Emne: udskiftning af opamps ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 03:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg roder en del med opamps men er ret grøn på området
jeg har skiftet en del ud i udstyr
i min crown powertech ,der forøvrigt er identisk kredløbsmæssigt i indgangen ,med studio reference serien ,der benytter det
samme kredsløb med mc33079 i indgangen
den mc 33079 kreds der sad i indgangen på powertechen er byttet ud med en tle2074 ,det gav et pænt løft i lyden
jeg har nu overvejer at sætte 4stk opa627 i på brown dog konvertere ,først single til dual kovertere og så dual til quad
konvertere
eller 2 stk diskrette 5532 opamps fra new class d på en brown dog konverter
kan man skifte en mc33079 ud med 2 stk 5532 på brown dog konvertere?
der sidder 3 opamps i udgangen på min dac en parrasound dac 1100 hdcd ,det er ad841 ad845 og ad746 ,hvad kan man
bruge af upgrades her ,istedet for ad845 kunne man vel bruge opa627 som direkte drop in
til sidst min creek obh11 hovedtelefon amp der har fået skiftet lytter til elna simlic og opamp 5532 ud med opa2134 har også
prøvet med tle2072 der egenlig lød bedre end opa 2134 i mine ører ,men nu kommer der en 5532 diskret opamp fra new
class d ,som skal afprøves i creeken det glæder jeg mig til ,jeg har et par akg k702 proff hørebøffer at lytte med
kan nogen give mig nogle gode råd især med dacen
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 03:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
crownen var forøvrigt meget tilukket i lyden med mc 33079 ,før den fik nye opamps og den lille blå elna cap blev udskiftet
med
en elna silmicll ,først blev opampen udskiftet ,og den oprindelige elna kondensator forblev i kreds løbet
jeg tabte nærmest kæben da jeg hørte crownen med tle2074 ,meget større åbenhed ,impuls og timming blev bedre
,dynamiken
blev markant bedre
med simlic kondensatoren kom der endu mere ro og stereo perspektiv på ,den er på 100uf ,hvad gør man lige ,har det ikke
fedt med at have en lyt i signalvejen ,hvor finder man et alternativ til elnaen ,helst i polypropylene ,der er til at betale ,er en
jensen lyt en mulighed
anlægget består af en parrasound cd cd/c1000 ,parrasound dac da/c1100hd ,croft charisma rør preamp med udvidet psu ,
crown powertech 2.1 ,jbl 4412a med alle delefilter udskiftet til jenses kondensatorer ,duelund modstande ,og jantzen
kobberfolie spoler ,7/9 forsølvet kobber i teflon kabel 1,5 kvadrat ca 1,5 meter i biwiring som ht kabler ,ganut signal kabel til
resten ,alen bradley digital spdiff ,audioqust spdiff
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydfrede, jeg ville passe meget på at "swappe" opamps i din Parasound Dac. De tre fra Analog Devices du nævner, har vidt forskellige karakteristika. Fælles for dem er, at de er svinehurtige både i risetime and settlingtime. AD 845 er unitygain stabil = stabil fra 1 gangs forstærkning = ingen forstærkning. AD 841 er kun stabil ved 10 ganges forstærkning eller derover, AD 746 2 ganges forst. eller derover. De har en DC-nøjagtighed på udgangen på mindre end: AD 746=0.5mV, AD 841=1mV og AD 845=0.25mV, så tilsyneladende ligger der rigtig meget gennemtænkt udvikling bag det kredsløb . Udover det til info, er AD 845+AD 841 single omamps medens AD 746 er en dual. Hvis din Dac er DC-koblet (uden kond i udgangen) risikerer du at brænde noget udstyr af (som du sætter den til), så mit råd til dig er: PAS PÅ . Med hensyn til "lytten" i Crown´en, du kan sagtens skifte den med en polyprop, den behøver ikke at være på mere end 4-6-8-10 uF f.eks.
http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/claritycap-sa-10-0uf.h tml
Glædelig Jul    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
fedest og go jul
der er nok ikke så meget at hente ,i dacens opamps alligevel
dac'en spiller ret lækkert ,det er john curl fra mark levison der har designet kredsløbet ,havde tænkt at udskifte den med en
parrasound dac 2000 ,hvilket er droppet da den også har ic'er i udgangen
så enten roder jeg mig ud i et rent diskret udgangs trin ,eller køber en nyere dac og opgraderer den ,parrasounden skal
alligevel i løbet af kort til recappes pgra alder
fik en diskret 5532 opamp idag fra new class d ,til creek hbll ,umidelbart virker den ikke sønderligt bedre en tle2072 ,men
jeg forventer den lukker betydeligt mere op end tle2072 ,når tildpilningtiden er ovre ,og så må vi se om lars endeligt har fået
lavet noget der er stabilt niok til ikke at brænde af ,den man og hans the end forstærkere har kostet dyrt i afbrændte high
end højtalere ,bla et sæt originale snell ,så det var med rystende hånd man betalte for op ampen ,til crownen vil jeg afprøve
bursons opamps ,tør simpelt hen ikke bruge lc audio/new class d
mvh frede
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt, du nævner The End, tror faktisk mere, det beror på dårlig samlig/prioritering af komponenter. Har bygget 3 x 2 monotrin i tidens løb til venner, der alle kører uden fejl i dag. Det ene sæt kørte i 11 år på et sæt Martin Logan Sequel II, absolut uden et eneste problem, blev derefter opgraderet til Millennium XP i samme kasser, kun forstærkermodulerne udskiftet, og de spiller den dag i dag fejlfrit. Har for mig og andre været en billig måde at komme til relativt go´ lyd på .
Hvilken DAC kreds sidder der i din Parasound???? Måske en idé, at skippe opamps fuldstændig, gå direkte ud af dac og ind i et par dobbelt trioder (srpp)????? __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
dobbelt trioder er altid lokkende ,de kan noget med musik
jeg bruger anlægget til musik produktion ,det bliver nok for varmt i lyden ,det er rigeligt med croften i signal vejen den har
jeg vænnet mig til at lytte uden om ,den lidt ,men på den super fede måde ,ville ikke undværre den i signal vejen ,så ville
lyden blive ulidelig
converterne er burr brown pcm63j i push pull i dual mono setup
men et rent diskret udgangstrin til dacen er nok løsningen
der ligger et gode billeder af dacen uden tøj på her
http://www.audiopt.net/t11906-dac-parasound-1100hd
http://pic5.audiogon.com/cgi-bin/image?dgtlconv&1314051529&p ic&class&i/c/f/1308867090.jpg&Parasound-DAC-1100hd
http://i51.tinypic.com/1fjxh1.jpg
http://i53.tinypic.com/33vjgcp.jpg
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg var ung og relativt uvidende ,dengang jeg legede med the end ,heldigvis er der idag internettet ,som en fantastisk tank fuld
af viden og lærdom ,det er af rent økonomisk nød ,og ønsket om go lyd ,der har fået mig igang med selvbyg og mods ,the end
var vist bare ret emsig med ledningerne fra lytterne ikke måtte værre for lange ,og man skulle jo fylde 2stk 4 unit kabbineter
op med lytter ,og et enkelt udgangstrin i hver ,det gav mange ledninger ,dengang var jeg heller ikke klar over vigtigheden af
en stel stjerne
mvh frede
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
der må være noget at hente i den gamle dac stadigvæk ,den kører fint med mit adat system,ingen problemmer i at æde 24bit
48khz ,den får også ekstern clock fra en art wordclock via input kablet ,og synker fint med systemmet ,derfor kører den
stadigvæk ,og så lyden bare megafedt stadigvæk ,spiller r..... ud af bukserned på mange nye dacs ,mine venner kommer forbi
mit lydstudie for at afprøve ,har hørt et par elendige usb dacs ,en v dac der skuffede fælt ,en benchmark dac 1 ,der ikke kunne
følge med ,så jeg er mest til min gamle dac ,jeg har ikkke de der 20kilo til en ultimativ brugt dac ,da studiet er et sideprojekt
der ikke genererer mange penge
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad ville den ultimative erstatning for mc33079 jfet quad opamp være ,kan man bygge et komplet diskret board der kan
erstatte mc33079 ,og så hardwire boadet til iprintkortet
hvad er der af bedre alternativer til mc33079 i opamps
4xsingle opa627 på brown dog konvertre er nok den bedste løsning
men findes der ikke alternativer til opa627 ,da den billigeste jeg kan finde inden for eu koster 20eur
den diskrette opamp skulle lige igang ,den lukker stille og roligt op for lyden ,efter ca 4 timers drift lyder den ok
ser frem til at høre hvordan den lyder om et par uger når den er spillet til
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj,
Glimrende ide, det med at "omgå" de lausige lytter der sidder i signalvejen på Crown. C144 (244) kan du roligt kortslutte dog er
jeg noget mere tilbageholden med C100. Hvis du kortslutter den kan der komme for meget dc offset på udgangen.
Jeg skifteden den ud med nogle wima kondensatorer. Mine Crown Macro-Tech og K2'er har ihvertfald forbedret sig væsentlig
efter kortslutning/skift til kondensator...
Mht til de der op-amp's kan der vindes en del men det bliver svært at finde en hvor der sidder 4 stk. i som er kompatibel. Og
mht til tidligere indlæg er jeg helt enig i Boyd's forklaring!!
Hilsen F
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
wouv det hjalp at skifte c100/c200 ,jeg havde en 22uf elna silmic liggende ,kan andre værdier end 22uf bruges ,jeg har 33uf
audyn og 15,6uf polypropylene
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal lige huske at være høflig og sige mange tak for de inputs der er kommet
det lyder bedre med en elna simlic ,istedet for en kortslutning af c144 ,men lyden er betydelig bedre nu end tidligere ,så
10stk
22uf wima må kunne gøre det ,men tror bare jeg beholder den med simlic ,den kommer alligevel til at trække jbl 2235h subs
i fremtiden så det går nok
har nogen forøvrigt lagt øre til groundsounds forstærker moduler tænkte at smide nogle stykker på 4412a erne og biampe
jeg skal ikke have noget digitalt filter i sytemmet med opamps ,sdå skulle det da lige være et groundsound med diskrete
opamps
subberne må skæres med et konventionelt elektronisk delefilter
hvad er c144's egenskab i crownen
go jul frede
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
C144 og C100 er DC blogger, der behøves derfor ikke at gøres det store ud af at få op-amp'sne til at have lav dc-offset på
deres respektive udgange. I PA grej er det en meget anvendt "beskyttelse" at montere en lyt efter hver op-amp blok.
En kortsluttet lyt må da "lyde" bedre end en hvilkensomhelst kondensator erstatning?
Min erfaring er lidt ligesom din, i mine K2'er blev den ene serie tantal kortsluttet og den anden serie kondensator skiftet til en
stack-foil type. Det gav virkelig et løft men som du, bruges de til lavfrekvens.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2011 kl. 03:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er c144 bypasset og c100 har fået en cap på 22uf i polypropylene ,og det funker fint nu ,tror det var den nye sdimlic cap der
gjorde mig forviret ,de lyder ikke så godt helt friske ,og så har jeg skiftet følsomhed på den ,det hjalp at rense kontakterne ,på
følsomhedsomskifteren ,så kom der hul igennem igen
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har en creek obh ll hovedtelefon forstærker+en behringer 8 kanals til musikkernes medhør ,obh'en er modded med elna
silmic og en diskret 5532 opamp ,i signalvejen efter opampen ,sidder der 2 stk 220uf elektrolytter ,de må vel fungere som dc
bloggere ,(jeg ved lidt om dc ,og ved det brænder højtalere af ,når forstærkeren klipper og lukker dc ud) så det skal vel
blokkeres i signalvejen ,så det ikke gør skade ,jeg kom igang med at lodde igen ,efter at have været forbi denne tråd omkring
obhll ,jeg var meget utilfreds med obhll ,og tænkte at de måtte kunne moddes til noget brugbart
de lyder godt nu ,men kunne godt tænkle mig at få lytterne ud af signalvejen
jeg havde allerede obh2 strømforsyningen og en bedre swich mode der leverer omkring 200va
obh2 bruges ikke mere ,og er i reserve
link til tråden http://www.head-fi.org/t/34631 3/need-suggestion-in-upgrade-of-a-creek-obh-11
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|