Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: kraftig klasse d amp til roskilde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 December 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

jeg skal hjælpe nogle unge mennesker med at sammensætte et roskilde anlæg ,de havde sidste år en tripath løsning med
der leverede 2x50watt i 8 ohm ,eller det havde de ikke ,de fik brændt den af inden ,dev var fulde og skruede helt op ,ipod
eq'en på fuld bas og diskant ,for at få så meget output som mjuligt ,høkjtalerne var forøvrigt et par 12 tommer med 1
driver/horn ,med en følsomhed på 99db ,resultatet var selvfølgelig 3 afbrændte 1'' drivere ,og en død forstærker ,der havde
kogt printbanner i stykker til den kortsluttede helt

udfordringen er at bygge en forstærker ,der kan holde til fulde dumme uvidende festglade mennesker ,fornuften og indsigt
,har det med at gå fløjten ,når der festes igennem ,og det er også dyrt

så omkring 200watt i 8 ohm er minimumskravet ,forstærkeren skal selvfølgelig køre klasse d ,så vi allerede her henter en
masse strøm .jeg har kigget på cad audio moduler og deres dc til dc konverter

kan en dc til dc konverter overhovedet bruges .omsætter den strømmen fornuftigt ,eller går det meste op i varme ,for så er
vi lige vidt ,og klasse d er måske ikke så god en ide alligevel ,da man skal op i høje strømstyrker for at få noget effekt

strøm mængden er jo begrænset af 12v batterier ,hvordan kobler man bly battrier sammen i serie ,skal der en modstnds
immelem battrierne?

kan man koble feks 2 battrerier sammen + til - ,og så tage sammen kobling punktet som 0 og så have +/-12 v og 0

for så kan man komme op i strømstyrke på den måde

hvad er den enkleste løsning på deres effekt problem

mvh ffrede

Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 26 December 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

ang konverter fra 12v til 230v ved jeg ikke hvor store de findes? store så blir de nok dyre.....du snakker også om batterier, er det 12v du skal bruge som tilgangsspænding eller 230v ac batterier er jo 12vdc

ang at koble batterier sammen kan det jo gøres på to måder i serie eller parralelt!!!!

i serie øger du spændingen, 12-24-36-48v osv men kun den mængde strøm som 1stk batteri er på eks 6oAh/t

i parrallel øger du strømmen 60-120-180-240Ah/t men stadig kun 12v til rådighed

i serie kører du fra eks +til - på det næste batteri osv

i parrallel kører du + til+ til + til plus og - til - til - indtil du har den strømmænge over tid du skal bruge

vh velkommen

ps. har arbejdet med truck batterier i 17 år

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

glemte lige at nævne for batterier rørceller gælder en standard med 5/h altså afladning over 5 timer.....

vh velkommen

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 December 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

dc til dc kan være en løsning ...men er du ferm med elektronik kan du jo tage de 12+12 volt=24 og forbinde med en switch (hurtig transistorstyring) og lade 2 sæt kondensatorer op enkeltvis på skift feks ved 500 gange sek dermed er de 2 kondensatorer pludseligt 2x24 volt dette fordrer du så til et brokoblet modul og får dermed en højere effekt ..UxU/R/kvadratrod2 =ca 200 watt 8 ohm 
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 December 2011 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

i mkan så også købe en klasse D effektforstærker til biler der i princip gør præcis det samme og også typisk vil levere 200 watt 8 ohm ved 1000 watt lovet ved 2 ohm,
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
dc til dc kan være en løsning ...men er du ferm med elektronik kan du jo tage de 12+12 volt=24 og
forbinde med en switch (hurtig transistorstyring) og lade 2 sæt kondensatorer op enkeltvis på skift feks ved 500 gange sek
dermed er de 2 kondensatorer pludseligt 2x24 volt dette fordrer du så til et brokoblet modul og får dermed en højere effekt
..UxU/R/kvadratrod2 =ca 200 watt 8 ohm 

tak heltedellen
åh der fik jeg ro i sjælen ,var slet ikke klar over at man kunne lave en switch ,jeg har en god ven der har styr på at
konstruere ,jeg kan få til at lave diagram og printudlæg ,en +/- strømforsyning uden det store strømtab ,er det vi har sukket
efter ,så skulle der ikke være nogle problemmer ,i at få noget kraftigt op og køre

dc 12c til ac 230v er for dyrt i strøm

dc til dc er jeg ikke helt klar over strømspildet på ,men der må være en del ,regulatorerne må blive pænt varme ,så det er
også uøkonomisk rent strøm mæssigt

løsningen er selvfølgelig at switche

mvh frede

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2011 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

ang konverter fra 12v til 230v ved jeg ikke hvor store de findes? store så blir de nok dyre.....du
snakker også om batterier, er det 12v du skal bruge som tilgangsspænding eller 230v ac batterier er jo 12vdc

ang at koble batterier sammen kan det jo gøres på to måder i serie eller parralelt!!!!

i serie øger du spændingen, 12-24-36-48v osv men kun den mængde strøm som 1stk batteri er på eks 6oAh/t

i parrallel kører du + til+ til + til plus og - til - til - indtil du har den strømmænge over tid du skal bruge

vh velkommen

tak velkommen

det du nævner med battrier og samnmenkobling er ohms lov ,det er jeg klar over
det jeg ville høre om var ,om der skal sikringer en diode eller en effekt modstand mellem hver batteri ,ved serie kobling
har set på flere trucks der sidder en boks med nogle komponenter
så jeg ville lige sikre mig man bare kunne serie koble sig op på feks 96 volt ,uden skade på batterier
mvh frede

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

lydfrede skrev:
velkommen skrev:

ang konverter fra 12v til 230v ved jeg ikke hvor store de findes? store så blir de nok dyre.....du
snakker også om batterier, er det 12v du skal bruge som tilgangsspænding eller 230v ac batterier er jo 12vdc

vh velkommen

tak velkommen

det du nævner med battrier og samnmenkobling er ohms lov ,det er jeg klar over
det jeg ville høre om var ,om der skal sikringer en diode eller en effekt modstand mellem hver batteri ,ved serie kobling
har set på flere trucks der sidder en boks med nogle komponenter
så jeg ville lige sikre mig man bare kunne serie koble sig op på feks 96 volt ,uden skade på batterier
mvh frede

hej Frede

jeg er ikke lige klar over hvilken boks du mener? men der findes bokse der gør det at når spændingen bliver for lav ved et afladet batteri så slår det gafleløfteren fra...så bliver de nød til at køre batteri til ladning da de jo ikke kan arbejde med den uden at kunne løfte...det kan være den du tænker på.

jeg har selv været med til at bygge et batteri på 120v med 60 celler på og de er hver på 2v så 96 v er intet problem......men er du klar over hvor dyrt sådan et batteri er og hvor tungt??? vil gætte på en brutto pris på ca 150000,- og ca vægt på 3500kg

vh velkommen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 December 2011 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Tjaaa, få fat i en 2kW Honda generator, samt en pro D-forstærker ala QSC, Crown, LabGruppen etc.. Qva det effiktive
lydsystem I har, kan I aligevel ikke høre generatoren (ellers placer den i krattet...).

Mon ikke det ku' holde   

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 December 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Højere spænding og effekt kan også gøre ved brokobling
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 27 December 2011 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Tjaaa, få fat i en 2kW Honda generator, samt en pro D-forstærker ala QSC, Crown, LabGruppen etc.. Qva det effiktive
lydsystem I har, kan I aligevel ikke høre generatoren (ellers placer den i krattet...).

Mon ikke det ku' holde   

Jeg er ret sikker på man ikke må have en generator og brandbare væsker med på roskildefestivallen :)

... RET... men det er en god ide. Kan man få en næsten lydløs generator?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 December 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 December 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

ang. batterier ...har jeg misforstået det hvis jeg siger at blybatterier fungerer ved at aktiv syre skifter tilstand ....tænkte om man ku skifte batterisyren ud når den i batteriet er inaktivt ??? 

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

https://www.coldamp.com/store/cps80.htmlog
https://www.coldamp.com/store/sonora-s450.htmlFesten er
reddet!

takker dan
det ser fedt ud +/- 40volt som minimum syply for ampen ,det er mere end brugbart til roskilde ,så vil en dc til dc konverter
være brugbart ,da vi så kun skal omsætte 24v til ca 48 volt ,eller 12v til 48v ,det er en mulighed
mvh frede

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

man må desværre ikke have en generator med ,men vi undersøger muligheder indenfor solceller og vindmøller ,vindmølle
ideen er nok den foretrukne ,da vi selv kan bygge alt og holde prisen nede på den måde

der er en der leger med en gammel vaskemaskine ,hvor han bruger lejet fra tromlen ,til en opretstående mølle ,bliver
spændende at afprøve om den kan lave strøm i større mængder når den er færdig

ellers er der gode projekter på you tube omkring møller

bruges der en vindmølle ,så kan vi nemlig få en generator på

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes