Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af mine nye baghøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 22 December 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har fået nye baghøjtalere (B&W DS6 S3), MEN er meget i tvivl om placering...

Nedenfor er linket til mit setup, hvor der på sidste side er anført en lille skitse. For at kunne forstå den bør man nok lige kigge på billederne, hvor man kan se de gamle baghøjtalere og rummets indretning. Jeg har i min tråd også beskrevet hvordan jeg selv umiddelbart har planer om at placere dem... Håber I kan hjælpe lidt, så jeg kan få boret nogle huller 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83634&K W=Jonas47&TPN=3

Til top Vis Jonas47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas47

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 December 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hej. jeg ville stille dem på samme måde, med diskant pegende mod lytte position.
Når det er sådan en tripolar højtaler, kan den placeres næsten alle steder. bag dig, på siden osv.
Men jeg ville sætte dem i hjørnerne, hvor de andre stod.
Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Det er planen at de skal hænge på væggen. Hylden er allerede pillet ned. Men hvis jeg så sætter dem på sidevæggen med 5 cm ind til bagvæggen, vil de så fungere udemærket, selvom jeg gerne vil benytte dem som dipole i surround?

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 December 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Nu om stunder bør alle højtalere i et surround set-up være monopole. Hvis der skal være diffus lyd, bør denne information ligge i selve lydsignalet, og ikke være noget højtaleren skaber. Dipole højtalere hører til tiden med Dolby Prologic o. lign. Hvis systemet tilmed også bruges til flerkanal musikgengivelse er det helt forkert med dipol-indstilling.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Nu om stunder bør alle højtalere i et surround set-up være monopole. Hvis der skal være diffus lyd, bør denne information ligge i selve lydsignalet, og ikke være noget højtaleren skaber. Dipole højtalere hører til tiden med Dolby Prologic o. lign. Hvis systemet tilmed også bruges til flerkanal musikgengivelse er det helt forkert med dipol-indstilling.

Hvordan kan det så være at M&K (som jo er ret kendt mærke indenfor surround) fx også bruger baghøjtalere med en side mellemtone/diskant? Og det samme er tilfældet i de rigtige biografer?? Synes da det må give et større lydbillede på denne måde, når man "kun" har plads til 5.1

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 December 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

En Baghøjttaler skal typisk placeres i en højde som er 160-180cm over gulvet, dette er for at sikre at lyden kommer godt over lytte position, men stadig ikke bliver for indelukket med at placere den i et hjørne. Jeg har personligt være til en demo aften, hvor det var en mand fra M&K som fortalte dette.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Sendt: 23 December 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige at til 5.1 gør det skam ikke noget. dipolar ville men ikke tripolar.
sæt dem et godt stykke ude på væggen. min. 15cm
Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jonas47 skrev:
Batman skrev:

Nu om stunder bør alle højtalere i et surround set-up være monopole. Hvis der skal være diffus lyd, bør denne information ligge i selve
lydsignalet, og ikke være noget højtaleren skaber. Dipole højtalere hører til tiden med Dolby Prologic o. lign. Hvis systemet tilmed også bruges til
flerkanal musikgengivelse er det helt forkert med dipol-indstilling.

Hvordan kan det så være at M&K (som jo er ret kendt mærke indenfor surround) fx også bruger baghøjtalere med en side mellemtone/diskant?
Og det samme er tilfældet i de rigtige biografer?? Synes da det må give et større lydbillede på denne måde, når man "kun" har plads til
5.1

Tripole er en hydbrid mellem monopol og dipol. Dvs en diskant og mellemtone på frontbaflen , og to fuldtone enheder på begge sider , som spiller i
modfase. Det bedste fra begge verdener
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

jandersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 23 December 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas

Jeg har også været i tvivl om opstilling af baght. men har valgt at bruge denne opsætning. Om det er det bedste er ikke sikkert, men det lyder nu meget godt.

http://www.thornet.dk/baghjt.htm

Mvh. Jørn

Til top Vis jandersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jandersen

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 December 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jonas47 skrev:
Batman skrev:

Hvordan kan det så være at M&K (som jo er ret kendt mærke indenfor surround) fx også bruger baghøjtalere med en side mellemtone/diskant? Og det samme er tilfældet i de rigtige biografer?? Synes da det må give et større lydbillede på denne måde, når man "kun" har plads til 5.1

Det er ikke ment som en kritik af de forskellige højtalerfabrikater der giver muligheden for forskellige indstillinger - jeg har selv nogle glimrende af slagsen af mærket Energy. De kan fungere både som dipoler, bipoler og monopoler. Jeg kører dem alle som monopoler - både i 5.1 og 7.1 setup. det giver det mest korrekte lydbillede. Jeg tror at hvis man køre alle 4 surroundhøjtalere med diffus lyd i et mindre rum - så roder det hele sammen. Dipol indstillingen fungerer nok bedre i et stort rum. Mange eksperter mener dog at alle højtalerne i et surround setup bør være monopoler når lydsporet er i de nyeste formater.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2010 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Tak for dem glimrende link jandersen. Nu fik jeg da smidt dem op på væggene. Fandt ud af at der ikke var så meget at diskutere mht. placering (mente kæresten åbenbart) Så nu hænger de der hvor det er "tilgiveligt"... hehe... Så må jeg bare prøve hvad der spiller bedst ved surround. Skulle jeg gå hen og synes om dipol indstilling, skal jeg så også sætte dem til det når jeg kører med auto-kalibrering??

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Jonas47 skrev:
Batman skrev:

Det er ikke ment som en kritik af de forskellige højtalerfabrikater der giver muligheden for forskellige indstillinger - jeg har selv nogle glimrende af slagsen af mærket Energy. De kan fungere både som dipoler, bipoler og monopoler. Jeg kører dem alle som monopoler - både i 5.1 og 7.1 setup. det giver det mest korrekte lydbillede. Jeg tror at hvis man køre alle 4 surroundhøjtalere med diffus lyd i et mindre rum - så roder det hele sammen. Dipol indstillingen fungerer nok bedre i et stort rum. Mange eksperter mener dog at alle højtalerne i et surround setup bør være monopoler når lydsporet er i de nyeste formater.

Det kan der selvfølgelig være noget om Nu er der ikke andet for end at prøve hvad der lyder bedst herhjemme... De spiller sikkert også fint som monopole;)

ole post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 Januar 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

hej har selv 4 af de b&w s6 højtalere i et 7,2 setup og må sige at ved film/tv er de suveræne i den diffuse lyd. rumvirkningen
virker langt større end ved monopol instilling.
ved musik er det bedst at stille dem om til monopol.

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

ole post skrev:
hej har selv 4 af de b&w s6 højtalere i et 7,2 setup og må sige at ved film/tv er de suveræne i den diffuse lyd. rumvirkningen
virker langt større end ved monopol instilling.
ved musik er det bedst at stille dem om til monopol.

Efter lidt forsøg er jeg kommet frem til bedst at kunne lide lyden i dem, når de står til monopol. Dette er tilfældet både ved film og musik. Grunden til at den diffuse effekt ikke fungere er måske min placering (de reflekterer ind i bagvæggen ved dipol) - en anden kan også være fordi jeg er så vant til at baghøjtalere skal spille monopol for at lyde "korrekt". Jeg synes surroundeffekterne med dipol-indstilling bliver for upræcist placeret, og det er bare ikke så fedt i mine ører. Til gengæld må jeg sige at de gør det perfekt i monopol indstilling Lydebilledet er blevet meget større, og sammenhængen mellem front og baghøjtalere er bare  Billeder kommer i min tråd i løbet af ugen ;)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes