspunkt, men
jeg vil stadig have en eller en del pladespillere, og en enkelt cd afspiller... Skabet fuld af vin og køleren med ditto øl... Og så kan alle andre rende
rundt og postulere at det ene eller det andet er død...

God weekend
Med venlig hilsen
Struktøren

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 20 September 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Nå, vi kom da lidt op i omdrejninger, hva' drenge

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

jep... Fordi vi kan

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Bevares...jeg holder da af at høre en Chuck Berry skive fra 1958 med SPU og det hele...mit anlæg er iøvrigt fra 1957-1967 med undtagelse af
dac/kabler, men jeg synes at de digitale medier rykker for tiden, og derfor får man meget vellyd med en dac til et par tusind, hvis man skal have
samme lyd med vinyl skal der en del flere tusser på bordet.....så detttttt...

Brumme67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 September 2013 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Lytter selv til CD, LP, Superaudio CD, DVD Audio, Bluray audio og streaming.

For mig handler det om lytteoplevelsen og ikke om det lige er en CD eller LP man har sat på. Indspilningen er selvfølgelig vigtig, men det kommer igen an på hvilken genre det drejer sig om. Garagerock skal lyde beskidt og er tit dårligt produceret, men her er det energien i musikken som træder igennem.
Den bedste indikator er, når man har lyst til at høre mere og ikke bliver træt i ørerne, så er det lige meget om det er på et anlæg til 100kkr eller en boombox til 500 kr eller hvilket medie du lytter til.
Til top Vis Brumme67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brumme67

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 21 September 2013 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Det bedste medie er, når musikken kan nydes til fulde, gode indspilninger honoreres til fulde, og de dårlige ikke udstilles analytisk.

Og der findes både dårlige vinyl- og CD-aftastere, såvel som der findes gode ditto.

Jeg har et setup i lytterummet, hvor både vinyl og CD lyder lige godt, uanset indspilningkvalitet. Så det kan altså sagtens lade sig gøre, om end man skal have lidt flere penge op af lommen

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Tjae... Flere penge op af lommen hvis nyt, lidt mindre hvis det er brugt, ellers kan man "nøjes" med det man har... Eller som flere i min
omgangskreds incl. Jeg selv.. Arbejde med støjende maskiner og værktøj... Så er hørelsen, desværre, ikke så krævende
Nå... Men igen... Om det ene er dødt eller lever... Tjae, det vil fremtiden vise... Mon ikke der var mange der klappede da man gik fra rør til
transistorer i radio... For mange år siden..., og lever rør ikke stadig den dag i dag...? Eller horn højttalere... For eksempel... Godt være der kommer
noget nyt, og heldigvis for det, det kaldes innovation og skabelyst, men derfor behøver det der skal erstattes ikke at være dårligere...
Nå, jeg kunne blive ved, men skal ud og have plukket hyld, fundet en flaske vin til i aften, mexicansk... Eller det der ligner på menuen... Og så have
fundet ud af, hvordan man bedst pakker det Bose ned og sender på pension i garagen, med den langhåredes velsignelse...
Stadig god weekend
Med venlig hilsen
Struktøren

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 September 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hvad betyder mediet, hvis det man glemmer musikken. Er det ikke det det trods alt handler om ?

Jeg har benyttet streaming i omtrent 2 år og lysten til musik bare dalede mere og mere. Så for et lill eårs tid siden hæv jeg alle
cd'erne frem igen og reinvesterede i et mindre vinylsetup. Streaming er næsten droppet (Wimp er rart på telefonen).

Nu vokser musiksamlingen af fysiske medier kraftigt, lysten til musik er kommet seriøst tilbage og lydkvaliteten er måske nok
droppet en lille tak, men for f....n jeg hygger mig   
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 24 September 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Det er sgu rart, at kunne røre ved det også.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2013 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Altid rart at kunne få lov til at røre... At føle... At mærke et fysisk produkt...

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes