Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor mange nye cd’er IKKE lyder godt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 54
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Det med at smide en mail ud (med link til denne tråd f.eks.) til forskellige parter man kunne tro/håbe ville finde emnet interessant/oplysende og som måske har indflydelse nok til at forrykke situationen bare den mindste lille smule i den rigtige retning synes jeg er en god start.

Jeg har som tidligere nævnt sendt en mail til DR's "Musikprogrammet" (jeg har ikke fået nogen respons endnu). Den gode Hr. trådstarter - Sven Palvig har skrevet til norske Fidelity og det er jo bar' dejli'!

Man kunne da også indrykke et lille indlæg på forskellige danske musikeres hjemmesider (dem der har et bruger-forum)? Mon ikke de har tid til at følge med på egen hjemmeside fra tid til anden? Det kan da godt tænkes at mange kreative kunstnere ikke interesserer sig synderligt for teknikken (og det samme gælder vel de fleste (non-audiofile) musikelskere) men mon ikke man kan pirke lidt til deres faglige stolthed ved det gode håndværk?

Det er sikkert en naiv tanke i disse tider men hvorfor ikke? Om ikke andet: "Så gik der tid med det.....vi fik noget at bruge tiden til" som Tøsedrengene engang sang.

Hifisentralen har en hel underafdeling i deres forum tilegnet snak om gode indspilninger (det er en af de sider hvor man ikke kan linke direkte).

Kom endelig med flere forslag til hvem man ellers kan genere & pådutte ens utilfredshed med tingenes tilstand. Altså tilsende en oplysende mail.

Ja, vi prøvede også på det i den forige tråd, så jeg håber der bliver gjort noget ved det den her gang.

Desværre prøvede vi også at oprette en tråd i kloge-aage land... Og der var sq ikke mange der gad tage stilling til problemet eller overhovedet anerkende at der var et...

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

En rigtig god ide med at få spredt vores "beklagelser" til flere instanser. Men skal vi ikke se om vi kangøre det lidt organiseret? Få en der er god til formulering mm. til at skrive disse mails på vejne af os alle??? Jeg så gerne at flere af landets dygtige og kvalitets bevidste musikkere fik dette at høre.

Hvad siger I til det?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Sir_Golf_Alot skrev:

Hvad er argumentet for denne komprimering, er der nogle der ved noget om det?

Det er simpelthen fordi folks lyttevaner har ændret sig. Førhen lyttede folk til deres plader på et ordentligt anlæg hjemme i stuen. Idag er førnævnte en sjældenhed, for det kræver jo en hvis grad af fordybelse. Idag lytter folk primært til musik mens de foretager sig noget andet. F.eks. kører bil, arbejder eller rejser. For at de lave passager ikke skal drukne i trafikstøj og lignende, så komprimerer man musikken, så det hele lyder lige højt. Det er perfekt til MP3-afspilleren når man står på banegården, og til en gammel VW GOLF der kører 100 km/t.

Til gengæld lyder det ikke særligt godt på et ordentligt hifi-anlæg, men det kan også være ligegyldigt. Der er nemlig stort set ingen der har et ordentligt hifi-anlæg mere. I løbet af de sidste 2 år har jeg været ude hos ca. 100 kunder, og jeg er ikke stødt på et eneste ordentligt anlæg! Jeg har derimod set masser af forkromede Eltax-rør samt ghettoblastere m.v.

Pladebranchen producerer til masserne, og ikke til hifi-entusiaster, som realistisk anslået køber mindre end 1% af de plader der sælges idag.

Iøvrigt er det ikke noget nyt fænomen med dårlig lydkvalitet. Prøv at få fat i nogle gamle plader fra pladeselskabet Motown. De lyder heller ikke godt på et hifi-anlæg, for de er nemlig også produceret til at lyde godt på meget billige anlæg. Motowns kunder var nemlig primært fattige farvede personer, som ikke rådede over dyre anlæg.

Hvad gør vi så ved det? Tjah, hvis du ikke allerede har en plov, så skynd dig at købe en! De bedste indspilninger blev lavet i 70´erne og 80´erne inden hifi´en døde. Der er masser af plader med fremragende lydkvalitet - og de koster ikke det store. Det kræver lidt benarbejde at finde frem til dem, men det betragter jeg som en del af denne hobby.

Iøvrigt har jeg erfaret, at det efterhånden er blevet lidt farligt at sige, at man interesserer sig for hifi. Jeg oplever tit at folk lidt hånligt spørger mig: "Nå - hvor mange hundrede tusinde har dine højttalerkabler kostet, og er de røde bedre end de blå?"

Hertil svarer jeg ærligt, at mine elektrostater er forbundet til min forstærker med kabler fra Biltema, og at det fungerer fint. Til gengæld bruger jeg en del tid på at finde nye (brugte) plader og på at lytte til dem.

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Dette er en særdeles interssant emne, Det største problem ved musik produktion idag.

Jeg ved at mange producere presser mastering studierne til at komprimere materialet mere end det burde. Gør man ikke det bliver det ikke acceptereret!! "Helt ud papet" lyder ønket tit, det er dybt sørgeligt, når råmaterialet ofte er er dynamisk. Der er blant mange et ønske at deres single/CD skal lyde højere når den spilles radioen, også selv har komprimeres ydeligere.

Jeg kan huske DBX solgte en CD-afspiller i CD'ens ungdom, som havde indbygget kompressor til over spilning til kassette-bånd, det ville nok ikke være nødvendigt sådanne som det lyder idag.

Jeg husker stadig hvordan CD blev introduceret, ved demostrere dets dynamiske formåen. Da jeg købte min første Philips CD100 fuldte der demo CD med, da jeg havde mulighed for at se kurvene, var de klart dynamiske! Selv pop som Elton John's Blue eyes var kun oppe ved 0dB etsted, det ville man aldrig gøre idag, desvære.

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Det ville være bedre hvis man kunne automatisere genereringen af de billeder.
Hvem kender et program der kan det?

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har noget med Oh No Ono, Junior Senior, Veto eller Mikael Simpson og som vil tjekke det for mig?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

IMF 17 HZ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hello there

Det er jo kedeligt , at det meste af nyt musik bliver mast sådan sammen, for at klæde de billige små anlæg, hva så når Dr. sender en direkte transmision fra en eller anden koncert er den så også komprimeret eller , sendes der i fuld kvalitet så det kun er sendemasten som begrændser kvaliteten , der er trods alt nogen af os som stadig har en god tuner. Onkyo  T-9090

Hvad siger I , er alt hvad DR sender  komprimeret , eller under De os god lyd en gang imellem ?

Til top Vis IMF 17 HZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af IMF 17 HZ

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Puha, har godt nok udsat det længe, det med at tilslutte min tuner til den"nye"antenneforbindelse vi har fået i ejendommen.. Men mon ikke jeg kan nå at tilslutte min Onkyo T9090-II inden på torsdag? - der er s'gu ellers ikke meget andet end voldkomprimeret muzak i æteren

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

IMF 17 HZ skrev:
snip: ]Hvad siger I , er alt hvad DR sender komprimeret , eller under De os god lyd en gang imellem ?

Jeps det er på p2 og af og til på p4, men kun ved særlige festlige lejligheder, lyden ikke er voldbollet.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Det kunne være fint, hvis hifi4all havde en fast sted, hvor der kunne ligge et lille billede over dynamikken på cd'er. Så kunne man tage et kik, om den cd man overvejede at købe, ville kunne bruges, så man undgík alle de fejlkøb.

F.eks. var man interesseret i den nyeste med Kim Larsen, slog man lige på på den i kartoteket og så på et lille billede og dannede sig et hurtigt indtryk over, om den var god eller det var noget skod.

Samtidig kunne man henvise musikblade, producenter, musikerne osv. til stedet. Hvis en musikker har brugt megen tid på en plade, og ønsker en god kvalitet, og han ser et billede med en lille kommentar om at den lyder skrækkeligt, vil han nok gå til producenten med nogle spørgsmål.

Tænk den person der sidder bag mikseren ser sit arbejde 10 gange udstillet, og det er noget bras. Der er jo nok en faglig stolthed et sted.

Mvh. Sven Palvig

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Det kunne være fint, hvis hifi4all havde en fast sted, hvor der kunne ligge et lille billede over dynamikken på cd'er. Så kunne man tage et kik, om den cd man overvejede at købe, ville kunne bruges, så man undgík alle de fejlkøb.

F.eks. var man interesseret i den nyeste med Kim Larsen, slog man lige på på den i kartoteket og så på et lille billede og dannede sig et hurtigt indtryk over, om den var god eller det var noget skod.

Samtidig kunne man henvise musikblade, producenter, musikerne osv. til stedet. Hvis en musikker har brugt megen tid på en plade, og ønsker en god kvalitet, og han ser et billede med en lille kommentar om at den lyder skrækkeligt, vil han nok gå til producenten med nogle spørgsmål.

Tænk den person der sidder bag mikseren ser sit arbejde 10 gange udstillet, og det er noget bras. Der er jo nok en faglig stolthed et sted.

Mvh. Sven Palvig

Og hvad så det lille sjove program her feks. viste sig at den nye Larsen så var noget skod , så ville man måske ikke købe den ud fra det og hermed gå glip af en rigtig god plade. Godt nok holder jeg af god vellyd og jeg så gerne at man begyndte at producere en bedre lyd end tilfældet er i disse tider, så er det nu for mig musikken der kommer i første række.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Mvh. Sven Palvig

kanon ide

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Det kunne faktisk godt fungere når der er rigtigt mange om det. Men der skal nok et særligt program til det hvor man bare han trække og slippe sange over i og så biver der generet billeder efter en forudbestemt størrelse. Det skal jo gerne være nogle ret lange billeder så man får en godt billede af dynamikken også på længere optagelser og optagelser med kompleksitet.

Der mangler egentligt en global database hvor hver eneste sang eller album har et unikt ID, på samme måde som med bøger. Det ville gøre det lettere.

Men kunne lave en engelsksproget side til det og gøre projektet mere internationalt på den måde. Og desuden skrive til diverse audio fora som hydrogen, stereophile, osv.

Man kunne tilmed lave brugerafstemninger for anti-awards for værst komprimerede indspilninger.

Hvis man havde tid.

Og penge. Sådan en database vil bruge ret voldsom meget plads, hvis den skal ha en være brugbar størrelse. Men det kan da til dels finansieres med PayPal donationer.

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Fantastisk idé for hifi entusiaster:

Sé hvor godt cden lyder før du køber den......

You guys crack me up !

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

You guys crack me up !

MVH

Bonné

Har du nogensinde hørt om udelukkelsesmetoden?

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Bonné skrev:

You guys crack me up !

MVH

Bonné

Har du nogensinde hørt om udelukkelsesmetoden?

Der findes kvalitet allevegne. Du kan ikke se på en waveform om den giver musikalsk mening. Af og til giver det mening at voldkomprimere musik, af og til ikke.

Check de ting som f.e.k.s. Jack Joseph Puig producerer. Nå nej, det er jo udelukket pga. waveformen...... og hvad med Phil Spector og Brian Wilson etc.

Men bevares, jeg er da sikker på at waveformen på en ell. andet ufokuseret ambient "HIFI" special udgivelse ser FANTASTISK ud. Det gør den bare ikke til god musik.

Problemet med cd'er som bliver smadret under mastering er reelt, og alvorligt. Men det skyldes talentløs/manglende A&R arbejde hos pladeselskaberne, og bliver nok ikke bedre før branchen forhåbentlig snart  finder en ny struktur.

MVH

Bonné

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Igen igen igen. Det er ikke for at udvælge, det er for at fravælge.
Lidt dynamisk kompression kan være fint, men ekstrem dynamisk kompression kan ses og er ej behageligt.

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

Igen igen igen. Det er ikke for at udvælge, det er for at fravælge.
Lidt dynamisk kompression kan være fint, men ekstrem dynamisk kompression kan ses og er ej behageligt.

Generaliseret og unuanceret....

Check f.e.k.s. Phil Spectors klassikere, og motown. Mange af "skrækeksemplerne" i denne tråd er jo blot numre hvor 3 -4 peaks er blevet reduceret, og nummeret herefter normaliseret til 0 dBFS. Og genrer med et stort indhold af støj som f.e.k.s. industrial, ser uværgeligt "overkomprimerede" ud, uden nødvendigvis at være det. Det forhindrer ikke Ministry og NIN i at lyde fantastisk på et godt anlæg.

MVH

Bonné

Død over hifi politiet !

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

De ting du henviser til kender jeg ikke. Industrial er ikke noget jeg har lyst til at lytte til under nogle omstændigheder, ej heller rave. Nu skal jeg ikke kunne sige hvad du forstår ved "voldkomprimering" men jeg tror næppe det er noget jeg ville ha lyst til at lytte til. Det er en grov sorteringsmetode, men hvis den i sidste ende kan ha en positiv effekt på brugen af dynamisk kompression ville jeg personligt ikke ha noget imod det. Det er der dog næppe nogen stor chance for med mindre projektet bliver enormt.

Hvis ikke hi-fi entusiaster skal være engagerede i hi-fi og udbredelsen af det, hvem skal så... Hvis det irriterer dig, så lad det dét.

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Du sidder ikke inde med definitionen på hifi ! Og jeg forstår ikke hvorfor du mener jeg skulle være irriteret. Jeg accepterer bare ikke smagsdommeri.

Det er da altid noget at du indrømmer din manglende viden på området....

MVH

Bonné

<< Forrige Side af 54 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum