Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Denon = Marantz eller omvent? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sbrinch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Sbrinch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sbrinch

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 December 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

JEG havde taget Marantz.
Hvorfor?
Fordi denon typisk laver receivere med lidt lysere lyd ifh. til Marantz :) Og jeg er til den varme lyd.
Og Marantz design er sq lidt for lækkert at se på også.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Denon og Marantz skulle efter sigende være ejet af det samme konsortium!
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Mikkel det er korrekt!
Men Selvom Carlsberg ejer Tuborg (eller så er det omvendt?) Så smager de 2 øl heller ikke ens ;) 

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 December 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

De her samme ejer.
http://www.dm-holdings.com/eng/about/history/

Men det er så vidt jeg ved, første gang deres surround forstærkere deler indmad. Det ser i hvert fald sådan ud på billederne.
Men der kan jo være små ændringer, man ikke lige ser med det blotte øje.

Der er også en lille forskel på strømforbrug. Marantzen bruger 30w mere ved fuld belastníng. Men det kan måske skyldes måle
metode?

Men det er da ærgeligt hvis de er 100% ens som det ser ud til       
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg tror skam ikke de er ens. Som man dog kan se på linksene, ser de ud til at være rimelig ens opbygget, men hvad der gemmer sig under ombygning er svært at forklare. Jeg tror stadigt det er Marantz folk der står bag udviklingen på Marantz forstærkerne :) 

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Har fundet oplysninger om at det IKKE er Denon der ejer Marantz, men netop et andet stort firma :

Her er lige det jeg har fundet på AV-connection :

Marantz har siden firmaet startede i 50'erne især været kendt for deres forstærkere, som ofte bød på banebrydende teknik, men først og fremmest høj lydkvalitet og solid opbygning. Gennem tiden har også firmaets meget musikalske CD-afspillere nydt stor opmærksomhed. I det hele taget er Marantz en virksomhed som sætter lyden først.

I 2002 blev Marantz en del af et stort selskab der bl.a. ejer anerkendte virksomheder som Denon og McIntosh, samt en række andre elektronik virksomheder. Dette har betydet at udviklingsmulighederne er blevet endnu større. Dette kommer ofte til udtryk i deres surround receivere, der har de nyeste og mest avancerede løsninger. Derudover er det et gennemgående tema i Marantz' surround receivere at de også kan spille stereo. Ikke bare kan de, men de gør det faktisk ganske fornuftigt. Ofte ser man at producenter af surround receivere glemmer, at mange også bruger disse til at høre musik på. Det har Marantz ikke glemt! Og det kan høres.

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Der er heller ikke nogen, der har skrevet at Denon ejer Marantz. Men at de har samme ejere. Som der også står i det link jeg
har postet

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Flot, jeg tror bare jeg har misforstået det Mikkel skrev!
Det må være trætheden 

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Det kan jo ske

Sbrinch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Når man kigger på opbygning er de ens ( billed/digital del og effektforstærker ) så de må lyde ens...

Noget andet er , jeg ville føle mig snydt når man giver 10.000 kr. og får sådan en billig opbygning

Fx- kølepladen som man finder i 1.500 kr. modeller

En af mine venner har lige købt en Onkyo 608'er ( 3.000 kr. ) og den skulle vi da lige kigge inden i  http://www.areadvd.de/images/2010/Onkyo_TX_SR608/inside_komp lett.jpg

Den har til prisen en noget beder opbygning end Denon og co.. og tag fx- Onkyo 1008 til 10.000 kr. http://www.areadvd.de/images/2010/Onyko_TX_NR1008/Innenleben 8.jpg flot!

Selvf. er det bare hvad jeg syntes, men folk med forstand på eletronik vil give mig ret ;-)

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 December 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nyt at man fik (får) mere for penge når man køber Onkyo... Fra de gamle dage hvor Audiscan kørte med Onkyo og Integra modeller til idag, hvor en f.x. 808 http://www.eu.onkyo.com/products/TX-NR808.html 

kan købes for 7000 kr.... man skal af med en del flere penge hvis Denon skal være med...

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 December 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Sbrinch skrev:

Når man kigger på opbygning er de ens ( billed/digital del og effektforstærker ) så de må lyde ens...

Noget andet er , jeg ville føle mig snydt når man giver 10.000 kr. og får sådan en billig opbygning

Fx- kølepladen som man finder i 1.500 kr. modeller

En af mine venner har lige købt en Onkyo 608'er ( 3.000 kr. ) og den skulle vi da lige kigge inden i  http://www.areadvd.de/images/2010/Onkyo_TX_SR608/inside_komp lett.jpg

Den har til prisen en noget beder opbygning end Denon og co.. og tag fx- Onkyo 1008 til 10.000 kr. http://www.areadvd.de/images/2010/Onyko_TX_NR1008/Innenleben 8.jpg flot!

Selvf. er det bare hvad jeg syntes, men folk med forstand på eletronik vil give mig ret ;-)

Er en stor massiv køleprofil = god opbygning? Såvidt jeg husker så er det vigtigste for en køleprofil at den har et stort overflade areal, og så behøver finnerne hverken at være en halv eller hel centimer tykke.

På nogle punkter giver Onkyo muligvis nok mere for pengene end feks Denon, men til gengæld er de så lidt mere skrabede på andre punkter når man kigger på funktioner og software. Hvis man feks ser på Onkyo TX-SR608 VS Denon AVR-1908 så har Denon'en bedre auto-opsætning/kalibrering samt feks USB-tilslutning, til gengæld har Onkyo'en muligvis lidt mere effekt samt lidt flere analoge og SPDIF tilslutninger (hvis man ser bort fra HDMI)

PS: Onkyo var da vist ikke for heldige for et par år siden, for der var vist en model eller to som i nogle tilfælde gik ild i.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du kan komme rimelig langt med ca. 13kilo på hånden, men efter som du allerede har kigget på Marantz, så vil jeg ikke forsøge at forklare dig fra det. Da jeg selv er Marantz fan og syns at de gør det utrolig godt.

Men vedr. det med Onkyo, der er jeg ikke helt enig med de andre. Det er en fin reciever, den har masser af power og okay design hvis man kigge på den vej  men lydmæssigt i forhold til Marantz, arr der kommer Onkyo ikke i nærheden. Jeg har selv hørt Onkyo 808 og den spiller da godt og gør det godt, men i forhold til hvad Marantz kan levere lysmæssigt, der fik Onkyoen ikke et ben til jorden, ja Onkyo har masser af power, men når man giver den noget power på volumen knappen, jahe så virker det som om at den har svært ved at "spille højt", og når den endelig kommer op i den høje volumen, så kommer der en lille mærkelig lyd, som sidder meget i diskant området, så en slag lille pive lyd. Dette er noget som jeg har oplevet.

Men jeg syns ikke at Onkyo er lige så åbne og klar i lyden som Marantz er, både stereo og surround mæssigt.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Denon og Marantz er ejet af DM Holding, og de deler en stor del af vejen udviklingsafdeling, især når snakken går på surround og billedprodukter (Bluray-afspillere).

Man kan altid argumentere frem og tilbage om hvad og hvem der er bedst, og en direkte sammenligning er nok den mest fair. Onkyo er også en stærk spiller, men de mangler lidt hvis man kigger dem efter, især på billeddelen - Anchor Bay-chippen, som jo roses til skyerne, er endnu ikke anvendt nogle steder i deres "mainstream"-produkter (ikke engang i Integra-serien), men de bruger derimod stadig Reon og Faroudja som har nogle år på bagen.

Hvad der er bedst af mærkerne er nok lidt op til den enkelte - jeg kan personligt lide alle 3. Kigger man på opbygningen tror jeg dog næppe at folk "med forstand på elektronik" vil kigge på hvilken køleprofil der er monteret - de vil nærmere kigge på hvilken teknik der er anvendt, og her er Denon og Marantz foran på nogle punkter, og ofte bliver Onkyo "punket" i anmeldelser for ikke at være fantastisk strømstærke - jeg har ikke hørt de seneste, så jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt det er korrekt. Fede ser de dog ud

Sbrinch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen, nu gav jeg også kun køleprofilen som et exemple, kan komme med et andet ;-) , denon avr 1911 til 3200-3700 kr. vægt 10,2 kg

Onkyo 608 til 3000-4500 kr. vægt 11,5 kg, og der til skal bemærkes den har et mindre kabinet (vægt) end Denon

Det med lyden vil jeg ikke blande mig i da det er en smags sag! (højttaler, rum, opsætning  osv.)

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Det er ikke første gang der er brugt det samme layout. Men det betyder ikke at de Spiller ens. Jeg vil tro at det er rest svært at se forskel på to
forskellige d/a konverter. Det er derimod meget nemt at høre forskel. Denon og Marantz har rigtig mange gange haft nøjagtigt det samme layout,
men jeg har aldrig hørt de to mærker spille ens
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes