Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 21 April 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
neist skrev:
IC soklerne kan nok give nogle probler hen af vejen især hvis hvis der har været udsat for flere cycles, forstår da ikke at de skal i når der er gjort så meget ud af resten.
Neist
|
|
|
Fuldstændigt rigtigt. Ud med dem. De sokler gør opamp mindre i stand til at håndtere de mere "kantede" frekvenser fra konverteren. (Lennart - vi havde godt link, man kan ikke huske det ?)
Vi giver ikke de opamps tilstrækkeligt med optimale arbejdsbetingelser ift. strøm. Jeg kan fandme ikke forstå hvorfor de bliver afkoblet så elendigt. Se i stedet den opamp som behandling af ligedeles digitalt signal som analogt signal. Det ville nok give bedre designs. IV konvertering er højfrekvens design.
|
|
|
Hej Kramer.
Er det denne side du tænker på ?
http://www.ansoft.com/thewave/New_High_Speed_PCB_Board_Desig n.pdf
Hvis man ser på side 19 ses en tydelig degradering af signalet når det går gennem VIA'er.
Risetime er meget hurtig i dette eksempel, men en VIA, er formedentlig også en lettere "forhindring" en en IC sokkel.
Dette er digitalteknik, så ved langsomme analoge signaler burde dette ikke være så stort et problem. Men i princippet skal de digitale designprincipper anvendes der hvor der er HF tilstede.. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 21 April 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gisp ! :), det var nu ikke lige det jeg tænkte på. Men skie med det. Her går det hurtigt.
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 23 April 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hælløw der,
Så er undertegnede også blevet medlem af "3560"-klubben.
En hurtig vurdering er at den spiller meget bedre end min gamle Arcam
Alpha 8, som var godt på vej til at afgå ved døden, så allerede nu ser
jeg sådan ud  .
Som den står nu, er den modificeret med en ny clock (LC Audio XO2 eller sådan noget...), er det en fordel eller ulempe?
Kan slet ikke vente til jeg får tid til at makke...
Har et digi-kamera, så jeg vil prøve at tage billeder undervejs, så kan vi måske lave en lille step-by-step guide.
mvh
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har svært ved at se hvorfor den ikke skulle være bedre med xo2 end uden clock så jeg ville være glad for modifikationen - men KK vil sikkert sige noget andet ? Men hvordan er den implementeret. Kan du evt. se et navn på en kreds som clocken går ind på ?
Jeg vil gerne se billeder af hele spillen og specielt digital sektionen - go !
|
Til top |
|
|
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 23 April 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Som den står nu, er den modificeret med en ny clock (LC Audio XO2 eller sådan noget...), er det en fordel eller ulempe? |
|
|
Først tillykke med nyerhvervelsen. Prøv at hiv clocken ud og lyt om det giver bedre lyd. Det plejer det at gøre 
zaka skrev:
Kan slet ikke vente til jeg får tid til at makke...
Har et digi-kamera, så jeg vil prøve at tage billeder undervejs, så kan vi måske lave en lille step-by-step guide. |
|
|
Synes jeg kunne være en fremragende ide, især da mange af opgraderingerne kan bruges i nogle af de andre Denon maskiner og helt generelt.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis clocken går ind på en inverterkreds, som jeg kan se at LC også anbefaler, så har jeg svært ved at se at det kan give et positivt resultat ? - Lennart jeg skal lige have lidt hjælp her ?
Det afgørende må være filtrering til og afkobling af inverterkredsen, og ikke så meget om stejlheden nu er 2ns på signalet der kommer ind - og der så kommer ud med 8 ns -ha-ha - XO2 er jo ikke opbygget med comparator, men med inverterkreds selv. Inverter - Inverter - jeg kan ikke se fidusen.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 25 April 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Hælløw der,
Så er undertegnede også blevet medlem af "3560"-klubben. Congratulations, den skal du passe på. hvis du tilmed får fingrene i et rigtigt godt digikabel og en DAC, så har du en vaskeægte nummersparker.
En hurtig vurdering er at den spiller meget bedre end min gamle Arcam Alpha 8, som var godt på vej til at afgå ved døden, så allerede nu ser jeg sådan ud . Det er jo perfekt.
Som den står nu, er den modificeret med en ny clock (LC Audio XO2 eller sådan noget...), er det en fordel eller ulempe? Hvis du prøver at hive clocken ud, så skal de indsætte et par små kondensatorer, de er fjernet. Krystallet kan sikkert fås som reservedel eller f.eks. købes for en hund hos LC. Det hedder i øvrigt X 500 og sidder i første række på audio unitén i bunden af højre side af maskinen.
Kan slet ikke vente til jeg får tid til at makke... Tag det helt roligt, kommer tid kommer råd.
Har et digi-kamera, så jeg vil prøve at tage billeder undervejs, så kan vi måske lave en lille step-by-step guide. Man kan vist ikke uploade i denne tråd - eller kan man? Jeg har nemlig også teget en del billeder, som allerede nu er kommet vidt omkring - faktsik er Schweiz det sted, der er længst væk, hvor jeg helt sikkert ved de er nået hen. Så der er åbenbart nogen rundt om i verden der er med 
Et forslag til ombygningen kunne være, at bypasse hpf og så lige se tiden an, til der foreligger en grundig og brugbar opskrift, hvor resultatet er en gennemsund maskine med guflyd og tonserdynamik. Hvis du selv ligger inde med forslag til hvad der skal gøres, er du jo selvfølgelig også velkommen.
mvh
|
|
|
|
Til top |
|
|
jack Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 25 April 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zaka
Velkommen i klubben. Når du engang er færdig med at modificere kunne det være, vi skulle mødes et sted, så kan jeg jo medbringe min egen umodificerede 3560. Så vi kan sammenligne før/efter hehe. Måske andre også gerne vil deltage.
Bare en ide __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 April 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Så har der igen været gang i modden af 3560.
Et par ting er blevet undersøgt nærmere og en enkelt ny ting er forsøgt.
Jeg vil her lave en prioriteret liste over de ting jeg har lavet ved maskinen, som er faldet rimeligt heldigt ud.:
- Bypass af højpasfiltret i udgangen - ingen negative birvirkninger rent lydmæssigt.
- Udskiftning af operationsforstærkeren i lavpasfiltret fra NE5532 til SSM2139. Den opamp skal bare sidde i det filter, husk at ændre modstandsværdierne og fjerne kondensatoren også sombeskrevet. SSM2139 er også afprøvet som buffer, men det duer den ikke til. Den gør sit job rigtig godt i filtret.
- Udskiftning af uPC4570 til NE5534AP, det er også et godt skridt, det er bare lidt besværligt eftersom benstillingen på 5534 ikke passer i hullerne. Ben 1,5 og 8 skal klippes af. Ben 7 skal i hul 8, ben 6 skal i hul 7, ben 2 skal hen over ryggen på kredsen og ned i hul 6. Ben 3+4 sidder hvor de skal. Du skal altså klippe 3 ben af, bøje 2 ben en plads opad og flytte´1 ben fra den ene side til den anden.
- Afkobling af opampsene er også vigtigt. Jeg har so far kun gjort det ét enkelt sted for at kunne vurdere virkningen. Bufferen i udgangen gik det ud over denne gang, jeg vurderer en lidt mere samlet og tør gengivelse, som jeg hilser velkommen, der kommer også en kende mere substans og dynamik i lyden fra den. Jeg har brugt Phillips 330uF 16V til opgaven. Black Gate, Cerafine og andre audio typer synes jeg ikke du skal bruge penge på. Undlad også at bruge Rifa.
- Udskiftning af ledningerne fra power supply til audio unit til bedre typer. Her vil jeg sige: "lad være med det" Der er ikke pay off i det.
Som forslag til yderligere, vil jeg nævne muligheden for at afkoble mere end der allerede er gjort. Diagrammet siger ganske vist, at der er mangel på afkobling og at den afkobling der er til stede er placeret for langt fra opamps/DACérne til at virke. Det er ikke helt tilfældet, men måske der alligevel kunne være gevinster i det. Hvis alle kredsene reagerer som bufferen, så ville jeg gøre lidt mere ud af det. Netledningen er også et element der bør overvejes. Jeg synes ikke den der sidder der er alt for vellykket, men pas på, du render nemt ind i en kombination der hyler mod himlen af elektronik. Hold dig væk fra tykke fortinede kabler, LoRad, Jorma m.m. de sovser lyden helt forfærdeligt til. 1 eller maks 1,5 kvmm kobberledning med fortinnede ender, men her kan jeg ikke sige noget generelt om hvad du bør sæte på, for 2 ledninger der ligner hinanden til forveksling, kan godt lyde helt forskelligt. Jeg bruger 2X1,5 kvmm. NKT PKA i den gamle udførelse uden type og navn trykt ned i kappen. Det bruger jeg faktisk efterhånden allevegne, dog ikke på S1, som ab fabrik er forsynet med et der er langt bedre - dem kan jeg bare ikke få fat i nogen af, hvis nogen kan, er jeg gerne aftager af 10-15 stykker. Anyway - PKA er et voldsomt dynamisk kabel, og så er det utroligt rent. Jeg vil dog advare, at sætter man det ind 1 sted, så råber de andre efter det også - evt. småfejl i gengivelsen fra enkelte apparater forstørres ganske hysterisk op til store problemer. Så det kan godt være man skal gå udenom, jeg kender dog ikke andre netledninger med en lignende spændstighed.
Nå! Men god fornøjelse so far - jeg finder nok på lidt mere efterhånden, for jeg ville altså gerne have det sidste klask med. I ville overraskes over at høre mine 2 maskiner hver for sig og så til sidst i kombination. Alt det man brokker sig over er pist væk og så er der dømt dynamik ud over det sædvanlige - forstærkerne har pludselig hestekræfter langt ud over det man troede muligt. Faktisk sad Asbjørn og lyttede til en skive der hedder Operisti med I solisti Italiani på Denon Mastersonics 20 bit fra 1996. Hold da helt kaje et spektakel - det var noget overvældende. Når det komer på 3560 alene, så svinder denne næsten ukonfronterbare larm ind til noget, der er lidt nemmere at nærmes. Den spiller med andre ord lidt smukt fremfor en mere reproduktionsagtig tilgang til materialet. Mange vil sikkert kunne lide dette, når spektaklet bryder løs, men man får altså ikke helt den næsten forskrækende forskel dynamisk set, når man f.eks. smækker en ganske almindelig skive på efterfulgt af en ukomprimeret 2 mikrofonoptagelse. Ved en eller anden fejltagelse røg der en skodskive på - U2 med nummeret in a little while - komprimeret gylle er de bedste jeg kan sige om teknikken, ellers er Bono jo altid go´for en dejlig sang.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følg også med i indslaget om MSB justering.. da dette har relation til denne tråd og de modefikationer / tweaks for DCD3560...
__________________ M.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Et forsinket tak for jeres svar  .
kramerenoghalvfjerds - det er lang tid siden jeg har grinet så meget af et enkelt "ok"  .
Jeg skal nok få taget nogle billeder når jeg engang får den skilt ad.
Har iøvrigt med interesse læst din tråd om clock4all - vil det være
fornuftigt at prøve den i 3560'eren?
jack - den er jeg da med på. Jeg aner ikke hvor lang tid jeg skal bruge inden jeg er færdig.
Jeg har fået lyttet til min 3560 og er ved at lære den at kende. Jeg er stadig positiv.
Nu vil jeg have den en tur til service hos hifiklubben og i den forbindelse har jeg et spørgsmål:
- Er der fornuft i at få skiftet laseren med det samme? Den læser
skiverne fint, men jeg er i tvivl om hvordan slid på laseren påvirker
lydkvaliteten. Er det ligesom ved pickup'er, hvor lyden gradvist bliver
degraderet eller viser slid på laseren sig kun som problemer med at
læse skiverne?
På forhånd tak.
mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Hej,
Et forsinket tak for jeres svar .
kramerenoghalvfjerds - det er lang tid siden jeg har grinet så meget af et enkelt "ok" . Jeg skal nok få taget nogle billeder når jeg engang får den skilt ad. Har iøvrigt med interesse læst din tråd om clock4all - vil det være fornuftigt at prøve den i 3560'eren?
jack - den er jeg da med på. Jeg aner ikke hvor lang tid jeg skal bruge inden jeg er færdig.
Jeg har fået lyttet til min 3560 og er ved at lære den at kende. Jeg er stadig positiv.
Nu vil jeg have den en tur til service hos hifiklubben og i den forbindelse har jeg et spørgsmål:
- Er der fornuft i at få skiftet laseren med det samme? Den læser skiverne fint, men jeg er i tvivl om hvordan slid på laseren påvirker lydkvaliteten. Er det ligesom ved pickup'er, hvor lyden gradvist bliver degraderet eller viser slid på laseren sig kun som problemer med at læse skiverne?
På forhånd tak.
mvh
|
|
|
Hold fingrene fra en god laser! Der hersker adskillige rygter om, at den originale er den bedste. Om det er sandt ved jeg ikke, men en ny lyder sjældent særligt hyggeligt i begyndelsen.. Virker den, så virker den helt fint. Effektiviteten kan i øvrigt måles hos serviceværkstedet. Den service du vil have lavet, bør således ikke være andet end smøring og evt. MSB justering.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Hej,
Et forsinket tak for jeres svar .
kramerenoghalvfjerds - det er lang tid siden jeg har grinet så meget af et enkelt "ok" . Jeg skal nok få taget nogle billeder når jeg engang får den skilt ad. Har iøvrigt med interesse læst din tråd om clock4all - vil det være fornuftigt at prøve den i 3560'eren?
- Er der fornuft i at få skiftet laseren med det samme? Den læser skiverne fint, men jeg er i tvivl om hvordan slid på laseren påvirker lydkvaliteten. Er det ligesom ved pickup'er, hvor lyden gradvist bliver degraderet eller viser slid på laseren sig kun som problemer med at læse skiverne?
På forhånd tak.
mvh
|
|
|
Jeg tror den vil være endda rigtig god at bruge. Jeg har svært ved at se hvordan den skulle skade :). I modsætning til LC clock har denne her nogle gode spektrummålinger bag sig.
Men måske bedre er at følge anvisningerne i denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =optimer
Omkring bedre afkobling af de digitale kredse i 3560eren.
/Kramer
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg omsider fået lavet de sidste modefikationer i min egen DCD3560..
Høj pas filtret i udgangene er for længst bypased... SSM2139 er på plads i lav pas filtret, ( Mangler nu kun at eksperimentere lidt med NE 5534 i I/V konverteringen samt bere afkobling omkring disse upamps.. som der nu har været på tale.. har fået stumperne hjem og regner med at komme igeng snarest.. )
Ny XO3 clock er også implementeret....( istedet for en XO2 og maskinens egen..) og med egen strømforsyning.. ( har lavet det med en lille switch så man har både den originelle gamle clock og XO3 som option.. ( XO3 rykker dog helt klart!.. mere luft og bedre perspektiv..)
Ligeledes er der montetet nyt kraftigt NKT-PKA-J -1,5 net kabel...
Resultatet lever allerede nu 100% +++ op til forventningerne..
Og helt precis som "Kurt" ( Søren ) har beskrevet...
Bliver det endnu bedre med nye afkoblings kondensatore og modstande omkring de nye upamps!??? så er det ganske enkelt utroligt!!...
Mageløst helt enkelt!!.. uovertruffent i nogen prisklasse jeg realistisk vil "kikke" på!.. og hæste længder JA!! nærmest lys år.. foran og bedre end nogen DVD jeg har hørt spille 16/44 uanset pris!!..
Hvad kan få mig til at stille min DCD3560 på hylden??? ( til 16/44 afspilning)
Nok kun en Accuphase DP77!!!!! alt her under GLÆM DET!!!!
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej miju,
Har du nogen fornemmelse af hvor meget bedre NE5534 er i I/V konv. i forhold til NE5532?
Jeg tror nemlig ikke jeg helt har mod på NE5534, da den lyder noget mere kompliceret end udskiftningen af NE5532  .
mvh
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle være en lille smule!! men det er indrømmet FLUEKNÆPPERI!!!..
Måske ser det anderledes ud når den forbedrede afkobling mm. er implementeret.??.. der vil vise sig..
Men allerede med NE5532AP er resultatet intet mindre end fremragende!!
Du kan med ro i sindet nøjes med det! hvis du ikke føler dig helt tryg ved at skulle fortage voldsommere indgræb og at bøje ben og omdirigere signal mm. med NE5534...
Selv med de NE5532 er resultatet sublimt!!..
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Der er en lille smule!! men det er indrømmet
FLUEKNÆPPERI!!!.. jeg har svært ved at høre forskellene.. ( på nu
værende tidspunkt kan det lige så godt være psykoakustisk bedrag!??)
Måske ser det anderledes ud når den forbedrede afkobling mm. er implementeret.??.. der vil vise sig..
Men allerede med NE5532AP var resultatet intet mindre end fremragende!!
|
|
|
Cooool - tak for svaret .
miju skrev:
Du kan med ro i sindet nøjes med det! hvis du ikke føler dig helt
tryg ved at skulle fortage voldsommere indgræb og at bøje ben og
omdirigere signal mm. med NE5534... |
|
|
Jep netop derfor - jeg kortslutter garanteret et eller andet  .
mvh
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville jo ikke være godt!!!... man skal afgjort holde tungen lige i munden her!!.. ....
Hvor langt er du egentlig nu kommet med modd af den gamle "tøs"???
mvh __________________ M.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Hej miju,
Har du nogen fornemmelse af hvor meget bedre NE5534 er i I/V konv. i forhold til NE5532?
Jeg tror nemlig ikke jeg helt har mod på NE5534, da den lyder noget mere kompliceret end udskiftningen af NE5532 .
mvh
|
|
|
Pænt! - Well OK! Det er jo som man bedømmer det, jeg mener det er værd at prøve, men det er jo bedre med en spille der virker end én der ikke duer, fordi man har fjollet et ben i det forkerte hul  . Det er ikke så besværligt som det lyder, men man er nødt til at forlænge ben 2, så det kan nå hen over ryggen på chippen. Hertil skal du bøje 2 ben en plads frem. Søg på NE5534 & 5532, så kan du se benstillingen på en tegning.
|
Til top |
|
|