| Forfatter |
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det siger ikke noget om digital klipning, men jeg synes det er meget interessant alligevel:
Wikipedia.org skrev:
| Recently, some major recording publishers have begun to sell CDs that violate the Red Book standard for the purposes of copy prevention, using systems like Copy Control, or extra features such as DualDisc, which features a CD-layer and a DVD-layer. The CD-layer is much thinner, 0.9mm, than required by the Red Book, which stipulates 1.2mm. Philips and many other companies have warned them that including the Compact Disc Digital Audio logo on such non-conforming discs may constitute trademark infringement; either in anticipation or in response, the long-familiar logo is no longer to be seen on recent copy-protected CDs, as well as stickers and warnings that the CD is not standard and may not play in all CD players. |
|
|
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har svært ved at se, hvordan klipning skulle være imod Red Book standarden. Men dengang, Red Book standarden blev til, kunne man næppe forestille sig, at nogen kunne finde på at overstyre mere eller mindre med vilje, og næppe heller af vanvare.
Til gengæld er standarden nu så gammel, at patentet er udløbet. Ellers ville det heller ikke kunne lade sig gøre at lave copyprotection, som rent faktisk ikke overholder standarden. I modsat fald ville Spencer i hvert fald have ret i, at det ville være ulovligt at sælge det som CD'er Pengene tilbage eller en tur i retten og forbrugerombudsmandens vridemaskine! 
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analog skrev:
Jeg har svært ved at se, hvordan klipning skulle være imod Red Book standarden. Men dengang, Red Book standarden blev til, kunne man næppe forestille sig, at nogen kunne finde på at overstyre mere eller mindre med vilje, og næppe heller af vanvare.
Til gengæld er standarden nu så gammel, at patentet er udløbet. Ellers ville det heller ikke kunne lade sig gøre at lave copyprotection, som rent faktisk ikke overholder standarden. I modsat fald ville Spencer i hvert fald have ret i, at det ville være ulovligt at sælge det som CD'er Pengene tilbage eller en tur i retten og forbrugerombudsmandens vridemaskine!  |
|
|
Jeg tror efterhånden at det er en fordel, at have en forstærker der ikke gengiver firkantkurver korrekt. For i det tilfælde, kan jeg ikke se nogen fordel i, at ville høre præcis hvad der er på en CD.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahania skrev:
Heldigvis findes der stadig musikkere som ikke tænker mainstream, men i god lyd. Som regel er det dem, der også udgiver på vinyl. Og måske al den dårlige lyd, har været årsagen til at vinyl stadig lever. I går købte jeg en deluxe box med RED HOT på vinyl. Her er der kælet for lyden, og de ligefrem reklamere med det.
 |
|
|
Steve Hoffman forum.
RHCP petition.
Godt at se at de gør noget ved det hos Warner (på vinylfronten i det mindste).
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke læst alle 13 sider igennem, men er der nogen der har halet cd udgaven af Amused to Death igennem en computer?
Jeg synes det kunne være meget interessant at se. Mon ikke det er nogle rigtigt pæne kurver?  Det synes jeg i hvert fald det lader til at være __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Nu har jeg ikke læst alle 13 sider igennem, men er der nogen der har halet cd udgaven af Amused to Death igennem en computer? Jeg synes det kunne være meget interessant at se. Mon ikke det er nogle rigtigt pæne kurver? Det synes jeg i hvert fald det lader til at være |
|
|
Ja, hvem finder først ferrai'en og det store brag 
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, der er selvfølgelig nogle kraftige udslag flere steder, men jeg bilder mig selv ind at lyden er ret ukomprimeret (der er megen "luft"), og i hvert fald er den lavere indspillet end mange af mine andre cd'er.
Jeg kom i tanke om at min CD afspiller har en såkaldt "q-peak search" knap, og den siger, cd'ens peak ligger på -2dB.
Så mon ikke der er noget om det?
EDIT: til sammenligning peaker Fat Boy Slim - Palookaville på 0dB
Suspekt - Ingen slukker the stars på -1dB
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apropos brag, her fra Pink Floyd / The Final Cut / Get Your Filthy Hands Off My Desert .
Remasteret udgave fra 1994.

Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh, hvor jeg dog elsker det album! Min LP lyder ny pånær ét sted hvor nålen kører i hak __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Åh, hvor jeg dog elsker det album! Min LP lyder ny pånær ét sted hvor nålen kører i hak  |
|
|
TILLYKKE MED DIT INDLÆG NUMMER 800
desuden synes jeg også at pink floyd er for fede (specielt the wall og ovennævnte) __________________
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
Apropos brag, her fra Pink Floyd / The Final Cut / Get Your Filthy Hands Off My Desert .
Remasteret udgave fra 1994.

Mvh Flemming |
|
|
Sådan skal det gøres! Den skal snart hjem...  __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 602
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rammstein - Kein Lust
Fedt musik, men derfor bløder man ud af ørerene 
[edit] Nu også til folk med mindre end 20" skærme [/edit]

|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha slemt!  (Rammstein).
Jeg fik svar på min mail til Musikprogrammet (DR2):
"Tak for din interessante mail om lydkomprimering. Jo, det er noget der bliver snakket om - også her. Vi overvejer noget om MySpace og der kan man jo diskutere MP3 formatet som kommer til at blive dominerende. Så der kan vi måske bruge dine links og ideer.
De aller aller bedste hilsner
Jon Adelsten / Redaktør
MUSIKPROGRAMMET DR2"
Så betyder det mon deal eller no deal?
For god ordens skyld vil jeg da lige inkludere indholdet af den mail jeg sendte:
"Hej Musikprogrammet.
Prøv at læse følgende tråd fra et dansk hifi-forum:
Hvorfor mange nye CD'er IKKE lyder godt!
Er det et emne der overhovedet kunne være interessant at tage op for et program som jeres?
Man kan måske sige at den gennemsnitlige forbruger ikke bekymrer sig om dette men kan det være fordi at det ikke er almindeligt kendt? Efterhånden som en stor del af den danske befolkning har fået flere penge mellem hænderne bliver der da også spenderet lidt ekstra på godt hifi-udstyr sammenlignet med tidligere* (bilder jeg mig ind).
Musik er vigtigt. At det bliver behandlet med respekt under indspilningsprocessen er også vigtigt. Skal vi bare acceptere at musikken "voldtages" for at den skal lyde "bedre" i radioen, på arbejdspladsen, i bilen o.s.v.? På et bare rimeligt godt hjemmeanlæg lyder mange "moderne" indspilninger ad H til. :-( Enhver vil nemt kunne høre forskel.
I sidste ende er det selvfølgelig musikken og ikke teknikken der bør være i fokus men en vellavet ukomprimeret indspilning med god dynamik er altså betydelig mere befordrende for lytteglæden og indlevelsen hvorimod en ringe produktion giver hovedpine og lyst til at skrue ned. Prøv bare at lytte til Metallica's seneste "St. Anger" f.eks. :-(
Ikke underligt at den "almindelige" forbruger efterhånden er indifferent og gladeligt lader sig nøje med MP3 o.lign...?
Hvorfor tillader kunstnerne dette? Er de også ligeglade eller er de ikke vidende om problemstillingen? Ville Kubrick have tilladt at nogle udefra pillede ved den endelige kvalitet af hans output...?
YouTube - The Loudness War
Wikipedia - Loudness_war
Dynamik på CDer - hot or not?
Læs evt. artikelen i High Fidelity nr. 1/2006 hvis der er interesse for emnet.
High Fidelity.dk
Hvis der ikke bliver råbt vagt i gevær vil den sørgelige udvikling sikkert fortsætte. Heldigvis er der dog modsatrettede tendenser som f.eks. den stigende interesse for LP-vinylen. Også blandt de helt unge. :-)
Måske står det ikke til at ændre men man kan da i det mindste råbe op. Aktualitetsprogrammet "Kontant" ville sikkert finde dette emne for snævert så Musikprogrammet er vel det logiske sted at tage emnet op?
Godt nytår.
Mvh. Kim Christensen."
*(den trækker jeg nok i land)
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 02:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
skumflum:
Kunne du evt. resize dit Rammstein eksempel ned til 800 pixels i bredden?  Det gør det noget nemmere at overskue siden.
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt gået krenzler!
Men når jeg læser svaret er jeg meget i tvivl om de hos DR har fatet pointen: altså bare data-komprision eller komprimering af dynamik
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 02:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker Kenneth.
Tja, hvis de har kigget på de links jeg medsendte burde pointen vel være rimelig klar? Men det kan da godt tænkes at tingene går lidt stærkt ude i DR Byen...
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 02:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke de fatter at den kraftige kompression der er i MPEG/3 formatet også medfører kvalitetstab. Selv et iPod hoved har vel prøvet at høre forskel på en lav-bitrate MPEG/3 fil og en høj-bitrate MPEG/3 fil, om det så skal ned under 100 Kb/s. Forhåbentligt er de også bekendt med FLAC og andre tabsfrie formater.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt lige denne artikel om Loudness War hos Barry Diament Audio.
|
| Til top |
|
| |
timur Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige wavet et af min barndoms yndlingsnumre
Dire Straits: Money for nothing ( best of Dire Straits & Mark Knopfler. udgivet 2005)

Og så samme nr på mp3, højst sandsynligt gammel version

Skal lige nævnes at introen er forkortet på best of albummet, derfor er tidslinjen forskudt, men graferne taler vist sit eget sprog ..
Efter at have læst denne tråd forstår jeg hvorfor jeg blev lidt skuffet da jeg købte nyt brugt anlæg i efteråret..
Begyndte at interessere mig for Hifi da jeg købte min første bil i 1996 ( bilstereo, hmm er det et ugleset emne her ? ). Skiftede hurtigt papanlægget ud med en Denon Cd afspiller og et sæt højtalere. Og derefter gik det hurtigt ( Hifititis ). Havde inden for 1-2 år stort set købt det bedste Hifi-Klubben havde af bilstereo, og fik bygget mig et velspillende High-end anlæg (ikke boom boom anlæg). Det lød super hvis jeg selv skal sige, masser af dynamik, punch og detaljer i al det musik jeg hørte..
Solgte bilen for års tid siden da jeg ikke rigtig havde brug for den mere, anlægget beholdte jeg dog ( håber jeg får "brug" for en bil igen ).
Købte brugt surround udstyr for et halvt år siden, og var imponeret over surround lyden, men skuffet over stereo lyden i min ny indkøbte cd´er (mistede desværre alle mine ca 200 cd´er ved et indbrud  ) Sammenlignede lyden med hvad jeg kunne huske fra bilen og syntes der manglede et eller andet.. Detaljerne var der, stereo perspektivet var bedre, men hvor var punch´et og dynamiken blevet af ? nu kan jeg jo så desværre konkludere at svaret er: KOMPRIMERET LYD...
------------------------------------------------------------ --------------------------------------------------
Denon 2803, Denon dvd 2910, B&W dm604, B&W LCR6 s2, KEF hts2001, Philips 32" Billedrør
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har noget fra den nyeste Justin Timberlake cd?
|
| Til top |
|
| |