Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Dansk melodisk protest-syre-blues-rock-mm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Har lige siddet og set en dvd med titlen 'Skæve Dage i Thy'.Fra dengang de steg på toget i København(1971) og kørte over til Thy og slog lejr En hel del syremusik,og en hel del der er meget længere ude Sågar Gasolin(med Bjørn Uglebjerg på trommer),med Kim Larsen iført fuldskæg.Det er det helt store flip

Jeg må sige at mit seneste musikkøb på vinyl bare holder!No Name-'Fødelandssange'(fra 1972).Selve titelnummeret 'Fødelandssang' er så godt,at det både risler ned ad ryggen og fremkalder gåsehud.Flot flot nummer

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Her er nogle fede danske band fra min ungdom, ACHE som lavede progessiv rock ,de mere bluesorienterede BEEFEATHERS med bl. a. Peter Thorup, deres lp Meet you there, er et sandt mesterværk i dansk rock. CULPEPERS ORCHARD ,som var udløber af PAN, et rigtigt godt rockband med Nils Henriksen og Cy Nicklin på guitar, der var også RAINBOW BAND med bla. Per Frost fra YOUNG FLOWERS og SAVAGE ROSEpå guitar, de nåede kun at lave en lp før de skiftede navn til MIDNIGHT SUN pgr. navnerettigheder, derefter indspillede de næsten den samme lp en gang til med Allan Mortensen som sanger, den første sanger var Lars Bisgård fra DR. DOPOJAM, der af de mere syrede danske band, de var 8 mand høj i bandet bla. 3 trommeslagere
Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

CULPEPERS ORCHARD,BEEFEATHERS,RAINBOW BAND,YOUNG FLOWERS og DR. DOPOJAM......de er skrevet bag øret.Jeg kender faktisk kun Beefeaters med Povl Dissing.Super!! Det er tungt og godt Det er godt nok utroligt så mange bands der var dengang.Og de blandede sig jo meget i hinandens bands.Peter Ingemann var med rigtigt mange steder.Det samme med Tømrer-Claus og Stig Møller og Bjørn Uglebjerg.Det var tider dengang,rent musikalsk
BJASCH,takker for inspirationen.Hører du stadig musikken?På dine gamle lp'er,eller er det et overstået kapitel?Jeg hører rigtigt meget Midnight Sun('Dansk Beat'-tror at den er en opsamling?)på min Tandberg båndoptager.Båndet er et originalt indspillet bånd,med en forbavsende fed lyd på Allan Mortensen synger godt nok igennem!! Respekt!!

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har lige hørt Joan Jeet "I love rock and roll" og ,lige nu kører Young Flowers nummer 2 fed skive(de leger lidt med lyden) ,på den første Young Flowers den med "Oppe i Træet"var det Jens Dahl der spillede guitar, bas Peter Ingemann og nu desværre afdøde Ken Gudman på trommerne de nåede kun at lave 2 studio lp´ér, for nogle år siden kom der cd optaget live i Århus 1969 ,den er udgivet i 2002. Midnight Sun lavede også kun 2 Lp´er. Men de turnerede flittigt, jeg har set dem 4 gange, de var virkelig gode live, især når Per Frost trådte frem og trykkede den af på sin Flying V guitar, så lettede salen.Han startede som medlem af Le Rivals, der spillede med Peter Belli. Young Flowers har jeg set 3 gange, sidst for et par år siden ved Brøndby Popclub´s jubilæum  (gid de lavede nogle flere koncerter), der var også Peter Belli , Rocknalle, Alex Knudsen med Mik Schack  på  vaskebræt og Billy Cross på guitar, som rosinen i pølseenden Alvin Lee Band, dem så jeg også dagen før i Pumpehuset,hans guitar kan man ikke få nok af.

Jeg har nogle af på lp ,andre på cd og sikkert en del på kassetebånd,men min Nakamichi har ikke været sat til et stykke tid, men den blev da renoveret for et par år siden, men jeg har vel 500 kassetebånd der indspillet fra grammofon, radio og Rockpalast, men listen med hvad der er indspillet er blevet væk, forhåbentligt  står det på de fleste af båndene.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte lige Young Flowers i radioprogrammet 'Harddisken',med 'Oppe i Træet'.Det nummer kender jeg......måske fra soundtracket til filmen 'Det Store Flip'?Fedt er det i hvert fald
Midnight Sun udgav kun to albums?'Dansk Beat' er så vidt jeg kan vurdere,fra to-tre forskellige albums......?

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Det indlæg ,som jeg skrev, var taget fra hukommelsen,nu har jeg kikket efter i mit rockleksikon Midnight Sun startede som Rainbow Band i 1970 med følgende besætning Per Frost guitar, Lars Bisgaard vokal ,Bent Hesselmann sax og fløjte ,Niels Brøndsted piano, Carsten Smedegård trommer, Bo Stief bas, med denne besætning indspillede de albummet Rainbow Band, i 1971 genindspillede de dette album , bare med Allan Mortensen som sanger, denne plade er udgivet i Danmark som Rainbow Band, i udlandet som Midnight Sun, i 1972 blev ders andet album  Walking Circles indspillet, hvorefter Bo Stief blev erstattet af Jens Elbøl(le)( godt navn til en bassist), som tidligere havde spillet i Pan, i 1973 så kom singlen "Kul På" med Frank Lauridsen fra fynske Baronetssom sanger, istedet for Allan Mortensen, denne besætning udgav i januar 1974 albummet Midnight Dream, nogle måneder senere forlod Per Frost gruppen og blev erstattet af Tom Heath , et halvt år senere blev gruppen opløst, så  Midnight Sun har indspillet 2 albums, men udgivet 3

Der var mange  flere fede danske rockbands dengang, f.eks. Mo-i-rana udløber af Culpeper med Niels Henriksen og Ken Gudmand, Day of Phoenixmed Ole Prehn , Cy Nicklin og senere Ole Fick på guitar og i England blev 2 danske band nærmest kult, Den gamle mand og havet og Hurdy Gurdy , Donavan indspillede nummeret "Hurdy Gurdy Man" som en hyldest til dem.

Det var  Thomas Windings berømte børne tv serie Blomsterpistolen, om pigen SuperKarla,  "Oppe i træet" stammer fra.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Det må jeg sige,BJASCH,du er vidende om dette emne Super info.Så der var også salg i syren i udlandet.....interessant.For det forklarer de priser man af og til får opgivet(hhv Euro og Dollar) Det er sgu imponerende at de nåede ud over Danmarks grænser.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Edit: link er ændret og viser nu noget andet, derfor slettet

Har forgæves søgt at finde et billede af omslaget - "cover" var vist ikke opfundet dengang - til den omtalte fra Jackie Boo Flight. Men her er 2´eren, et ægte 70´er levn, er de ikke ømme?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej,

Flippet tråd .

Her er en side med nogle af de grupper i nævner - Danish Progressive Rock At Its Best Part 1-4:

http://www.geocities.com/piotrt.geo/Tarkus/Denmark/denmark1. htm

En af de bedste for mig (jeg har langt fra hørt alt fra den periode):

Snehvidekys er et af de bedste danske numre overhovedet IMO.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Nu hvor Culpepers Orchard er dukket op her i tråden et par gange, kom jeg i tanke om en stribe fotos frem fra dengang jeg var ivrig (amatør)fotograf til koncerter. Jeg blev lukket ind på Saltlageret (der hvor nu Tycho Brahe Planetariet ligger, husker I nok) af PDH Booking på gæsteliste (følte det som stor ære dengang ...) og fik lov til at trisse rundt om/på/ved scenen for at tage billeder. Den aften havde jeg besluttet mig for at bruge blitz så lidt som muligt (eksperiment) så mange af billederne er med et gulligt skær, men dog brugbare.

Pudsigt når man søger dette band på nettet, søgemaskinen foreslår culpepper (altså med 2 p´er) og giver faktisk de fleste resultater, selv om den rigtige stavemåde er med ét p ...)

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Zaka:Jeg har den Dissing og Burnin' Red Ivanhoe på cd.Må hellere få den i cd-afspilleren.Selv er jeg helt vild med deres 'M144'.Det er genialt
Det er dejligt at se at ikke alle her på hifi4all.dk udelukkende er til det tynde sprøjt,som pladeselskaberne helst satser på i vore dage .

Hrmand:Den der butik 'Moster Anne' har godt nok nogle interessante skiver.Men Moster Anne ved altså også hvad de skal koste....hold da op ....... Jeg er nødt til at 'ose' lidt endnu,ellers køber jeg mig fattig.Men meget meget spændende.Og næsten dagligt opdager jeg bands som jeg også føler at jeg må tjekke ud.
Din backstage-oplevelse med Culpepers Orchard kan jeg kun misunde dig.....det må være fedt at kunne tænke tilbage på idag

Et album der også har grovhittet her i stuen er Dan Turell og Sølvstjernerne.De udgav (vist nok) kun det ene album,som jeg har på cd.Dan Turell drømte altid om at være rockstjerne,vel vidende at han ikke havde en tone i livet Men så kunne han da heldigvis noget med ord,som ikke er så mange forundt.Det er en rigtig fed skive,med Tømrer-Claus, Jan Kaspersen og endnu en af mine store idoler Flemming Quist Møller Skiven er fra 1978.På cd er der 3-4 numre mere på,end på lp'en.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Denne cd spiller nu........gad vide hvorfor jeg ikke rigtigt har hørt den før?Den sparker da godt r*v!! Har trods alt haft den i ca 3-4 år

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

En anden perle:

Povl Dissing/Beefeaters - Dissing (også kaldet Nøgne Øjne) fra 1969.

Og så må i endelig ikke gå glip at Thøger Olesens fantastiske oversættelser af Shell Silversteins tekster, fremført af Dissing/Beefeaters.
I sær Den grimmeste mand i byen og Kvælerslangen er sublime. Dissing synger 25 minutter endnu (også Shell Silverstein), så man tror på historien om den stakkels mand som sidder på dødsgangen og ikke har lang tid igen. Johnny Cash's version af samme sang er tam i forhold.

Denne opsamling er god hvis i vil lytte til ovennævnte numre:

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Zaka:Jeg har en dobbelt cd med Dissing.Den ene cd er mest med Beefeaters,med alle de numre du nævner Den anden er en cd hvor Dissing er med Benny Andersen.Ikke et ondt ord om Benny Andersen,men jeg foretrækker Beefeaters-anytime Ja,nummeret 'Den Grimmeste Mand i Byen' er et fantastisk nummer.Genial tekst.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Den spiller stadig Fed skive!!!!! Har aldrig hørt den før,selvom jeg har haft den i nogle år nu.......og nu har den spillet et par dage Tjek lige det cover lidt nærmere.Det er Trylle-rylle-skoven............

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Så må du til lommerne, Tante. Du skal i Amager Bio den 25/5 og se 40 års jubilæmskoncert med Burnin' Red Ivanhoe ...

http://www.olefick.dk/burn/framehome.html

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Nåede at opleve bla Young Flowers,Alrune Rod,No Name,og Burnin Red . . live - mens det stod på ! .For mig er de ultimative postkort fra dengang " Du taler og siger " m Alrune Rod ,-  hele pladen "Herfra hvor vi står" m Skousen&Ingemann - og  "Elefantskovserenader" (øh ? ) m Burnin og Dissing. Gnags var jo også i den grad flipper/syre- musik på det tidspunkt.Har i husket Blue Sun og Ache  ? Og så tror jeg at bandet Hurdy-Gurdy opkaldte sig selv efter pågældende  Donovan nummer ?Steppeulvene lavede et nummer,som ikke er på "HIP", - der hedder "Du skal ud hvor du ikke kan bunde ", og jeg ved ikke lige hvor den hører hjemme ?

Husker specielt en Alrune koncert på Thisted Gymnasium,hvor vi lagde ud med at ryge alt muligt, lige fra rock-wool til forskalningsbrædder ! - sad derefter i skrædderstilling i en times tid til Alrune (i pausen  solgtes der sgu æbleskiver!)  - og så ud i en Helvedes snestorm , -men hva faen,vi havde jo alligevel altid Islandsk sweater,5 m lang halstørklæde og træsko på .

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2007 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Lennon:Hahahaha,din sidste linje er for morsom Er det en tøjstil der stadig hænger ved?

Hrmand:Det burde jeg.Jeg så Burnin' Red Ivanhoe i november 2004 i Amager Bio.Det var rigtigt godt Og den eneste gang jeg har set dem.Det var forresten et program på DK4 om Burnin' Red Ivanhoe,der fik mig igang.Jeg kunne ikke komme mig over at Leo Lummerkrog(Ole Fick) fra Monrad & Rislund,spillede den fedeste tråd i Burnin' Red Ivanhoe!!

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 17 Marts 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

http://www.dr.dk/musik/huskerdu/

Kom i tanke om denne tråd, for altså, hvor dukker der mange ting op fra et længe hengemt lager i ens hukommelse, når vi ser disse udsendelser. Musik er jo med til at forankre hukommelsen, og tv som dette får minderne frem igen - i den grad. Selv om jeg først flyttede til Københavnstrup i 1972, så var musikken jo nærværende også i Jylland, hvor jeg hærgede. Men det var tilstedeværelsen af al den gode musik, der fik mig til hovedstaden, da det var aktuelt at flytte.

Og billederne af de mageløst strikkede sweaters, bukser med påsyninger for ikke at stikke af fra de fodformede, tørklæderne der som det eneste elegante snit fuldendte medlemsskabet af den tids "bevægelse" og endelig den allestedsnærværende pibe af odiøs herkomst og ditto indhold - alt dette fra ens ungdom kommer farende i erkendelsens øjeblik: Det var jo der, jeg var!

Gårsdagens udsendelse var samtidig et billede af en anden erkendelse, med Herfra hvor vi står som udgangspunkt: Den danske syrerocks afslutning, hippiernes æra var ovre, nu må vi videre. Lidt forstemmende, at Melodi Grand Prix blev brugt som illustration af overgangen, men ikke desto mindre var det jo poppen, der fik overtaget - desværre var der ikke længere plads til de "lange" musikstykker, som én udtrykte: Med sange, der endte med at vare 20 minutter, kunne vi jo kun nå 2 numre til et opvarmningsjob ...

Jeg tror at musik med Alrune Rod og nogle af de andre nævnt her i tråden får en renaissance, når de nu har været på tv. 

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Dr Dopo Jam