Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 4-vejs aktiv DIY (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hej glade hifi-mennesker

Jeg har nu efterhånden fået skrabet nogle stumper sammen, til en velvoksen fuldt aktiv konstruktion.

Jeg hører alt muligt blandet. Alt fra Trentemøller, TV2, Enya, Agnes Obel, Lisa Ekdahl, Budha bar, MJ osv.

Mit rum er ca 3,5 meter bredt og 6,5 meter langt med trægulv, lidt skråvægge og stor blød lyttetrone ca i midten

Det består pt. af følgende:

Solid gammel JVC afspiller som pt kører via en DAC magic.

Forforstærker er en Musical Fidelity A3cr.

Aktive forstærkere er Groundsound moduler med 3 x 200W + 1x 100W(8 ohm) og fuldt digitalt 4 vejs filter(DCN-24), per
side.

Top bliver 9900 Revelator - ca 2800 hz og op, alt efter hvor tæt jeg kan få den på mellemtonen
Mellemtone SB 5" 4 ohm - mellem ca 600 - 2800
Mellembas 18W - 8545 - ca 70 til 600
Bas XXLS 12" 830952 70 og neeeeeed.

Tænkte i starten på Snell B-minor. og ville smide 12" i siden for at få en forholdsvis slank front. Men det ville blive en møj
stor kasse.
Planlægger indtil videre at lave en "3" vejs i 2 "mindre" tårne, som fronter og herefter bruge basserne til hjørnesubs.
Og her kommer problemet. de fleste snakker altid om at bassen skal mases ned i en lille bitte kasse, som dårligt nok kan
indeholde magneten. Hvis jeg nu gerne vil give denne enhed det som den savner..... nemlig plads. Er der så nogle kloge
hoveder der kan fortælle mig hvor stor kassen skal være?? Har fået et forslag på ca 66 liter lukket. Men jeg kan simpelthen
ikke få mig selv til at bruge den i så lille et kabinet. ER jeg skør?
Kan forresten godt lide basrefleks, og har nogle trompetporte liggende, ca 6,5 cm i dia og 25 cm lange.

Forslag til den 12" er glædeligt ønskede, da jeg selv mener at jeg nogenlunde styr på resten... i mine øre
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke poste t/s data på den XXLS?

I øvrigt virker det på mig lidt tæt løb at koble en 18W og en SB 5". 18W i sig selv spiller perfekt op til 2.8kHz, hvorfor besvære
sig med endnu en delefrekvens?
Er din 8545 med kapton (K00) eller alu (-00) svingspole?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

den slutter med -00

Det var bestemt også min første plan. Men jeg syntes blot at 8545 spiller for dårlig øvre mellemtone. Den bliver irriterende
at lytte på. Det kan da godt være at jeg måske skulle vælge en 18W med sliced membran. Den får jo mange roser.
Og jeg syntes at SB 5" har noget frihed som en 18W ikke kan. Svært at beskrive.... det er som om at de store SS enheder
dør ud, jo længere de skal kravle op i frekvens.

Min plan var at få en solid dyb bund, en dejlig fast, lynhurtig og stram mellembas, og en frigjort mellemtone, som ikke
belastes med nævneværdig membransving. Og i mine testkasser spiller det ganske fint lige nu, at dele det op i 4.

XXLS 830952

Alu membran.

Electrical Data
Nominal impedance Zn 4 ohm
Minimum impedance Zmin 3 ohm
Maximum impedance Zo 65.7 ohm
DC resistance Re 2.6 ohm
Voice coil inductance   Le 1.6 mH
Capacitor in series with x ohm Cc -- uF
T-S Parameters
Resonance Frequency
fs 19.1 Hz
Mechanical Q factor Qms 9.29
Electrical Q factor Qes 0.38
Total Q factor Qts 0.37
Force factor   Bl 10.3 Tm
Mechanical resistance Rms 1.69 Kg/s
Moving mass Mms 130.6 g
Suspension compliance Cms 0.53 mm/N
Effective cone diameter D 24.4 cm
Effective piston area   Sd 466 cm
2
Equivalent volume   Vas 159 ltrs
Sensitivity (2.83V/1m)
91.2 dB

------

Voice Coil and Magnet Parameters
Voice coil diameter 51 mm
Voice coil height 32.6 mm
Voice coil layers 4
Height of the gap 8 mm
Linear excursion +/- 13 mm
Max mech. excursion +/- -- mm
Flux density of gap -- mWb
Total useful flux 2.3 mWb
Diameter of magnet 147 mm
Height of magnet 35 mm
Weight of magnet 2.2 Kg
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Ideen med en 4-vejs er da heller ikke tosset. Så ville jeg bare vælge en Accuton dome som den Troels bruger i sin SP44 isf. en 5". Men prisen...

Den XXLS trives i et lukket kabinet, mindst 80l - men gevinsten ved at gøre det større er begrænset. Omvendt kan du få kælderdyb bas med et 120l reflekskabinet, men pga. enhedens relativt høje Q kan et reflekskabinet IKKE være mindre end 120l. Og reflekskabinettet er næppe så egnet til hjørneplacering pga. refleksafstemningens højere Q.

Her er 120l lukket og refleks.

Det lukkede kabinet har et Q på 0.56, velegnet til et hjørne.

Du kan regne lukkede kabinetter ud nemt: fb/fs=Qb/qt=SQR(Vas/Vb+1)
Dvs. Vb=Vas/3 => gang fs og Q med 2.

Grafen er fra http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Fedt! og tak

Jeg ved bestemt godt at jeg kan få bedre mellemtoner.... men som du så rigtigt selv nævner... så er de gode enheder dyre. Jeg har hørt Accuton... og de spiller lækkert og meget frit og detaljeret. men prisen kontra SB

Havde måske mere overvejet en Magnesium fra Seas 15CH001, den spiller også lækkert... syntes jeg

Jeg har jo slet ikke samme begrænsninger, som andre har i deres passive design. Jeg kan frit indstille Q, notch, tidsforsinkelser, flanker, niveau osv, for hvert enkelt enhed, med Groundsound DCN-24'eren. Og jeg er MEGET  overrasket over hvor dejligt man kan få selv ganske billige enheder til at spille, blot fordi man frit kan justere filteret dertil.

Jeg overvejede faktisk en 12" SB fra Rabu, men fik et godt tilbud på disse XXLS'er. Og da jeg jo nemt kan tune dem ind, så at andre var glade for præcis denne enhede, samt at jeg har effekten og pladsen til kasserne. så bev det pludselig interessant.

blev faktisk også lidt inspireret af Sonus Faber Fenice... og tænkte... hvorfor ikke. så ville jeg dog bare få 2 enorme fronter. Min tanke rettede sig derfor imod at jeg kunne "gemme" bassen lidt væk, med hjørnesubs. og "nøjes" med et par "mindre" 3 vejs til en mere elegant front.

Jeg ved bestemt godt at man kan få mindre til at spille dejligt. Men lyden fra et stort system der både kan hælde Sade, Agnes obel eller Lisa Ekdahl blidt ind i mine øregange. og kort tid efter levere et stort og kontrolleret orgie af lyd, med elektronisk og rytmisk musik i spillen.... det er bare sjovere og mere "virkeligt" 

Jeg må jo så i gang med at lave nogle 130 liter kasser. Jeg har heller ikke et fuldstændigt firkantet rum... så jeg kan alligevel ikke lave "rigtige" hjørnesubs. Men håber at jeg kan kompensere for det værste med mine filtre. F.eks at "pille" de værste rumressonanser ud af frekvenskurven.

Jeg kan dog sagtens se ideen med lukkede kabineter... men syntes blot at refleks giver lige en anelse mere banjo... som jo også er sjovt

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Det kommer også an på rummet. Min 60m2 stue har et fyrretræsgulv, der virker som en gigantisk wavetrap, så den lidt svulstige basgengivelse lyder perfekt. I et betonrum ville det gå galt!

Når du kører aktivt, kan du så ikke også lave tricks med negativ udgangsimpedans a la Ace-bass og derved styre basenheden bedre? Jeg ved ikke så meget om det, men det er noget med 6. ordens butterworth basrefleksafstemning, elektronisk kompenseret. Der står noget om det i http://www.amazon.co.uk/High-Performance-Loudspeakers-Martin -Colloms/dp/0470094303

Edit: find bogen på http://www.bibliotek.dk

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Yep... har også fyrretræsgulv... og det virker som om at mindre højttalere.. nærmest "dør" ud. Netop som du selv skriver, at gulvet virker som en kæmpe wavetrap. Hvilket nok er hvorfor jeg godt kan lide større systemer. For jeg har da hørt mindre højttalere spiller kanon, men de mangler blot den overlegenhed, som større systemer kan levere, selv ved lav volumen.

Og hvis jeg en dag skulle spille i et betonrum, kunne jeg jo også blot få mindre subs, men beholde fronterne.

Men det lader til at jeg skal læse lidt på lektien, måske bliver jeg klogere 

Den med den negative udgangsimpedans.... der må jeg give op... det ved jeg heller ikke noget om. Ved blot at jeg i ca 1½ år har leget med Groundsound, og det er lykkedes for mig at kunne komme meget tættere på den lyd jeg søger, med relativt billigt hardware. Lidt på samme måde som jeg har hørt med Lyngdorf roomperfect og deres hjørnesubs... blot billigere.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Den måde B&W lavede 6´BW var ved at lave en Besselafstemning som var tunet til enhedens egenresonans og 6dB nede ved denne - og så equalise 3dB ved denne frekvens. Det får du hvis du putter XXLS i en 95l kasse tunet til 19Hz og så anvende den EQ, der nu skal til. Prøv at taste ind i linearteam og tjek. Selv uden EQ tror jeg det vil gå rigtig fint og da specielt ved hjørneplacering.

Dine trompetporte er for smalle til en 12"; jeg har nogen 10cm dia i overskud - send en PM.

MWB1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

180litter basreflex med en 100mm jetport på 422mm i længden, f3 = 26,53Hz og en port bidrag fb = 16,9hz så skal du nok få
den ikke kælderen thorkai

Eller 110litter lukket med en bessel afstemning og 40% dæmpemateriale fc = 29,8hz, så kan grounssounden jo så rette op på
kurven ved til den frekvens du vil have.
Hvis du vil opnå 20Hz skal du hæve med 8dB, du har effekten og udstyret til det.
Til top Vis MWB1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MWB1977

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Fandt lige ud af at der er endnu en fordel ved at separere min dybeste bas fra fronterne.

De har billige støberør i Biltema. så med lidt lim og vilje. skulle det være muligt at lave nogle langsgående slidser, således at jeg kan
lave tragtformede kamre til både mellemtone og mellembas, med ovntørret sand omkring. På den måde kan jeg dæmpe det kritiske
område i højttaleren fra ca 80 hz og op, rigtigt godt. tror dog at jeg vælger at lave et yderligere kammer omkring rørene... således at
jeg ikke skal hælde alt for meget sand i dem, er trods alt min ryg som skal bære dem op i lejligheden

Så kan mine fronter også blive lidt smallere = mere elegante og mindre difraktion fra frontbaflen. forstiller mig at lave nogle skråsnit,
ala Avalon. Har f.eks også set at Von Sweikert har lavet deres VR- 4, med en beklædning ud over, så man ikke kan se at der "inden
i" er en pyramideformet top, med en masse filt på.

skulle man evt, beklæde hele fronten i med filt. Eller skulle man både lave skråsnit på baflen samtidig med filt?
Nogle gode ideer og forslag. Jeg er frisk på at bygge noget sjovt, så længe jeg kan holde ud at se på dem og det også er muligt for
min pengepung

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Spiller pt med en 12" XXLS i 105 liter lukket og det går rigtig godt. og med Groundsound kan jeg snildt tilpasse lyden så bassen
"passer" godt ind i min stue.
mellembas er lige nu ét styk 18W8545, men der ligger 2 til så der kommer 3 pr. side. Mere membran areal giver mindre
forvrængning og så kommer det til at passe med niveauet, med de andre enheder. så jeg skal lave mindre korrektion i filteret.
Kunne nok godt klare mig med 2 styk 18W. Men jeg fik et godt tilbud på 6 styk 18w, og så skal man jo slå til
mellemtonen er nu en 5" accuton T8-82, som jeg er meget glad for. og diskanten er nu blevet til morel supreme. spiller dejligt,
men der skal lige laves kabinet når jeg er færdig med et andet ikke hifi-relateret projekt her om en måneds tid. Prøver at
uploade nogle billeder en dag... når jeg får lidt mere tid

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Det her er meget interessant.

Du må gerne smide MASSER af billeder op!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Følger spændt med på opdateringer .

er det stadig støberørs kabinetterne der er planen?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Følger spændt med på opdateringer .

er det stadig støberørs kabinetterne der er planen?

Det med støberør til kabinetterne, spiller jeg med lige nu. Og jeg tror at ideen med det cylindriske kabinet virker fint. Men
det skal samtidig være konisk for at blive rigtig godt. Og det jeg rør jeg benytter lige nu er et støberør fra biltema. det har
jeg så limet ind i et normalt firkantet kabinet, fyldt ovntørret sand ind imellem rør og kabinet. og desuden lavet
facetafskæring på fronten. Det hjælper

Planen fremover. er at lavet kabinettet til diskant og mellemtone, seperat. for fuldstændig at eliminere vibrationer fra
mellembassen, i at "snige" sig over til mellemtone og diskant. Det kan måske lyde overkill. men man kan blive overrasket
over hvor meget ressonanser i et kabinet, kan forstyrre via både frontbaffel og siderne af kabinettet. Man spiller simpelthen
noget musik, og går over og lytter på siden af kabinettet. så kan man høre hvordan mellembassen "synger" med i resten af
kabinettet. det betyder faktisk en del, når man sigter efter hovedsagligt at høre selve enheden og ikke kabinettet som denne
sidder i.

Mellemtonenkammeret, som jeg har i tankerne, skal designes så det er fuldstændig "dødt" og med en indre konstruktion,
som tager højde for den bagudstålende energi, samt så få stående bølger som muligt. Og her er jeg stadig i research-fasen.

Ved at dele kabinet i 2, bliver det også nemmere at bygge... og flytte. Ja der kommer forresten også et tredje kabinet. der
skal den dybeste bas side i. Pointen er nemlig at en front-HT der "kun" skal spille ned til ca 60 hz. Er nemmere at konstruere
til at stå frit og med korrekt position i henhold til at opnå bedst stereo perspektiv.
Og fra 60 og ned, kan man ikke retningsbestemme hvor lyden kommer fra. Men med 2 stk dybbas-kabinetter, kan jeg også
opnå en god fordeling, rent akustisk i rummet, samtidig med at de kan placeres længere tilbage i lokalet hvor de ikke
"skæmmer" udsigten, men bare gøre deres job.
Desuden kan jeg med mit groundsound, individuelt tidsmæssigt justere alle enheder, så afstanden til "subberne" heller ikke
bliver et problem, i forhold til fronterne. Selv om jeg placere dem ca en halv meter bagud, således at fronterne står mere
frit. det er nemlig vigtigt at der er få reflekterende overflader omkring højttalere. ellers påvirker det den direkte lyd fra
højttaleren. Det sker ved at den selvsamme lyd som bliver hørt "først", også bliver reflekteret fra tætstående objekter, og
kommer en lille smule forsinket frem til øret. og derved "mudre" det totale lydbillede. Derfor er placering af HT'er i selve
lytterummet, samt dettes akustiske egenskaber, så utroligt meget vigtigere end f.eks kabler.

Og det er ikke noget jeg gætter mig til. jeg har fået det demonsteret, efterprøvet det selv og læst at selv de største nørder,
tit må se sig slået af de simpleste grundlæggende regler inden for akustik, uanset hvilket udstyr de bruger. Så derfor tænkte
jeg af det nok ikke kunne skade at prøve at stille mine HT'er lidt mere frit, samt bruge nogle få hundrede kroner på lidt
dæmpeplader og tæpper på gulvet, især taget i betragtning af hvor mange penge man ellers bruger på resten af anlægget

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Fedt der er tænkt over sagerne .

Giver dig ret i kabinettet er utroligt vigtigt. det er næsten umuligt at fjerne energien helt fra bas/mellemtone enhederne, så
giver god mening med separate kabinetter.

I mine sidste højtallere havde jeg diskant i seperat sandfyldt kabinet(2 vejs), med sorbatane fødder under. selvom
bas/mellemtone kabinettet var sanddæmpet undgik man ikke vibrationer, hvorimod diskantkabinetet var fuldstændigt dødt.

vibrationer fra kabinettet kan jeg ikke forestille mig er musikalsk så skal gerne helt undgåes.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Forresten kom jeg i tanker om jeg havde målt lidt på vibrationerne i mine tidligere kabinetter:

vibrationsmåling

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Fedt der er tænkt over sagerne .

Giver dig ret i kabinettet er utroligt vigtigt. det er næsten umuligt at fjerne energien helt fra bas/mellemtone enhederne, så
giver god mening med separate kabinetter.

I mine sidste højtallere havde jeg diskant i seperat sandfyldt kabinet(2 vejs), med sorbatane fødder under. selvom
bas/mellemtone kabinettet var sanddæmpet undgik man ikke vibrationer, hvorimod diskantkabinetet var fuldstændigt dødt.

vibrationer fra kabinettet kan jeg ikke forestille mig er musikalsk så skal gerne helt undgåes.

Ja jeg tænkte jeg hellere måtte tænke mig lidt mere om denne gang. Har snart snakket og hørt fra så mange langt mere
erfarne end mig, at hvis man ikke respektere og husker det grundlæggende, så roder man rundt i blinde, når man f.eks
prøver at bedømme dacs, skiften af kabler, kvaliteten af indspillet musik osv.
Og det jo egentlig utroligt logisk, når først man giver sig selv lov til at tænke over det. Og det hjælper jo også når man hører
hvad andre har fået ud af netop at benytte sig af disse grundlæggende "regler".

Tak for link ang vibrationer i kabinet. Det er spændende det som du har gang i der    

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Ja, det er en god ting, at isolere enhederne fra hinanden. Absolut hørbart. Det er der også gjort meget ud af her på disse højttalere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes