Forfatter |
|
supos Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg går lidt med ideen om at bygge et par fuldtone-højttalere, og ville helst bygge et rear loaded horn design. Problemet er at jeg har forholdvis begrænset plads, og højttalerne derfor maksimalt må være 34x28x75 (BxDxH). Desuden skal de kunne placeres helt op ad bagvæggen.
Mit spørgsmål er derfor om det overhovedet er muligt at få noget fornuftigt ud af et rear loaded horn på den størrelse? Og sekundært om der findes nogen kendte designs på den størrelse?
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, på ovenstående side er det kun "Brynn" og "Freddie Chang" der overholder mine krav til størrelsen. Har du erfaring med nogen af disse designs?
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, hvor mange skal du bruge
Hvis Brynn passer på målet er den sikkert helt fin Når du vil placere op ad væg skal du næppe bruge større enheder Bemærk at det er angivet hvilken enhed der kan bruges
Freddie Chang er nok klart den bedste, men kun fordi den bruger verdens nok fineste og dyreste japanske fuldtone - ekstremt fine sager og regn med ca 15.000kr for et par af deres billigste, men så har du også lyd i absolut topklasse
Kabinet princip og beregninger er det samme, det er enheden som afgør lyden
De små Fostex siges at have helt god mellemtone og top, men du kan ikke forvente at de er gode til rock ved højt lydtryk, selvsagt
|
Til top |
|
|
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på disse her, de opfylder næsten dine krav, bortset fra at de skal stå ca. 50 cm fra væggen for at bruge den som sidste 'led' i hornet. Det er Fostex 4" de 'kører' med, har prøvet med forskellige enheder, beregnet for bilstereo bare for at prøve, hvordan de lyder,(kosten ikke alverden) men Fostex vandt 'duellen'.
Linien begynder med: Von Lukasz Panek...: denne
Så kan du se mit byggeforløb.: her
Selv orgelmusik optaget i Odense Domkirke lyder rigtig godt og man kan faktisk mærke bassen både på gulvet og møblerne man sidder i. CD-en hedder forresten 'Himmelskip' hvis der er nogen der skulle være interesseret i den slags.
At de ikke kan spille dybe toner og at de ikke kan spille højt, må jeg nok sige at det passer ikke, da jeg har et par Jealvoxer som kan ses i baggrunden af mine byggefotos. Disse små kan nu godt spille højt, der skal bare skrues lidt mere op for dem i forhold til Jealerne, da de ikke er så følsomme som de store kasser.
Efter jeg har bygget de små, har jeg kasseret de store kasser, det siger vel ikke så lidt.
Så er der nogen der 'siger': Kun roser!, nej, byggeriet er lidt besværligt p.g.a. af de mange steder der skal saves i smig.
De spiller rigtig godt efter min mening, der er et par herfra HF4ÅL der har været hos mig og høre. Du må gerne spørge dem, send evt. en PM, så skal jeg lige spørge dem om lov.
Mvh.
Jens
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
angute skrev:
Prøv at kigge på disse her, de opfylder næsten dine krav, bortset fra at de skal stå ca. 50 cm fra væggen
for at bruge den som sidste 'led' i hornet. Det er Fostex 4" de 'kører' med, har prøvet med forskellige enheder, beregnet for
bilstereo bare for at prøve, hvordan de lyder,(kosten ikke alverden) men Fostex vandt 'duellen'.
Linien begynder med: Von Lukasz Panek...:denne
Så kan du se mit byggeforløb.:her
Selv orgelmusik optaget i Odense Domkirke lyder rigtig godt og man kan faktisk mærke bassen både på gulvet og møblerne
man sidder i. CD-en hedder forresten 'Himmelskip' hvis der er nogen der skulle være interesseret i den slags.
At de ikke kan spille dybe toner og at de ikke kan spille højt, må jeg nok sige at det passer ikke, da jeg har et par Jealvoxer
som kan ses i baggrunden af mine byggefotos. Disse små kan nu godt spille højt, der skal bare skrues lidt mere op for dem i
forhold til Jealerne, da de ikke er så følsomme som de store kasser.
Efter jeg har bygget de små, har jeg kasseret de store kasser, det siger vel ikke så lidt.
Så er der nogen der 'siger': Kun roser!, nej, byggeriet er lidt besværligt p.g.a. af de mange steder der skal saves i smig.
De spiller rigtig godt efter min mening, der er et par herfra HF4ÅL der har været hos mig og høre. Du må gerne spørge dem,
send evt. en PM, så skal jeg lige spørge dem om lov.
Mvh.
Jens |
|
|
Jeg kan kun sige at de horn lyder fantastisk! Det kræver naturligvis at de kan stå ud fra bagvæggen. Men hold op et
punch'et de levere. Under omstændighederne kunne jeg faktisk bedre lide dem end da vi spillede på Jealvox. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
angute Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak LouBP
Mvh.
Jens
|
Til top |
|
|
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens !...... 
De små horn gad jeg sgu godt høre en dag !.....
Meget spændende !......  __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
Til top |
|
|
angute Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Carsten.
Du er da meget velkommen til det, vi kan aftale tid og phonenumber over PB.
Mvh.
Jens
|
Til top |
|
|
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
angute skrev:
Hej Carsten.
Du er da meget velkommen til det, vi kan aftale tid og phonenumber over PB.
Mvh. Jens
|
|
|
Det gør vi !......  __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
Til top |
|
|
angute Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Supos!
Det er da en skam at du bor så langt væk, at det besværliggør en lyt, men hvis du kommer heroverad i en anden anledning er du da meget velkommen til en lyt.
Mvh.
Jens.
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
angute skrev:
Hej Supos!
Det er da en skam at du bor s� langt v�k, at det besv�rligg�r en lyt, men hvis du kommer heroverad i en anden anledning er du da meget velkommen til en lyt.
Mvh.
Jens. |
|
|
Lyder spændende, det er godt nok nogen flotte højttalere. Jeg regner med at skulle et smut forbi Holstebro-området et par gange i sommer, men nu ved jeg ikke hvor tæt det kommer på - Midtjylland er jo et ganke vidt begreb... Mit problem er nok primært at højttalerne skal have et nærmest kvadratisk fodaftryk (faktisk skal de være bredere end de er dybe), hvilket naturligvis besværliggør en hornkonstruktion. Jeg kan da også se at næsten alle kompakte designs er noget smalle, dybe sager. Det kan være jeg skal læse lidt op på teorien, og så ellers lege lidt med noget pap og tape for at se hvad der kan lade sig gøre. Så vidt jeg kan forstå er det væsentligste hornets længde og mundingsstørrelse, og naturligvis den form som det udfoldede horn har? Er der nogen der har nogne link til en god introduktion til horn-teori?
|
Til top |
|
|
angute Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Supos.
Her er noget om hornteori, det står vist nok ikke lige på sjællandsk, men det går vel??
Ellers prøv med en god ven der hedder Google med f.eks. hornspeakers og se hvad du får.
Jeg skal nok prøve at samle mine links til horn og ligge dem 'op' så andre kan få glæde af dem, men det bliver ikke lige idag.
Nå denne link til teori: her
God fornøjelse!
Mvh.
Jens.
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heh, jeg har nu boet det meste af mit liv i det jydske, og et enkelt år i USA, så det burde ikke være sproget der forhindrer mig i at forstå hvad der står  . Jeg har forøvrigt bemærket at der ser ud til at være uforholdsmæssigt mange midtjyder her på forummet (i hvert fald vintagedelen som jeg primært frekventerer, og tilsyneladende også højttalerdelen). Om det er fordi i går mere op i hifi end andre, eller fordi der ikke er så meget andet at lave skal jeg ikke gisne om  .
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Brynn som du mente passede i mål er beregnet af en af top eksperterne på området, med brug af den bedste computer software som findes(MartinKing), specielt til angivne enhed Det er ikke et horn, men kan bedre betegnes som hornladet refleksport
At begynde med en lommeregner tvivler jeg på bliver godt
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bestemt muligt at jeg ender med at lave et par Brynn, men det skader jo ikke at undersøge hvad der ellers findes af muligheder.
Jeg påstår bestemt ikke at jeg kan gøre det bedre end eksperterne, men en del af glæden ved selvbyg er vel at man også selv får lov til at eksperimentere lidt. Og så skader det jo ikke at kende lidt til teorien bag det man laver.
Desuden kunne jeg godt tænke mig at bruge et par vintage enheder, og så hjælper det ikke meget at lave et design der er 100% optimeret til en enkelt enhed.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig
Dog mener jeg at vintage enheder oftest er bedst til OB, grundet lille magnet og højt Qts
Men vintage er jo et vidt begreb, og ældre Coral olign falder efterhånden også ind i den kategori
Enheden SKAL være egnet til horn, ellers går det helt galt
Det er vel ikke sådan at du har plads til en sub
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte netop Coral, men det kræver naturligvis at jeg er heldig at falde over sådan et par. I første omgang leder jeg mest efter ideer og inspiration. Så må enheder og specifikt design vælges når jeg har en ide om hvad jeg vil lave.
Jeg kunne måske godt have plads til en sub, da den jo er mindre kritisk hvad placering angår. Men det går jo lidt imod ideen med fuldtoner. Men hvis det viser sig at det er det eneste realistiske er det selvfølgelig vejen frem.
|
Til top |
|
|
angute Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Supos
Jeg glemte lige i skyndingen at fortælle at jeg bor i Herning, så du kommer måske lige til at køre næsten igennem byen på vej til Holstebro, du er selvfølgelig velkommen til en lyt, hvis der er interesse.
Ang. hornteori m.m. Ja, så er det jo godt at du kan forstå nok det hele, meget mere end jeg kan (kun 2 år med english), så det kniber lidt engang imellem, men med en ordbog i et andet vindue, så går det da meget godt.
Mvh.
Jens
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
supos skrev:
Jeg kunne måske godt have plads til en sub, da den jo er mindre kritisk hvad placering angår. Men det går jo lidt imod ideen med fuldtoner.
|
|
|
Nej tværtimod, det er der mange fuldtone fanatikere som udnytter, for at få den finere mellemtone som en mindre enhed giver, og stadig have dyb bas som en aktiv sub giver - men mindre enheder giver selvsagt mindre følsomhed(sjældent over 90db), og lavere belastbarhed Dog, Supravox laver en fin 5" med 95db følsomhed, men uden megen bas - men kan måske faktisk være en fordel, når placeret op ad væg Også 2 fine 6", hvoraf den efter min mening mest interessante skal have en super diskant(8khz) Men de er ikke helt billige En del fuldtoner kan faktisk også fungere fint i basrefleks, som er mindre end horn Søg evt på "Fonken-Planet10", som er en mini Onken til små fuldtoner, og siges at fungere godt - siden indeholder også en del andet Hvis du vil sammenligne de mest gængse fuldtoner er det værd at kigge på Breitbandlautsprecher/SpectrumAudio - find "uebersichtabelle, lieferprogram"
|
Til top |
|
|