Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: For Naimister (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JEJE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke nemt at finde meget info om Niels Larsens kabler på nettet. Til gengæld har de både været testet og annonceret i High Fidelity. Når
man kontakter ham sender han også gerne info om kablerne og der kan jeg hilse og sige, at der ikke mangler info om kablerne. Sjældent ser man
sådan et produktblad! I hver leder er der to solid core sølvledere, der har minimal kontakt med Teflon isolatoren, så opbygningen er i virkeligheden
temmelig forskellig fra Nac A5. Lyden ligeså.
Jeg har en svaghed for låsbare bananer så det har jeg fået termineret i begge ender.
Jeg har ikke tjekket med Naim HQ eller for den sags skyld andre end egne ører - tænker du på udviklerne i England eller hvad er Naim HQ for en
størrelse?
Til top Vis JEJE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JEJE

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 12 Juli 2009
Lokalitet: Norge
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

-
Til top Vis Ketil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ketil

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Januar 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

-

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet Ketil. Min interesse for klassisk musik skærpes med alderen, jeg har masser af vinyl som venter på første aflytning, ved ikke om Edwin er imellem, men der er masser af Schubert og Brahms.

Min første berøring med det klassiske var en koncert med Brahms violinkoncert opus 77 - det er nok 25-30 år siden, husker ikke solistens rette navn (Kyo Wang Chung ?) hun er Koreaner eller Japaner, har et par plader med hende. Det var en fantastisk oplevelse, jeg opdagede senere de 4 årstider og Bolero, dermed var klassisk at finde på mine hylder som pt har omkring 3-400 LP i genren. derudover samme antal jazz og en del beat rock og pop som der ikke lyttes på længere. Dertil 250-300  cd plader hvor jeg har svært ved at nyde klassisk på dette medie, det går meget bedre med jazz, blues osv..

Noget nyt med matching af SN/IBL..?

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Januar 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

-

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

"Man kan selvfølgelig frit eksperimentere med højtalerkabler, men bør af ovennævnte grunde holde sig til høj-induktans/lav-kapacitans kabler. Naims NACA5 og Chords forskellige kabler er af denne type og godt gennemtestede, men der findes selvfølgelig andre derude også. De lydmæssige forskelle må hver enkelt afgøre, smag og behag er jo så forskellig. "

Min erfaring med sølvkabler og solic core typer er skuffende på Naim forstærkere, lyden bliver noget forherliget i mellemtone området hvor bassen halter efter, timing og tonal balance går fløjten..skal dog understrege at jeg ikke har lyttet til omtalte NLE kabel men med prisen in'mente kunne jeg forestille mig en powerline/Hiline ville være et interessant alternativ...never mind mht prisbillige højtalerkabler til Naim som matcher forstærkerne skal man ikke glemme den ældre model NacA4 som reelt er samme kabel som Linn K20/ Exposure black og noget Cable Talk, disse typer fåes ofte for decidere småpenge og yder god lyd til prisen, bevares der er ikke rekord åbenhed og transparens men lydfilosophien beholdes intakt med masser af lytteglæde og involvering i musikken - alt ialt et godt alternativ hvis man er på stramt budget.

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

-

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan varmt anbefale den "stikdåse" de har med Naims standardkabel også, den fåes i forskellige længder og har ihvertfald hjemme hos mig
givet en del forbedringer i lyden inklusiv en højest overraskende:

Jeg har tidligere, som et par andre Supernait ejere også har rapporteret om, kæmpet med at lyden var "ude af balance" ved lavere lytteniveau.
Den ene kanal satte simpelthen tidligere ind end den anden, og man skulle helt op på et niveua som ligger over hvad det er behageligt at f.eks
tale henover, før lyden var fuldstændig balanceret mellem de to kanaler. Nu sidder der jo en balance-kontrol på Supernaiten, så jeg kunne selv
rette det ud, men derfor var det nu stadig irriterende. Naims forklaring er at hvis man har ret følsomme højttalere, vil man kunne opleve dette,
da ALPS volumekontrollen er "dårligst" i sine to ekstremer: Når der er skruet helt ned eller helt op.

Nå, men efter at have installeret min nye "powerblock" fra musicline, har jeg for første gang opnået korrekt jord til hele anlægget. Dette krævede
en adapter som dem de har i elgiganten, da powerblocken kommer med schukostik. Andre ville nok bare klippe stikket af og sætte et nyt
konventionelt dansk jord-stik på. Under alle omstændigheder: Lyden har strammet op, bedre perspektiv og mere PRAT. Men mest overraskende:
Forskellen i balance ved lav volume er næsten forsvundet! Meget chokerende at opleve hvad korrekt jord kan gøre, me måske logisk i forhold til
naims filosofi med star-earthing osv. Tilgengæld er forskellen så stor, at man egentlig nok kunne have forventet at det var noget ens forhandler
ville gøre opmærksom på, specielt da maskinerne jo leveres med schukostik herhjemme. Men der er selvfølgelig en helt særlig glæde ved selv at
finde ud af det. Det skal dog siges at min Supernait er købt second-hand, men det er CD5x plus Flatcap ikke.

Konklusionen er en meget varm anbefaling til at alle sørger for, som minimum, at få jordet ALLE deres Naim dele, det er selvfølgelig en mulighed
at det bare var mig som var helt blank overfor vigtigheden af dette!

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Jeg kan varmt anbefale den "stikdåse" de har med Naims standardkabel også, den fåes i forskellige længder og har ihvertfald hjemme hos mig
givet en del forbedringer i lyden inklusiv en højest overraskende:

Jeg har tidligere, som et par andre Supernait ejere også har rapporteret om, kæmpet med at lyden var "ude af balance" ved lavere lytteniveau.
Den ene kanal satte simpelthen tidligere ind end den anden, og man skulle helt op på et niveua som ligger over hvad det er behageligt at f.eks
tale henover, før lyden var fuldstændig balanceret mellem de to kanaler. Nu sidder der jo en balance-kontrol på Supernaiten, så jeg kunne selv
rette det ud, men derfor var det nu stadig irriterende. Naims forklaring er at hvis man har ret følsomme højttalere, vil man kunne opleve dette,
da ALPS volumekontrollen er "dårligst" i sine to ekstremer: Når der er skruet helt ned eller helt op.

Nå, men efter at have installeret min nye "powerblock" fra musicline, har jeg for første gang opnået korrekt jord til hele anlægget. Dette krævede
en adapter som dem de har i elgiganten, da powerblocken kommer med schukostik. Andre ville nok bare klippe stikket af og sætte et nyt
konventionelt dansk jord-stik på. Under alle omstændigheder: Lyden har strammet op, bedre perspektiv og mere PRAT. Men mest overraskende:
Forskellen i balance ved lav volume er næsten forsvundet! Meget chokerende at opleve hvad korrekt jord kan gøre, me måske logisk i forhold til
naims filosofi med star-earthing osv. Tilgengæld er forskellen så stor, at man egentlig nok kunne have forventet at det var noget ens forhandler
ville gøre opmærksom på, specielt da maskinerne jo leveres med schukostik herhjemme. Men der er selvfølgelig en helt særlig glæde ved selv at
finde ud af det. Det skal dog siges at min Supernait er købt second-hand, men det er CD5x plus Flatcap ikke.

Konklusionen er en meget varm anbefaling til at alle sørger for, som minimum, at få jordet ALLE deres Naim dele, det er selvfølgelig en mulighed
at det bare var mig som var helt blank overfor vigtigheden af dette!

Enig, klare fordele ved at jorde apparaterne hvilket da Naim også klart udtrykker/anbefaler i deres manual, tvivlsom rådgivning/manglende viden fra din forhandler hvis de ikke tydeligt har orienteret dig om dette..

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tror måske man i danamrk er blevet lidt immun overfor det med at jorde elektriske apparater generelt, det er jo ikke ualmindeligt at pc'ere og
hvidevarer leveres med schukostik, og det er altså de færreste som ved at de faktisk bør skifte de stik ud. Og så er der selvfølgelig alle os der
finder en nedstryger frem hvis stikket har jord men kontakten ikke har! Er det her endnu et sted hvor monopol-tlstanden har sænket udviklingen?

barzel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

hej er lidt i vildrede vil sælge mit naim anlæg men har svært ved at prise sætte det har kikket lidt på priser i England er lejet det samme i dk.

det drejer sig om

CDX  årgang ca. 95

Hicab 2 stk. årgang 95 og 90

NAC 82 årgang ca 92

Nap 250 årgang ca 90

Napsc og headline årgang ca.2005

er det noget man kan sælge i dk eller er det bedrer at prøve e-bay england ????

Til top Vis barzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af barzel

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Naim er billigst i England så brug eBay.com for bedste priser (forsendelse worldwide i orig. kasser og paypal) Husk eBay tager et gebyr og Paypal trækker groft gebyr samt giver dårlig kurs ved overførsel til din bankkto - alt ialt hurtigst solgt men med udgifter og tusind spørgsmål..Du kan også sætte til salg herhjemme samt i Sverige men forvent længere salgstid. Det meste af dit grej trænger til service så priserne vil ikke være høje, du kan se hvad solgte apparater gik for på eBay eller spørge på Pink Fish forum, mit gæt i dkk er ca:

CDX 4000-6000 kr,... Hicap. 3000-4500,... Nac 82. 5500-7500,... Nap 250. 4500-6500

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Barzel, Du har privat besked..

mvh

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

megholm skrev:
Jeg tror måske man i danamrk er blevet lidt immun overfor det med at jorde elektriske apparater
generelt, det er jo ikke ualmindeligt at pc'ere og
hvidevarer leveres med schukostik, og det er altså de færreste som ved at de faktisk bør skifte de stik ud. Og så er der
selvfølgelig alle os der
finder en nedstryger frem hvis stikket har jord men kontakten ikke har! Er det her endnu et sted hvor monopol-tlstanden har
sænket udviklingen?

alt det med jord, med og uden stjerne, udgør lidt et hul i min viden. Så jeg spørger,

- I DK er det jo ikke særligt normalt med jord i de almindelige vægstik - jeg har i hvert fald ikke jordede stik ved mig. Jeg
formoder dette er en forudsætning, eller? I givet fald hvordan kan det lægges op i en almindelig lejlighed? Ca. pris?

- Hvordan forholder det sig med stjerne-konfigurationen hvis man har flere strømforsninger tilsluttet?

- Kan en hurtig forklaring gives på hvad fordelen ved jord er i relation til lydudstyr. Og specielt hvorfor stjernejord er Naim's
valg?

På forhånd tak for svar.

vh Bjørn

Tilføjet: Blot for at forklare hvor nivauet ligger, så er jeg af den opfattelse at jeg fatter hvorfor fx. vaskemaskiner skal
have jord :)
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Januar 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme jeg ikke er meget klogere, dog ved jeg at man i ikke-etage ejendomme kan lave sin egen jord ved at stikke et kobberspyd i
jorden og trækken ledning. Jeg bor i en etageejendom, hvor der blev lavet el for 4-5 år siden, så der er jord i alle stik. Ved ikke om det er standard,
men jeg synes egentlig det burde være lovpligtigt ved nye installationer. Anyways, jeg FORESTILLER mig at Naims stjernejord konstruktion bl.a.
bekæmper nogen af de ulemper der er ved at køre ubalanceret istedet for balanceret. Men det ville være spændende at få en rigtig kyndig på
banen, min erfaringer siger bare at det er et sted hvor selv forhandlernes viden halter bagefter herhjemme.

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Når man snakker om jord, er det det vi kender i kontakterne - det er primært af sikkerhedshensyn - hvis en ledning inden i apparatet falder af,
så slår HFI-relæet ud. Stjernestel er noget andet. Lad mig prøve at forklare; Naims produkter har en jordforbindelse i 230 V forbindelsen, den er
forbundet til kabinettet og en skærm i transformatoren - en god ide. Se evt dette billede http://www.naim-audio.com/download/gallery/dac.htm -
klik på det interne billede af DAC’en - her kan man se den gul/grønne ledning fra 230 V forbindelsen til kabinettet, og en der er ført videre til
transformatoren.
Stjernestel derimod er noget der er lavet for lydsignalerne og intern forsyning. Der findes to ledere - signal/forsyning og stel - der løber strøm i
dem
begge. Strøm er en cirkulerende størrelse, populært sagt, den løber ud af signalforbindelsen og retur i stel. Mange forstærkere har en fælles stel -
dvs. der løber stelstrømme fra alt muligt i det samme stel. Stel er ikke en perfekt leder, der er modstand, iflg. ohms lov vil en strøm derfor
medføre en spænding over et givent stykke stel. Hvis nu man lader stel være en stjerne, dvs. alle stelforbindelser mødes i ét fælles punkt, dvs. at
ingen stelstrømme kommer til at løbe “oven” i hinanden, og dermed kommer forskellige signaler/forsyninger ikke til at påvirke hinanden. En fin
løsning - det er klart det bliver bedre med seperate forsyniger som feks. HiCap, her kan stel og forsyning virkelig adskilles for feks analog- og
digital-del i en CD.
Dette er min egen forklaring,, kom gerne med input.

Mvh BMJ
Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Gode billeder fra fabriksbesøg på tråd ovre på Naim forum.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/4 682965827

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

-