| Forfatter |
|
Anima Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går og drømmer om en sub som kan indgå i indretningen i stuen - og som kan få lov at blive der.
Derfor har jeg tænkt på at bygge en som har form som en komode eller et tv-møbel som Clic. Målene er ca. 50 cm højt, 150
cm bredt og 50 cm dybt - i eksterne mål.
Jeg søger et design med 2 enheder. Ideelt set ville jeg gerne have plads til 15" enheder ved at give plads, men det er et
kompromis som med alt andet om kabinettet kan være i stuen.
Ville sådan et kabinet give plads til en sub som kan spille meget filmisk? - jeg har i forvejen en gulvhøjttaler med 2 stk. 10"
seas enheder, som spiller fint til musik.
Jeg har selv kigget på Earth Quake SOund's Supernova serie, som skulle være rigtig gode. Målet ville være at lave en
konstruktion som ligner 2 styk af disse maskeret som komode. Derfor har jeg forestillet mig at købe en plateamp og 2
enheder hos dem engang når tiden er til projektet. Det er dog ikke lagt fast hvor og hvad som skal købes.
Jeg har planer om at have fjernstyrede låger som kører væk når der skal ses film, så det gør ikke det store hvis enhederne
er grimme (jeg synes personligt ikke om EQ's enheder..) og har lang excursion.
Jeg håber i kan se idéen!
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du lyst til at få dig et nyt sofa bord? Så byg din sub som et sofa bord. Enheder placeres med membranerne nedad mod gulvet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skulle da være muligt med en meget seriøs sub i sådan et skab - hvis vi fx siger, at de indvendige mål bliver 48x148x48cm, så får du jo et kabinet på ca. 340 liter. Så er det vel bare at se på nogle subwoofer-"opskrifter" og finde noget, der kræver et kabinet på 340 liter?
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sofabordet bliver også udskiftet - men her vil jeg gerne i tide og utide spænde et G25 rat på, hvilket ikke kan lade sig gøre med
et tykt sofabord.
De 340 liter er jo nemlig en del flere liter end hvad "normale" subwoofere har med at gøre. Jeg har bare aldrig bygget en sub
før, så jeg ved slet ikke noget om tuningsfrekvens osv. Pt. ved jeg ikke engang om det store volumen som er til rådighed er en
fordel eller ulempe. Jeg ved ej heller hvilken type design jeg skal sigte efter. Sealed, ported, slotted ...
Forslag til design modtages (meget) gerne __________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lidt links til forskellige sider samlet her: http://hififorfolket.dk/index.php?id=62
Men jeg tror faktisk, jeg ville vælge Valutronic's Voigt horn til din subwoofer. Det er godt nok ikke et subwoofer-design, men det burde virke fint alligevel, fordi det netop forstærker bassen (ca. 45Hz). Det er dette design: http://www.valutronic.se/VH1_drawing.html
Hvis du til at begynde med lægger det ned, så port og enhed vender udad mod stuen - så har du 10 cm foran enhed og port, som du kan bruge til låger. I længden får du 20 cm tilovers, så har du god plads til forstærkeren. Og bredden (som bliver din højde) er på tegningen så 25cm - det burde du uden problemer kunne hæve til dine 50cm, fordi sådan et horns bredde ikke har den store betydning for funktionen (så vidt jeg ved) - så får du plads til én stor enhed. En anden mulighed er selvfølgelig at lave to seperate horn med to mindre enheder.
Giver det mening?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med den størrelse kabinet har du muligheden for at få en dejlig naturlig dynamisk bas da du har liter nok til at kunne lave et
lukket kabinet!
Giv nu dig selv den fordel at køre lukket, du har ikke behov for at få en masse fimset bulderbas ud af alle mulige huller i
kabinettet.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
hvis du har så meget plads at gære med .. så hvorfor ikke lave det dom en dipol sub to stk 15 enheder .. .. hvad har su af forstærker til din sub
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Anima
God ide med en indbygningssub. For lige at udrydde en misforståelse: der er ingen afgørende kvalitativ forskel mellem
impulsgengivelsen fra et lukket og et reflekskabinet! Sidstnævnte kan sagtens afstemmes til en herlig kontant gengivelse. Man
skal bare vide hvad man gør - lige som når man laver lukkede kabinetter! "fimset bulderbas" kan man få fra ethvert basprincip
hvis man gør sig umage.
Hvis du gerne vil have dyb bas, så kig efter to 12" enheder. Et par 15" vil ikke have plads til 25Hz i 170l.
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury, det er lige hvad jeg håber på - at få en bas som lyder naturlig, uanstrengt og være præcis. Jeg vil gerne have
fornemmelsen af at have en sub som god nok til at følge mig i en del år frem i tiden - hvor der forhåbentlig også bliver plads til
en decideret biograf.
lille_smed, jeg har som sagt ikke nogen forstærker eller enheder endnu. Jeg er i planlægningsfasen.. Hvad vil det sige at lave
det som en dipol? - spiller endheder i modfase eller?
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman, mener du ikke at 170 liter er nok til en 15" enhed? - hvor langt skal man op? - og mener du ikke subben kan gå
længere ned end 25 HZ? - eller mener du bare at den ruller af?
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må vælge mellem stor enhed OG dyb bas. For et givet volumen vil en mindre enhed gå dybere, alt andet lige. Og to 12" er
NOK.
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke ude efter den største enhed som muligt, jeg tror bare at det er en fordel med et stort membranareal, da det jo vil
flytte mere luft.
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt sikkert - og helt enig.
Men du vil også gerne have en lav grænsefrekvens, ikke? Hvad vil du prioritere, nu da volumen ligger fast?
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne have et fornuftigt output ned til 20 Hz. Hvad der så sker med rungende ruder er for så vidt ligegyldigt hvis
kvaliteten af outputtet er i orden.. __________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 04 Marts 2011 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
dipol
det er kabinet løs .. man sætter enhederne fast i en plade. der er ikke så meget i det .. men for at få det til at virker ordenligt skal du bruge et digitalt delefilter .. hvis du har en mail adresse .. så kan jeg sende dig et billede af mine sub.. den er dog lavet med 4x 15".. ved ikke hvor meget plads du har
http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Som skrevet, så har jeg som minimum 50 x 50 x 150 cm til rådighed til et kabinet.
Hvordan er lydkvaliteten med en dipol?
pm sendt med mailadr.
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug du bare nogle store enheder. Bare sørg for at have en stor forstærker til at booste dem i bunden, hvis du får brug for det. Så behøver du ikke vælge mellem stor enhed eller dyb bas, som jazzman er inde på
Men til det skal du måske bruge en større effekt end dem fra Earthquake.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg regner med at bruge en IQ1500R.. Jeg kan rigtig godt lide at den også er energieffektiv. Jeg har prøvet en PA-forstærker
med larm.. det er ikke noget som får lov at blive brugt ret meget.
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 04:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her må siges at være netop "En seriøs DIY sub!"  God fornøjelse!
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
For seriøs sub der ikke ses i dagligstuen...se min tagline!
|
| Til top |
|
| |