Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 13:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD3560 opgradering/tweaks. ny tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 09 November 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Ja, det var også min fornemmelse, men hvad skyldes det ?

Er det også phase noise ved de lave frekvenser ?

Svingningsnaturen mellem krystaller er ikke ens. Der er som du siger forskel på phasenoise.

På den baggrund kan det godt svare sig at købe et krystal, men det er jo sjældent at der er oplysninger om phase noise.

Kombiner det med en bedre filtrering - kraftigere spole, og en hurtigere og mere stiv afkobling. Den samme for evt. hcmos kreds.

Jeg vil tro at man på den måde jævn hen får hvad der svarer til en ny clock - resultatet kan endda være bedre - for 50 kr ! - det er min erfaring at man ved afkobling og filtrering kommer endda meget langt.

Kan du gå mere i detailjer...for de tungnemme....

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej Kubik o.a.

Jeg må desværre give jer ret i at krystallets ppm-værdi er af mindre betydning, så længe krystallet svinger stabil på en given frekvens. Men et krystal der er designet til 5ppm afvigelse, er sikkert også designet mere stabilt?

Men at lyden i min afspiller har ændret sig til det bedre i forhold til mit lydideal, er der ingen tvivl om. Skyldes det primært afkoblingen af clockkredsløbet/op.amps.'ene eller primært 2134'erne, kan jeg i det her tilfælde ikke sige, men kombinationen spiller rigtigt godt. Jeg har tidligere oplevet gode erfaringer med at udskifte NE5532 med både OP275 og OPAx134. Jeg er heller ikke i tvivl om, at NE5532 er en meget god op.amp. til prisen, og jeg vil ikke påstå at OPA2134 spiller 30 gange bedre fordi den er 30 gange dyrerer, men i min afspiller, lyttet over en Gryphon Tabu, er der en markant forbedring.

/MGP

Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 November 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Hej Kubik o.a.

Jeg må desværre give jer ret i at krystallets ppm-værdi er af mindre betydning, så længe krystallet svinger stabil på en given frekvens. Men et krystal der er designet til 5ppm afvigelse, er sikkert også designet mere stabilt?

Jeg tror ikke det er designet der er anderledes, men derimod efterfølgende selektering....det er i hvert fald typisk med f.eks. transistorer i forskellige hfe klasser...

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
kramer71 skrev:

Ja, det var også min fornemmelse, men hvad skyldes det ?

Er det også phase noise ved de lave frekvenser ?

Svingningsnaturen mellem krystaller er ikke ens. Der er som du siger forskel på phasenoise.

På den baggrund kan det godt svare sig at købe et krystal, men det er jo sjældent at der er oplysninger om phase noise.

Kombiner det med en bedre filtrering - kraftigere spole, og en hurtigere og mere stiv afkobling. Den samme for evt. hcmos kreds.

Jeg vil tro at man på den måde jævn hen får hvad der svarer til en ny clock - resultatet kan endda være bedre - for 50 kr ! - det er min erfaring at man ved afkobling og filtrering kommer endda meget langt.

Kan du gå mere i detailjer...for de tungnemme....

Hej,

Prøv at læse grundigt mine optimeringer igennem i mit selvbyg projekt, optimer dac..., så vil jeg tage spørgsmålene derfra :)

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 09 November 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Hej Kubik o.a.

Men at lyden i min afspiller har ændret sig til det bedre i forhold til mit lydideal, er der ingen tvivl om. Skyldes det primært afkoblingen af clockkredsløbet/op.amps.'ene eller primært 2134'erne, kan jeg i det her tilfælde ikke sige, men kombinationen spiller rigtigt godt. Jeg har tidligere oplevet gode erfaringer med at udskifte NE5532 med både OP275 og OPAx134. Jeg er heller ikke i tvivl om, at NE5532 er en meget god op.amp. til prisen, og jeg vil ikke påstå at OPA2134 spiller 30 gange bedre fordi den er 30 gange dyrerer, men i min afspiller, lyttet over en Gryphon Tabu, er der en markant forbedring.

/MGP

Hejsa MGP!

Du må sådan set gerne synes hvad du vil om opamps.
I min spiller og i én af mine bekendtes spille, sad/sidder der 5534 og 5532.
I den ene spille har vi efterhånden afprøvet samtlige af BB´s og AD´s opams.
Resultatet er ike blot tydeligt, men faktisk helt klart, at NE5534 bare skal blive siddende.
Typisk bliver de nye FET baserede opamps lysere, tyndere, ligesom dynamikke forsvinder, når de komer til at sidde under samme betingelser som den gamle 5534.
F.eks. er OPA627 m.fl. typisk noget overfladiske i lyden, ligesom de slet ikke kan hamle op med NE typernes støjniveau.
Jeg ville dog allerhelst have en diskretopbygget analogdel, men i mangel af det, finder jeg NE typerne som et rimeligt kompromis og så heller ikke mere. De nye FET baserede opamps kommer aldrig ind i mit set-up. jeg var klar til det engang, men efter at have afmonteret dem igen, er jeg ikke længere.
Prøv selv at sætte de gamle i igen, du vil få noget af en overraskelse.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 November 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Har i prøvet en type som op177 ?

præsisions low noise transistor opamp.

http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/151066330OP1 77_c.pdf 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 November 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Kurt:

Angående en diskret analogdel er der jo en umiddelbar genvej. HF lavede engang i 80'erne nogle moduler til opgradering af deres RIAA. Det var et 3-5 transistorbaseret kredsløb (en diskret op-amp). Hvis denne blev afprøvet kunne man hurtigt få en fornemmelse af eventuelle forbedringer...

Er der nogen der har prøvet dette og evt. kan huske hvilke numre af HF sagen blev præsenteret?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 November 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Var der ikke også noget med at Tandberg præsenterede en CD med ren diskret opbygget analogdel i samme periode.....

neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 09 November 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har for sjov leget lidt med 2 identiske maskiner hvor jeg i den ene har skiftet udgangsbuffer til 5534 den anden maskine havde OPA604 siddende. Jeg har kørt test med 2 identiske skiver, maskinerne har stået tændt i flere dage inden, og jo der blev også brugt ens signal kabler.

Jo, jeg kunne da godt høre forskel mellem maskinerne i A/B test men hvilken der lød bedst er lidt svært fordi den ene umiddelbart havde nogle kvaliteter i bunden hvor den anden havde lidt i toppen og igen alt sammen meget afhængig af hvilken musik der blev spillet.

Jeg tror faktisk at der er større lydmæssige forskelle ved at benytte forskellige signal kabler, sådan at forstå at den kapacitet /inductance ect i kablerne som Opampen kigger ud i udgør en større forskel end egenlyden af de enkelte Opamps af fornuftig kvalitet.

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 November 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Kurt:

Angående en diskret analogdel er der jo en umiddelbar genvej. HF lavede engang i 80'erne nogle moduler til opgradering af deres RIAA. Det var et 3-5 transistorbaseret kredsløb (en diskret op-amp). Hvis denne blev afprøvet kunne man hurtigt få en fornemmelse af eventuelle forbedringer...

Er der nogen der har prøvet dette og evt. kan huske hvilke numre af HF sagen blev præsenteret?

Modulerne blev fremstillet i tykfilm og indgik i et preampprojekt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 09 November 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at de til slut blev lavet i tykfilm, men der fandtes små transistor baserede op amp's der sad på et lille print med samme footprint som en std op-amp (lidt ligesom LC moduler). Sådan husker jeg det i tihvertifald. Jeg finder det lige når jeg kommer hjem. Og vi snakker midt firserne.

5534/32 ROCKS...

http://www.tangentsoft.net/audio/opamps.html

Har ikke selv læst endnu !!

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 November 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

Det er rigtigt at de til slut blev lavet i tykfilm, men der fandtes små transistor baserede op amp's der sad på et lille print med samme footprint som en std op-amp (lidt ligesom LC moduler). Sådan husker jeg det i tihvertifald. Jeg finder det lige når jeg kommer hjem. Og vi snakker midt firserne. Det er helt korrekt!
Hvis du kan finde noget om dem, så ville de være lidt interessant.

5534/32 ROCKS...

http://www.tangentsoft.net/audio/opamps.html

Har ikke selv læst endnu !!

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Prøv den her diskrete iv stage fra Jocko Homo, det er billigt, skulle lyde rigtigt godt ift. mange, og så er den simpel.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=6121&highlight=

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 November 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Prøv den her diskrete iv stage fra Jocko Homo, det er billigt, skulle lyde rigtigt godt ift. mange, og så er den simpel.

Interessant, har du prøvet den? Umiddelbart ser det ud som om de to strømgeneratorer kommer til at slås med hinanden, er der brug for special selektering af komponenter for at få strømmene til at balancere?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har ikke prøvet den, og jeg har slet ikke forstand og erfaring på transistor teknologi/koblinger. - der mangler så vidt jeg husker lige den der iv modstand der laver selve konverteringen :) - men der er mange der med godt resultat har prøvet den.

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hov-hov, vi skriver sgu 1980 og det var en forbedring til deres RIAA del der i forfejen brugte LF357(!). Det var først beskrevet i Februar, 1980 og der var ingen diagram i dette nummer, men jeg synes jeg har set et diagram en gang så jeg leder lidt videre i gemmeren.

Mest interessant var open loop båndbredden der gik til 150khz og beskeden open loop gain.

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

AHA - der var diagrammet. De er sgu på forsiden af nummer 6,1980.

Simpelt kredsløb men ingen komponent værdier. Transer i smd og tykfilmen lavede modstande (det var tykfilm). Jeg tror jeg laver et lille print og så skal i se løjer. Det er uvist hvorledes stabiliteten er når de monteres i eksisterende kredsløb. Hvis det var bedre vil alle andre så ikke have gjort det???

Nå - jeg tror jeg prøver. Er det ikke noget med at en rød led er det mest stabile til strømgeneratoren.

Er det her OT ??

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 10 November 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Interressant!

Det begynner etterhvert å bli noen år siden jeg begynte å modifisere min gamle DCD-3660; det første jeg 8med held) gjorde var simpelthen å bypasse hele analogdelen for derved på få ut et ekte balansert signal. Jeg henter da ut signalet fra op-ampene IC-509/511/609/611. Det betyder at jeg behøver et DC-filter senere i forsterkeriet.

Dette balanserte signalet inneholder en grad av rominformason/ambience jeg til denne dag ikke har hørt fra noen annen CD-avspiller.

Jeg har foretatt en rekke andre oppgraderinger, som f.ex. å gi spilleren "overdimensjonerte" trafoer, spesielt analogdel. Denne er montert bakpå spilleren. Strømbaner fra likeretter til analogprint er oppgradert til 2,5mm massiv kobber, må oppleves! Jeg bruker også skjermet strømkabel bestående av 2,5mm massive ledere.

Mvh.  RS 

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 November 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej hr. "Kubik"

Check lige overstående indslag!!

HVAD! siger "eksperten" til dette???

Lyder interasant!!!!!

Hvad mener du??

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 November 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
kramer71 skrev:

Interessant, har du prøvet den? Umiddelbart ser det ud som om de to strømgeneratorer kommer til at slås med hinanden, er der brug for special selektering af komponenter for at få strømmene til at balancere?

Ja umiddelbart der ud til at være et problem med at få arbejdspunktet stabilt.

Jeg har ikke kigget så meget på Jocko's løsning, men han er en mand som har styr på sagerne, så jeg tror at det kan lade sig øre, at få stabilt arbejdspunkt.

Den store fordel ved denne I/V stage er netop at modstanden sidder efter kondensatoren, efter min mening. Det gør at kondensatoren får minimal indflydelse, fordi den sidder i serie med en strømforstærkende udgang.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes