| Sendt: 05 December 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hele ideen med baghøjttalere er at det skal give en diffus lyd, altså ikke retningsbestemt, og en af de midler man benytter til at opnå dette, er at placere baghøjttalerne højt. Et andet er at undlade at vinkle dem mod lyttepositionen.
Tricket er at det menneskelige øre er sådan indrettet, at vi har meget svært ved at retningsbestemme lyde der kommer oppe fra og derfor vil en placering et pænt stykke over ørehøjde bidrage til den diffuse gengivelse, som er det ideelle til film. Desuden vil det at man ikke har vinklet dem mod lyttepositionen, give en masse refleksioner, som vil øge diffusiteten ydeligere.
Jeg anbefaler typisk en placering ca 110 grader bag lyttepositionen og gerne en meters penge over ørehøjde, da de heller ikke må sidder helt oppe under loftet. Dipoler bør dog placeres 90 grader ud fra lyttepositionen, da det er vigtigt at man her sidder i det akustiske nul.
Til musik i surround, hvis man er til den slags og personligt bryder jeg mig ikke om det, vil man typisk placere baghøjttalerne i ørehøjde og vinkle dem mod lyttepositionen.
|