Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor mange nye cd’er IKKE lyder godt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 54
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

>> flpdk:

Jo det er jeg godt klar over, men er en indspilning i forvejen "dræbt med dynamisk komprimering" af en eller anden lydteknikker-smølf som ikke helt har forstået hvad opgaven går ud på, kan det vel ikke skade "lydkvaliteten" at lave det om til MP3 , 320KB. Den hørbare forskel på et produkt der allerede er "ødelagt" skulle vel være begrænset?

Det gør da at CD-samlingen fylder mindre

JH

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Sir_Golf_Alot skrev:

>> flpdk:

Jo det er jeg godt klar over, men er en indspilning i forvejen "dræbt med dynamisk komprimering" af en eller anden lydteknikker-smølf som ikke helt har forstået hvad opgaven går ud på, kan det vel ikke skade "lydkvaliteten" at lave det om til MP3 , 320KB. Den hørbare forskel på et produkt der allerede er "ødelagt" skulle vel være begrænset?

Det gør da at CD-samlingen fylder mindre

JH

Jeg kan godt følge dig, men jeg ved det faktisk ikke. Måske laver jeg en test på et tidspunkt, men jeg ved ikke lige om den høre til i denne tråd.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Til Xo og andre der skulle være interesseret.

Jeg har lagt noget autoscript ud på headfi.org

http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=219198&pa ge=5

se under michaelvv

husk at downloade den vedhæftede fil :

Arbejder på at scriptet kan læse et bibliotek af gangen rekursivt...

Skal lige have noget feed back så jeg/man ved hvordan songview.org skal have formatet.

Se det som en meget tidlig beta.

>Hi Everybody.

>I think i have made a autohotkey http://www.autohotkey.com/ script which could be usefull >to extend so it's able to do the process by pressing windowskey-n

>remember to have the file gdiplus.dll in the same directory as the *.ahk
>scripts. on win xp i should be "somewhere" I'm using a version which
>has the filesize [1712128] bytes.

>Edit audacity.ahk , i now loads an acdc flac and it should be working in
>1280*1024 + 1280*800 mode...

>Please edit the version in the audacity.ahk script.

>If you're lucky you'll get 2 images Imagespec.png ImageWave.png

>If you have some feedback please let me know...

>/Michael from denmark

/Michael

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at det kunne være interessant at se om man kunne skabe bare en smule debat på nogle af de danske kunstneres hjemmesider - altså dem der har et debatforum for fansene.

Det skal selvfølgelig gøres pænt & taktfuldt & uden en masse "hifi-nørderi". Et lille oplæg og et link til denne tråd (selvfølgelig) er vel nok. Det er da muligt at musik-interesserede (der ikke nødvendigvis går op i hi-fi) også kan se det forrykte i udviklingen.

Det behøves vel ikke nødvendigvis at være hos en kunstner hvis pladeselskab udgiver skamkomprimerede produktioner af dennes output. Jeg har selv overvejet at smide en kommentar på Tina Dickow's forum (hendes plader lyder ganske godt - ihvertfald Fuel & Notes) men har ikke lige fået taget mig sammen til det. Jeg ved at hendes far var/er meget hi-fi interesseret og at hun blev "flasket op" med god musik foran hifi-alteret.

Kunstnerne følger vel med i hvad der diskuteres på deres egne hjemmesider (så meget de har tid til)?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg synes at det kunne være interessant at se om man kunne skabe bare en smule debat på nogle af de danske kunstneres hjemmesider - altså dem der har et debatforum for fansene.

Det skal selvfølgelig gøres pænt & taktfuldt & uden en masse "hifi-nørderi". Et lille oplæg og et link til denne tråd (selvfølgelig) er vel nok. Det er da muligt at musik-interesserede (der ikke nødvendigvis går op i hi-fi) også kan se det forrykte i udviklingen.

Det behøves vel ikke nødvendigvis at være hos en kunstner hvis pladeselskab udgiver skamkomprimerede produktioner af dennes output. Jeg har selv overvejet at smide en kommentar på Tina Dickow's forum (hendes plader lyder ganske godt - ihvertfald Fuel & Notes) men har ikke lige fået taget mig sammen til det. Jeg ved at hendes far var/er meget hi-fi interesseret og at hun blev "flasket op" med god musik foran hifi-alteret.

Kunstnerne følger vel med i hvad der diskuteres på deres egne hjemmesider (så meget de har tid til)?

Jeg håber på det bedste, når Jean Michel Jarre udsender en ny CD inden længe. Hans seneste CD "Aero" var pumpet lige hårdt nok. Min opfattelse er, at han er meget i kontakt med og lytter til sine fans, og i den forbindelse har jeg tit tænkt på at komme med et indlæg på et Jarre-debatforum vedr. komprimering af hans nyeste CD. Desværre er det kun blevet ved tanken og CD'en er nok allerede ved af blive i trykt , så jeg tror det er for sent nu.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Ja det kan da godt være at vi er totalt naive & urealistiske i denne tråd men alt starter vel et sted? Små ringe i vandet...

Hvis man ikke selv gør hvad man kan (hvor end lidt) virker det noget frugtesløst at beklage sig side efter side (mig selv inkluderet).

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Kunne det ikke være en idé at sende de pågældende cdér tilbage til pladeselskabet, og kræve pengene tilbage ?

Man kunne evt. vedlægge kopier af waveforms, med indiktion af clip. Hvis man kunne opnå en præcedens for at kunne ophæve købet, ville det måske have en effekt på pladeselskaberne.

mvh

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Men står det nogen steder lovet at Redbook CD-mediet ikke må indeholde komprimering & klipning?

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Nej ,men ethvert produkt skal vel leve op til en forventet kvalitet. Det mener jeg klart at man kan sætte spørgsmålstegn ved her.

Mvh

Bonné

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Vi er bestemt ikke uenige.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Man bør også helt undlade at købe CD'er med Copy Protection, da de ikke overholder Red Book standarden, og holder i markant kortere tid.

http://ukcdr.org/issues/cd/quick/

Citat:

Some forms of CD corruption:

• reduce the scratch-resistance of the disc, making its average life-span shorter (details)
  • make the quality of the sound degrade quicker as the disc gets older (details)
  • can cause early failure for older CD players (details)

Et produkt der både indeholder Copy Protection, og desuden er komprimeret til den store guldmedalje, fortjener at floppe fælt, på alle hitlister og charts.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige byttet en CD som min datter have købt i Fona, og fik pengene tilbage.

Jeg have forberedt et brev til Fona om den dårlige kvalitet, men der var ingen kvalificerede tilstede som kunne modtage det.

Jeg har indsat det her nedenunder (desværre kom kurverne ikke med).

Skal vi ikke alle bytte de elendige CD'er som pladeindustrien forsøger at prakke os på?

Venlig hilsen

Lars Boman Madsen

Kære Fona

Min datter købte forleden en CD i jeres forretning i Lyngby Storcenter.

Det var John Legend, once again.

Hun kom glad hjem med den, og ville gerne høre den på mit ”state of the art” stereoanlæg.

MEN det var en stor skuffelse. Fx nummer 6, ”p.d.a.” starter med klaver, fremragende lyd, men så starter ”larmen”, resten af nummeret forvrænget/klippet, så det er uudholdeligt at høre på. Samme mønster gælder for resten af numrene

Sony kan ikke være bekendt at levere en sådan forvrænget/ødelagt vare.

Jeg er sikker på, at selve optagelserne er fremragende, uden nogen form for forvrængning. Men ”nogle” vælger at ødelægge det, sandsynligvis fordi forvrængningen på grund af klipningen giver højere harmoniske frekvenser, der på rigtig dårlige anlæg kan få det til at lyde som om anslaget er bedre.

Nedenfor er der tre screendump fra Adobe Audition hvor man kan se et helt nummer, først en normal CD ”Katie Melua, Nine Million Bicycles”. Man kan se at ganske få steder er niveauet 0 dB. Hvis man zoomer er signalet klippet/tæt på klipning, med det er meget lidt, og næste ikke hørbart.

Det næste er ” John Legend, p.d.a”. Man kan se ar det starter fint, ren lyd fra piano, og så starter ”larmen”. Det sidste viser et zoom af ” John Legend, p.d.a”, klipningen ses tydeligt.

Sony har selvfølgelig ret til at ødelægge lyden, hvis det passer dem. Men ikke uden at advare eventuelle seriøse købere.

Der burde stå på den,

”This record is deliberately distorted in order to give good punch on bad speakers, don’t buy this record if you own a decent stereo system”

CD branchen klager over dårligt salg, men hvad med at levere en ordentlig vare?

Jeg bliver nødt til at råde min datter til at låne og høre en CD før hun køber den, og så kan det jo være fristende bare at lave en kopi.

Er I klar over hvad I har gang i? Er I ved at save den gren over, som I selv sidder på?

Den CD er ubrugelig og jeg insistere på at aflevere den og få pengene igen.

”Venlig” hilsen

Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Ganske fornuftigt Boman

Du burde sende din klage til Sony ....

Mit Setup:   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p osts.asp?TID=35114&KW=Rees
Til top Vis Rees's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rees

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Sådan skal det gøres Boman, så kan de lære det.

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Lige efter "håndbogen for moderne forbrugere" ! Hvis dette kan starte en trend, kan det muligvist have en effekt.

mvh

Bonné

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Jeg har lige byttet en CD som min datter have købt i Fona, og fik pengene tilbage.

Jeg have forberedt et brev til Fona om den dårlige kvalitet, men der var ingen kvalificerede tilstede som kunne modtage det.

Jeg har indsat det her nedenunder (desværre kom kurverne ikke med).

Skal vi ikke alle bytte de elendige CD'er som pladeindustrien forsøger at prakke os på?

Venlig hilsen

Lars Boman Madsen

Fint indlæg.

Mvh.

Sven

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet et brev til Universal Music og klaget over lyden af denne cd. Den er temmelig komprimeret. Er der nogen der kan vise hvor slemt det er?

From My Heart

Egentligt er det ikke sjovt, fordi Ole på coveret har rost producer mm. for den gode lyd. Men det ærger mig at få en gave, der er lavet så komprimeret.

Mvh.

SVen

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

From My Heart

Endnu en hadegave?

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Det er også Universal Music, der har Jokeren på programmet. Måske det følger alle deres udgivelser. Men forhåbentlig gælder det ikke alle.

Gigolo Jesus

Ja et sørgeligt eksempel! Det er Jokeren med Rastløs på hans Gigolo Jesus album. 

Mvh. Sven

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har sakset denne "Leder" fra "Herlev hi-fi klub"s blad "Lytteposten", hvor jeg har skrevet dette i min egenskab af være formand.

Når man begrænser dynamikken, så ødelægger man musikken. Man gør lave lydstyrker højere og

høje lydstyrker lavere. Man kan høre det på mange måder. Jeg fik en CD-plade fra min kone, med

Ole. Hun havde hørt i fjernsynet et musikprogram, og belært af erfaringer, er det ikke klogt at

kritisere kvalitet af sangere og kvalitet af lyden for meget, når familien sidder og ser fjernsyn. Og

Ole havde den bedste stemme i forhold til de andre, kunne jeg høre, når jeg lige kom forbi. Ja han

sang faktisk udmærket og med den rigtige optagelse kunne det blive godt. Men jeg fik som sagt

denne CD med Ole. Også kaldt ”Asfalt Ole”. Min kone ville gerne glæde mig med en god CD til

min fødselsdag. Den lå længe på hylden og af og til spurgte min kone om jeg havde hørt den.

Nu var dagen kommet, og jeg havde set på udvalget af musik på cd’en. Gode numre der swinger

f.eks. Eagles: Take it easy, Lynyrd Skynyrd: Sweet Home Alabama, Chuck Berry:Johnny Be Good

osv. Gode gamle travere der swinger.

Min kone sad spændt ved min side. Hun ville jo gerne give en gave jeg var glad for. Første nummer

begyndte. Det var numret med Eagles: ”Take It Easy”. Det var temmelig kedeligt. Der var ikke saft

og kraft, ingen dynamik, ikke noget liv i musikken. Trommerne, guitar og hvad der ellers var, var

baggrund for Ole der stod og sang. Muzak kan man kalde det. Jeg kom til at tænke på tapet. Jeg vil

gerne købe 3 ruller tapet! Så gerne. Hvor meget? Kan jeg få 3min. 22 sekunder baggrundsmusik af

den slags der ikke fanger opmærksomheden! Sådan var det!

Det fortsatte i samme dur og da ”Sweet Home Alambama” med Lynyrd Skynyrd, sunget af Ole

dukkede frem, sagde min kone: Hvorfor ødelægger de musikken sådan: Det lyder så fladt og

kedeligt. Nu havde jeg sjovt nok en CD med Lynyrd Skynyrd, hvor selv samme nummer var på.

Den var godt nok fra 1996, og gruppen eksisterer ikke mere, da de faldt ned med en flyvemaskine.

Men musikken eksisterer stadig på CD-mediet. cd’en kom på. Nu swingede musikken. Der var

trommer, guitar, kor, liv i musikken, dynamik. Der var dybde i lydbilledet. Der var svage

instrumenter i baggrunden. Sangeren havde ikke den bedste stemme, men han var energisk.

Musikken var naturlig og god. Og der var den der dejlige fornemmelse af stilhed imellem tonerne,

som er så vigtig. Jeg synes, at når stilheden mangler, bliver man stresset og lyttetræt.

Man kan blive så harm over udviklingen i dag. Tidligere blev der lavet gode indspilninger, hvor de

har haft problemer med udstyret. Men de var dygtige og ihærdige. I dag har man så mange

muligheder, og teknikeren syntes at det er ham, der skal være musiker.

Eller producerer de bare musik til dem, der hører det over høretelefoner og i-pod, discman eller i

radioen?

Skal man bare sidde håbløs og lade”udviklingen”gå sin gang og sige at det ikke nytter noget? Eller

skal man prøve at gøre noget, for om ikke andet så gør man da noget. Prøv at tænke på, hvad du kan

gøre! Skriv til”Lytteposten”, Internet-sider, aviser, magasiner om dårlige oplevelser med dårlige

cd’er.

Jeg er i gang med at forfatte et indlæg til en avis. Vi skal ikke finde os i det mere.

Gør noget!

Sven Palvig

<< Forrige Side af 54 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum