Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Er cv godt ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Spørgsmålet: Er cv godt ?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
577 [34,47%]
352 [21,03%]
347 [20,73%]
398 [23,78%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 September 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Hvad hjælper at kunne spille meget højt (som CV højtaler kan), når man ikke kan tåle at værre i samme rum, eller få en høre skade

Folk der bruger CV højtaler må værre på mere end CV, de er hel sikke blivet halv eller hel døv, måske med for meget bruge at Apple´s iPod, når
man så komme hjem og skal bruge normale højtaler er der kun CV der kan bruges.

Nej en CV højtale lyder beste hos nabon.

Du behøver ikke at bruge høreværn eller få høreskader ved at lytte til CV. Du bestemmer helt selv hvor højt du vil skrue op.

Vi er jo nogle der syntes at CV simpelthen bare er den rigtige højttalere for os. Bassen er enestående ved CV også det kick det giver når volumen bare bliver vredet i bund.

Der er jo en grund til at Cerwin Vega er så udbredt.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 September 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Nu har vi alle de folk der bor i Århus til at arbejde i København, vi Købnehavn har der svært (skal til at forså jysk)

Og nej jeg har ikke noget i mod folk fra andre lande, som bl.a jylland m.m. eller folk der bruger CV, men kun CV
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hør nu lige her! CV er i tidens løb blevet bygget med så mange forskellige afstemninger af bassen, med så mange forskellige materialer og bestykninger af mellemtonen og så mange og forskellige enheder og niveauer i diskanten at det er meningsløst at påstå at der findes en CV-lyd. For lige at nævne to eksempler: DC-15 var med kunststof/skummembran i diskanten, med kort horn foran. Mellemtonen var en plastmembranenhed med stor indre dæmpning. Bassen var med dobbelt svingspole, og blev forsynet med to forskellige signaler til hver. Hele lydbilledet var naturligvis præget af disse valg: DC-15 gik ultradybt i bunden, men kunne på grund af den uhyggelige impedanskurve og de to svingspoler til 15" bassen også få alt andet end gigantforstærkere til at gå helt i knæ, hvis det skulle gå hårdt til. Mellemtonen var velkontrolleret, lidt tilbageholdende og godt opløst, med god dynamik uden at den kunne piske lilletrommeslag ud som et horn. Diskanten var mild, ikke dominerende og fornuftigt detaljeret. Meget interessant var netop 1515 i produktion samtidig, som største model i samme serie. Den var jo med 2 stk. 15" basser i et kabinet, som ikke var dobbelt så stort som DC-15. Der var to af de samme mellemtoner som i DC-15 (og DC-10 og 12), men som den eneste havde den et rigtigt kompressionshorn i diskanten, både på fronten og bagpå. Det gav den en meget anderledes balance end DC-15. De to store basser kan naturligvis spille højere end 1, og den slår også hårdere. Men den går ikke lige så dybt som DC-15, både fordi der ikke er lige så mange liter til rådighed for hver bas, og fordi den ikke har den særlige løsning med den dobbelte svingspole. Til gengæld er den lettere at drive og mere effektiv. Diskanten er markant anderledes end DC-15. Hornene er lagt højere i niveau end skum-domen i DC-15, og måden at gengive på er meget mere hidsig og in-your-face. Og her er altså tale om forskelle mellem to modeller i samme serie!!! Hvis man så tager i betragtning, hvor længe CV har fremstillet højttalere, er det vel klart at der har været store udsving i tidens løb. Godt nok har det altid været CV's mål at kunne spille højt og levere masser af bas, men det skal ikke skygge for at mange CV-modeller har været rigtig gode til meget andet. Desværre er det ikke særlig almindeligt at lytte blindt, altså med et gardin foran højttaleren. Visse af CV modellerne ville godt kunne give mange med meget faste meninger om CV en stor overraskelse.

At lige DC-15 grundet sin særlige konstruktion i bassen skal opstillet med omhu, og stiller krav om meget luft omkring sig, gør jo bare at mange købere (samtidig med at de har for små forstærkere) kan blive skuffede over at den buldrer i bassen, fordi de kun kan stille den i hjørnerne af stuen. Det går ikke med den!

Angående 1215 og 1515: De to er jo uhyre forskellige. 1215 minder meget om en DC15 med udvidelser, og den er meget rigtigt særdeles flot bygget. I forhold til den er 1515 mere skrabet bygget. Men forskellen kommer meget frem i lyden. Hvor 1215 er meget fyldig og mild i lyden, med meget dyb bas, er 1515 langt mere voldsom hvad angår slagkraft, altså hugget fra basserne. Den fremadrettede 12" og nedadrettede 15" i 1215 kan slet ikke give det spark, som de to fremadrettede 15'ere kan i 1515. Desuden har 1515 jo ikke lige så dyb en bas, og det fremhæver jo også knaldet fra membranerne. Horndiskanterne understreger også denne tendens. Men er der for meget tryk på diskanthornet, så kan det ret let dæmpes lidt med et simpelt dæmpeled sat ind på tilledningerne. Jeg tror at de, som kan lide den ene af de to modeller, får svært ved at acceptere den anden. Så forskellige er de.

Kort sagt: lyt til en CV før du køber den, og prøv at lade være med at gøre dig klog på CV ud fra fordomme og lyt på en enkelt model.

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Sendt: 28 September 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
RogueAgent skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
Bonné skrev:

StarTrek skrev:
Højtale man skal bruge øreværn for ikke at skade sin hørlse, kan da ikke værre god

En CV højtaler er i bund og grund en PA højtaler (så er der sikke mange der overfalder mig ) og skal derfor bruge til dette bruge og ikke i et
hjem, her er ander og bedre mærke at gå efter.

En god højtaler (med den rigtig forsærker bag), kan spille meget højt og meget rent, og her er CV stået af for længe siden.

I en klub eller til en feste er CV højtataler rigtig gode

Sjældent har jeg set så meget vrøvl i et indlæg. Hvad med at starte med at konstatere at CW er et BRAND ! At sige du ikke kan lide HT'er  fra CW er lige så intelligent som at sige du ikke kan lide mennesker fra Kbh. ( eller Aarhus, whatever ). Get a F**kin life and a set of ears....

MVH

Bonné

Rolig nu. Hvis nogle er CV mand så er det mig, men jeg kan faktisk godt følge lidt af det som Startrek er inde på.

Men at Cv ikke kan bruges der hjemme er nu lidt langt ude  Dengang Boten Anna rykkede for vildt i hele Danmark er jeg nu glad for jeg havde CV. Ellers var der nok blevet sprunget et par enhder her og der.

Jeg tror Bonné's pointe var at ligesom der er gode og dårlige Københavnere, Århusianere og alt muligt andet, så er der også nogle CV modeller der er mere vellykkede end andre - uanset reference. At skære dem alle over en kam og sige at "CV er sådan eller sådan" er lige så ubrugeligt som at sige at alle Københavnere er snobber og alle Århusianere er bonderøve.

Kalder du mig for bonderøv?

Men ja det har jeg forstået.

Dog syntes jeg at sætningen: Get a F**kin life and a set of ears var unødvendig.

Det er set før, at denne Bonne har noget smukt på hjertet kl. l..t om natten. Tror han ville formulere sig anderledes når han har sovet.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:

Hør nu lige her! CV er i tidens løb blevet bygget med så mange forskellige afstemninger af bassen, med så mange forskellige materialer og bestykninger af mellemtonen og så mange og forskellige enheder og niveauer i diskanten at det er meningsløst at påstå at der findes en CV-lyd. For lige at nævne to eksempler: DC-15 var med kunststof/skummembran i diskanten, med kort horn foran. Mellemtonen var en plastmembranenhed med stor indre dæmpning. Bassen var med dobbelt svingspole, og blev forsynet med to forskellige signaler til hver. Hele lydbilledet var naturligvis præget af disse valg: DC-15 gik ultradybt i bunden, men kunne på grund af den uhyggelige impedanskurve og de to svingspoler til 15" bassen også få alt andet end gigantforstærkere til at gå helt i knæ, hvis det skulle gå hårdt til. Mellemtonen var velkontrolleret, lidt tilbageholdende og godt opløst, med god dynamik uden at den kunne piske lilletrommeslag ud som et horn. Diskanten var mild, ikke dominerende og fornuftigt detaljeret. Meget interessant var netop 1515 i produktion samtidig, som største model i samme serie. Den var jo med 2 stk. 15" basser i et kabinet, som ikke var dobbelt så stort som DC-15. Der var to af de samme mellemtoner som i DC-15 (og DC-10 og 12), men som den eneste havde den et rigtigt kompressionshorn i diskanten, både på fronten og bagpå. Det gav den en meget anderledes balance end DC-15. De to store basser kan naturligvis spille højere end 1, og den slår også hårdere. Men den går ikke lige så dybt som DC-15, både fordi der ikke er lige så mange liter til rådighed for hver bas, og fordi den ikke har den særlige løsning med den dobbelte svingspole. Til gengæld er den lettere at drive og mere effektiv. Diskanten er markant anderledes end DC-15. Hornene er lagt højere i niveau end skum-domen i DC-15, og måden at gengive på er meget mere hidsig og in-your-face. Og her er altså tale om forskelle mellem to modeller i samme serie!!! Hvis man så tager i betragtning, hvor længe CV har fremstillet højttalere, er det vel klart at der har været store udsving i tidens løb. Godt nok har det altid været CV's mål at kunne spille højt og levere masser af bas, men det skal ikke skygge for at mange CV-modeller har været rigtig gode til meget andet. Desværre er det ikke særlig almindeligt at lytte blindt, altså med et gardin foran højttaleren. Visse af CV modellerne ville godt kunne give mange med meget faste meninger om CV en stor overraskelse.

At lige DC-15 grundet sin særlige konstruktion i bassen skal opstillet med omhu, og stiller krav om meget luft omkring sig, gør jo bare at mange købere (samtidig med at de har for små forstærkere) kan blive skuffede over at den buldrer i bassen, fordi de kun kan stille den i hjørnerne af stuen. Det går ikke med den!

Angående 1215 og 1515: De to er jo uhyre forskellige. 1215 minder meget om en DC15 med udvidelser, og den er meget rigtigt særdeles flot bygget. I forhold til den er 1515 mere skrabet bygget. Men forskellen kommer meget frem i lyden. Hvor 1215 er meget fyldig og mild i lyden, med meget dyb bas, er 1515 langt mere voldsom hvad angår slagkraft, altså hugget fra basserne. Den fremadrettede 12" og nedadrettede 15" i 1215 kan slet ikke give det spark, som de to fremadrettede 15'ere kan i 1515. Desuden har 1515 jo ikke lige så dyb en bas, og det fremhæver jo også knaldet fra membranerne. Horndiskanterne understreger også denne tendens. Men er der for meget tryk på diskanthornet, så kan det ret let dæmpes lidt med et simpelt dæmpeled sat ind på tilledningerne. Jeg tror at de, som kan lide den ene af de to modeller, får svært ved at acceptere den anden. Så forskellige er de.

Kort sagt: lyt til en CV før du køber den, og prøv at lade være med at gøre dig klog på CV ud fra fordomme og lyt på en enkelt model.

Du er da vidst klogesen eller så måske ikke. Jeg kunne skrive det samme som du lige har gjordt og det ville kun fylde en 1/5 del. Det gas - men sandt

Men er altså ikke enig med dig. Alle der har lyttet til DC-serien kan høre en rød tråd gennem serien.

Og For mig at høre er der også en rød tråd mellem alle CV højttalere gennem tiden. og jeg har altså lyttet til højttalere som er over 20 år gamle også til dem der er i dag.

De lyder selvfølgelig forskelligt men man kan sgu godt høre at det er CV og derfor kan man godt komme med den udtalelse at man kan lide CV eller så kan man ikke. (der kan selvfølgelig være undtagelser)

Men jeg kan da godt fortælle dig at jeg ikke bryder mig om B&W (bortset fra Diamant serien) fordi at de bare ikke følger min lyd filosofi så syntes det er lidt noget fis det du skriver, eller så har jeg bare ikke forstået et klap (det er jo også en mulighed)

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 September 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

kan oplyse at mange driver konstruktøre og ht'er fabrikanter, taler om "the CV bass"

det er sgu nok fordi de kunne/kan et eller andet med bas

jeg forstår bare ikke hvorfor nogen i første omgang starter en tråd om noget de IKKE kan lide. det må da være lidt surt at have den tilgang til livet og hifi

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 28 September 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har sørme også lytte til CV højtaler i gemme ca. 20 år, så jeg ved at CV ikke kan lave højtaler til hjemmebrug, med at de virker perfekt til div.
fester jeg har værre til, at CV så prøver at sælge PA højtale til hjemmebrug, er ikke god for dem der køber dem.

CV højtale er lige med en ødlagt hørelse, folk der køber CV burte anlæge sag mod CV for ødlagt hørelse.

Og CV højtaler er blive ringe og ringer i gemmen de 20 år.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Jeg har sørme også lytte til CV højtaler i gemme ca. 20 år, så jeg ved at CV ikke kan lave højtaler til hjemmebrug, med at de virker perfekt til div.
fester jeg har værre til, at CV så prøver at sælge PA højtale til hjemmebrug, er ikke god for dem der køber dem.

CV højtale er lige med en ødlagt hørelse, folk der køber CV burte anlæge sag mod CV for ødlagt hørelse.

Og CV højtaler er blive ringe og ringer i gemmen de 20 år.

Hvorfor får man ødelagt hørelse? Så spørg igen: Bestemmer man ikke selv hvor højt man skruer op? Og det gælder vel med alle mærker.

Men jeg syntes du skal prøve at lytte til en PA højttalere. for det lyder det ikke til at du har prøvet. Diskanten er direkte skærende og bassen går jo ikke længere ned end 45 hz. Der er en verden til forskel.

Godt være at du har den mening at Cv spiller ligeså dårligt som PA men de spiller ikke ligesom PA. 

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 28 September 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Man får hvad man betaler for... En forholdsvis billig højtaler, der er lavet med det primære formål, at den skal kunne spille højt.
Det er den til gengæld rigtig godt til. Hvis man sidesætter højt lydtryk med god lyd, er CV klart et godt valg.

Går man mere efter lydkvalitet, skal man nok kigge andre steder. Til gengæld er CV nok et af de bedre kompromisser man finder, hvis man absolut vil spille højt. De har faktisk lavet et par modeller, der lyder ganske hæderligt... Og langt bedre end typiske "spille-højt" højtalere.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 28 September 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Folk der køber CV højtaler, køber netop dette mærker fordi at det er kendt for at kunne spille meget højt, at det så lyder ringe og ringe når man
skruger op, og CV højtaler blver for det meste brugt til at spille meget højt, eller havde man ikke købt CV højtaler.

Kan god værre at CV ikke er 100% PA højtaler, men det komme meget tæt på.

Burte nok havde skrev fest højtale og ikke PA, eller PA højtale til hjemmebrug.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 28 September 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Ikke bare for at spille højt, men også for deres unikke bass. Vær sød at forstå det.. det er lydbilledet! Det er jo let nok at finde højttalere der kan spille højt, men oftest lyder det bare skidt når man gør det.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
PA højtale til hjemmebrug.

Det er sku da en modsigelse der vil noget.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 28 September 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

he, he, selfølige kan man få en sådan en svar fra eje af CV-Cluben (der er jo en der har sold sin sjæl til CV)

Små rum med store CV højtale, gør det let at indrette sig, der er så ikke plads til så mange møbler (der er hel sikke nogel der bruger CV højtaler
som computer højtaler)

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 28 September 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Det har jeg da i hvert fald tænkt mig at gøre! :D Om ikke andet så indtil jeg får købt mig sådan noget pjat som et fjernsyn og en DVD-afspiller som man jo bør eje nu hvor man nærmer sig de 20!

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Smag eller behag'

Vi alle har vel haft CV for elle siden.

Jeg hvade A504R i 80'erne

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 28 September 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Husk BjarkeHedegaard der er snart tid til Hund, Volvo, hus, kone og mange børn og så er der hverken tid eller råd til CV højtaler eller fjernsyn og
noget så nyt som en DVD afspille

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Husk BjarkeHedegaard der er snart tid til Hund, Volvo, hus, kone og mange børn og så er der hverken tid eller råd til CV højtaler eller fjernsyn og
noget så nyt som en DVD afspille

Ja det er jo lige det.

Satans med de kvinder   

Michael GJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 September 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Det er sgu sørgeligt, at den eneste der har skrevet et langt og informativt svar får på puklen, af selvsamme årsager...At en flok Brian'er er enige om at store højttalere lyder ens på deres 10m2 værelser, er ikke så mærkeligt. Det vil altid lyde af sovs. Velbekomme.
Til top Vis Michael GJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael GJ

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 September 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Var det ikke muligt at lave en svar mulighed der hedder:

"Er godt til noget, men skidt til andet"

Eller noget i den dur!

Jeg har nemlig ikke stemt!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Red King skrev:

Var det ikke muligt at lave en svar mulighed der hedder:

"Er godt til noget, men skidt til andet"

Eller noget i den dur!

Jeg har nemlig ikke stemt!

Tror faktisk den afstemning er lidt flad i det. Man kan stemme 1000 gange hvis man vil så ved ikke hvor realistisk den er efterhånden.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes