Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: For Naimister (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 12 Juli 2009
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 07 December 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

-
Til top Vis Ketil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ketil

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 December 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hej Ketil

Du har ret, man skal være glad for det man har - og ja, CD5x er en glimrende spillemaskine.

Det er mere det, at CD'erne fylder og er ved at være svære at holde styr på, der sender mig i retning af en DAC og en netværksspiller.
Havde egentligt tænkt mig en SuperNait og bruge DAC'en der. Men da jeg prøvede det var det klart at den indbyggede DAC i SN ikke tåler
sammenligning med CD5x. Dog har jeg hørt og læst om flere der mener noget andet. Hvad er din erfaring Ketil, har du prøvet at lave en
sammenligning?

Mvh BMJ
Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 December 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

-

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
Har ikke sammenlignet endnu, men kommer nok til det en dag. Sælgeren af min SuperNait brugte en squeezebox duet, og var tilsyneladende tilfreds, dvs indtil han hørte den nye Linn Majik DS-1 og skiftede lejr. Hans hovedkilde var dog vinyl (Linn Sondek LP12), så jeg ved ikke om han vurderede lyden via dac i forhold til at dette var sekundærkilden, som derfor ikke behøvede at nå samme niveau som primærkilden (forventninger spiller jo altid en rolle i opfattelsen).

Jeg synes efterhånden, at du virker meget indspist. I din verden kan Naim slet ikke fejle, eller...? Hvis det ikke virker for personen, så træder du straks til, og "belærer" folk hvad de gør forkert, og hvad de  i stedet bør gøre. For hvis det ikke lyder godt nok, så må det absolut være en fejl i opsætningen hos personen, eller så følger man ikke Naim's  bibel til punkt og prikke. Jeg går skridtet videre, og siger at DAC'en i SuperNait er helt klart det svageste led i den forstærker. Den får SN til at lyde "syg". Så kan du komme og fortælle mig, hvad jeg gjorde forkert. Du har sikkert en helt masse kvalitative bud (eller rettere sagt; gæt).

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Sendt: 07 December 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

gand: Tak for fin lille (sådan noget tåler alltid lidt længde:) ) og informativ gennemgang.

Ad 2. Jeg formoder der skal stå "CDX2'eren" i stedet for "CD5'eren"?

Ad 3. Interessant at LAVRY'en gjorde det så relativt godt (som jeg tolker din fremstilling). Hvad tror du gjorde
udslaget/forskellen? Tanken bag spm er at man måske skal tage med i overvejelserne hvilken type musik man hører mest. Fx.
vil det jo ikke være grund til at købe Naim hvis man nu.... var mest til Aerosmith?

Lavede i nogen sammenligning, eller har du ellers et bud på hvor godt Squeezebox'en gjorde som digital kilde i forhold til
CD5X. Vi taler jo noget af en forskel i pris. Dette med betydningen af digital kilde er jo noget der skilder vande... Det er
måske svært at acceptere at en dims fra Logitech til <1000kroner (som Receiveren alene jo står til) kan gøre en lige så god
job som ren kilde som CD5X (til ????? kroner). Det man skal huske er at den rene digitale side er et lidt andet spil en den
analoge. Især set i lyset af de foranstaltninger som Naim har taget for at undgå jittter.

Nå, men det ser ud til at far har fundet julegave fra far til far i den Sjællandske hus :)

Bjørn
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:

Jeg synes efterhånden, at du virker meget indspist. ...

Hvad er formålet med dette indlæg?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

BMJ73 skrev:

Hvad koster DAC'en i kroner og ører?

Iflg. det sidste jeg hørte fra Stenberg skulle den komme til at ligge lige under 20K...

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Gæst, er det ikke utroligt forsimplet at ville tale om at Naim "kan lave en fejl", det handler vel om smag og hvad man hver især synes lyder godt?
Der er virkelig mange som er glade for den indbyggede dac, som stammer mere eller mindre direkte fra en dvd5 og derfor ikke burde "fejle" noget
som sådan, men den vil givetvis ikke være i alles smag. Hvad er egentlig det? Nogen kan kun tåle rørlyd, andre synes det er kedeligt. Jeg ved at
Ketil er en stor tilhænger af Naims lyd, hvad er problemet i det? Den har sin egen karakteristik, og det er ikke noget som alle kan lide, lidt ligesom
f.eks rørlyden. Jeg synes egentlig Ketil plejer at gøre ret præcist opmærksom på at det "bare" handler om hans personlige mening om tingene, og
ikke om en sandhed som sådan. En debat er jo grundliggende til for sådan en meningsudveksling, så det er der jo ikke noget odiøst i, og jeg synes
absolut at et forum som dette ville være fattigt hvis der ikke var typer som brændte hundrede procent for den lyd de nu engang kan lide.

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 December 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
Hej PFM20532

Avondale skriver eksplicit, at dette ikke gælder Blacklink kablet, som er lavet til brug med Naim-udstyr:
-----------------------
Loudspeaker cables - BlackLink from Avondale Audio

The brief was simple: produce a fine sounding cable which works at virtually any length while ensuring the stability of the standard Naim amplifiers.

Owners will be aware of Naim's recommendation of a minimum length of the rather unwieldy NAC A5 cable when using their amplifiers. This is because of a much heralded instability problem in the NAP series. With this in mind, we've researched loudspeaker cables and subjected many different configurations to exhaustive tests both technically and sonically.

The good news is that the investigations are complete, the objectives having been achieved and exceeded by a considerable margin. We therefore proudly offer the BlackLink cable for loudspeakers.

----------------------------------

Jeg må jo så se om anprisningen holder.

Iøvrigt så har jeg brugt kortere kabler med min Olive 140 uden problemer, og jeg har i godt et år kørt med 3,5 meter lange Naca5-kabler. 3,5 meter skulle iøvrigt være minimumslængden, hvis man vil undgå ustabilitetsproblemer med ældre Naim-udstyr.

Det er almindeligt synspunkt blandt audiophiler at korte højtalerkabler logisk er bedst løsning - dette er sikkert korrekt anskuet for mange setup og forstærkere samtidig med der er en økonomisk gevinst ved korte længder eller ønsket om et dyrere kabel, men i dette tilfælde er (de fleste) Naim forstærkere designet i konstruktionen til at højtalerkablet er en del af denne konstruktion og belastning, derfor anbefales en minimumslængde (3.5 Mtr Naca5) hvor den ideelle længde ligger typisk mellem 2x 5-8 mtr. Det siges at forstærkerne lyder en snert bedre med de lange længder, jeg har dog ikke selv afprøvet. Ihvertfald vil det være underligt ikke at købe de ekstra meter når der købes A5 kabel da det ikke er urimeligt prissat.

Mht. Avondale kabler, firmaet som er et lille (2-3 ansatte) foretagende hvor ejeren Les Wolsten - et eller andet - har afgjort stor expertise men samtidig et horn i siden på Naim firmaet som Avondale benytter enhver lejlighed til at tale nedsættende om. - Dem om det men jeg vil tage deres udsagn med et gran salt og ofre de ekstra meter for optimal lydkvalitet og arbejds forhold for forstærkeren (som jeg tror er konstrueret således at kablet giver den nødvendige stabilitet og modstand - jeg tvivler på det er en dårlig konstruktion da disse forstærkere jo typisk spiller og spiller her 25-30 år efter de første typer kom på gaden - og endda langt bedre end konkurrerende mærker efter min mening og erfaring). Tilmed kan der ydes service/recap så de er friske til yderligere 10 år eller så.. Hertil skal det nævnes at nogle fra den nyere black serie Naim forstærkere skulle være knap så afhængige af længen på kabler samt typen, her ved jeg ikke nok fakta. Jeg bruger selv 2x4 mtr Chord Epic som kører upåklageligt på alle mine Nait, olive CB og black Naim forstærkere.

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 December 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

-

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2009 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:

Dette er vel en naim-vennetråd, et sted hvor naim-entutiaster og andre naim-interesserede udveksler erfaringer, stiller spørgsmål og hjælper hinanden i en venlig og imødekommende tone, eller?

Hej Ketil, du vil erfare at tonen herinde til tider har indslag fra aggressive, *** individer som keder sig eller bare har behov for at spille bedrevidende eller hakke på nogen....dette forekommer her og andre steder - I holder dog en noget mere sober tone i Norge's Naim tråd, ret imponerende. - Jeg vælger ofte at ignorere lavmål og frembrusende påstande

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 December 2009 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

-

gand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005
Sendt: 08 December 2009 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Til bhaagensen

Nej, vi prøvede ikke at sammenligne CDX5'eren og Squeezebox som digital kilde. Jeg har ikke den store tekniske forstand på dette, men jeg antog, at både Squeezeboksen og cd'eren sendte det digital signal videre uden, at gøre noget ved. Det skulle vel gøre, at det var det samme digitale signal, som havner i DAC. Måske tager jeg fejl og det åbner jo en ny diskussion. Er der forskel på den digitale lydkilde, om man bruger en pc/mac med digital udgang, squeezeboks, CDX x, osv.

Ærgerligt vi ikke testede det, når vi havde lejligheden. Måske andre har erfaringer med den digitale lydkilde.

gand

Til top Vis gand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gand

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 08 December 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej Gand

Hvis du læser den enegelske tråd om den nye DAC, vil du få en del interessant at vide om netop dette fra folk som, lyder det til, har prøvet virkelig
mange forskellige kombinationer af kilder+DAC. En hurtig test mellem Cd5xs og cdx2-2 skulle f.eks have givet et tydeligt indblik i at det ikke er
ligegyldigt hvor det digitale signal stammer fra.

Stenberg
Branchemedlem
Branchemedlem

Terton Audio

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
BMJ73 skrev:

Hvad koster DAC'en i kroner og ører?

Iflg. det sidste jeg hørte fra Stenberg skulle den komme til at ligge lige under 20K...

Hej Bhaagensen.

Rigtigt - 19.700 er vejl. i DK

Jeg følger med spænding med i jeres dialog/meningsudvekslinger her i forumet - skulle der dukke problemer eller spørgsmål op, som I mener at have behov for en kommentar på, er I altd mere end velkomne til at skrive direkte til mig på ps@audiovector.com - da det ikke er altid jeg for kigget alle kommentarer igennem

Til top Vis Stenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stenberg

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 December 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

PFM20532 skrev:

Ketil skrev:

Dette er vel en naim-vennetråd, et sted hvor naim-entutiaster og andre naim-interesserede udveksler erfaringer, stiller spørgsmål og hjælper hinanden i en venlig og imødekommende tone, eller?

Hej Ketil, du vil erfare at tonen herinde til tider har indslag fra aggressive, *** individer som keder sig eller bare har behov for at spille bedrevidende eller hakke på nogen....dette forekommer her og andre steder - I holder dog en noget mere sober tone i Norge's Naim tråd, ret imponerende. - Jeg vælger ofte at ignorere lavmål og frembrusende påstande

PFM20532, At du er nødt til at censurere nogle udfald i dit indlæg og bruge "fy-ord", gør dig heller ikke ligefrem til en mere seriøst bruger. Tal om at skyde sig selv i foden. Hvem keder sig nu?

Ketil
, dit svar er godtaget. Det var ikke personligt, og jeg undskylder tonen. Jeg har åbenbart misforstået og misfortolket dine indlæg.

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 December 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

-

Stenberg
Branchemedlem
Branchemedlem

Terton Audio

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
Kunne tænke mig at vende lidt tilbage til Naims nye DAC. Hvem er det egentlig som har glæde/nytte af den? Her tænker jeg både på value-for-money og specifikke behov. Læser af gands lille rapport, at en af hans venner har købt en CDX2, og det var egentlig også hvad jeg havde mig forestillet at gøre. DAC'en har mange indgange, men hvad hvis man ikke skal bruge dem (dvs kun bruge een)? Jeg kan fx godt lide at tingene har en form for separation - arbejder på min arbejdsplads, holder fri hjemme, ser tv i krogen, nyder helst musikken fra anlægget uden at alt muligt andet foregår, etc. Kvaliteten lydmæssigt (som beskrevet af gand og andre) på NaimDAC er jo yderst tillokkende, men hvis man ikke har et harddisk/streaming setup i forvejen, ikke har flere digitale kilder man påtænker at koble på, og iøvrigt har det fint med at grave hver enkelt cd frem og lægge den i cd-afspilleren, hvor passer NaimDAC så ind i det? Dette er tænkt som et helt åbent spørgsmål, er ganske enkelt interesseret i hvordan I andre ser på sagen (læs NaimDAC).

Det var et spørgsmål af de store - der er jo ingen der har et desperat brug for en DAC - set i lyset af livets andre store overvejelser - men mon ikke behovet for en god DAC skal siges at komme fra et ønske om at forbedre det anlæg som man i forvejen har derhjemme - hos mig er den koblet til en HDX, en DVD( kører pt. kun i stereo), en i-POD, en harddiskoptager og til sønnens MAC book - men det vigtigste er lyden fra min HDX - den forbedres til en pris der ligger væsentlig udner det der tidligere var eneste upgarde mulighed - nemlig en XPS-2 eller en PS555 - og der ern kun én der kan bedøme om det er pengene værd - ham - og hende - der lytter til det hver dag.

Til top Vis Stenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stenberg

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
Kunne tænke mig at vende lidt tilbage til Naims nye DAC. Hvem er det egentlig som har glæde/nytte af den?
...
Kvaliteten lydmæssigt (som beskrevet af gand og andre) på NaimDAC er jo yderst tillokkende, men hvis man ikke har et
harddisk/streaming setup i forvejen, ikke har flere digitale kilder man påtænker at koble på, og iøvrigt har det fint med at
grave hver enkelt cd frem og lægge den i cd-afspilleren, hvor passer NaimDAC så ind i det?

Stenberg har nævnt det lydkvalitetsmessige aspekt. Derudover er der vel, givet dine betingelser, ingen grund til at anskaffe
en. Derfor nogle lidt mere overordnede betragtninger fra min side.

Jeg ser på den som lidt den nye tids forforstærker. En forforstærker løser i hovedsag to opgaver. At kontrollere lydstyrken,
inklusive at fungere som (signalstyrke) bindeled ml. forstærker og kilde. Det andet er at virke som samlepunkt for kilderne.
Det sidste ser jeg på som på en opgave for den nye DAC i den "moderne tid":) Af digitale kilder som mange måske i dag har
kan nævnes: iPod, iPhone, DVD, fjernsyn, Squeezebox, Sonos (og en hel del andre streamere), internetradio, blueray,
Popcornhour (og en hel del andre media streamere), pc og bærbar, usb-sticks, mobiltelefoner??? etc. Pointen er at for mange
bliver antalet digitale kilder større, samtidigt som det bliver længere mellem analoge kilder.

Et eller andet sted kunne jeg godt ønske at Naim på et tidspunkt også lod DAC'en løse den første opgave. Altså en
forforstærker i reference serien, måske med kun et par analoge indgange, og med indebygget DAC med mange digitale
indgange. Personligt vil det kunne være mere nyttigt end fx. en 252 med 6 analoge indgange.

Men det er klart, har man ikke disse ønsker eller behov er en cd-afspiller jo pt. et lige så godt alternativ IMO.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
En hurtig test mellem Cd5xs og cdx2-2 skulle f.eks have givet et tydeligt indblik i at det ikke er
ligegyldigt hvor det digitale signal stammer fra.

Ja det er jo det store spørgsmål, om det ville. Jeg tvivler... Efter at have læst Naim's whitepaper (om DAC'en) er jeg personligt
overbevist om at selv en Squeezebox vil være lige så god digital kilde som CDX2-2. Jeg vil faktisk enda påstå, bedre! (Lidt
mere end påstand er det; jeg mener at kunne argumentere for det).

Hvorom alting er, så er faktum at i alle forståelige og måske uforståelige henseende, så er en USB-stick til 49,99,- fra Aldi
fyldt med "dowload" filer (fra fx. Linn's studio-master serie) den bedst tænkelige digitale kilde.

<< Forrige Side af 30 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes