Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye kasser? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim.bjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2014
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 September 2014 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle, lad mig høre hvad I syntes:

Jeg har fået et meget godt setup hen ad vejen, senest med Yamaha RX-A1020 (7x110w). Har fået rydtet godt op i mit musik
bibliotek til en del lossless. Afspilles fra mac gennem Audioengine DAC eller Airplay. Musiksmag er typisk min årgang: Pink Floyd,
Eric Clapton, Supertramp, Dire Straits etc.

Mit 5.1 setup er med System Audio 1230 i front, Systems Audio 1100- AVX center, JBL Control Pro-1 bag, AceBass B-52 sub.
Jeg er godt tilfreds med surround setup, men syntes jeg ha' nogle bedre kasser til front.

Jeg vakler nu mellem at købe et sæt Piega C2 ltd. der er 10 år gamle til 10.000 (kostede dengang 40.000), eller om jeg hellere
skulle købe nyt - måske B&W CM8?

Hvad ville du gøre?

Til top Vis kim.bjoern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim.bjoern

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2014 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok kigge efter noget ala CM8. Det kunne meget vel være tilfældet, at din receiver ikke vil være i stand til at få det bedste frem i Piega højtalerne.  
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 September 2014 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Og det er så nok tæt på direkte forkert. Piega laver utrolig letdrevne højttalere, det er vist mere, end man kan sige om B & W. Hvis din Yamaha ikke har problemer med at trække belastning i 4 ohm (C2 er 8 ohm, C2LTD er 4 ohm), ville jeg klart gå efter Piega´erne. Havde selv tidligere et par P3, dejlige højttalere.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2014 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Tiilæg: Nyprisen i USA var ca. 3000$ (og det selvom at de er fragtet fra Schweiz), så den med de 40.000,- er måske lige i overkanten.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2014 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Tillæg2:
Sorry..... my bad, de 3.000$ var for C2, ikke LTD modellen. 6000 EURO i Tyskland, så de 40.000,- passer sikkert meget godt.

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2014 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Og det er så nok tæt på direkte forkert. Piega laver utrolig letdrevne højttalere, det er vist mere, end man kan sige om B & W. Hvis din Yamaha ikke har problemer med at trække belastning i 4 ohm (C2 er 8 ohm, C2LTD er 4 ohm), ville jeg klart gå efter Piega´erne. Havde selv tidligere et par P3, dejlige højttalere.

Du er ret hurtig på aftrækkeren idag. Prøv at læse mit indlæg igennem. Hvis jeg tvivlede på at den pågældende surround receiver ikke kunne trække Piega´erne, ville jeg nok bruge ordet "trække" og efterfølgerne havde jeg nok ikke anbefalet en tungere højtalerne end de omtalte Piega'er.

Ingen tvivl om at Piega´erne ville være at foretrække, hvis der var tale om et seriøst stereo setup til et mindre rum, og generen var klassisk musik.  

Til et surround setup, hvor receiveren er en Yamaha og holdkammeraterne hedder Systems Audio 1100- AVX, JBL Control Pro-1 og AceBass B-52 sub. Er det min opfattelse at Piega´erne er en smule malplaceret. Her mener jeg at et par gulvhøjtalere i størrelse og pris med fx. b&w cm8 er lidt mere passende. Man får noget mere membran areal og delefrekvensen mellem sub og fronthøjtalerne kan sættes lavere..
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

kim.bjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2014 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarer så vidt. Jeg har taget første skridt i retning af Piega'erne, og købt en brugt Piega 4 centerhøjtaler. Hvis alt går
efter planen, bliver C2'erne hentet i morgen.

Jeg bruger kun 5.1 setup, og bi-amper derfor fronten. Mon ikke 4x110w skulle være nok til både at trække og kontrollere de nye
små!?

Jeg er helt med på, at det er et ret stort skifte fra SystemAudio setup'et.

I hører fra mig!

jukuluff skrev:

Boydk skrev:
Og det er så nok tæt på direkte forkert. Piega laver utrolig letdrevne højttalere, det er vist mere, end man kan
sige om B & W. Hvis din Yamaha ikke har problemer med at trække belastning i 4 ohm (C2 er 8 ohm, C2LTD er 4 ohm), ville jeg
klart gå efter Piega´erne. Havde selv tidligere et par P3, dejlige højttalere.
Du er ret hurtig på aftrækkeren idag. Prøv
at læse mit indlæg igennem. Hvis jeg tvivlede på at den pågældende surround receiver ikke kunne trække Piega´erne, ville
jeg nok bruge ordet "trække" og efterfølgerne havde jeg nok ikke anbefalet en tungere højtalerne end de omtalte
Piega'er.Ingen tvivl om at Piega´erne ville være at foretrække, hvis der var tale om et seriøst stereo setup til et mindre rum, og
generen var klassisk musik.   Til et surround setup, hvor receiveren er en Yamaha og holdkammeraterne hedder Systems Audio
1100- AVX, JBL Control Pro-1 og AceBass B-52 sub.
Er det min opfattelse at Piega´erne er en smule malplaceret. Her mener jeg at et par gulvhøjtalere i størrelse og pris med fx. b&w
cm8 er lidt mere passende. Man får noget mere membran areal og delefrekvensen mellem sub og fronthøjtalerne kan sættes
lavere..

kim.bjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2014 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Så har jeg har haft mit nye setup i nogle dage, og jeg er meget tilfreds. Der er virkelig god lyd i de "små" Piega C2-LTD. Jeg er
meget tilfreds med niveau potentialet, og er komfortabel med at min receiver har power nok til at kontrollere det.

Dog, men/og, som sædvanligt spire nyt - nyt! Måske skal jeg til at se mig om efter en afløser til den gamle AceBass B-52
subwoofer.

Er der nogen der er friske på at kommentere hvad man kan/skal forvente af forskel mellem en 30 årig(!) 80w aktiv sub, og
moderne subs? Nogle gode bud på hvad jeg kunne kigge efter?

/Kim Bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes