Jeg har hentet det lille program 'FastSatfinder' og forsøgt mig med lidt analyse af mit signal. Den overodnede signal-styke og kvalitet lå næsten helt konstant på 65% (+/- ét procentpoint) over en 6 min test – en styrke/kvalitet der vel burde være nok!
De fejl jeg oplever er:
1) Billedet er generelt ikke ’smooth’ –øjnene opfanger nærmet konstant en masse ’micro-hak’
2) Det virker som om ’interlacing’ (eller noget lign.!) er helt hen i vejret – på lige lige flader (brillestel, fly-vinger m.v.) der ikke er vandrette ser det enormt kantet/pixeleret ud!
3) Tekst er generelt meget grimt, det gælder måde, men jo mindre jo værre – i forlængelse heraf er statiske logo’er mv. tit ikke ordentlig i ’skabhed’ det minder noget om et jpg billede der er lidt for hårdt komprimeret!
4) Der er jævnligt ’hak’ af større eller mindre grad, det viser sig enten ved at der springes nogle frames over, eller ved at større eller mindre dele af billedet fyldes af store/grove pixels.
To nok meget afgørende ting jeg derudover har lagt mærke til og som nok yderligere underbygger at det ikke er signalet der er noget galt med er:
A) Når billedet hakker bliver lyden ikke forstyrret!
B) Når jeg optager er ’filen’ bedre end live på to områder; 1: Generelt er billedet mere flydende –uden ’micro-hak’ 2: De store hak der måtte være i billedet er enten helt væk, eller reduceret til enten et meget lille hak, eller en lille pixel-fejl. (jeg forsøgte at lave et klip i kunne se, men da resultat ikke er som ’live’ virker det ligegyldigt)
De Media Portal indstillinger som jeg lige tænkte kunne være relevante - sig til hvis der er andre der er afgørende! – kan ses nedenfor:
[TV-Settings i MP]
Video Codec: Nvidia Video Decoder
Audio Codec: Dscaler Audio Decoder (TV2 på mit DVB-T kort dur ikke med Nvidia!)
Post Processing: [Her bruger jeg ikke nogen!]
Indstillinger for PureVideo:
Hardware Acceleration: Ja
De-Interlance Controle: Smart (umiddelbart er det her jeg har mest hel, men har ikke lavet ’super grundig test)
De-Interlance Mode: VMR default
Enhanced nView support: Prefer VMR9 (ikke fundet i Media Portal)
Jeg har ladet mig forstå at der kan være noget med 50 vs. 60 Hz – har prøvet at ’force’ opdateringshastigheden for DirectDraw til 50, men uden det store resultat.
Som nævnt i indlæget ovenfor har også lade mig forstå at opskaleringen til 1366*768 fra 720*486 evt. er en del af problemet -nok mest pkt. 3! Derudover jeg kører i øvrigt med ’stræk’ i Media Portal hvilket jo nok heller ikke gavner dette punkt, men burde jo ikke berøre de andre (det er nu ikke fordi det ser vildt meget medre ud i ’normal’ eller ’original’)
Jeg ved godt at jeg ikke kan forvente HD kvalitet, og at meget af det også set mere eller mindre skidt ud på Set-Top-Boxen, men der hakker det i det mindste ikke (det er lidt træls at have smidt ca. 10.000 efter noget – der på et afgørende område bliver slået af en gratis ’STB’)
Jeg håber virkeligt at der er nogen er kan hjælpe - eller i det midste bare give et lille indspark!
/MadDuke