| Forfatter |
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 03:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat, det skyldes, at med film er billedet den afgørende faktor. Lyden kan, firkantet sagt, betragtes som et supplement. Og for at overbevise, skal lyden, stort set, komme 'fra billedet'. Ellers vil lyden snarere blive distraherende.
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har jo surround sound som netop går ud på at billedet IKKE kommer fra billedet.
Jeg forstår såmænd godt berettigelsen af en center, men det er primært for at udvidde sweetspot i bioen så man kan få den samme oplevelse over et større område.
L.
__________________ visit wireframed
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke nødvendigvis en "heftige" center, men tilgengæld det perfekte valg. Køb en center der er nøjagtig magen til dine front højtalere. Altså 3 ens fronter.
|
| Til top |
|
| |
R.H. Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 15 December 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Custom made MONTANA SENTER med 4x8" og aktiv forsterker....KOMPLETT ULTIMAT!!
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/G.A.G.
__________________ PBN Audio Olympia HT4 og Olympia Mini
PBN Audio Olympia L-Mini (pre amp)
PBN Audio Montana XP, Montana MRC, Montana SP3, 2xMontana SSW
Cary CD 303/300
Cary Cinema11 og Denon DVD3800BD
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 15 December 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
PYHA... Den ser heftig ud. Kan levende forstille mig hvordan en skud-duelvil lyde via den center. Tænker speciel på de dueller fra "Public enemies" og Operation Valkyries åbningsscene, hvor centeren virkelig får lov at arbejde, såfremt den kan  . R.H. Jeg har også fået ny center siden denne tråd blev startet(et par gange faktisk  ) Den kan ses her. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39390&K W=wrong&PN=0&TPN=82 MVH WRONG  __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2010 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat skriver: "Vi har jo surround sound som netop går ud på at billedet IKKE kommer fra billedet." (jeg går ud fra, at du mente lyden ikke kommer fra billedet...)
Det er alt for enkelt udtrykt, synes jeg. Lyden skal nemlig stadig tjene billedet, ikke dominere det. Man ser en film, ikke en lyd... Ellers kan man bare slukke TV'et og lytte til lydsporet . Side- & bagkanaler skal øge oplevelsen, ikke sætte sig på den.
Man kunne sagtens gøre højtalerne til center og bagkanaler mindre, uden at miste tonal information, hvis der var mulighed for at sende den dybe mellemtone fra disse ud i fronterne. Men, fabrikanterne hænger stadig alt for meget på den oprindelige biografstandard, som ikke nødvendigvis er smart til hjemmebrug .
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 16 December 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mollecon.
Er det dig der en gang har skrevet om at du bliver distraheret af lyde i baghøjttalerne og vender dig om og kigger efter hvor den kom fra?(spørger kun for at få fakta på plads)
I fald det er syntes jeg måske du lægger dine egne oplevelser over på andre. Det er jo tydeligt at mange(de fleste?) ikke bliver distraheret af dem. Selv syntes jeg aldrig de bliver dominerende, medmindre de skal være det.
Mht. at lyden er et supplement til film mener jeg at du tager fejl. Musikken er der for at skabe stemningen. Prøv at slukke lyden og se en film, eller en hvilken som helst udsendelse. Det er ikke videre spændene vel. Men luk øjnene og lyt og det kan være omtrent lige så ophidsende som hvis man kiggede. Desværre har alt for få "alm" mennesker lært dette endnu.
Men jep, store centere tak. Om ikke andet så bare fordi store højttalere er lidt sejt, og fortæller damen at hun altså er damen i forholdet
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 04:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som det ses, er jeg oppe på over 3800 indlæg her, så jeg kan ikke statsgarantere, at jeg ikke har skrevet det, Blundt. Men, jeg tror jeg har skrevet noget der ligner lidt - nemlig at jeg foretrak at baghøjtalerne var af en type, og placeret således, at de ikke hældte lyden direkte ind i øret på én. Altså, en lidt diffus lyd fra bagkanalerne, simpelthen.
Jeg holder fast ved mit synspunkt, men bør måske uddybe lidt. Når vi ser bort fra reallyden (f.eks. dialog), der overvejende kommer fra centeren, kan stort set al anden lyd (inkl. musik) betragtes som effektlyd, der skal understøtte og supplere filmen, f.eks. som stemningsskabende musik. I de fleste tilfælde tilføjer filmskabere denne lyd efter den oprindelige filmoptagelse - før kan de ikke vurdere, hvad der virker bedst. Det betyder ingenlunde, at lyden er ligegyldig, langtfra - blot at den skal hjælpe filmen på vej, ikke være en selvstændig faktor.
Jeg tror faktisk, at dette er ret godt i overensstemmelse med den måde, folk oplever film på - man 'ser' filmen, og bortset fra reallyden virker resten af lyden meget pr. underbevidsthed, eller hvad du kalder 'stemning', Blundt.
Alt dette afhænger så osse af, hvad slags film det er, o.s.v. - men det er en anden diskussion.
Med hensyn til at 'lægge egne oplevelser over på andre', Blundt, så er det nok rigtigt, at jeg gør det. Men det er vel tildels meningen med disse fora? Jeg prøver da at begrunde mine synspunkter, i det mindste. Og du, Blundt, vil jo gerne 'lære alm. mennesker' noget om filmlyd . Helt OK, men så er du næppe bedre end undertegnede vedr. det med oplevelserne.
Generelt tror jeg, at os, der kommer fra lydverdenen(?), nok er lidt tilbøjelige til at overse, at lyd i forbindelse med film er et noget andet dyr end 'ren' lyd (typisk musik). Vores indgangsvinkel bliver mere lyd- end filmorienteret, og det påvirker vores vurderinger, på godt & ondt.
Blundt, hils din dame! 
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
min diy center er med 4 stk 18 cm basmellemtone og 2 gange 25 mm diskant og bliver trukket af 2x350 watt med en y-splitter på monoindgangen 104 cm bred 54 høj og 16 dyb og hænger under tv så man ikke lægger mærke til den
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon: Tak for svar.
Tror måske ikke det var dig der havde skrevet sådan. Personen ville vidst ikke surround fordi han syntes det var for distraherende. Og virker jo ikke som du syntes det. Så på den måde er det jo ikke et problem at lægge egne oplevelser over på andre.
Jeg vil nu stadig mene at du tager fejl når du siger at lyden skal supplere filmen. Lyden er en meget integreret del af filmen jo. "alm" mennesker har bare aldrig opdaget det. Dette nok fordi at producenter af film og produkter til afspilning af film normalt lægger meget mere vægt på billedet i markedsføringen. Dette tror jeg sker fordi du ude i en butik ikke kan demonstrere lyden ordentligt. Du skal jo have tid til at sidde i et stille rum uden forstyrrelser fra sælger eller andre kunder og lade lyden skabe stemningen. Det har de færreste tid/lyst til, da de jo ikke ved at det er vigtigt for oplevelsen og forhandleren ikke fortæller dem det/ved det. Til gengæld er det super let at se på et tv om billedet er bedre eller dårligere end det ved siden af(subjektivt vurderet). Derfor der bliver kørt så meget på at det skal være HD, og ingen mener lyden når de bruger det som argument. Tror der er en dansk kanal der sender i surround, mens alle andre snakker om at nu kommer de snart i HD(uden at fortælle om den lave bitrate). Dette kan jo også ses på markedsføringen af lydsystemer, 100000w og plads til lige så mange 96kb/s mp3ére
Det er jo også meget godt i tråd med at selv når "alm" folk har investeret i noget surround får baghøjttalerne lov til at blive i kasserne i kælderen. Og dem der har sat dem op bruger dem nærmest aldrig. Jeg kender nærmest ingen der ikke går op i lyd der har surround, og de der har bruger det langt fra optimalt. Dette er jo så min egen oplevelse
Og ja "alm" mennesker skal sgu have banket lidt lære om lyd, musik, film og baggrundsstøj, ind i hovedet
Håber det giver lidt mening. Ligger med influenza og er vist langt fra på toppen. Ellers prøver jeg gerne at præcisere.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
l´Blundt skrev:
|
Mollecon: Tak for svar.
Tror måske ikke det var dig der havde skrevet sådan. Personen ville vidst ikke surround fordi han syntes det var for distraherende. Og virker jo ikke som du syntes det. Så på den måde er det jo ikke et problem at lægge egne oplevelser over på andre.
Jeg vil nu stadig mene at du tager fejl når du siger at lyden skal supplere filmen. Lyden er en meget integreret del af filmen jo. "alm" mennesker har bare aldrig opdaget det. Dette nok fordi at producenter af film og produkter til afspilning af film normalt lægger meget mere vægt på billedet i markedsføringen. Dette tror jeg sker fordi du ude i en butik ikke kan demonstrere lyden ordentligt. Du skal jo have tid til at sidde i et stille rum uden forstyrrelser fra sælger eller andre kunder og lade lyden skabe stemningen. Det har de færreste tid/lyst til, da de jo ikke ved at det er vigtigt for oplevelsen og forhandleren ikke fortæller dem det/ved det. Til gengæld er det super let at se på et tv om billedet er bedre eller dårligere end det ved siden af(subjektivt vurderet). Derfor der bliver kørt så meget på at det skal være HD, og ingen mener lyden når de bruger det som argument. Tror der er en dansk kanal der sender i surround, mens alle andre snakker om at nu kommer de snart i HD(uden at fortælle om den lave bitrate). Dette kan jo også ses på markedsføringen af lydsystemer, 100000w og plads til lige så mange 96kb/s mp3ére
Det er jo også meget godt i tråd med at selv når "alm" folk har investeret i noget surround får baghøjttalerne lov til at blive i kasserne i kælderen. Og dem der har sat dem op bruger dem nærmest aldrig. Jeg kender nærmest ingen der ikke går op i lyd der har surround, og de der har bruger det langt fra optimalt. Dette er jo så min egen oplevelse
Og ja "alm" mennesker skal sgu have banket lidt lære om lyd, musik, film og baggrundsstøj, ind i hovedet
Håber det giver lidt mening. Ligger med influenza og er vist langt fra på toppen. Ellers prøver jeg gerne at præcisere.
Mvh. l´Blundt
|
|
|
Hvis man elsker musik skal man bare høre John Meyer i full Hd 24 bit på alle kanaler.
Så er ord overflødige med et ordentligt snurre rundt anlæg. __________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
IMO er både lyd og billede integrerede dele af filmen, lyd og billede suplerer hinanden. Tænk på alle de film der starter med sort lærred og lyd.
Mht. center, er min drøm at få 5,6 eller 7 fuldstændig ens højttalere. De her er nok et lyt værd
http://www.grande-utopia-em.com/en/utopia-3/viva-utopia.php
men mon ikke mindre også kan gøre det.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynaudios Evidence center er også en ordentlig krabat, med en formidabel lyd.Nok en af de største center højttaler jeg nogensinde har set og hørt. Se den på http://www.dynaudio.com/eng/systems/lines/evidence/center.ph p Specifikationer på: http://www.dynaudio.com/eng/systems/lines/evidence/evidence_ data.php
Men prisen - uha. 159999 kr. Og så skal man jo også have resten af sættet der matcher til. Det kan sagtens løbe op i et par millioner kroner for højttalerne for et 5.1 system i denne serie. Men så er der jo også lyd der får de fleste til at tabe øre, øjne og mund (også hos din bankmand) Det er mine drømme højttalere - men min bank mener vist at det skal blive ved drømmen pt.
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget som jeg synes er ligeså "ødelæggene" for god "centerlyd" som manglende størrelse på centeren er, er manglende voicing center og fronthøjtalere imellem.
Jeg oplevede ihvertfald en kæmpe forskel da jeg fik samme center-model som mine fronthøjtalere - pludselig var det lange mere sammenhæng lydbilledet!
MVH __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jah, det er vist almindeligt anerkendt, at sammenhængen center + fronter er den vigtigste i surround - ellers er man måske bedre tjent med GHOST-center. Så skal man til gengæld helst sidde nogenlunde i midten... 
Blundt, jeg forstår fint hvad du mener, og mine oplevelser er stort set de samme - men jeg må så osse sige, at jeg for længe siden har opgivet at opdrage på folk m.h.t. lyd på det generelle plan. Kun folk, der af sig selv spørger el. udviser interesse kan forvente min (helhjertede) deltagelse. God bedring, for øvrigt!
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 19 December 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
Ikke nødvendigvis en "heftige" center, men tilgengæld det perfekte valg. Køb en center der er nøjagtig magen til dine front
højtalere. Altså 3 ens fronter.
|
|
|
Jeg har også prøvet med en dedikeret center til et sæt stereo højtalere. Det bliver bare ikke det samme. P.t bruger jeg 3 ens højtalere , andet er et
konpromi, da den tonale balance er umuligt at ramme perfekt. Det betyder ikke at alt andet ikke fungere, det er bare kompromi :-)
|
| Til top |
|
| |
SOSFarum Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 189
|
| Sendt: 20 December 2010 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Mentor Vokal er pænt stor 
Har haft en Dali Ikon Vokal 2 tilsluttet længe og der er meget forskel på center lyden med Mentor. Har altid behøvet at skrue en del op bare for at høre stemmer klart. Det er ikke nødvendigt mere.
Dog er center kanalen hævet 3 db i fht hvad Audessey kalibreringen foreslog. Det er nok lige lidt for højt men min kæreste er glad for at resten ikke skal skrues så højt op....
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 20 December 2010 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
har kun et enkelt billede med min center og der er halvdelen af kabinettet nede bag ved hifimøblet der står under tvet dog lige med synlige enheder ...kan dog ikke sende det herind da det fylder for meget ss
|
| Til top |
|
| |