Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Onkyo TX-SR 805 - 4 eller 6 ohm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har anskaffet mig denne fantastiske surround reciever.

Front, center og surroundhøjttalere er alle 4 ohm.

Mit spørgsmål er så om hvorvidt i ville råde mig til at indstille recieveren til 4 ohm eller til 6 ohm og derover. Jeg synes at have læst mig frem til at eneste ændring fra den ene indstilling til den anden er at man ikke udnytter recieverens fulde udbytte ved 4 ohms indstilling, da den neddrosler recieveren for at den ikke bliver for varm.
Da jeg har to blæsere kørende ovenpå recieveren for at holde den kølig, kan der så være noget i vejen for at sætte recieveren til 6 ohm og derover for at få fuldt udbytte af den selvom højttalere er 4 ohm?
Til top Vis MartinT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinT

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Nej den skal stå på 4 ohm hvis du sætter den til 6ohm bliver den for presset.Du behøver ikke de 2 blæser du har oven på , den har 2 80mm blæser en i hvar side de bliver aktiveret hvis den bliver for varm og det har jeg ikke fået min til endnu.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

http://www.audioholics.com/reviews/receivers/onkyo-tx-sr805/ tx-sr805-setup

Jeg læste bare ovenstående review hvor de skriver:

"One other piece of advice while manually checking settings is to make sure that the receiver is set for 8 ohm speaker impedance. The provision of this setting on a receiver is to make Underwriter’s Laboratories happy under certain specific test conditions, but it is nothing more than a choke on output power, irrespective of the actual speaker impedance. As always, make sure the receiver is well ventilated, and if necessary, use active cooling such as a small fan to vent at the heat sinks. I did find that this particular receiver runs hot, so some sort of acoustically controlled active cooling is recommended, especially if the unit is to be installed in a confined space or enclosed cabinet."

Ved godt at 4 ohm er den sikre indstilling men har svært ved at acceptere at jeg måske går glip af nogle watt bare fordi den drosler sig selv ned. Hvis det at den bliver "presset" er ensbetydende med varmeudviklingen så må de to faner ovenpå da kunne løse dette problem? Jeg har desuden ingen luft til siderne af recieveren da den står i en tv bænk hvor der kun er luft over/bagtil/fortil.

Ud over varmeudvikling er der så andre forhold der gør sig gældende i forhold til at skullle vælge 4 ohm frem for 6-8 ohm?

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Det er ikke varmen der tar livet af forstærkeren , hvis du køre i 8ohm er din trafo sådan indrettet at når den køre 8ohm bruger den ikke så mange viklinger på trafoen men når den køre 4ohm bruger den alle vikligerne på trafoen så den skal stå på 4ohm når du bruger 4ohms hvis den står anderledes kan du direkte brænde den af .Det er den øvrige eletronik der står af.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Godt så

Jeg ændrer det til 4 ohm når jeg kommer hjem :)

Men er der noget rigtigt i at den neddrosler dens output når 4 ohm setting vælges?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes