Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: diskrette opamps og opa627 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 December 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

da jeg renoverer en dda s series monitor 32/8/2 mikserpult ,ville jeg gerne skifte opamps til distkrette opamps eller opa627
som single opa627 som dual opamp på brown dog konvertere   og som quad på samme adaptor     
http://cimarrontechnology.com/audioupgradeadapters.aspx

da jeg skal bruge en del opamps ,der sidder 2stk single 4stk dual og 1 stk quad opamps i hver kanal ,dem er der 32 af +8
grupper og en master ,så der skal bruges en del

budgettet er ikke stort ,den billigeste opa627 jeg har fundet koster 20eur ,og en sngle diskret opamp ca 30 eur

hvor kan man finde disse komponenter til priser der er til betale ,hvem giver go mængde rabat osv

de opamps der skal skiftes er tle2071(tl071) tle2072(tl072) tle2074(tl074) og 5234 og 5532 opamps

de første 8 kanaler har fået tle typer isat af den tidligere ejer ,inden jeg putter tle i resten af mikseren ,ville jeg høre hifi
folkets input ,proff gear har en egndommelig evne til at være møgdyrt ,og fyldt op med billige skod komponenter ,så man
må svinge loddekolben ,jeg kan ikke finde en ny pult i en brugbar kvalitet selv ssl og neve er opbygget omkring 5532 og tl
kredse

der er jo altid opa2134 jeg tvivler dog på den er bedre end tle typerne
hvad med ad8620

Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2011 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

eller lme49720

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 December 2011 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg husker ikke de numer hvor High Fidelity beskrev flere af disse diskrete opamps, men det burde være rimeligt nemt at
lave! (bob ikke dermed sagt eller skrevet at jeg kan ryste dem ud af ærmet :) næ næ

Hvad man skal huske er at hvis man tror man lever en perfekt disket opamp så er den ikke mere diskret end at alt
elektronik har en personlig klag, med andre ord så skal man ikke koble 2, 3, eller flere ens diskrete opamps i serie, det
samme gælder naturligvis for færdige ICer og typen er lige meget.

Ved serie kobling så forstærker man de fejle en opstilling har, med andre ord, en lille fejl kan vokse sig store i denne serie
af IC opstillinger og det bør undgåes.

Med lidt snilde så tror jeg godt man kan have flere af de gode ICer i serie, bare de ikke er ens med X i serie, plus at man
skal undgå at at spare på en IC og tvinge nogle IC til en (mer)forstærkning, da en IC er mest stabil og har brug for mindre
tilbage kobling ved en begrænset forstærkning (tilbage kobling stabilisere jo en IC) men det er mest på skrift og i de
tekniske beregninger.

Måske lyder det her meget teoretisk, men det er det jeg har fået ud af at læse om det emne i gennem flere år og også ofte
grunden til at en blanding af IC/disket & rør kan lyde rigtig godt, fordi kunsten er at bringe harmoni ind i kæden af
forstærkning og undgå gentagelse af samme klang i serie.

http://www.tubecad.com/ er et godt sted at få sig lidt inspiration, både til rør og transistor og det skader bestemt ikke at at
lege med de gratis simulatorer der findes på marked, da man der kan afprøve en teori uden at skulle lodde en eneste
komponent, som jo slet ikke er billige som du nævner selv.
Ps faktisk er det muligt at bygge rør opstillinger uden de store spændinger, da de er udviklet for mange år siden til at kunne
lave transportable apparater.

En opstillings stabilitet er vigtig, men lige så er dens THD og hvilke forvrængnings komponenter der fremkommer er vigtige
og om de er frekvens linjærer osv. Første og anden harmonisk mener jeg er til at leve med, men alle andre skal man undgå
og der kan forvrængning der ligger over 20 khz faktisk godt påvirke lyden nede i vores lytte område.
Det samme kender vi fra filter på en CD afspiller, den kan næsten ikke laves godt nok, men om alt er så er oversampling
ofte et bedre kompromis, frem for alt muligt andet, da kraftig fasedrej også opfattes for en artifacts for vores øre.

Ved en IC eller opamps der kan arbejds temperatur også være vigtig, f.eks. om den arbejder i A eller A/B, men om alt er så
kan en fast stabil temperatur være ganske afgørende for om en opstilling forbliver stabil og finde sig det bedste arbejds
punkt.

Hvad man aldrig skal glemme er at en diskret opstilling af transistor er meget mere fleksibel end en færdig IC eller opamp,
uanset type, fabrikat og pris. + en diskrete opamp kan godt laves så den passer ned i en IC sokkel,
f.eks. som her

diskrete opamps diagrammer kan man finde rigtig mange af på nettet og man har jo lov til at låne og lege med en ide,
bare man ikke stjæler og/eller laver penge ud af det.

De bedste elektronik selv byg hilsner, håber du kan bruge det til noget

Smutte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 December 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

AD 8620 opfører sig eksemplarisk  i alle opstillinger ( Ad 8610 er single ) . Andre kredse giver ofte tilpasnings problemer og jeg betragter OPA 627 som forældet da den har dårlig PSSR.

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

tak dao
der var lige et parameter der helt var smuttet ,jeg var egentlig igang med at planlægge udskiftning af hele signalvejen ,til
ens opamps ,og som du rigtigt nok påpeger er det en skidt ide ,alle opamps lyder skidt et eller andet sted ,det perfekte
forstærker kredsløb med bla super ledere ,er ikke opfundet og bliver det næppe ,så selvfølgelig skal jeg udbalancere ,med
nogle opa2134 der har en rar varm lyd ,jeg har en del tle207x ,typer liggende ,den ic lyder ihvertilfælde godt ,men er måske
lidt lys i lyden ,det er ligesom i de gode gamle dage ,hvor man fik flere år til at gå ,med at få ballanceret lyden i
pladespilleren ,indtil man en dag opgav ortofon mc30super fordi den var for skinger ,og fik en omp istedet ,den hed vist
omp80 eller var det 40 eller noget helt andet , det var topmodelen i mm pickups hos ortofon dengang i slutningen af firserne
,problemmet dengang var nok at mc30 super var en kanon pickkup ,har hørt den trylle på vinyl i setup der fungerede ,ergo
så fungerrede mit altså ikke dengang ,så tilpasning og afballaceringen af lyden ,må siges at være ret så vigtigt ,i mikseren
sidder der også et miks af tl07x fredse og 5532/5534 kredse ,hvis jeg laver et lignene miks med tle207x serien of opa2134
,så kommer det nok til at køre fint
jeg har bestilt et par kredse fra national lme49740 ,til at afprøve i crown powertech'en ,og i mikseren også ,vil også afprøve
ad862x serien i powertechen'en på brown dog adaptere

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

kan desværre ikke bruge ad86xx kredsene i mikseren da den kører på +/- 18v .lidt over grænsen for ad86xx de ser ellers
meget lækre ud

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2011 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

jeg kan købe 36 stk opa627 for ca 90kr pr stk hvis jeg køber mindst 36stk ,hos en usa grosist der har outlet i eu ,farnell og rs
og for dyre ,jeg måtte oprette et momsnr for at kunne handle der ,handler pt mest med banzai music i berlin ,de giver gode
rababter på sorkøb ,(bedre end farnell og rs til os småkunder der kun køber et par hundrede ad hver ad gangen) ,de handler
også med private

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

dao der leges med ideen om opamps med rør ,min gode ven er under udanelse inden for alt det her ,og hans mester har en
print fabkik og er med på ideen om at lave print til opamps ,og vi kan lodde det hele gratis på hans bølgelodder ,fed mester
med egen elektronik fabrik ,og heldigvis en musik nørd også ,det kommer der forhåbentligt noget brugbart ud af ,og hyis det
kommer op og kører ,skal jeg da ikke undlade at få startet noget billigt printsalg op ,via min vens mester ,på men eller
anden måde ,der må bare laves flere designs ,der kan modvirke hindandens lydsvagheder

desværre give dexa ikke mulighed for køb af kun printplade ,og til 500kr pr stk ,jeg skal bruge ca 200stk ,til 500kr er min
økonomi brugt de næste 3-4 år ,så den er ikke en mulighed ,jeg har ikke råd

ang dexa opampen så sidder der en i min hovedtelefon forstærker ,en creek obhll med en switch mode psu på ca 200watt
,og med wima i signalvejen ,afkoblinglytter er elna silmic og strømforsyningen lytter er frolyt ery ,den kom i i torsdags ,og
er en stor forbedring i forhold til en opa2134 ,men igen det er svært at vurdere 2134 har kun siddet i i 14 dage før den blev
udskiftet ,den oprindelige opamp var en ne5532 ,der lød fælt når jeg lyttede i et par af mine bedre hovedtelefoner som akg
k702 ,audio technica ath-m50 og grado sr80 ,men den havde også et par billige
strømforsyningslyttet (sahwa) i signalvejen de er skiftet til wima polypropylene ,mest fordi jeg får wima billigt hos min tyske
pusher ,alt er skiftet ud inden for den sidste måned ,det er ligesom at smage på ost efter de første 2-3 oste er man
smagsforviret ,jeg syntes det lyder hammer godt nu ,om en 3 ugers tid når alt er spillet til ,kan man fælde den endelige dom
men de lyder meget lovene

med en rør preamp før hovetelefon forstærkerne ,bliver det en meget medrivende oplevelse allerede nu at lytte musik i høre
bøfferne ,desværre har jeg et lille lystudie hvor gearet bruges ,så det bliver uden rør da creek'en bruges til hjælp til
monitirering ,og kontrol af optagelser i samarbejde med yamaha hs80 (svarer ntil ns10) og jbl 4412a

studiet kører på frivilig basis ,og beskæftiger sig med undergrund ,alt fra jazz til punk ,den musik jeg selv holder af ,så for at
have kunstneriske frie hænder ,foregår det på denne måde ,så det er ikke de store beløb der kommer ind ,til gengæld er det
meget mere givene på denne måde ,at være sin egen herre ,og kunne sige nej til ligegyldige pop projekter med x faktor
,polterarbends og projekter der er topstyrede udefra ,selvom der er penge i det
vi modtagen ingen penge fra det offentlige ,alt financieres af mig selv ,og min forstående bank

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes