Forfatter |
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Det ville jo ikke være godt!!!... man skal afgjort holde tungen lige i munden her!!.. ....
Hvor langt er du egentlig nu kommet med modd af den gamle "tøs"???
mvh |
|
|
Jeg er slet ikke begyndt endnu. Jeg vil først lære den at kende(det er
jeg ved at gøre nu), så jeg kan vurdere de enkelte mods. Dernæst skal
den først til service, da jeg formoder at service-folkene ikke vil være
så glade for at servicere en maskine hvor højpas-filteret er bypasset -
kan lige se at den er skyld i at noget hunde-dyrt måeludstyr springer i
luften - eller hvad ved jeg  .
Som den står nu er jeg faktisk rimeligt imponeret - der er i al fald
røget flere cd'er igennem den i forhold til dengang jeg spillede på
Arcam'en. Dynamisk er den allerede nu lysår foran Arcam'en - så vidt
jeg kan vurdere.
Jeg regner med at gøre det trinvist:
1) Ud med XO2 clocken og ind med den originale.
2) Bypass af HP filter.
3) SSM2139 i lav pas filtret
4) Opamps i I/V konvertering til NE5532.
5) Ser lige at Der Auspufffff mener at det er en pæn forbedring med
NE5534 i I7V konverteringen, så måske, hvis 3560 har overlevet de
første trin  , jeg vil forsøge.
Jeg forventer at sende den afsted til service i næste uge og så går der
nok 2-3 uger før jeg ser den igen. Det var beskeden jeg fik fra den
lokale hifiklub.
Er deres service-afdeling ok? Jeg kan godt blive liiiiidt nervøs hvis
jeg udelukkende skal bedømme efter servicen i den lokale afdeling af
hifiklubben. De virker mildest talt ikke særligt service-minded og
heller ikke specielt kompetente.
mvh
PS: Jeg skal nok poste mine erfaringer/min mening her...
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zaka!
Hvad er det lige klubbens værksted skal gøre, som du ikke selv kan. Det eneste jeg ville sende den på værksted for, var justering af MSB og laserjustering/udskiftning. Der er også en justering på hall motoren. Alt dette kræver mere udstyr end jeg råder over pt, så det vil jeg lade andre om. Ellers mener jeg ikke det kan svare sig, da det blot er lidt tynd olie på laserens glideskinner. lidt linserens og så måske lidt fedt i bundlejet til tallerken akselen. Hvordan du kommer til disse ting, fremgår af servicemanualen, som blot er en udvidet brugsanvisning, som indeholder diagrammer, printtegninger, styklister og exploded view, som gavner ved adskillelse. Hertil er der lidt justeringsvejledninger i den og så lige et par små tricks, som f.eks. hvordan du skifter maskinen til en evt. "service mode" eller "heat run mode". Så hvis du har lidt velpassende skruetrækkere, så kan du ligeså godt lære maskinen at kende selv. Sørg for at dit værktøj passer præcist, sorteloxerede skruer får nemt mærker og kobberskruer har det med at få hovedet ødelagt, hvis du ikke bruger den rette skruetrækker. Phillips passer fint i kærverne allevegne på den. Køb bits af høj kvali.
Det første du så bør gøre er bypass. Her sker der noget. Hvis du magter at skille samle maskinen en halv million gange, så kan du tage det hele stepvist, men sørg for at være forsigtig med skruer og connectorerne. Audiounit sidder nederst i højre side af maskinen, og det betyder at Servo/digitalunit skal afmonteres hver gang du kaster dig over maskinen.
Herefter opamps. SSM2139 rykker. I/V konvertering NE5532/34 alt efter dine ambitioner. Så modstandene i modkoblingsnetværket omkring I/V konverterne og SSM2139. Jeg har også haft modstandene i udgangen skiftet, men det er jeg ikke for vild med resultatet af. Prøv evt. selv. Den burde trives bedst med 100 Ohm, men jeg finder 150 mere passende, og det er det der sidder i den. Men måske alligevel du kan få noget ud af det.
Fat skruetrækkeren og så bare i gang. Laseren i maskinen dør en eller anden dag, derfor bør du købe en reserve. Manualen garanterer dig, at den kan monteres på ethvert rimeligt veludstyret serviceværksted.
Good luck!
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Prof. dr. benz. Kurt von der Vergaser und Auspuff Kubik,dd
    - takker mange gange...
Se det er noget en skabs-jyde kan lide at høre - så kan jeg jo spare de 7-800,-   det koster at få den til service  .
Så mangler jeg altså bare en servicemanual.
Er det hifiklubben der skal kontaktes for at få sådan en tingest? Nu
ved jeg ikke hvordan det er med copyright på sådan nogle - men måske
jeg kunne købe en kopi af en eller anden?
Har noteret det med en ekstra laser, det lyder som en fornuftig ide. Her er det vel klubben der skal kontaktes?
mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Hej Prof. dr. benz. Kurt von der Vergaser und Auspuff Kubik,dd
   - takker mange gange...
Se det er noget en skabs-jyde kan lide at høre - så kan jeg jo spare de 7-800,-  det koster at få den til service .
Så mangler jeg altså bare en servicemanual.
Er det hifiklubben der skal kontaktes for at få sådan en tingest? Nu ved jeg ikke hvordan det er med copyright på sådan nogle - men måske jeg kunne købe en kopi af en eller anden? 
Har noteret det med en ekstra laser, det lyder som en fornuftig ide. Her er det vel klubben der skal kontaktes?
mvh
|
|
|
Klubben har det hele. Det har jeg også, men det er noget forfærdeligt bøvl at lave en kopi af sådan en servicemanual. Måske Miju er mand for det, ellers kan én eller anden få lov at lave en kopi af min. Køber man den, koster den vist 150 eller 250 el. lign. Bundlejet skal have smørelse, måske man kan købe originalt hos klubben. Skruerne i toppen af maskinen kan man købe i løs vægt, de er pænere hvis de ikke har skrammer. Blot et par "good roads on the way"
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - nu skal der heller ikke gå for meget "jyde" i den  - jeg kontakter selv klubben for de ting jeg har brug for - takker igen...
mvh
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom NE5534 permanent i I/V konverteringen...
Ik den STORE!! forskel.. men lidt... ( bilder jeg i hvertfal mig selv ind ovnen på besværet!!) ...
Men godt lyder det hele under alle omstændigheder!!... HIMMELSK!!..
Nu mangler jeg kun noget ekstra afkobling mm.. ( måske DET! giver det store spring sammen med de NE5534... over NE5532??)
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! Så har der igen været lidt gang i 3560. Det der er sket er, at mit råd om at skifte netledningen på spillen trækkes retur. Jeg tror det bliver svært at finde noget, der ikke har for mange bivirkninger. De øvrige modifikationer står jeg fast på. I øvrigt vil jeg sige, at hvis nogen med værktøjerne i orden og med lidt teknisk snilde, skulle få den skøre idé, at skifte DAC chipsene til f.eks. BB1702K eller 1704 eller måske begge dele, så man har et alternativ, så hører jeg gerne nærmere. Det der skal gøres er først og fremmest, at få benstilling til at gå op i en højere enhed, ligesom S/H kredsene skal ud af signalvejen. Den rigtige metode er at fremstille et print med en DAC chip på, som ændrer benstillingen og evt. indeholder de kredsløb der måtte mangle, for at få det til at fungere. Jeg tror det er muligt - måske endda nemmere end man tror, fordi datastandarden der skal bruges i DACérne er ens. Hvem tør prøve med et bud? Så kan der jo laves/bestilles print til alle der tør.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså du mener at man så snupper signalet lige efter digital filtret og der hvor det er på vej til DAC chippene.. og leder det til et lille brint med de nye chips.. og så fra disse og dette print tilbage på audioboardet i maskinen og lige ind i I/V konverteringen..?? ( bypaser så sample and hold kredsene og de gamle DAC`s som så lige skal have "cuttet" signalet eller bare loddes helt ud.??)
Hvis det ikke er andet der skal til??.. lyder det jo ufatteligt nemt!!!..
He he.. tænk på hvad en 24 bit dac. bestykket DCD3560 vil lyde af! alt andet lige (lige så optimalt og godt / ginialt!!)... woow!!
All other machines ( MNO ) go f**k your self!! 
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det burde være en nem operation.
Jeg er desværre ikke erfaren printudlægger, men dette burde være et nemt job for en som har styr på dette..
Peranders laver en del fine print måske kan i få lidt hjælp ved ham. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Altså du mener at man så snupper signalet lige efter digital filtret og der hvor det er på vej til DAC chippene.. og leder det til et lille brint med de nye chips.. og så fra disse og dette print tilbage på audioboardet i maskinen og lige ind i I/V konverteringen..?? ( bypaser så sample and hold kredsene og de gamle DAC`s som så lige skal have "cuttet" signalet eller bare loddes helt ud.??)
He he.. tænk på hvad en 24 bit dac. bestykket DCD3560 vil lyde af! alt andet lige (lige så optimalt og godt / ginialt!!)... woow!!
mvh. |
|
|
Well! Nu får du det til at lyde som fod i hose, men med lidt omtanke burde det kunne lykkes. Både PCM58PK og 1702 og 1704 anvender "industry standard input" som hedder "binary two´s". Dog står der i databladet for PCM 1704, at den accepterer data i 20-24 bit format, og det giver mig lidt søvnløse nætter, for hvorfor lige det? Kan den ikke konvertere 16 bit data? I 3560 er der 8X oversampling, men der er ikke interpolation som i de senere modeller. Dvs. at der er kun 16 bit til DACén. Ellers skal digitalfiltret også skiftes, og så er det pludselig kompliceret - i hvert tilfælde bliver layout pludselig vigtig i en ny og højere potens. Jeg mener dog, at "keine hekserei - nur behändichkeit" gælder i det her tilfælde. Om det så er muliht at implementere 1704 ved jeg ikke, men 1702 burde være en mulighed. Hvem er først med en benstillingskonverter fra 1702(04) til PCM58?  . 1. præmien er en gåtur til Bagdad med betalt fodtøj  Eller (for tøsedrengene) en tur bag på farmands Tomos på strøget i Århus midt i myldretiden
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:
mvh.
|
|
|
Well!
Nu får du det til at lyde som fod i hose, men med lidt omtanke burde det kunne lykkes.
Både PCM58PK og 1702 og 1704 anvender "industry standard input" som hedder "binary two´s". Dog står der i databladet for PCM 1704, at den accepterer data i 20-24 bit format, og det giver mig lidt søvnløse nætter, for hvorfor lige det? Kan den ikke konvertere 16 bit data?
Det vil jeg da stærkt gå ud fra. PCM1702 læser altid 24bit ind, men bruger kun de 20 MSB, PCM1702 bruger alle 24 bit i konverteringen..
Men det skal da lige undersøges om PCM58K også læser 24 bit, hvis dette er tilfældet skuller der ikke være nogle problemer..
I 3560 er der 8X oversampling, men der er ikke interpolation som i de senere modeller. Dvs. at der er kun 16 bit til DACén. Ellers skal digitalfiltret også skiftes, og så er det pludselig kompliceret - i hvert tilfælde bliver layout pludselig vigtig i en ny og højere potens.
8X oversampling giver ingen mening hvis der ikke er interpolation. 8x oversampling giver ved interpolation en opløsning på 19bit. PCM58K kan behandle 18bit, så den sidste bit vindes i kraft af to konvertere.
Jeg mener dog, at "keine hekserei - nur behändichkeit" gælder i det her tilfælde. Om det så er muliht at implementere 1704 ved jeg ikke, men 1702 burde være en mulighed.
Hvem er først med en benstillingskonverter fra 1702(04) til PCM58? . 1. præmien er en gåtur til Bagdad med betalt fodtøj Eller (for tøsedrengene) en tur bag på farmands Tomos på strøget i Århus midt i myldretiden 
|
|
|
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Hva´så? Er der nogen der er i gang med en benstillingskonverter? 1704 fås vist kun som surface mount. 1702 fås også i leaded udgave.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!
Hva´så? Er der nogen der er i gang med en benstillingskonverter? 1704 fås vist kun som surface mount. 1702 fås også i leaded udgave.
|
|
|
Hello
Jeg kan ikke huske hvor jeg har gemt PCM58 databladet.
Her du et link ? __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Her du et link ? |
|
|
Så fandt jeg ét der duer http://www.datasheetarchive.com/cgi-bin/q.php?pi=3283 Du skal skrive en kode i fletet ved siden af download knappen, men den står i firkanten lige ovenfor. Ville være sejt med en PCM58/1704 konverter, evt. med sokler og ben, så man kunne prøve både 1702K og 1704K. Løbeværket i maskinen er ægte sejt både lydmæssigt og "built quality", analogdelen har vi trimmet mht. valg af opamps og afskæringsfrekvenser i filtreringen. Power supply er særdeles veldimensioneret og velreguleret overalt, ligesom der sidder afkobling pænt tæt på de respektive aktive komponenter. Uden at undervurdere den digitale filtrering, så tror jeg at DAC chippen gemmer på mange hemmeligheder i maskinen. Specielt kunne jeg forvente en fuld opretning af den dynamiske frekvensgang for maskinen, så den kunne blive helt neutral, ligesom den ud fra et dynamisk synspunkt, godt kunne trænge til en brush up. Lykkes det, så er den der bare  .
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
LGrau skrev:
Her du et link ?
|
|
|
Så fandt jeg ét der duer http://www.datasheetarchive.com/cgi-bin/q.php?pi=3283
Du skal skrive en kode i fletet ved siden af download knappen, men den står i firkanten lige ovenfor.
Ville være sejt med en PCM58/1704 konverter, evt. med sokler og ben, så man kunne prøve både 1702K og 1704K |
|
|
Tak for linket.
Ja det ville da være herligt, også muligheden for at teste mellem PCM 1704 og 1702. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
LGrau skrev:
Her du et link ?
|
|
|
Så fandt jeg ét der duer http://www.datasheetarchive.com/cgi-bin/q.php?pi=3283
Du skal skrive en kode i fletet ved siden af download knappen, men den står i firkanten lige ovenfor.
Ville være sejt med en PCM58/1704 konverter, evt. med sokler og ben, så man kunne prøve både 1702K og 1704K |
|
|
Tak for linket.
Ja det ville da være herligt, også muligheden for at teste mellem PCM 1704 og 1702. |
|
|
Hej LGrau! Hvordan kommer vi videre med en fysisk manifestation af det? Kan vi evt. få lavet print et sted og få købt DACérne. How do we do folks? Husk de lækre præmier
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen igen mednørder !  Det ser foreløbigt ud som om, at der er komet lidt skred i sagerne. Det bedste er, at der er en tro på at projektet med 58=>1704 konverteringen er realistisk. Det er godt nok et lidt frækt projekt, det svarer rimeligt nøje til, at lægge det 6 cylindrede kirkeorgel på 231 vilde hypper fra en bimse over i en lettere bedaget Audi med 90 ponyer, der vanligt ses i mageligt tempo. Det kaldes en opgradering, der ligesom er noget  . Hvis det kommer op at spille, så skal der altså også være bollespark i det, så alle og enhver kan synge sopran i tryllefløjten  . Ellers kommer det ike ret langt ud over dørtærskelen til mit værksted. Lad os nu se, der arbejdes ihærdigt på sagen.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 August 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan skrider det frem med det nye DAC. modul til 3560????
Sker der noget og hvad???
Venter med spænding!!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 August 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! Ja der er gang i den. Jeg har foreløbigt et diagram for printet liggende, som jeg har kigget på, sammen med et par andre gutter. Vi har ikke kunnet finde fejl, hvorfor det således er godkendt. Printet kommer til at omfatte selve DAC chippen og hertil lidt småkondensatorer og en enkelt lyt. Printene er iflg. mine oplysninger snarligt undervejs. Jeg har fundet PCM1704UK hos Digikey i USA. De har dem på lager til ca. 35$ pr. stk. Det betyder goodbye til ca. 140 bugs + forsendelse og evt. told og moms. Jeg ved ikke præcist hvor mange print der er bestilt i første omgang, men det finder jeg lige ud af. Med andre ord er der gang i projektet, som faktisk skrider ganske planmæssigt fremad. Før projektet sådan endeligt "releases" som et anbefalelses DIY projekt med velbårne frugter osv. så er det klart, at et vist testforløb er nødvendigt. Lige nu ved vi kun, at det teoretisk er muligt at skifte DAC og at de arbejdsbetingelser de nye chips vil få, ligner noget der kan kaldes optimalt. Om det så lyder sådan er jo lidt en anden sag, som først lige skal evalueres verificeres og certificeres. Jeg gider i hvert tilfælde ikke at anbefale at skifte både dette og hint, hvis det ikke er besværet værd. Jeg har dog en rimelig fast tro på, at dette her er en "homerun" Men det skal altså lige spille først. Foreløbig vil jeg lige gentage, at jeg allerede har anbefalet at skifte netledningen på 3560, men at den anbefaling helt og aldeles skal tages tilbage igen. Lad den originale sidde,der skal lidt af et mirakel til at ramme noget der går bedre i spænd med maskinen end den. Så please don´t. Jeg fik også skiftet ledninger i forsyningen til analogdelen, uden noget fornuftigt resultat, så lad være med det. i det hele taget er den gængse praksis med en 5 dobling af ladelytkapacitet og udskiftning af samtlige kabler osv. ikke særlig intilligent. Alle kan finde ud af det, resultaterne indfinder sig som regel først, når det hele fjernes igen.  Nå men tålmodighed er en dyd - siges det i hvert tilfælde, så kommer tid kommer råd. Håber snatrligt at kunne vende tilbage med en lytteoplevelse af de større.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen! Så er layoutet på trapperne  Vor kære konstruktør er på vej med printlayput, så nu begynder det så småt at blive spændende. Nu mangler vi blot en fabrik, der kan lave så store styktal, som der skal bruges uden at brænde sammen.  Dernæst skal der hentes lidt komponenter fra f.eks. Digikey.
|
Til top |
|
|