Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 01:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvilket codec til DVB tv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet den stolte ejer af en (i mine øjne) voksen HTPC, da nogle svar måske er afhænging af mit HW er her de overordnede komponenter i mit setup:

Bundkort: Asus M2N-E
CPU: AMD Athlon 64 X2 AM2 4200+ Box 65W
RAM: 2 x G.Skill DDRII 1GB PC800
HardDisk: Samsung SpinPoint P80SD SATAII (Har gigabit netværk til min server med 1TB+ lager)
Videokort: Asus GeForce GF6600 TOP PCI-E 256MB Silencer
DVB-T: Hauppauge WinTV-NOVA-T
DVB-S: FloppyDTV-S + 'Dual CA CAM' (m. Canal Digital 'Family')
"Frontend": Media Portal v. 0.2.1 med svn fra 26/11/2006

Inden jeg i går opdaterede til nyeste version af MP, kunne jeg slet ikke se 'Animal Planet' nu er der så et problem med at få lyd på 'Animal Planet' og 'TV2' (via DVB-T) på samme tid!

Inden i går var der lige ledes flere problemer med fx en grøn streg i venstre side, hakkende billede eller fejl i billede - lidt efter hvilket codec jeg kørte med! Det virke som om disse fejl (bort set fra 'grøn streg') er forsat, samt at jeg på ingen måde er imponeret over billedekvalliteten (og at der som sagt ikke er lyd på alle kanaler somtidigt!)

Hvilke audio/video codec bruger i - har i erfaring med 'PureVideo' fra Nvidia?

Hvad med 'Post Processing' - fx 'ffdshow' er det vejen frem?

Jeg ser frem til at høre jeres erfaringer - gode som dårlige!

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 November 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Ved du selv hvilke codecs DU bruger?......Lyder som om du bruger en del forskellige og på samme tid

Jeg kan kun sige at det eneste du har brug for er Purevideo til live tv og dvd og FFDshow til resten og desuden hvis du vil tweake dine DVD afspilning....

mvh Anders

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Ja jeg bruger PureVideo til video (enten er der ikke den helt store forskel på de forskellige i den nye MP, eller også 'ove ruler' PureVideo indstillingerne i MP for det virker ret ens!)

Til lyd bruger jeg Dscale, pga. at PureVideo ikke vil give lyd med TV2 på mit DVB-T kort!

Jeg er som sagt ikke imponeret over den noget grynede/fnidrede billedekvalitet der til tider også er pixeleret! Der ud over er der også jævnligt små fejl i billedet, i form kvadrater på adskillige pixels, eller sågar 'streger' der kortvarigt står på skærmen! Det sidstnævnte mistænker jeg dog lidt parabol signalet for at spille ind på - kan det være rigtigt (der var ikke noget af den slags med Set-Top-Boxen). Jeg oplever dog ikke længere at der er 'for få billeder' (jeg oplevede en mærkelig hakkende efttekt tidligere - men kun med minimal forskydning)

1. Skal man ikke indstille sin dekoder (codec) i MP setup'en ?
2. Der er et hav af 'post' filtre i den nye version af MP - skal man bare se bort fra alle dem?
(3. Nu kan jeg ikke se 'Kanal 5' oplever i andre at der er kanaler der ikker er tilgængelige på den måde?)

Sidder i andre der har DVS-S (glem mit DVB-T problem lige nu!) med knivskabe og 'hakke fri' udsendelser - eller tager i bare til takke?
- Jeg forventer ikke HD/DVD kvalitet, men det det er sku' da digitalt hele vejen ud til mit fladskærm, så må det da godt se ud af lidt!

/MadDuke

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 November 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg bruger også MP/purevideo til mit sat-kort (firedtv). Jeg synes generelt at jeg har fine billeder. Jeg kører med et gammelt crt tv, så regner med det bliver bedre med en flad. Jeg har dog ind i mellem sync probs med lyd/billede. Mest når den er vækket fra st3.

mvh. Per.

Edit: billedet hakker aldrig og er som regel ret skarpt. Husker det ikke bedre på min gamle setop box.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 November 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hov glemte lige, jeg mener at der var kvalitets forskel fra purevideotrial > købeversionen, men det kan godt være jeg husker forkert.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hehe - du kan nok forestille dig hvordan man så overvejer om det er den rigtigt invistering eller ej ;-)

Hvad er dine Purevideo-settings - og hvilket kort bruger du (jeg har nu svært ved at tro at det er HW'en der ikke kan følge med!)

Jeg er blevet opmærksom på at der også kan ligge et problem i at kilden er af lave opløsning end de 1360*768 mit fladskærm viser lige nu! (skal iøvrigt -desværre- snart 'downgrade' til CRT da tv'et bare er til låns)

Kender i øvrigt til aplicationer der kan hjælpe ind med at finindstille parabolen, da jeg som sagt også mistænker ringe signal for at påvirke! Jeg har ihvertfald en masse hakken nu igen, og idag begynte den også at sige 'Intet Signal'

/MadDuke

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har hentet det lille program 'FastSatfinder' og forsøgt mig med lidt analyse af mit signal. Den overodnede signal-styke og kvalitet lå næsten helt konstant på 65% (+/- ét procentpoint) over en 6 min test – en styrke/kvalitet der vel burde være nok!

De fejl jeg oplever er:
1) Billedet er generelt ikke ’smooth’ –øjnene opfanger nærmet konstant en masse ’micro-hak’

2) Det virker som om ’interlacing’ (eller noget lign.!) er helt hen i vejret – på lige lige flader (brillestel, fly-vinger m.v.) der ikke er vandrette ser det enormt kantet/pixeleret ud!

3) Tekst er generelt meget grimt, det gælder måde, men jo mindre jo værre – i forlængelse heraf er statiske logo’er mv. tit ikke ordentlig i ’skabhed’ det minder noget om et jpg billede der er lidt for hårdt komprimeret!

4) Der er jævnligt ’hak’ af større eller mindre grad, det viser sig enten ved at der springes nogle frames over, eller ved at større eller mindre dele af billedet fyldes af store/grove pixels.

To nok meget afgørende ting jeg derudover har lagt mærke til og som nok yderligere underbygger at det ikke er signalet der er noget galt med er:
A) Når billedet hakker bliver lyden ikke forstyrret!

B) Når jeg optager er ’filen’ bedre end live på to områder; 1: Generelt er billedet mere flydende –uden ’micro-hak’ 2: De store hak der måtte være i billedet er enten helt væk, eller reduceret til enten et meget lille hak, eller en lille pixel-fejl. (jeg forsøgte at lave et klip i kunne se, men da resultat ikke er som ’live’ virker det ligegyldigt)

De Media Portal indstillinger som jeg lige tænkte kunne være relevante - sig til hvis der er andre der er afgørende! – kan ses nedenfor:

[TV-Settings i MP]
Video Codec: Nvidia Video Decoder
Audio Codec: Dscaler Audio Decoder (TV2 på mit DVB-T kort dur ikke med Nvidia!)
Post Processing: [Her bruger jeg ikke nogen!]

Indstillinger for PureVideo:
Hardware Acceleration: Ja
De-Interlance Controle: Smart (umiddelbart er det her jeg har mest hel, men har ikke lavet ’super grundig test)
De-Interlance Mode: VMR default
Enhanced nView support: Prefer VMR9 (ikke fundet i Media Portal)

Jeg har ladet mig forstå at der kan være noget med 50 vs. 60 Hz – har prøvet at ’force’ opdateringshastigheden for DirectDraw til 50, men uden det store resultat.

Som nævnt i indlæget ovenfor har også lade mig forstå at opskaleringen til 1366*768 fra 720*486 evt. er en del af problemet -nok mest pkt. 3! Derudover jeg kører i øvrigt med ’stræk’ i Media Portal hvilket jo nok heller ikke gavner dette punkt, men burde jo ikke berøre de andre (det er nu ikke fordi det ser vildt meget medre ud i ’normal’ eller ’original’)

Jeg ved godt at jeg ikke kan forvente HD kvalitet, og at meget af det også set mere eller mindre skidt ud på Set-Top-Boxen, men der hakker det i det mindste ikke (det er lidt træls at have smidt ca. 10.000 efter noget – der på et afgørende område bliver slået af en gratis ’STB’)

Jeg håber virkeligt at der er nogen er kan hjælpe - eller i det midste bare give et lille indspark!

/MadDuke

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at du ikke kører dualview eller et eller andet på dit skærmkort? Dit problem opstår næsten med garanti fordi MP ikke har FULLSCREEN Executive Mode på primary display adapter....(hvorfor MP ikke kan finde ud af det med VMR vil jeg tro...)

Hvad bruger du Dscaler Audio decoder for, når du kan bruge FFDshow til lyden. Default deinterlace på Nvidia er de optimale...Lad være med at røre ved Deinterlace.....

Du kan desuden forsøge dig med Reclock til din hakken....Det er en frøæder der har lavet dette avancerede og relativt udokumenterede stykke software....

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hmm umiddelbart skal jeg vist lige læse lidt mere på indstillingerne af 'Reclock' (bliver ikke i aften!) idet den både har formået at fortælle mig at den ikke ville leje med mine video-drivere og genstarte to gange alt efter hvordan jeg konfigurerede det!

Mht. til det du nævner med 'Executive Mode' / 'VMR' lyder det meget relevandt! (Det skal lige siges at den ER sat til 'Executive Mode' i Media Portals - men det som du siger måske ikke virker!)
-Så vidt jeg kan se i mine indstillinger er der heller ikke noget som helst der indikere at jeg ikke kun kører på én skærm.

Det slog mig dog, da du nævnte 'VMR' i denne forbindelse, at når jeg har 'lejet' i Media Portals 'Home' menu, og trykket på de forskellige iconer - (der er vist 4, bl.a. til luk Media Portal og sluk PC) har jeg ramt en der sagde noget i retning af: "Live TV kan ikke startes, kontroller at du bruger VMR9 og at der ikke er andet der afspilles". (men jeg kan jo godt se TV - sådan da! - i 'Mit TV' menuen - også fuldskærm!)

/MadDuke

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Problemet er at hvis du kører i "windowed mode"  bruger du direct draw og overlay og ikke vmr9 .....Du kan IKKE anvende VMR9 og DXVA i hardware i windowed mode.  MP kører vist altid som et maximeret vindue, men dog i et vindue i den forstand at det ikke låser sig i fullscreen (unlike MCE) Det er her problemerne begynder at opstå.....

MP's implementering af VMR9 (som de vist kalder VMR9 renderless ) er lidt anderledes end fx MCE's. Sidst jeg testede MP konkluderede jeg at deres Nview support og multimonitor funktioner var fyldt med bugs og ikke kan levere andet end det du beskriver, hvorfor det er ubrugeligt.

Bruger du et nvidia grafikkort? I så fald så gå ind i Nvidia kontrol panelet og sørg for at du KUN har din fladbørge på "single view" eller "enkelt skærm" og den stå som PRIMARY dvs at du ser et stort 1 tal på din eneste skærm.....

Når du har gjort det så test lige video igen....

Jeg er i øvrigt ved at lave en guide til Nvidia grafikkort og MCE der blandt andet adresserer nogle af dine problemer.....Selvom det er med udgangspunkt i Nvidia kan andre måske have glæde af det.....Den er ikke færdig endnu though og bliver det sikkert ikke før efter jul.....

et preview http://patriarken.mine.nu/nvidia.htm

mvh Anders

mvh Anders

Janeks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2004
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Hej !

Har du mulighed for at beskrive hvordan du har installeret Dscaler audio codec og gjort det til preferred? har samme problem med TV2

[QUOTE=madduke]

[TV-Settings i MP]
Video Codec: Nvidia Video Decoder
Audio Codec: Dscaler Audio Decoder (TV2 på mit DVB-T kort dur ikke med Nvidia!)

Til top Vis Janeks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janeks

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare installeret det med Media Portal, det skal dog siges at jeg nu bruger Nvidia til både Lyd og billede! Jeg ved ikke præcist hvilken indstilling der gjorde udslaget (måske at jeg installeret den nyeste version af MP), men nu virker det også på TV2!

Billedet hakker/fryser dog stadigt i ny og næ, men det er angiveligt pga. signalet - jeg må se på noget signalforsærker eller en bedre LNB!

/MadDuke

Janeks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2004
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Janeks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janeks

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes