Forfatter |
|
neist Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har et mindre antal PCM1704U (SMD) som jeg ikke har fået brugt.
Mvh
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Så er muligheden de igen for at erhverve en 3560'er : Det er efterhånden gået kraftigt inflation i prisen 8000kr . |
|
|
Mamma Mia Bella Donna!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 November 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Så er alle komponenter indkøbt, montagen påbegyndes snarest.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 November 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa da! Så er alle komponenter monteret, de gamle DACér er loddet ud, Sample and hold er bypasset, de nye DACér med tilhørende komponenter er monteret. YES YES! NO NO NO! Det virker ikke.    . Er der nogen der har en idé om hvorfor?
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 06 November 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, det skal nok brændes lidt til først...men det har du sikkert gjort?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 November 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
|
|
|
212% forvrængning og monster mængder af DC forsvinder vist ikke ved indbrænding.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 06 November 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Skorpio skrev:
|
|
|
212% forvrængning og monster mængder af DC forsvinder vist ikke ved indbrænding. |
|
|
kommer der lyd ud af konverteren ? __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 November 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Skorpio skrev:
|
|
|
212% forvrængning og monster mængder af DC forsvinder vist ikke ved indbrænding. |
|
|
kommer der lyd ud af konverteren ? |
|
|
Just a bit  . Men kun i venstre side foreløbigt. Kan ikke finde nogen fejl i højre side.
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 06 November 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er dine stelpunkter korekte?
Jeg har flere gange fjernes dele af et apparat for at glemme selvfølgeligheder som eks. stel der visse gange er mere en en forbindelse.
Konverteren i sig selv kan jo også være defekt...altså komponenten...
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 07 November 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt, Jeg ved ikke om du har diagram, du kan smide afsted ? - jeg ved ikke om det har været i tråden før ...
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 07 November 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ret interessant tråd med mange spændende tweaks...!
Mht. DCD3560 virker det som om grundkonstruktionen er rimelig seriøs og velovervejet, med nogle af de bedste DAC's fra dengang. Men som de fleste andre producenter, vælger Denon desværre også at smide billige standard op.amps. i deres referencemaskine - her 5532. Krystaloscillatoren er sikkert også en standard type på 50-100ppm? I en referencemaskine på ca. 25kg...
Jeg har selv tweaket min CD-afspiller, en Yamaha CDX-1060, også med 5532 SIL-kredse og en 50ppm krystal. Nyprisen ligger på ca. 7500,- og altså noget under DCD3560. Men lad jer ikke skræmme!
Lyden fra standard maskinen mangler "live"-stemning og perspektiv i både bredde og dybde, men er tilgengæld meget detaljeret og nuanceret. Derfor overvejede jeg også både heftig tweak og design af nyt DAC-board med enten single ended transistor udgang eller rørudgang. Men jeg valgte imidlertid den "simple" løsning: Erstattelse af flere de standard komponenter, der allerede var monteret samt en omfattende forsyningsafkobling. Som flere af jer foreslår, synes også jeg at BurrBrown OPA627/637 og BurrBrown OPA134 er fremragende op.amps. lydmæssigt, altså hvis man er til lyd med "live"-stemning og ikke den kliniske monitoragtige lyd fra de foreslåede AD's. Disse op.amps. bliver også anvendt af Gryphon Audio Designs, GamuT m.fl. Men da 627 er temmelig meget dyrere en 134, som igen er temmelig meget dyrere en 5532, faldt mit valg på BB OPA2134 (dual op.amp.) i både I/V-konverter samt i filter/buffer. Krystallet blev skiftet ud til et 5ppm. Hvilken forskel...!
Lyden fra den tweakede maskine er betydeligt mere "live", perspektivet og placeringen er bedre og meget mere veldefineret. Nuancerner og detaljerne er der stadig. Jeg har lydmæssingt fået en maskine, der nu er klasser bedre, bare ved at udskifte og tilføje kritiske komponenter, for bare ca. 800kr. - det kan ikke svare sig at lade være...!
Projektet kan ses på http://www.MGP-ProjectS.com - håber det kan inspirerer jer.
Med venlig hilsen
MGP ProjectS
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 08 November 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant indlæg, tak for det.
MGPProjectS skrev:
BB OPA2134 (dual op.amp.) i både I/V-konverter samt i filter/buffer. Krystallet blev skiftet ud til et 5ppm. Hvilken forskel...!
|
|
|
Ovenstående triggede mig dog. Har du nogen registrering af hvordan disse to ting indbyrdes bidrog til det samlede indtryk? Jeg har svært ved at se at bedre ppm på frekvensen i osilatoren har betydning, men vil gerne blive klogere... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 08 November 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krystallet "styrer" tidsmæssigt hvornår en bitstrøm er tilstede i din DAC når det konverteres og derfor også hvornår et givent elektrisk signal er tilstede på udgangen af din DAC. Ideelt set er data tilstede på udgangen samplingfrekvens efter samplingfrekvens, men da krystallet eller clocken har en lille afvigelse, er dataene ikke altid tilstede når de ideelt set skal være det, men en smule senere eller tidligere. Hvis du føder afspilleren med en "ren og støjfri" sinus, vil den stå og varierer tidsmæssigt på udgangen. Det kaldes også Jitter, og LC Audio kommer lidt ind på det her: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=4. Mange producenter gør meget ud af en ultra stabil clock; Gryphon benytter 5ppm krystaller i deres CDP-1, LC Audio's og Densens clockkredsløb er på 1ppm osv.
Min vurdering er, at det mere præcise krystal er en af hovedårsagerne til at breddeperspektivet bliver bredere og at dybdeperspektivet i rummet bliver væsentlig større. Placeringen af instrumenter og vokal bliver også betydeligt mere veldefineret. Det kan selvfølgelig ikke udelukkende tilskrives det mere nøjagtige krystal, da jeg også mener, at op.amps.'ene har en mindre aktie her, men den mere behagelig lyd og den bedre "live"-stemning og større musikalitet, mener jeg hovedsaligt må tilskrives op.amps.'ene.
Men du har ret i, at jeg selvfølgelig burde have lyttet til begge tiltag for sig, for at se, hvad der giver hvad...
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 08 November 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med det med jitter, men min forståelse af dette er at et 100ppm krystal ikke har mere jitter end et 5ppm ditto. Det rammer bare ikke den nominellt frekvens så tæt. Det er en vigtig parameter i radiokredskøb, men uvæsentlig i en DAC....sådan som jeg ser det...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 November 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MGPProjects!
Jeg bliver nødt til at bedrøve dig.
Når der står 5ppm på et krystal er det ikke variationerne i det eneklte krystal over tid, men de enkelte krystaller imellem. ppm tallet har derfor 0,0 betydning, for jitter niveauet. Kun for præcissionen på absolut plan.
Prøv i øvrigt at pille 2134 ud igen og monter de gamle NE5532AN kredse igen. Du vil nok få et lille skræk. 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 November 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Enig med det med jitter, men min forståelse af dette er at et 100ppm krystal ikke har mere jitter end et 5ppm ditto. Det rammer bare ikke den nominellt frekvens så tæt. Det er en vigtig parameter i radiokredskøb, men uvæsentlig i en DAC....sådan som jeg ser det... |
|
|
Exactly!
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 08 November 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke lyttet til alverdens op-amp's men jeg ser en tendens til at alle andre (læs dyrere) altid er bedre en de standard monterede. Hvorfor skal 5532/5534 altid udskiftes med "bedre" typer. Bare fordi det ikke er den nyeste, har båndbredde fra dc til lys og tilmed er billig bliver den pr definition ikke dårlig. Jeg forstår argumentet hvis der sad en ua741... men 5532/54 bruges i mange og også meget seriøse konstruktioner. Giv den lige en chance. Min RIAA del består af en (1) NE5532 og den gør det godt. Og det er rimeligt "live".
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 November 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
Nu har jeg ikke lyttet til alverdens op-amp's men jeg ser en tendens til at alle andre (læs dyrere) altid er bedre en de standard monterede. Hvorfor skal 5532/5534 altid udskiftes med "bedre" typer. Bare fordi det ikke er den nyeste, har båndbredde fra dc til lys og tilmed er billig bliver den pr definition ikke dårlig. Jeg forstår argumentet hvis der sad en ua741... men 5532/54 bruges i mange og også meget seriøse konstruktioner. Giv den lige en chance. Min RIAA del består af en (1) NE5532 og den gør det godt. Og det er rimeligt "live". |
|
|
NE5532 og NE5534 Er begge fremragende opamps med bipolar teknik.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 08 November 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
5ppm krystal er ikke nogen garant for lavt jitter.
Men normalt hænger en lav ppm afvigelse også sammen med en lav phase noise. hvilket har betydning for jitteren.. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 09 November 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det var også min fornemmelse, men hvad skyldes det ?
Er det også phase noise ved de lave frekvenser ?
Svingningsnaturen mellem krystaller er ikke ens. Der er som du siger forskel på phasenoise.
På den baggrund kan det godt svare sig at købe et krystal, men det er jo sjældent at der er oplysninger om phase noise.
Kombiner det med en bedre filtrering - kraftigere spole, og en hurtigere og mere stiv afkobling. Den samme for evt. hcmos kreds.
Jeg vil tro at man på den måde jævn hen får hvad der svarer til en ny clock - resultatet kan endda være bedre - for 50 kr ! - det er min erfaring at man ved afkobling og filtrering kommer endda meget langt.
|
Til top |
|
|