Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 03:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: For Naimister (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 12 Juli 2009
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

-
Til top Vis Ketil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ketil

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
Rosewind skrev:

Højtalere: jeg bliver ved Magnepan, men vil gerne have fingrene i Magnepan 1.6.

Magnpan høres ikke nævnt så ofte ifm Naim, hvordan har de spillet med 62/HC/140?

Hej Ketil.

Jamen, jeg har ikke lyttet ret meget, men selv mine gamle Mission 727 (ikke 929) sang så det var en fryd, da jeg havde købt en Hicap og Naca 5 kabler. Magnepan er en klar forbedring.

Og ... jeg er varm på at opgradere min (endnu ikke ankomne) 122x til en 202, og sådan en har du jo. Har du lyttet til 202 vs. 122x? Jeg har læst omkring i Naims eget forum, hvor de fleste brugere priser 202 (+ NAPSC) i høje toner, men hvad synes du? Vil et bytte af min nye 122x med en brugt 202 være godt for lyden (og mit velbefindende)?
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

-

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej Ketil.

Du har helt ret. PÅ side 3/4 af denne tråd har du sakset lidt af, hvad andre Naimister ejer. Du har jo ikke selv den 202. Men til gengæld en anden god sag.

Jeg er ret interesseret i at få en 202 (men vil ikke betale en bondegård), og den vil for mit vedkommende nok blive et "sluttrin", da jeg ikke kan se, at jeg vil komme til så mange penge, at jeg kan bevæge mig yderligere mod Naim-toppen, så er 202 vist det nærmeste jeg kommer en bedre opløst lyd. Og sammen med NAPSC skulle den lyde formidabelt).

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
Hej.

Da jeg lige har bundet mig til at købe et sæt af det nys pensionerede sæt Nac 122x + 150x, så er jeg interesseret i at høre, hvor meget forbedring jeg kan forvente mht. til lyd i forhold til mit gamle Nac 62 + Nap 140 sæt.

Det nye sæt overtager Hicap'en fra det gamle sæt, mens det gamle sæt kommer til at stå på mit kontor sammen med en Thorens pladespiller m. Mørch-arm, en B&O Beocord 9000, en Squeezebox Duet og et sæt Opera Mezza-højtalere.

Det gamle sæt fik jeg til en god pris hos Hifi-klubben i starthalvfemserne, og for et år siden indkøbte jeg Naca 5 htkabler + en Hicap og WOV - hvilken opgradering det var. Men nu fik jeg så lige pludselig mod på at opgradere igen, og så vil det nok vare en rum tid inden jeg gør mere på den front.

Vil jeg få valuta for investeringen?

Bestemt, - et sæt 122+150 er meget velspillende men nok mere "pæn" i lyden end dit Olive sæt som refærdigvis kan være 15+ år gammel og dermed ville effekten især have godt af et service/recap. Jeg har ikke direkte sammenlignet 140/150 men forskellene kommer nok mest til udtryk på forforstærker siden samt ved brugen af en hicap. En god signalkilde er et must.

mht. en nac 202, måske det er en forbedring på 122x men prøv også, hvis muligt, en nac 82 eller 282, her sker der virkelig noget ifht de billigere modeller på opløsning og åbenhed - priserne brugt er pt faldende..

mht. effekttrinet, hvis disse Magnepan er effektkrævende? vil en Nap 250 måske være en løsning der skal kigges på ?

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

-

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har netop lige besluttet mig for en brugt Nac 202 i stedet for et spritnyt 122x/155x-sæt. Men så mangler jeg jo et effekttrin. Nap 200 (brugt) eller den nye 150xs ligger lige indenfor budgetgrænsen. En Nap 250 er nok for dyr til mig. Jeg har en Hicap, som overgår til det nye sæt, og så vil jeg se mig om efter en Napsc. Så tror jeg nok, at min lykke er gjort.

Mit nuværende 62/140/hicap har absolut ingen problemer med at få hamret Magnepan 12 igennem. Jeg er ikke engang oppe over kl. 9, så vælter der vellyd ud.

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er usikker om din signalkilde vil give den forventede lydmæssige forbedring ved udskiftning af forforstærker til 202..?

En brugt 202 er dog et ret sikkert køb pt. duer den ikke så kan den sælges igen med lille tab - har selv prøvet. (der er dog rygter om nye Naim preamp serie da 202/282/252 er fra 2002) Vær opmærksom på en Napsc overtager strømforsyningen til remote og lys, dermed frigives disse fra hicap forsyningen (eller den interne strømforsyning i poweramp) - det er her lydforbedringen ligger, ikke så meget i selve Napsc'en, du kunne forsåvidt bruge en klon der er meget billigere.

Har du overvejet en Nac 72 (tidligere topmodel), i et budget anlæg er denne eller dennes ældre bror Nac 32.5 en meget velspillende forforst. Jeg har ejet både Nac 102, 202, 82 og foretrak 72 set ifht pris, samlet ydelse, match i bestående setup osv.. - Der findes masser af tweaks og modding muligheder på de gamle olive modeller hvis man er til dette..?

Du kunne også prøve den nye XS, den er forbløffende god og nogle foretrækker denne fremfor både Supernait og 200/202, absolut et lyt værd inden pengene ruller..der er også sub muligheden hvis man lige har 15K til en n.sub. eller en topklasse cd som koster kassen.

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at være ved det sted, hvor jeg skal vælge.

Jeg er sikker på, at jeg køber den Nac 202, men det kan godt være at jeg lader min Olive Nap 140 blive sammen med 202'eren (også selvom jeg så nok ikke får udbytte af 202'erens lydmæssige kvaliteter). Så køber jeg en brugt Nap 90 til kontoret.

Men jeg satser nu på at købe enten en brugt 200 eller en ny 155xs, som jeg regner med er den gamle 150x overlegen.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Rosewind (og alle andre):

Mht. til det med kilde. Jeg mener Transporteren absolut er værdig et sæt 202+200++. Duetten, eller måske mere præcist
Receiveren, (som du siger vil køre på det gamle system) er efter min mening OK, men forskellen til TP er stor. Nogen mener
Receiveren er voldsomt ringe; det synes jeg nu ikke. På den anden side koster den alene jo <900kr... Mit indtryk er at mange
bruger ekstern DAC hvis kilde er enten Receiver eller SB3. Dette indtryk er ikke nødvendigvis særligt sigende, da fora-brugere
måske ikke udgør et repræsentativt udvalg... Pointen er bare at det *også* en mulighed hvis du ønsker streaming-løsningen som
udgangspunkt.

Jeg har tidligere i nærværende tråd skrevet lidt om hvorfor jeg mener TP er god, så i stedet for at gentage mig selv henviser jeg
til det. Ydermere kan jeg nævne at der er flere på Naim-forumet som bruger TP som (analog) kilde i Naim-systemer. Prøv evt. at
finde brugeren, 'davebk', som bruger TP i et hederligt Naim system bestående af bla. Supercap, NAC252, NAP300. Dave solgte
sin tilhørende Naim cd-afspiller til fordel for TP (dog ved jeg at han savler lidt efter den nye Naim DAC).

vh Bjørn

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Skulle jeg stå til at skifte mit nuværende anlæg ud, så ville jeg bestemt overveje Les' Avondale forstærkere og strømforsyninger. Efter sigende skulle Les' S100 læne sig tæt op ad NAP 250, og nogen siger endda den er bedre.

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hej.

Transporteren er da min ultimative drøm, og jeg er sikker på at dens lyd vil klæde Naim, men pt. har jeg brugt for mange penge på sættet med den nye brugte Nac 202, som vil blive sat sammen med en (ny/brugt) 150x (eller dens afløser 150xs). Muligvis vil jeg i den situation få en spritny, uåbnet 122x til overs, men den må jeg så sælge igen. Jeg har ikke råd til at investere i en Nap 200, som jeg i øvrigt ikke er sikker på vil passe mig bedre lydmæssigt end en Nap 150x(s). Men det må jeg tage stilling til, næste gang "opgraderingssygen" hærger.

Muligvis kommer min velspillende Olive Nap 140 til salg efter d. 1-11, hvis jeg ellers kan få fingrene i en lille Nap 90, som lyder godt. Pt. er der en til salg her på sitet, men jeg skal lige have frigjort lidt "cash" så jeg ikke risikerer at stå uden et lille effekttrin.

Les Avondale vil jeg ikke røre med en ildtang før jeg har hørt et eksemplar. Men, hvis det er rigtigt, at Avondale S100 er meget fin, så vil den da komme på tale (men ikke et ord om det i Naims eget forum ...). I givet fald så skal det ske ved en omhyggelig blindtest med Nap 200 og Nap 250 (ikke den dobbelte version).

Vh. Peter

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

-

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:

Bjørn, har du i dit nuværende setup sammenlignet Transporteren med cd-afspiller fra Naim (eller evt anden producent)? Det
er lidt svært for mig at forstå at TP til ca 10.000 skal lyde lige så godt som fx CD5x til 18.000 eller CDX2 til 35.000 eller CDS3
til 63.000 - Måske har jeg misforstået sammenhængen?

EDIT: Måske er ovenstående lidt kluntet formuleret, spekulerer bare på hvor TP ligger ift Naim's cdp-hieraki (5i-cd5x-cdx2-
cds3-cd555)?

Meget relevant spørgsmål til hvilket det korte svar desværre er nej. Me jeg tror ærlig talt ikke du har misforstået noget;) Men
ud fra de, i nogle tilfælde ret kompetente, komplette Naim-systemer jeg har hørt, tror jeg ikke det er meget at hente. Men lad
mig sige det på den måde. Det vil overraske mig hvis CD5x lød direkte dårligere... men 18000 er jo os penge :(

Mit valg er baseret at jeg mener at jeg har en løsning af høj kvalitet og som opfylder mit absolutte krav om streaming. Det er
den måde jeg bruger mit musik på i langt de fleste tilfælde. Følgelig har jeg ikke særlig lyst til at investere væsentligt i en cd-
afspiller. Derudover kan jeg alltid opgradere med ekstern DAC, i hvis tilfælde jeg anser Transporteren som en *særdeles*
kvalificeret kilde. Den ny' fra Naim er jo spænnende...

Kan ikke lige huske hvilken Naim cd-afspiller ovenfornævnte 'davebk' solgte til fordel for Transporteren, men jeg mener det
var i klasse med de øvrige komponenter i systemet. Ved lejlighed forsøger jeg at grave det frem.

Ikke desto mindre vil det være sjovt at prøve mod en Naim CDP. Har bare ikke haft tid/mulighed.

vh Bjørn

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne også godt tænke mig at høre/vide hvordan en Transporter måler sig med f.eks. CD5x - jeg syntes nemlig Transporteren giver nogle spændende muligheder, ikke mindst en nemmere tilgang til musikken.

Jeg har en CD5x så.... jeg er frisk på at prøve.

Mvh BMJ

Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:

Her er i hvert fald et par meninger fra dine
landsmænd ;-)

Så er det bare et vente på posten

Ketil skrev:

Og er det norske udøvere man er specielt interesseret i,

Nogle anbefalinger?

Bjørn

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

BMJ73 skrev:

Jeg har en CD5x så.... jeg er frisk på at prøve.

BMJ: Nordjylland er jo, på trods af hvad vi selv måtte mene, ikke SÅ stort igen, så det burde da være muligheder. Det kunne
helt sikkert være interessant.

vh Bjørn

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

-

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Der er en del Naim-kunder på Naim forum og PFM, som har skiftet deres Naim CD ud med f.eks. Wadia 170i, Transporter, Squeezebox + DAC, Linn DS series m.fl.

Det er bare ikke noget man taler om...i hvert fald ikke på Naim boardet.

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

-

<< Forrige Side af 30 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne