Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: For Naimister (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til.

basildk skrev:
Hej Naimister
Jeg er nu endelig besluttet at tage et skridt op af stigen hvad angår Hifi. Jeg har tidligere haft et sæt Audiovector C-klasse
højtalere, som nu desværre er døde.

Jeg har kigget lidt omkring og hørt lidt fra hist og her. Naim bliver ved med at blive nævnt som noget man bør overveje. Har
derfor læst hele denne tråd igennem og det er spændende læsning. Højtalere er jeg ret sikker på skal være et sæt Audio Vector
s3 super. Derudover skal jeg have forstærker og afspiller. Jeg var igår et smut forbi Hififorum, og han talte meget varmt om
Unitien. En anden mulighed kunne være en CD 5i afspiller sammen med 5i forstærker. Input modtages gerne..
Er der nogen der kender til kombinationen med AudioVector og Naim?

Jeg har selv kombinationen AV+Naim, som jeg er vældig godt tilfreds med. Jeg anbefaler at du lægger vejen forbi en forhandler og får et lyt - hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvad angår udstyr på Naim-siden, formoder jeg at du er kendt med Uniti's rene funktionalitet i forhold til fx. CD5i+Nait 5i? Jeg har ikke hørt dem nok til at sige noget definitivt om lyden, men mit bud er at lydkvaliteten er sammenlignbar. Uniti's forstærker del har vist meget til fællles med netop 5i. Uniti er måske lidt mere en ende-station, i den forstand at skulle du senere ønske at opgradere betyder det at starte forfra. I dette henseende er separate komponenter mere fleksibelt. Uniti kan dog en masse ting og spiller godt, så måske er det slet ikke brug for at opgradere. På trods af at have en relativt lille effekt spiller begge godt på S3, men spiller du rigtigt højt kan dette dog mærkes i forhold til fx. en NAP200 effekt.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 12 Juli 2009
Lokalitet: Norge
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

-
Til top Vis Ketil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ketil

basildk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej til jer begge.

Mange tak for jeres indlæg og velkomst. Dejligt at høre at AV og naim er et super match.
Mit oprindelige budget hed faktisk 30.000 for højtalere og forstærker. Dette skyldes at jeg har en Cambridge DAC magic og
en mellemgod CD-afspiller (som så bare vil virke som drev) som jeg ville bruge som kilde.
Efter mit besøg på i butikken, blev jeg dog alvorligt lun på Naim, og derfor ville jeg høre jer.

Jeg tror jeg vil komme til at høre en del CD, så derfor hælder jeg lidt til måske at starte med AV S3 super og så en Naim 5i.
(Og dermed bruge min Cambridge DAC som kilde indtil jeg får råd til en bedre afspiller)

Jeg hører en del funk og jazz og netop denne type musik skulle vel være et godt match til Naim?
bhaagensen: Hvilke AV har du?

Til top Vis basildk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af basildk

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

basildk skrev:

Jeg tror jeg vil komme til at høre en del CD, så derfor hælder jeg lidt til måske at starte med AV S3 super og så en Naim 5i.
(Og dermed bruge min Cambridge DAC som kilde indtil jeg får råd til en bedre afspiller)

Det er ikke fordi jeg vil trække dette i retning af bigger-is-better - 5i er en virkelig god forstærker. Vil dog nævne at Supernait har digital indgang og indebygget converter. Cambridge'n er sikkert udmærket, men jeg gætter på at Supernaiten's DAC vil lyde bedre i sådan et system - mere af Naim-lyden så at sige. I givet fald skulle det nok være en brugt, men Supernait ses af og til under bla. køb-salg-bytte.

basildk skrev:

Jeg hører en del funk og jazz og netop denne type musik skulle vel være et godt match til Naim?

Funk og jazz har jeg ikke ret meget kendskab til, så der er jeg     . På trods af det mener jeg at have en forholdsvis bred musiksmag, og efter
min mening er AV+Naim god til det hele. Men det tror jeg nu lige så meget beror på at lydsignaturen overordnet appelerer til mig. Mht. til, i hvert fald akkustisk jazz, mener jeg dog at noget af forklaringen kan være at Naim er god til klang. Man kan virkelig høre hvor mange nuancer der er i lyden fra et akustisk instrument. Det oplever jeg i hvert fald med fx. klassisk musik.

basildk skrev:

Jeg har et par Mi3 Avantgarde Arreté.

vh

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

-

basildk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg er helt enig i jeres betragtninger. Min plan er bestemt heller ikke at beholde mit nuværende kilde-setup, men jeg bliver nød
til at opgradere i det tempo som finanserne tilllader det:) Derfor starter jeg sikkert med forstærker og højtaler, og udskifter så
kilden når økonomien tillader det..

Omkring "balance i tingene" så er jeg helt enig, så derfor lige et spørgsmål: Vil en Nait XS være overkill til et sæt højtalere som
AV S3 Super? Tænker netop på at der skal være balance i tingene?

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

-

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Marts 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

-

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:

Er der nogen der ved hvor omfattende musik-databasen Naim benytter sig af er? En af de mere tidskrævende (og irriterende) ting ved ripping synes
jeg er selve taggingen. For iTunes' vedkommende oplever jeg alt for ofte, at jeg selv må gå ind og tagge. Det ville være dejligt, hvis man kunne
slippe helt (men det er vel ønsketænkning?).

Tror de de bruger allmusic. Mit indtryk er dette, som alle andre systemer, kræver nogen grad af manuel indtastning. På et tidspunkt tror *jeg* man
vil starte fra bunden med et nyt format bedre egnet til formålet. Først på det tidspunkt tror jeg man kan regne med noget der ligner 100% dækning.

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

-

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
Den bedste løsning, visuelt og praktisk, bliver under vinduet, men så er spørgsmålet, hvilken effekt har det
på lyden at placere racken mellem højtalerne? I dette tilfælde er den jo ganske lav, så måske vil det fungere ok, eller? Hvad
er årsagen til placering ml højtalerne normalt frarådes?

Havde tænkt mig at byde ind sidste gang emnet blev berørt i denne tråd - udnytter derfor denne gang muligheden. Ting ml.
højtalerne... Helt overordnet er det vel igen en variant af prinsippet om at ting (for) nære højtalerne, kan skabe uønskede
vibrationer, reflektioner, diffusering, absorbation - mao. alle de velkendte akkustiske rum-interaktion udløsere. Dessuden
kan det måske psykologisk være forstyrrende at glo på et stort møbel, hvor der burde stå et band. Det sidste er nok lidt so-
so, for det er vel heller ikke specielt naturligt at der i det centrale stereo-billedet opstår lyd fra et punkt i den fri luft, så ikke
mere om det.

Det er klart at eventueller problemers omfang afhænger af pladseringen af HT relativt til rack. På billedet ser det ud som det
stikker lidt ud foran HT? Til gengæld er det jo ret lavt. Til gen-gengæld står HT ret tæt på racket - det ser ud som det er
plads på siderne til at eventuelt flytte dem lidt længere ud?

Hvilke lydmæssige effekter det kan have er vel svært at konkretisere. Min erfaring er at noget af det der bliver sværere er
stereo billedet - altså hvor tydelig og stabilt dette fremkommer. Haas-modellens forklaring af stereo-billedet falder lidt
sammen hvis fx. en genstand reflekterer lyd med relativt stærk styrke og i en afstand fra HT. Måske kan dette være én
forklaring på dette problem. Der er selvfølgelig også mange andre problemer, men min erfaring er som sagt at fx. klang og
rytme ikke er lige så problematisk. Det gode er så, at lige dette aspekt af stereo billedet vel mest er relevant for sweet-spot
lyttere. Mener at huske at du Ketil ikke rigtigt har nogen decideret sweet-spot.        & nbsp; 

Det blev en lang sludder - særligt med tanke på at min konklusion blot er: at man skal lytte og prøve sig frem.

vh   

Stenberg
Branchemedlem
Branchemedlem

Terton Audio

Bruger siden: 06 Marts 2005
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hej Ketil.

Det ser godt ud - men måske du kan få endnu bedre lyd ved at kigge på placering af dine individualle produkter. Jeg har haft en lænngere korrespondance med Jason Gould fra NAIM som er deres rep i syd england - måske en af de personer der har mest praktisk erfaring med placering af NAIM produkter - her er hvad han skrev til mig:

"Hi Peter, first of all looking at the picture, you either have two very long Snaic cables or Burndy deppending on the type of pre-amp you have.(252 or 282)

Any way the left side of your cabinet is fine, we have found that the dac does benefit from being in free space rather than tucked away.

Your Hi-Cap and Snaxo units are practically positioned so no problem their, maybe a little more space between them would be good if poss.; although this does look unlikely.

The four units on the right I guess are a Super-Cap and three  250's. All I would suggest here, not knowing the order, is that the Super-Cap should be on the bottom, ( this unit has signal running through it so best not to have a transformer radiating into the underside of it, this will reduce "glare") the unit sat on top of this should be the amp driving bass frequency, next above should be the midrange amp and on the top should be the Treble amp as this won't be wedged between the transformers of the other 250's."

Så hvis man skal følge hans råd skal man måske prøve at flytte din Supernait op på øverste hylde får at få støre afstand til din Flatcap nedenunder - hvis du ser på billeder i Naims forum vil du ofte se at der er tomme hylder/Fraims under pre amps. 

Ketil skrev:
Så er Isoblue ankommet, og jeg er gået i gang med at prøve at placere racken. Har 3 alternativer i øjeblikket - i hjørnet (hvor den gamle rack stod), under vinduet (og mellem højtalerne) eller på langvæggen (ved siden af tv'et). I hjørnet må det op i højden, og bliver derved lidt for dominerende. På langvæggen kommer det i karambolage med tv'et, som står bedst der. Den bedste løsning, visuelt og praktisk, bliver under vinduet, men så er spørgsmålet, hvilken effekt har det på lyden at placere racken mellem højtalerne? I dette tilfælde er den jo ganske lav, så måske vil det fungere ok, eller? Hvad er årsagen til placering ml højtalerne normalt frarådes?

Til top Vis Stenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stenberg

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Marts 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

-

Stenberg
Branchemedlem
Branchemedlem

Terton Audio

Bruger siden: 06 Marts 2005
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen Ketil

Jeg ville prøev at flytte SN et trin op - og så selvfølgelig kigge på din "cable-dressing", og med mindre at din radio lytning er vigtig ville jeg også prøve med dit forslag omkring flatCap under tuneren.

Nogen helt andet - har du en gruppe på din eltavle kun til dit anlæg? - ellers kan det vise sig at være den største forbedring af dem alle. Det koster selvfølgelig et elektriker besøg - men med den investering du allerede har haft, er det småpenge i forhold til forbedringen.

MVH

Stenberg

Ketil skrev:
Hej Stenberg,

Tak for dit indspil.

Hensynet til SN's pre-amp har også været i mine tanker (både med denne og tidligere racks). Har nok ræsonneret at siden trafo'erne er placeret i enhedens højre side (både hos SN og Flatcap), så ville de ligge på linie vertikalt og ikke forstyrre pre-amp delen, da de 'stråler' op-ned (fordi de er liggende). Har så kigget på billeder af trafoen i SN og sammenlignet med den i flatcap, og sidstnævnte synes betydelig mindre, så jeg har antaget den ikke ville forstyrre nævneværdigt.

Har ikke lyttet så meget til anlægget endnu, så har ikke nogen fornemmelse af ændringer lydmæssigt. Desværre må jeg konstatere at jeg har fået betydeligt mere trafo-støj, så et eller andet fungerer ikke optimalt. Det kan være 'ledningsrodet' bag racket, eller det kan være indbyrdes placering af enhederne (tja, det kan vel ovenikøbet være weekend-støj, hvad det så end er/skyldes).

Synes jeg oplevede noget lignende (trafo-støj), når jeg i den gamle rack havde SN - flatcap - hicap under hinanden. Skal prøve at flytte SN et trin op, ellers kunne et alternativ være at flytte flatcap over under tuner i venstre rack, og så have SN - Stageline/TT-PSU - Headline/Hicap i højre rack.

Må vel prøve mig lidt frem i den næste tid. Stenberg, hvis du har kommentarer til ovenstående, så bare fyr løs.

Til top Vis Stenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stenberg

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Synes faktisk at AV er dårlig sammen med Naim. Naim fortjener bedre !

Sæt Naim sammen med et par store Tannoy, og musik vil spille :-).

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

-

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

-

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
Helt konkret har jeg oplevet at en stor plante mellem højtalerne faktisk bidrager positivt til lyden, i hvert fald i mit rum og mine ører.

Nemlig. Engang pladserede jeg et større møbel af en slags mellem højtalerne - og forventede det allerværste. Det vist sig slet ikke at være så
slemt.

basildk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej Naimister.

Er der nogen af jer der har nogle inputs til nedenstående:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=81697

På forhånd tak :)

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

-