Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: For Naimister (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Ketil, prøv at flytte dine nSats lidt længere væk fra bagvæg, eks. en fingers længde..
Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 12 Juli 2009
Lokalitet: Norge
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

-
Til top Vis Ketil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ketil

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Kan nSats pladseres i reol med tilfredstillende resultat?
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Det IsoBlue rack er fedt lavet. Hvad måtte du slippe for det? Sikkert langt mindre end en Naim Fraim...

Hvordan synes du dine nSats performer? Kan de spille din stue op, og hvor stor er din stue egentlig?

Jeg tænkte nemlig selv på nSats de dage, hvor jeg havde Naim

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

-

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
gæst skrev:
Det IsoBlue rack er fedt lavet. Hvad måtte du slippe for det? Sikkert langt mindre end en Naim Fraim...Hvordan synes du dine nSats performer? Kan de spille din stue op, og hvor stor er din stue egentlig?Jeg tænkte nemlig selv på nSats de dage, hvor jeg havde Naim

Prisen ligger på ca 25% af Fraim, med fragt (relativt dyrt) og momsforskel (UK/Norge +7,5%) kommer den op på ca 30%. Overvejede Isoblue allerede da jeg købte Custom racken, men var dengang ikke helt varm på isoblue-designet. Har siden ommøbleret (og måske skiftet smag), så synes den passer fint ind visuelt nu.

I en lille stue som min (15 m2), så har nSats ingen problemer med at spille den op. Anlægget står (igen) ofte og spiller, også når jeg går rundt omkring i huset og ordner andre ting, og for mig er dette en god målestok for hvorvidt højtaleren har en lyd, der tiltaler mig eller ikke. Vil nu prøve at flytte dem en anelse ind i rummet, som PFM20532 foreslog. Der er desuden et par småtips jeg vil afprøve, som fx ordentlig kontakt til gulvet (gennem tæppet), og stativ og højtaler i vater (lodret og vandret). Synes førstehåndsindtrykket holder, og selv uden evt forbedringer fra førnævnte 'tweaks', så er jeg at begyndt at tro på, at dette er en højtaler jeg kan leve med en god stund. Synes ganske enkelt den har en virkelig sympatisk lyd.

Det er en fed lille højttaler. Gad godt at høre den sammen med en Nait XS eller en SuperNait. Det bliver måske også aktuelt, da min kæreste savner Naim i huset. De sorte kasser er nu ret charmende at have stående, og er af tidløst design (efter min mening).

Har du tænkt på subben? Det er en skam, at den er så dyr.

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

-

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:

Ketil skrev:
gæst skrev:
Det IsoBlue rack er fedt lavet. Hvad måtte du slippe for det? Sikkert langt mindre end en Naim Fraim...Hvordan
synes du dine nSats performer? Kan de spille din stue op, og hvor stor er din stue egentlig?Jeg tænkte nemlig selv på nSats de dage, hvor jeg
havde Naim

Prisen ligger på ca 25% af Fraim, med fragt (relativt dyrt) og momsforskel (UK/Norge +7,5%) kommer den op på ca 30%. Overvejede Isoblue
allerede da jeg købte Custom racken, men var dengang ikke helt varm på isoblue-designet. Har siden ommøbleret (og måske skiftet smag), så
synes den passer fint ind visuelt nu.

I en lille stue som min (15 m2), så har nSats ingen problemer med at spille den op. Anlægget står (igen) ofte og spiller, også når jeg går rundt
omkring i huset og ordner andre ting, og for mig er dette en god målestok for hvorvidt højtaleren har en lyd, der tiltaler mig eller ikke. Vil nu
prøve at flytte dem en anelse ind i rummet, som PFM20532 foreslog. Der er desuden et par småtips jeg vil afprøve, som fx ordentlig kontakt til
gulvet (gennem tæppet), og stativ og højtaler i vater (lodret og vandret). Synes førstehåndsindtrykket holder, og selv uden evt forbedringer fra
førnævnte 'tweaks', så er jeg at begyndt at tro på, at dette er en højtaler jeg kan leve med en god stund. Synes ganske enkelt den har en
virkelig sympatisk lyd.

Det er en fed lille højttaler. Gad godt at høre den sammen med en Nait XS eller en SuperNait. Det bliver måske også aktuelt, da min
kæreste savner Naim i huset. De sorte kasser er nu ret charmende at have stående, og er af tidløst design (efter min mening). Har du tænkt på
subben? Det er en skam, at den er så dyr.

Hold du godt fast i hende, hun har da ualmindelig god smag!

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

-

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

-

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej Ketil,

Ketil skrev:
bhaagensen skrev:
Kan nSats pladseres i reol med tilfredstillende resultat?

nSats monteres oprindeligt enten på stativ eller vægbraket. Begge steder hænger den på 2 holdepunkter bag på højtaleren, med en lille
justeringsskrue løftes den så ud fra stativ/braket. At den er designet til at hænge frit, indikerer for mig, at den ikke vil fungere optimalt (som
tiltænkt) stående på noget.

Hørte Audiovector S1 (Signature tror jeg), når jeg var i dk i sidste uge. Synes den havde en temmelig forskellig lyd ift nSats. Hvor jeg oplever
nSats (og Neat før den) som udadvendt energisk, så opfattede jeg mere AV-S1 som kontrolleret energisk, og nok en smule for afmålt (i mangel
af bedre udtryk) for min smag. Kan til gengæld forestille mig nogle vil opfatte nSats som en smule lys/hissig, hvis deres præferencer går i retning
af rund/mørk.

Det er jo altid vanskeligt at beskrive lyd, fordi man baserer sig på egne erfaringer (noget mangelfulde i mit tilfælde) og præferencer (er først ved
at opdage mine). Der er også forskellige forhold ved lyttesessionen som kan have farvet min oplevelse (træthed, stress, ukendt musik, ukendt
setup*), så tag min beskrivelse med det forbehold.

Hvis det er til dit eget hjem du overvejer nSats, så bør du (med din audiovector baggrund) helt sikkert lytte først, vil jeg mene.

*Hørte AV på HDX/282/200

Har ikke nogle konkrete planer, men jeg har nogle Focal 705v som ikke er fantastiske. Derfor har denslangs (nSats) lidt interesse. Er absolut ikke
skremt af din beskrivelse af nSats vs. S1 - faktisk lyder det meget interessant. Mine hovedhøjtalere, som jo er fra den gamle Mi-serie, spiller
efter min mening mere livligt end de nuværende S-serie højtalere - dog har sistnævnte mange andre gode egenskaber som Mi ikke helt kan være
med til.

Lad os endelig høre mere om hvordan de virker for dig.

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
gæst skrev:

Ketil skrev:
gæst skrev:
Det IsoBlue rack er fedt lavet. Hvad måtte du slippe for det? Sikkert langt mindre end en Naim Fraim...Hvordan synes du dine nSats performer? Kan de spille din stue op, og hvor stor er din stue egentlig?Jeg tænkte nemlig selv på nSats de dage, hvor jeg havde Naim

Prisen ligger på ca 25% af Fraim, med fragt (relativt dyrt) og momsforskel (UK/Norge +7,5%) kommer den op på ca 30%. Overvejede Isoblue allerede da jeg købte Custom racken, men var dengang ikke helt varm på isoblue-designet. Har siden ommøbleret (og måske skiftet smag), så synes den passer fint ind visuelt nu.

I en lille stue som min (15 m2), så har nSats ingen problemer med at spille den op. Anlægget står (igen) ofte og spiller, også når jeg går rundt omkring i huset og ordner andre ting, og for mig er dette en god målestok for hvorvidt højtaleren har en lyd, der tiltaler mig eller ikke. Vil nu prøve at flytte dem en anelse ind i rummet, som PFM20532 foreslog. Der er desuden et par småtips jeg vil afprøve, som fx ordentlig kontakt til gulvet (gennem tæppet), og stativ og højtaler i vater (lodret og vandret). Synes førstehåndsindtrykket holder, og selv uden evt forbedringer fra førnævnte 'tweaks', så er jeg at begyndt at tro på, at dette er en højtaler jeg kan leve med en god stund. Synes ganske enkelt den har en virkelig sympatisk lyd.

Det er en fed lille højttaler. Gad godt at høre den sammen med en Nait XS eller en SuperNait. Det bliver måske også aktuelt, da min kæreste savner Naim i huset. De sorte kasser er nu ret charmende at have stående, og er af tidløst design (efter min mening). Har du tænkt på subben? Det er en skam, at den er så dyr.

Hvad med en Uniti? Har ikke hørt den, men har fået indtrykket at den ligner 5i/XS lydmæssigt (du har tidligere nævnt at du finder SN og 202/200 for tilbagelænede). UnitiQute kunne måske også være et alternativ, hvis du ikke har brug for cd-delen. Med sin shoebox-størrelse kan den placeres næsten hvor som helst, uden at virke dominerende.

Har egentlig mest lyst til at prøve noget nyt i form af Les' S100 dual mono forstærker og hans pre. Der er flere som er gået direkte fra en NAP 250, 135 og 200 til en S100.

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

-

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
Gæst,
Bjørn,
Sendte dit spørgsmål om placering i reol videre til Naim, tænkte svaret kunne være interessant for flere her i tråden.

Fint. Det er givet vis ikke optimalt, hvorfor spørgsmålet er hvorvidt det kan komme til at fungere OK, eller om det på forhånd er dømt fiasko.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Mere klassisk musik af "must-have" slagsen. Har på det sidste hørt endel Niccolò Paganini. Mange vil sikkert umiddelbart genkende temaet fra hans 1. violin koncert, 3. sats:

Paganini, 1. Violin Koncert, 3. sats på Youtube

Tag dog ikke fejl af temaets lidt lalleglade stemning... Paganini var lidt af en levemand ("gambler and womanizer" er nøgleord) men vigtigst - sygt god at spille og komponere for violin - en ægte virtuous!

Højst anbefalelesværdig er nedenstående dobbelt-album som indeholder bla. nævnte 1. Violin Koncert - i sig selv grund nok til at købe det. Men derudover en hel cd med hans "24 Caprices for Solo Violin". Det er tale om en live-optagelse lavet i Reggio Emilia i Italien med Alexander Markov som solist - én af dem som synes at have gået direkte fra sut til Stradivarius. Disse korte kompositioner brillerer hver i forskellige violin-teknikker og er decideret sjove at høre, synes jeg.

Den 24ende Caprice er noget specielt da den bliver regnet blandt verdens vanskeligste stykker for violin - graden kan sikkert diskuteres blandt dem som har forstand på det, men selv jeg kan da godt høre at det nok ikke er der man skal starte en evt. karriere som violinist...

Optagelsen og fremførelsen er fantastisk energisk, engagerende, livlig og som sagt stemningsfuld, som kun live-optagelser kan være. Den nævnte 24ende caprice efterfølges umiddelbart af et højlydt "BRAVO" - det er jo fra Italien - samt hvad jeg vil betegne som ellevild applaus!

En sjov "feature", synes jeg, er at man til de 24 Capricer kan læse sort på hvidt - og kort - om det tekniske indhold i hver caprice:

De 24. Capricer for dummies på Wikipedia

Tilføjet: Kan ikke få linket til at virke. Klik på det, og sæt paranteser rundt Paganini, eller kopier-indsæt:

http://en.wikipedia.org/wiki/24_Caprices_for_Solo_Violin_(Pa ganini)

Albummet er dette:

(Der findes vistnok også en live DVD fra optagelsen i Reggio Emilia)

Tilføjet: Det Wikipedia-link vil bare ikke spille med. Det er som skrevet, men uden nogen mellemrum i teksten. Håber det kan lokaliseres ligevel.

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:

PFM20532,

Flyttede nSats lidt ind i rummet som du foreslog (fra 5 cm til 10 cm mellem væg og højtaler). Syntes de derved lidt mistede pusten/skarpheden, så flyttede dem lidt tilbage igen (har nu 7 cm mellem væg og højtaler). Hvad var det du tænkte jeg ville opnå ved at flytte dem? Hvis du har andre tips, så sig endelig til.

Ketil, mit rum er vanskeligt og mine nsat fungerer ikke helt optimalt i basområdet ved placering tæt på væg(der er ikke meget bas i det hele taget, men afrulningen er vigtig af ramme korrekt syntes jeg) - jeg er ikke færdig med at eksperimentere men det optimale er nok mellem 10-14 cm afstand fra baghøjt til bagvæg hos mig, mit rum er lidt større end dit.

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

-

gand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Synes det er en god ide, som bhaagensen, at komme med indlæg om det det ,hele handler om, nemlig musikken. Det pirrer min nysgerrighed og jeg vil helt sikkert høre det musik bhaagensen omtaler.

Til tider drukner meget i teknik, kabler og andre sjove ting, som også er vigtige, men kun hvis det understøtter musikken.

Jeg har haft NAIM i 20 år og har fundet min lyd, så heldigvis skal jeg ikke bruge så meget tid på, at finde lyden, men bruge tiden på musikken i stedet for.

Mvh

Gert

Til top Vis gand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gand

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

-

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

gand skrev:

Hej

Synes det er en god ide, som bhaagensen, at komme med indlæg om det det ,hele handler om, nemlig musikken. Det pirrer min nysgerrighed og jeg vil helt sikkert høre det musik bhaagensen omtaler.

Til tider drukner meget i teknik, kabler og andre sjove ting, som også er vigtige, men kun hvis det understøtter musikken.

Jeg har haft NAIM i 20 år og har fundet min lyd, så heldigvis skal jeg ikke bruge så meget tid på, at finde lyden, men bruge tiden på musikken i stedet for.

Mvh

Gert

Helt enig Gert, og meget Naim grej er fantastisk til at formidle det musikalske budskab. Søger man hifi og imponator effekter så er det nok andet grej man skal kigge efter.

Ketil, Jeg har (endnu) ikke prøvet en Nsub

<< Forrige Side af 30 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum