Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 18:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD3560 opgradering/tweaks. ny tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 November 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Det er ikke én af de modifikationer jeg vil stå bag.
Der burde ikke ske noget ved at fjerne phase inverteren, men lavpasfiltret er jeg ikke vild med at fjerne.
Det giver helt ufiltreret samplingstøj fri adgang til næste trin. Det betyder at der slipper et 352,8 KHz signal med hele tiden. det er der en del andre forstærkertrin der ikke bryder sig om. Ambiencen kunne tyde på at det heller ikke var tilfældet her.
DC problemet kan jeg bedre leve med, idet man nemt kan måle det.
Større trafo og tykkere ledning er jo én af de nemme ting at foretage, men jeg tror jeg hopper over her. Det lyder anderledes det er jeg udmærket godt klar over. Talrige eksperimenter med forskellige transformere har lært mig, at der kan gøres meget på den måde. Men det er stort set umuligt at få det til at bevæge sig i en forudsigelig retning, ligesom det er at visse ting bliver bedre, mens man ønsker andre egenskaber tilbage.

Sådan har jeg det egentlig også med maskinen lige nu - eller lige før, om jeg så må sige.
Efter at den har fået andre opamps i en del af elektronikken og HPF er bypasset, ja så hører man meget tydeligere hvad maskinen egentlig laver - og det på godt og ondt.
Der er med andre ord både gode og mindre gode aspekter ved det.
Min opfattelse er, at man nu tydeligt hører DAC chipsenes mangler. Jeg er derfor ikke for vild med den.
Det den mangler er krop, fylde og dynamik i grundtoneområdet, ligesom opløsningen opefter kunne være bedre.
Løsninmgen på problemet arbejdes der på, jeg har skiftet DAC´sene i min, nu mangler jeg blot lige, at de virker
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 November 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Løsningen (Jocko) er tæt på den HF beskrev (Knud Søndergård?), bortset fra at han brugte en komplementær kobling som "output transistor" og kun en strømgenerator....og så en dual-transistor som input for lav input off-set.

De to strømgeneratorer er vel kun for at få høj PSRR i begge ender?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 November 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Løsningen (Jocko) er tæt på den HF beskrev (Knud Søndergård?), bortset fra at han brugte en komplementær kobling som "output transistor" og kun en strømgenerator....og så en dual-transistor som input for lav input off-set.

De to strømgeneratorer er vel kun for at få høj PSRR i begge ender?

Jeg kender desværre ikke HF's I/V.

Jo de to strømgeneratorer er lavet for at få høj psrr.
jeg kan bare godt lide at outputtet fra dac'en bliver strømstyret så længe som muligt. Optimalt terminerede man med modstanden henne ved forforstærker, og kunne derved mindske indflydelsen fra kablerne. Krell kalder det for CAST. Nå det er vist lidt OT for tråden her. 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 11 November 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Så det er HR.von Kubik som fungerer som expert her? Vel, med en sådan avvisende/nedlatende attitude setter du din troverdighet i fare.

Denne modifiseringen har jeg(m.fl.) dog spillet på i endel år så jeg vet kanskje litt om hvordan det fungerer.. man skal kun forvisse seg om at forsterkeriet innehar en pålitelig DC-filtrering. Signalnivået er meget høyere enn fra original Denon, på linje med enkelte high-end converters.

Angående transformatorer spesielt og strømforsyninger generelt er det bare å presisere nødvendigheten av å ha disse "tilstrekkelig overdimensjonert". Her er trådens tykkelse det vesentlige med tanke på kontroll/dynamikk og dermed renhet. Forholdet spenning/kvadrat (trådtykkelse) burde vær velkjent.

Mvh. RS

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Det er ikke én af de modifikationer jeg vil stå bag.
Der burde ikke ske noget ved at fjerne phase inverteren, men lavpasfiltret er jeg ikke vild med at fjerne.
Det giver helt ufiltreret samplingstøj fri adgang til næste trin. Det betyder at der slipper et 352,8 KHz signal med hele tiden. det er der en del andre forstærkertrin der ikke bryder sig om. Ambiencen kunne tyde på at det heller ikke var tilfældet her.
DC problemet kan jeg bedre leve med, idet man nemt kan måle det.
Større trafo og tykkere ledning er jo én af de nemme ting at foretage, men jeg tror jeg hopper over her. Det lyder anderledes det er jeg udmærket godt klar over. Talrige eksperimenter med forskellige transformere har lært mig, at der kan gøres meget på den måde. Men det er stort set umuligt at få det til at bevæge sig i en forudsigelig retning, ligesom det er at visse ting bliver bedre, mens man ønsker andre egenskaber tilbage.

Sådan har jeg det egentlig også med maskinen lige nu - eller lige før, om jeg så må sige.
Efter at den har fået andre opamps i en del af elektronikken og HPF er bypasset, ja så hører man meget tydeligere hvad maskinen egentlig laver - og det på godt og ondt.
Der er med andre ord både gode og mindre gode aspekter ved det.
Min opfattelse er, at man nu tydeligt hører DAC chipsenes mangler. Jeg er derfor ikke for vild med den.
Det den mangler er krop, fylde og dynamik i grundtoneområdet, ligesom opløsningen opefter kunne være bedre.
Løsninmgen på problemet arbejdes der på, jeg har skiftet DAC´sene i min, nu mangler jeg blot lige, at de virker

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 November 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har også gjort særdeles gode erfaringer med en ny strømforsyning. Her er det dog ikke en Denon, men en Pioner 656A. Den har fået en ny strømforsyning til analogdelen, hvilket har betydet at den er blevet tydeligere mere dynamisk.

Jeg bruger dog ikke en kæmpe trafo, som Pale Rieder, men jeg har nøjes med en mindre. Analog delen kan vel højst trække en 30 ml. amp. Min nye analog del kan aggive  1 amp., der paralel koblet giver 2 amp. Det er så samlet i en fin birketræs kasse fra Ikea. Der er brugt 2 stk. Jensen 4 - poler på 22.000 uf 40 volt hver og 1 stk. 47.000 uf. Der er også brugt Duelund kabler internt og en strømspole (The black Hole).

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 November 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej Sven!

Det er helt klart at en sådan ændring vil ændre på lyden af din Pioneer 656A.
No doubt!
Har du prøvet at hive det hele af igen?
Og det er altså ikke for at være fræk og næsvis, at jeg spørger.
Men det er modifikatørens vigtigste disciplin.
På med skidtet og af med det igen.
Jeg har også lavet disse stunts med nye lytter med bedre data, nye kabler, trafoer, bypass, opamps and you name it.

Med ganske få undtagelser har det været en befrielse, når skidtet røg af igen.
Specielt må jeg her fremhæve ordninger, hvor kapaciteten i powersupply er øget. Det er efter min mening ikke en farbar vej.

Kigger man så specifikt på Denon DCD3560, så er den allerede meget fornemt dimensioneret og afkoblet. Den har separate transformatorer til hhv. digtal og analogdelen.
Eneste anke over den powersupply er, at den er baseret på de sædvanlige 78xx og 79xx serieregulatorer. Her ville jeg foretrække noget diskret og dejligt trægt i stedet for.
Her vil det 100% sikkert gå den rigtige vej, at lave et ambitiøst indgreb.
Løsningen med transformer og el-lytterne skal igennem de problematiske regulatorer. Derfor bliver resultatet ofte derefter.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 November 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Interessant kunne også være hvis man prøvede at "nedgradere" eksempelvis strømforsyningen. Der er jo tit mode i sådanne dimensioneringer og mit gæt er at det sjællent eller aldrig verificeres efterfølgende. Det samme gælder kabler, op-amps, etc...

Men man kan jo ikke sælge en 2x100W uden at der er >100.000uF...hvis altså det skal være "seriøst" hifi. Seriøst i gåseøjne, fordi dette netop er useriøst og markedsleflende .

Hvor mange produkter kunne man ikke få til at synge ved at nedgradere til det nivaeu hvor konstruktøren i sit mørke lytterum var glad og tilfreds ?

Hvor mange vil mon om 3-5 år købe SA2K versionen med internt NO kabling, hvor delefilteret er justeret ind efter deres egenlyd? At skifte til mere neutrale kabler vil jo medføre at delefilteret vil blive "forkert". Dette er en modehøjttaler på niveau med en Polo Harlequin. Det dimentralt modsatte af Snell og efter min mening en branche drejning der er meget uønsket .

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 November 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Interessant kunne også være hvis man prøvede at "nedgradere" eksempelvis strømforsyningen. Der er jo tit mode i sådanne dimensioneringer og mit gæt er at det sjællent eller aldrig verificeres efterfølgende. Det samme gælder kabler, op-amps, etc... Kan kun være monsterenig med dig i det.
Elektrolytterne i strømforsyningen er til for at forhindre brum. Når det er gjort, også under hård belastning, så er der ikke meget sex i at fortsætte overdimensioneringen.
Dog kan udgangstrin godt lide trafoer med masser af jern.

Men man kan jo ikke sælge en 2x100W uden at der er >100.000uF...hvis altså det skal være "seriøst" hifi. Seriøst i gåseøjne, fordi dette netop er useriøst og markedsleflende . Tjah! Mit monster klasse A udgangstrin har vist 44.000 uF pr. kanal og den trækker altså strøm på dem, så det tonser. Min vurdering er, at den ikke mangler mere. Til gengæld har alle lavniveau trinnene i den sin egen trafo, ensretning, udglatning og regulering. det tror jeg betyder meget.

Hvor mange produkter kunne man ikke få til at synge ved at nedgradere til det nivaeu hvor konstruktøren i sit mørke lytterum var glad og tilfreds ?
I hvert tilfælde kunne det lade sig gøre med Hiragaén. Væk med de fleste af lytterne og så begyndte den at spille lidt.

Hvor mange vil mon om 3-5 år købe SA2K versionen med internt NO kabling, hvor delefilteret er justeret ind efter deres egenlyd? At skifte til mere neutrale kabler vil jo medføre at delefilteret vil blive "forkert". Dette er en modehøjttaler på niveau med en Polo Harlequin Og hvem vil lige betale kr. 20.000 ekstra for den i dag?
. Det dimentralt modsatte af Snell og efter min mening en branche drejning der er meget uønsket .

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

" Kigger man så specifikt på Denon DCD3560, så er den allerede meget fornemt dimensioneret og afkoblet. Den har separate transformatorer til hhv. digtal og analogdelen. "

Vel-vel, det kan nok for et utrenet øye se slik ut, men nei. Nå vet ikke jeg hvilket nivå det snakkes her, men snakker vi virkelig topp-of-the-line holder den originale strømforsyningen på ingen måte. Ørsmå trafoer viklet på sytråd..     Men for all del, vil noen beholde en middelmådig gjengivelse så er det deres valg. Strømforsyningers betydning kan knapt overvurderes om målet er å få utstyret til å spille; - da mener jeg VIRKELIG spille..

Jeg håper da virkelig moen av dere Dansker våger å FORSØKE hva jeg anbefaler istedet for bare å komme med bortforklaringer. Dermed blir det ikke like vanskelig å vedgå og bejuble oppgraderingen

Mflvh.  RS

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 November 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Tror ikke du har læst Kurts indlæg grundigt nok. Han har jo forsøgt det og fravalgt det igen....

Spørgsmålet er til dig Blegansigt: Har du verificeret dine modifikationer ved at gå tilbage til udgangspunktet og checke?

Elelr er de lavet som "point of no return" ændringer, der så SKAL virke...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 November 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Tror ikke du har læst Kurts indlæg grundigt nok. Han har jo forsøgt det og fravalgt det igen.... Ikke lige i 3560, men i anden sammenhæng. Jeg mener oprigtigt ikke at der er "pay off" i det.
Der er så mange andre ting man kunne gribe til i stedet, som mere sikkert ville føre gode resultater med sig. Problemet er blot, at det kræver noget mere forståelse for elektronik end blot at øge kapacitet og VA værdi på trafoen.
Lige så tit går det hele op i røg alligevel, men det er altså bare en del af sporten.

Spørgsmålet er til dig Blegansigt: Har du verificeret dine modifikationer ved at gå tilbage til udgangspunktet og checke?

Elelr er de lavet som "point of no return" ændringer, der så SKAL virke...

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg beholdt lenge originallyden via RCA-uttak i forhold til min direktekobling fra IC509/511 osv. Et brutalt lydmessig sprang. Man skulle ikke tro det var samme spiller??? Det forsvinner utrolig mye dynamikk via spillerens analogdel.

Hvaslags trafo Hr.Kurt von ikke syntes medførte noen videre bedring får være hans sak, det avhenger av et utall faktorer. Hvilket nivå befinner utstyr og ikke minst lytter seg på? Ut fra de beskrevne Denon-modifiseringer gjør jeg meg mine bange antagelser                                                                                                (- selv om han riktignok ikke er befengt med kabeltråder fra Nordost..)

Jeg hadde først inne en ganske ordinær 2x30w trafo som for all del ga mer trøkk/autoritet. Noe senere kom jeg over noen +200w på udsalg,(oversatt!) og det var først da jeg koblet på en sådan det VIRKELIG ble trøkk i Denonen. Da hadde jeg allerede påmontert 2,5mm skjermet nettkabel, en viktig brikke. Det skal her sies at mitt system er meget "oppegående"(- det er til tider jeg også..)(- vel, i enkelte sammenheng)

Igjen; istedet for å kaste bort tiden på meningsløs argumentasjon(-det fører da ingensteds?), kan ikke heller noen heller forsøke å ta ut lyden fra de nevnte op-amps, så tenker jeg det blir en annen lyd, i dere og..

Mflvh.  RS

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 November 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hej Sven!

Det er helt klart at en sådan ændring vil ændre på lyden af din Pioneer 656A.
No doubt!
Har du prøvet at hive det hele af igen?
Og det er altså ikke for at være fræk og næsvis, at jeg spørger.
Men det er modifikatørens vigtigste disciplin.
På med skidtet og af med det igen.
Jeg har også lavet disse stunts med nye lytter med bedre data, nye kabler, trafoer, bypass, opamps and you name it.

Med ganske få undtagelser har det været en befrielse, når skidtet røg af igen.
Specielt må jeg her fremhæve ordninger, hvor kapaciteten i powersupply er øget. Det er efter min mening ikke en farbar vej.

Kigger man så specifikt på Denon DCD3560, så er den allerede meget fornemt dimensioneret og afkoblet. Den har separate transformatorer til hhv. digtal og analogdelen.
Eneste anke over den powersupply er, at den er baseret på de sædvanlige 78xx og 79xx serieregulatorer. Her ville jeg foretrække noget diskret og dejligt trægt i stedet for.
Her vil det 100% sikkert gå den rigtige vej, at lave et ambitiøst indgreb.
Løsningen med transformer og el-lytterne skal igennem de problematiske regulatorer. Derfor bliver resultatet ofte derefter.

Jeg har sammenlignet med en anden Pioner 656A, hvor der var gjort de samme modifikationer. De var så ens som det er muligt at gøre. Forskellen var strømforsyningen samt fjernelse af nogle keramiske kondensatorer.

Dynamikken blev forbedret. Der kom en renere diskant. Det skyldes nok de keramiske kondensatorer der kom væk. Bassen blev dybere og mere nuanceret. Dybden i lydbilledt blev også bedre.

Pioneren er blevet sammenlignet op imod Mark Levinson Dac No. 36 S og løbeværk No. 37, og de lå meget tæt. Før ændringen klarede Mark Levinson 36S og 37 sig tydeligt bedst.

En ting der også måske påvirker lyden, er at strømforsyningen til den analog del nu ligger i en trækasse. En metal kasse er nok ikke det bedste.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 November 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hej.

PaleRider

Kunne du ikke lave et indlæg hvor du beskriver dine modefikationer på DCD3560 fuldt ud, og i detaljer...

Måske vil det så være nogen der tager det op og forsøger sig med det!?

Enten kan du så lave det under indslaget Denon modefilationer eller lave helt din egen tråd...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Av alle mine modifikasjoner er den berømmelige bypassingen av analogdel den essensielle. For all del, oppgradering av strømforsyning/strømbaner gir også meget, men..

Nå antar jeg at dere som modifiserer den gamle Denon-spiller er godt kjent med dens oppbygning og gjerne innehar en servicemanual. Og dermed ikke har problemer med å lokalisere de fire op-amps ; IC509/511 & IC609/611. (-der ble jeg tvunget til å lete fram min servicemanual)

Her taes signalet ut fra ben nr.7 (-det blir nr. 3 til høyre sett forfra)   

IC511/611 gir positiv signalhalvdel, kan brukes alene til ubalansert drift(RCA). Kjøres signalet inn på et sett smukke, forgyldte XLR-bøssinger vil det fortsatt være originalt/filtrert signal på RCA-bøssinger til sammenligning.

Er man allerede nede på analogprintet anbefales på det sterkeste også å oppgradere analogdelens strømtilførsel. Vi snakker her om lederne fra stik CB812(2stk) på powerprint til stik CB705/706 på analogprint. på min spiller har jeg her påloddet 2,5mm MASSIV kobbertråd rett på pins, u. plugger. Effekten av dette lille tweak kan knapt overvurderes, spesielt om man etterhvert følger opp med en skikkelig analogtrafo og skifter nettkabel til massiv.

Den lydmessige gevinst man her oppnår MÅ OPPLEVES!! Shortcut to highend

Mvh.   RS

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 November 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Du snakkede tidligere noget om en kondensator i udgangen for at DC sikre??? ( beskytte forstærkeren) hvilken værdi bruges her???

mvh.

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Gjennomgående er alt hifi-utstyr DC-sikret i henhold til lovverk. Av den grunn finner jeg det overflødig å filtrere spillers utsignal, likesom jeg også har fjernet Dc-filter på min forforsterker; ett DC-filter er nok!

Noe selvbygg-utstyr kan være utilstrekkelig sikret, er du i tvil så koble fra dine høyttalere og sjekk med måleutstyr etter Dc på høyttalerterminal, evt. gjør en test med et gammelt bilstereo-element og se/lugt(!) hvorvidt det går i bunn..

Mvh.  RS

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 November 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Well....  Jeg har en form for "DIY" forforstærker.. eller rettere "medbyg"....

Det drejer sig om en Lc Audio Sidewinder 2.

Vil lige undersøge om den kan ta det??

Men jeg vil næsten blive lidt forbavset hvis ikke den skulle kunne klare det!?... 

mvh.

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Din forforsterker vil uansett ikke møte problemer, derimot vil dine basselementer bli hete om ditt effekttrinn forsøker å fore dem med 0hz..

Har man is i magen er det jo bare (!?) å følge nøye med bassene i det anlegget slåes på; går membranene rett i bunn slår man av(og redder dem) - forblir de på sin plass er alt i orden. (..lev farlig )

I mitt anlegg har jeg kun en tinnfoliekondensator pr. inngang (totalt "usynlig" etter lang innspilling!) i serie på effekttrinnets signalinngang. Det fungerer absolutt vantett, DC-servoer stoler jeg ikke like mye på..

Mvh.  RS

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 November 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

MiJu: Er der ikke dc servo i sidewinder? Ellers så er der helt sikkert i dine Zapsolute og millenium effekt hvis den ikke er slået fra.
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes