Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Heftige senter høyttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.H.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Mange legger lite penger i en senter høyttaler til hjemmekino. Hvorfor? 70% av det som skjer i en film formidles gjennom senter. Hvorfor ikke legge MYE penger i en senter......

Under er to gode eksempler på heftige hjemmekino høyttalere til senter. Er det noen som vet om noen "like" heftige??

http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.mode ls/label/Model%20HTM1D

38-28k Hz, 93kg!!, 3x8", 97cm bred.

http://www.pbnaudio.com/montana/spc.html

30-22k Hz, 52kg, 2x8", 92cm bred

Cary CD 303/300
Cary Cinema11 og Denon DVD3800BD
Til top Vis R.H.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.H. Besøg R.H.'s Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Det har du da fuldstændig ret i. Grunden til at folk ikke tænker sådan, tror jeg hænger sammen med, at en stor center virker for voldsom for folk at få placeret så den ikke dominere ens setup alt for meget. Som regel har man jo det hele i stuen og de centerhøjttalere du linker til passer jo ikke ligefrem ind under tvét.  Man skal bestemt ikke forklejne den mulighed med en stor center som selv kan gengive skud og andre effekter med en realistisk dynamik. Det giver virkelig stor og bedre sammenhæng i filmen.

Har du iøvrigt selv den PBN center?

MVH WRONG

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om at en god center, er vigtig for et surround setup. Måske endda noget af det vigtigste efter min mening, specielt hvis man kun bruger det til film. Men jeg tror mange incl jeg selv i øvrigt, har det med ikke at spenderer så mange penge i en center, fordi det ofte kan være svært at placerer en sådan et godt sted med mindre han har et disiderert rum til filmkigning. Det har jeg ikke.....Desværre.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

R.H.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

MVH WRONG

Yes!  ....

Plassering er viktig selvfølgelig, men det er da fullt mulig selv i en "fin-stue".

Cary CD 303/300
Til top Vis R.H.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.H. Besøg R.H.'s Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

R.H. skrev:
wrong skrev:

MVH WRONG

Yes!  ....

Plassering er viktig selvfølgelig, men det er da fullt mulig selv i en "fin-stue".

Ja det kan jeg se. Jeg fandt din tråd for lidt siden og jeg må sige at det ser rigtig lækkert ud det du har.

PBN centeren er også lettere at placere ifht. B&Wen da den jo er flad på toppen.

Jeg har også selv en "stor" center og nyder rigtig godt af den.

MVH WRONG

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

Desværre er firmaet Meadowlark audio lukket men det her er garanteret en center der rykker, for dem der allerede har sådan en.

http://www.meadowlarkaudio.com/speaker_center_channel_NH.htm

Mvh.

kiro

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

Clouseau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Giver R.H fuldstændig ret , det er utroligt at det ikke er flere der gør noget mere ud af centeren , både folk herinde men så sandelig også firmaer der iøvrigt laver rigtigt fine produkter.

Skulle jeg have en ny skulle det være B&W D series , dali ms series , eller audiovector 6 , det er efter min mening noget der dur.

Mvh Claus

R.H.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hvis noen "der ute" har en heftig senter i sitt system, vis gjerne et bilde. Eneste like heftige senter jeg har sett og hørt er B&W HTM1D.....

Cary CD 303/300

Rizzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at mange (specielt herinde) vægter centeren lavere end fronthøjttalere, fordi de ikke i samme grad får "value for money" set ud fra et musikformidlingsperspektiv (damn, langt ord). Her kører de fleste stereo IMO... 

Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
Til top Vis Rizzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rizzo

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

B&w's nye surround serie eller hva man skal kalde den, er vist også en heftig satan..

http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.mode ls/label/Model%20CT8%20CC

ca. det samme som en HTM1D

Ellers gør Dali euphonia CS4 nu heller ikke at kimse af... tror faktisk der er en herinde som har den...

Edit: Fandt ham: Mhansen - fortæl os lidt om din flotte center

Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:
B&w's nye surround serie eller hva man skal kalde den, er vist også en heftig satan..

http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.mode ls/label/Model%20CT8%20CC

ca. det samme som en HTM1D

Ellers gør Dali euphonia CS4 nu heller ikke at kimse af... tror faktisk der er en herinde som har den...

Spændende serie, men sikkert ikke til at komme i nærheden af pga prisen.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hej!

Enorme center ht. spændende!
Jeg synes naturligvis denne er lækker:
http://www.vassagohifi.com/main.php?site=visproduktet&pid=73 4
30-30000 Hz.
"kun" 27 kg.

Men så kaster jeg lige noget andet ud i forum:
Hvis man nu har et sæt højttalere der kaster et forrygende godt lydbillede ud, er det så nødvendigt med en center?
Har selv prøvet med almindelig stereo fra DVD (digitalt) til min forforstærker, stemmer og lyde centralt stod hvor de skulle, ja centralt.

Mvh.:´*`:.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

R.H.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Her er min senter:

Cary CD 303/300

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Se på hvor meget alle de store center speakers koster. Så tror jeg vi har svaret. Alternativet er jo at smide to Dali 850 på tværs og bruge dem som center, men der er grænser for hvor meget plads jeg har hehe... Men det er der måske andre som ikke har?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Hej!

Enorme center ht. spændende!
Jeg synes naturligvis denne er lækker:
http://www.vassagohifi.com/main.php?site=visproduktet&pi d=73 4
30-30000 Hz.
"kun" 27 kg.

Men så kaster jeg lige noget andet ud i forum:
Hvis man nu har et sæt højttalere der kaster et forrygende godt lydbillede ud, er det så nødvendigt med en center?
Har selv prøvet med almindelig stereo fra DVD (digitalt) til min forforstærker, stemmer og lyde centralt stod hvor de skulle, ja centralt.

Mvh.:´*`:.

Fordelen ved en center at stemmerne altid kommer fra midten. Også for dem der sidder ude i siden af stuen ifht billedet. Det kan sagtens lade sig gøre ikke at have en center hvis man sidder lige i sweetspit og hvis ens processor kan klare opgaven.

MVH WRONG

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Jeg gjorde også rigtigt meget ud af min center. Byggede en 3-vejs aktiv med 2 x 8" Seas Excel basser, 6,5 Focal 6 WM og en titanium dome til toppen. Det hele drevet af en 3 x 60 Watt Hypex og sat i et 50 liter matrix kabinet. Spiller forrygende men FYYYYYYLDER!

Så væk er den ... (sat til side) ..... og jeg lever fint uden. Sagen er nemlig den, at har man et OK frontsystem så skaber de et udmærket "phantom" signal af stemmer m.v. som ligger i midten. Det sker også for dem som ikke sidder lige for. Har man et stort dedikeret rum til hjemme-bio, så ville jeg også have en god center, men som det er nu ... så skulle kontrolforstærker, CD og pladespiller smides væk, hvis den skulle tilbage i systemet

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 03:36 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:

Edit: Fandt ham: Mhansen - fortæl os lidt om din flotte center

Hej Kaizers

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal skrive om CS4 'ren. Jeg er glad for den, og den er god. Men det giver vel sig selv.

Det der er det bedste ved den er, at den fuldstændig falder ind i lydbilledet. Hvis jeg hører SACD/DVD-A i multikanal, kan jeg ikke "høre" centeren, selv om der fuld hammer på den. (Det samme på film i øvrigt)

På film er talen utrolig klar og tydelig, med masser af fylde.

Det vigtigste er vel at den har samme klang som de andre højtalere i et surround setup, og kan klare nogenlunde samme lydtryk som ens front HT'er.

Så en center er meget vigtig i et surround anlæg, da der kommer utrolig mange lyde og effekter ud af den.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

Hej R.H.

Jeg lige kigget på dit link til dit setup.

Det ligner noget der spiller super fedt

Hilsen Michael 

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

Taler vi et surround setup, til film der skal kunne ses af flere, er centeren uden tvivl den vigtigste højtaler i systemet. Skulle jeg lave en prioriteringsliste til højtalerne i et surroundsystem, ville det se sådan ud: Center - subwoofer - sider - baghøjtalere...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er så, HVORFOR kommer så mange effekter ud af centeren? Var grunden til at gå væk fra mono ikke netop at det var muligt at lave en mere nøjagtig placering af lydbilledet med 2 højttalere? Jeg kan forstå at tale og nogle få effekter kommer fra centeren, men hovedparten?!

I øvrigt tror jeg også mange køber en center der passer til deres fronter, netop for at matche udseende og tone op.

Og endeligt er der jo det at nogle vægter musikken vigtigere end film - jeg har f.eks. valgt at bruge ca. 4x så meget på mine fronter som mine surrounds. Det kan også høres, men prioriteringen passer mig meget godt fordi jeg vil hellere have nogle virkeligt gode fronter og nogle acceptable surrounds end "bare" gode hele vejen rundt.
Af samme grund (Og så fordi det oftest kun er mig og så måske 1 til der ser film på samme tid) har jeg ventet med at investere i en center - når man sidder i sweetspottet er forskellen faktisk ikke så voldsomt stor. Nogle panoreringer bliver lidt mere fuldstændige, men ikke drastisk.

L.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes