Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 20:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Fra PQRs vintagerum - nu: farvel og tak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Jeg synes at jeg på to af billederne kan se,

et par Jealvox Sound Monitor som er med nydelig finer

Godt spottet. Fineren på mine Jealvox'er er som ny. Jeg er bare den 3. ejer, og de to første - ham, der byggede dem og hans ven - værnede flot om dem.

Og lyden? Som Jealvox!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Store horn er det eneste der kunne få mig til at "dumpe" mine paneler

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver snart nødt til at invitere til søndagshifimøde igen!

Da jeg efter det fine rørtræf i Århus i søndags alligevel havde min shell rør-amp ude af reolen, tænkte jeg at nu var det tid og prøve min Fisher X-100 af på Jealvox-hornene. Det var ikke uinteressant. Power og fasthed, var mit først indtryk, men også (vistnok) en alt for tilbagetrukket mellemtone til mit temperament.

Jeg lyttede lidt - jeg vil jo så gerne at den (dyre) Fisher er rigtig god. Så slog det mig, mine bedste Telefunken ECC83 sad i indgangen og at det mht. den manglende mellemtone måske ikke var optimalt.

Så op fra kassen med udmålte ECC83 rør hev jeg 4 fine Philips rør. I med dem. Og hvad så?

Den værste skarphed var væk, men var det godt? Nej, ikke godt nok, for nu var lyden vist endda lidt kedelige.

Øvelsen Telefunken-Philips ECC83 satte dog noget igang.

Den lille Shell havde Phililps ECC83 i indgangen (jeg fandt den med Amperex Bugle Boy - Philips, er det jo også), og den kunne jo godt bruge lidt mere markanthed og lidt skarpere top.

Så i med et par ECC83 i Shell'en.

Resultat? F***, F***, F***, hvad skete der der?

Det hører lige med, at da Shell'en skulle sluttes til efter turen til Århus, skulle jeg bruge en anden 220V-->110V stepdowner end den jeg hidtil har brugt (den lånte LouBP sammen med med en Lafayette monorørtuner). Valget faldte på et gammelt skrummel som vejer 7-10 kg og trækker 4A.

Om det var den bedre strøm eller ECC83 Telefunkerne ved jeg ikke. Men F***!

Den lille Shell og jealvox'erne er strammet, strammet, strammet op som jeg ikke troede det var muligt. Og der er styr på mellemtonen. Og toppen: klinger smukt.

Jeg er lidt i chok og vil egentlig helst at der kommer nogen forbi og roser mit setup. Min søn August er jo teenager og indrømmer ikke noget.

Selv fruen fik jeg op i sofaen igår. Iggy Pop, hendes yndling, kom på Thorens med "Lust for life" og hun syntes da også at det lød godt. Men jeg er stadig alene med min oplevelse. Godt I gad at høre om det!

Lige nu tør jeg ikke skifte rørene eller sætte en mindre stepdowner på, vor at finde ud af, hvor ændringen ligger; hvad hvis det aldrig bliver sådan igen?

PQR

PS: I morgen kommer Jan P. fra P3 i 80erne og 90erne forbi til musikaften og selv om han (ifølge sig selv - han har lige været til pre-B-dag i Abbey Road) ikke går op i lydkvalitet som sådan, skal det nok blive fedt at udveksle musik og spille plader for ham. Jeg tror nu ikke, jeg har en eneste plade, han ikke kender. Det skulle da lige være min samling af plader med den egyptiske sangerinde Oum Kalsoum.

www.vintagehifi.dk

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Jeg bliver snart nødt til at invitere til søndagshifimøde igen!Da jeg efter det fine
rørtræf i Århus i søndags alligevel havde min
shell rør-amp ude af reolen, tænkte jeg at nu var det tid og prøve min Fisher X-100 af på Jealvox-hornene. Det var ikke
uinteressant. Power og fasthed, var mit først indtryk, men også (vistnok) en alt for tilbagetrukket mellemtone til mit
temperament.Jeg lyttede lidt - jeg vil jo så gerne at den (dyre) Fisher er rigtig god. Så slog det mig, mine bedste Telefunken
ECC83 sad i indgangen og at det mht. den manglende mellemtone måske ikke var optimalt.Så op fra kassen med udmålte
ECC83 rør hev jeg 4 fine Philips rør. I med dem. Og hvad så?Den værste skarphed var væk, men var det godt? Nej, ikke
godt nok, for nu var lyden vist endda lidt kedelige.Øvelsen Telefunken-Philips ECC83 satte dog noget igang.Den lille Shell
havde Phililps ECC83 i indgangen (jeg fandt den med Amperex Bugle Boy - Philips, er det jo også), og den kunne jo godt
bruge lidt mere markanthed og lidt skarpere top.Så i med et par ECC83 i Shell'en.Resultat? F***, F***, F***, hvad skete der
der?Det hører lige med, at da Shell'en skulle sluttes til efter turen til Århus, skulle jeg bruge en anden 220V-->110V
stepdowner end den jeg hidtil har brugt (den lånte LouBP sammen med med en Lafayette monorørtuner). Valget faldte på et
gammelt skrummel som vejer 7-10 kg og trækker 4A.Om det var den bedre strøm eller ECC83 Telefunkerne ved jeg ikke.
Men F***!Den lille Shell og jealvox'erne er strammet, strammet, strammet op som jeg ikke troede det var muligt. Og der er
styr på mellemtonen. Og toppen: klinger smukt.Jeg er lidt i chok og vil egentlig helst at der kommer nogen forbi og roser mit
setup. Min søn August er jo teenager og indrømmer ikke noget.Selv fruen fik jeg op i sofaen igår. Iggy Pop, hendes yndling,
kom på Thorens med "Lust for life" og hun syntes da også at det lød godt. Men jeg er stadig alene med min oplevelse. Godt I
gad at høre om det!Lige nu tør jeg ikke skifte rørene eller sætte en mindre stepdowner på, vor at finde ud af, hvor
ændringen ligger; hvad hvis det aldrig bliver sådan igen?PQRPS: I morgen kommer Jan P. fra P3 i 80erne og 90erne forbi til
musikaften og selv om han (ifølge sig selv - han har lige været til pre-B-dag i Abbey Road) ikke går op i lydkvalitet som
sådan, skal det nok blive fedt at udveksle musik og spille plader for ham. Jeg tror nu ikke, jeg har en eneste plade, han ikke
kender. Det skulle da lige være min samling af plader med den egyptiske sangerinde Oum Kalsoum.

Jeg vil genre komme forbi, jeg venter bare på du får fikset den phillips, så er jeg på trapperne;) Den step-down jheg lånte er
jeg nød til at tage ud af stikkontaken hver aften, for den larmer så frygteligt. Til gengæld har jeg endelig fået Lafayette il at
virke, der er dog lidt problemer med fm udgangen for tuneren, så den har jeg loddet bedre fast, plus at fm antenne åbenbart
også er lidt løs, man skal ikke rokke meget på den. Men lige nu sidder jeg dog og P2 på Goldhorn/Lafayette og en lille Dew
fultdone er et mindre kabinet. Lækker Mono lyd, selvom højtalere er lidt noget skod.

Nu må jeg lige høre en masse på den her og til vi ses, så jeg kan finde ud af om jeg skal beholde den:-)

Det lyder jo frygteligt spændende med din store åbenbaring

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Oh, Louis, den Philip! Jeg skal altså lige ha' min nye målesokkel (hvad mon jeg måler da) på den, inden jeg tør overveje at lade den gå videre.

Og Lafayetten: jeg er glad for, at du fandt ud af at fixere løsheden i FMudgangen: det skulle nok til.

Og nu: Peter Gabriels "UP", så ikke en eneste lofts- og vægplade kan føle sig sikker. Hvor dybt går det an at gå?

PQR

www.vintagehifi.dk

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Det er naturligvis ganske forståeligt - Jeg er også på røven pt, så jeg må have solgt et elelr andet.

By the way - Hils din søde Kone og sig at Iggy Pop - Lust for Life også er et af mine yndlingsnumre!

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Juli 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg frisker lige min tråd op.

Ikke fordi der er sket så meget her i "hifi hell" (fruens udtryk; hun har lige fået et atelier indrettet i det uudnyttede loftrum ved siden af mit vintagerum - mon ikke det dæmper hende lidt?).

Men jeg vil her gerne gøre mine vintage buddies opmærksom på, at jeg i en anden tråd her på hifi4all.dk søger en "frivillig lydmand": det kunnne jo være at en eller anden kunne gøres interesseret.

Kom an! Det bliver sjovt!

PQR

www.vintagehifi.dk

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Kunne du ikke fortælle lidt mere om hvad du regner med at sætte sammen til et Mono setup

All Vintage

Billedeupload guide

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Juli 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Kunne du ikke fortælle lidt mere om hvad du regner med at sætte sammen til et Mono setup

Hej LouBP,

Det er min plan at finde (tilrigge) en monogrammofon, som skal tilsluttes mit Phililps (the one I want to keep) mono, men bi-ampli setup:

Nogle mener, at der skal en nyere (end setuppet der er fra ca. 1958) grammofon til, men en god, samtidig kunne gøre det for mig.

Og så en spu-agtig mono pickup; jeg har nu en stak monoplader (især klassiske) som jeg kunne tænke mig at høre på den måde.

PQR

PS: kommer du ikke og laver lyd den 8. august?; der følger en middag med!

www.vintagehifi.dk

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

LouBP skrev:
Hej
LouBP,Det er min plan at finde (tilrigge) en monogrammofon, som skal tilsluttes mit Phililps (the one I want to keep) mono, men
bi-ampli setup:Nogle mener, at der skal en nyere (end setuppet der er fra ca.
1958) grammofon til, men en god, samtidig kunne gøre det for mig.Og så en spu-agtig mono pickup; jeg har nu en stak
monoplader (især klassiske) som jeg kunne tænke mig at høre på den måde.PQRPS: kommer du ikke og laver lyd den 8.
august?; der følger en middag med!

Jeg har faktisk overvejet det. Men kærestens mormor har "desværre" inviteret til 80 års fødselsag

All Vintage

Billedeupload guide

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Juli 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
pqrannes skrev:
.... PS: kommer du ikke og laver lyd den 8.
august?; der følger en middag med!

Jeg har faktisk overvejet det. Men kærestens mormor har "desværre" inviteret til 80 års fødselsag

ARhhhh!, kærester, de første 3-4 stykker holder alligevel ikke - det er min erfaring - så drop nu den fødselsdag :-)

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 Juli 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hey

faldt lige over denne.

http://cgi.ebay.com/Shell-Stereo-60s-vintage-tube-Stereo-Int egrated-Amp_W0QQitemZ250472664888QQcmdZViewItemQQptZVintage_ Electronics_R2?hash=item3a51558f38&_trksid=p3286.c0.m14

Og denne

http://cgi.ebay.com/TUBE-SINGLE-ENDED-STEREO-INTEGRATED-AMP- SHELL_W0QQitemZ360175364331QQcmdZViewItemQQptZVintage_Electr onics_R2?hash=item53dc1fe8eb&_trksid=p3286.c0.m14

Hilsen

Hej Jesper,

Tak for linkene til de fine Shell-forstærkere. Slægtskabet til min lille Shell fornægter sig ikke. Man kunne næsten få helt lyst til at smide nogle hundrede dollars efter dem.

PQR

www.vintagehifi.dk

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 Juli 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg lægger lige et par billeder op af de to fine Shell amps (for future reference, når ebay-auktionerne er lukkede=.

Den lille SE-fyr:

og den anden, større model 2020P:

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Ja det er ikke nogen herregård.

Men hvis vi dog bare kunne slippe for den fordømte told og fragt.

Hilsen

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Kender i ikke nogen piloter eller stewardesser der flyver udenrigs? de skal jo ikke gennem tolden.  

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

edge skrev:
Kender i ikke nogen piloter eller stewardesser der flyver udenrigs? de skal jo ikke gennem tolden.  

Nej, desværre.

Jeg kender i det hele taget for få stewardesser!

PQR

www.vintagehifi.dk

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 August 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Tak til Edge for at have spottet mig en Sansui AU-9500 forstærker på bagagerumsmarkedet i dag.

Jeg fik den med hjem men har intet kamera ved hånden, så I må nøjes med et billede fra nettet:

Min søn August har taget låget af den - f... for en strømforsyning!

PQR

www.vintagehifi.dk

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 01 August 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Ah det var det den hed....

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 August 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hold da kæft hvor er den fed. Jeg tror stadig bedre jeg kan lide designet på min søde lille 555a, men der er nu noget fedt og industrielt ved det lidt grovere look med sorte knapper og kontakter. Og med den indmad er det da næsten synd at sætte låget på igen.

Tør man spørge hvad du måtte slippe? Og hvordan lyder den?

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes