Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 13:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Mangler bas! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej forum

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg har i øjeblikket et midlertidigt hifi rum, som jeg skal bruge, ind til vi får det renoveret, hvor jeg kan give den hele armen. Men ind til da, kunne jeg godt tænke mig at gøre noget for at forbedre akustikken.

Rummet er ikke ret stort, og næsten kvadratisk. Det måler 2,60 x 2,50 m og en lofthøjde på 2,40 m. Loftet er et gamlet gipsplade loft (pin-up plader) og gulvet er betondæk med væg til væg tæppe. Som det kan ses på billede nedenfor, står mine højtalere med ryggen til en hård murstensvæg. Og jeg kunne forestille mig at denne væg ikke er ret god for lyden. Det er planen at selve mit hifi-rack, flyttes væk, således at højtalerne kommer til at stå alene ved vægen. Er der noget jeg kan gøre ved denne væg.
Jeg har læst lidt på bla. lydmaskinen.dk og har tænkt på at bygge sådan nogen her..... og så placere en hvert sted bag højtaleren på murstensvæggen, ville dette være en god idé, eller skal jeg gribe det anderledes an ?

Håber på lidt hjælp

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Januar 2013 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

i hjørnerne, kan du lave basstraps fra gulv til loft.

- på murstensvæggen bag dine højttalere, vil jeg anbringe diffusere. og så vil jeg samtidigt benytte diffusere på midten af væggen i mellem højttalerne.

set fra lyttepos, vil du nu have fra venstre ; basstrap, diffuser, bar væg, diffuser, bar væg, basstrap.

De 2 steder hvor der står bar væg, ville jeg anbringe nogle absorbere.

her en god beskrivelse af hvordan du kan nå langt med dit rum bare ved kun at arbejde på væggen dine højttaler op af. - det er ikke en endelig løsning, men en start. jeg er selv stille og roligt igang med mit akustik projekt. og det tager da også stille og roligt form.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hej NAD-mand

Jeg ved godt at det ikke fremgår ret tydeligt på billedet. Men til højre er døre, og døråbningen er nærmest klods op af den murstensvæg, så det bliver svært at lave en hjørnebastrap. Så måske jeg bare skulle lave nogen "almindelige" som i det link jeg poster i min første post ? og så rykke dem så langt til hhv. højre og venstre som muligt??. Hvad kunne en diffuser være ? Tænk på, at dette er et "midlertidigt" hifi rum, og derfor ville jeg helst have, hvis det kunne laves for rimelige penge. Ligesom det er tilfællet med de bastraps.

btw. Hvis man tager udgangspunkt i mit link. Er forskellen så på en "bastrap" og en "absorber" så selve udformningen samt placeringen ?
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor skeptisk du er..

Men der er skam plads nok til en hjørnebasstrap der er 50-60 cm bred. den tager trods alt ikke alverdens plads. måske max 30 cm af døren. Det kommer også an på hvor meget plads man forventer at bruge på vej ind af sin dør og om det er en dør med meget trafik gennem.
Jeg har selv benyttet mig af denne måde, da jeg absolut vil have det aller bedste ud af mit system. At der er nogle ting jeg så må gå på kompromi med, det tager jeg som det kommer. De resterende hjørner i mit rum, må jeg desværre klare med gardiner i forskellige lag så de også kan dæmpe ned i frekvens. Men er stadigt i tankefasen hvad angår mine resterende 2 hjørner.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke specielt skeptisk. Det er ikke et rum med meget trafik. Så fordi det fylder lidt ud i rummet gør ikke så meget. Men dvs. jeg laver en træ ramme, og så nogen isolerings bats foran, i flere lag, sådan jeg får en tykkelse på omkring de 30 cm som du snakker om ?
Altså samme udganspunkt, som i din fine guide her

Findes der nogen "billige" diffusore

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg uploader lige et billede så har du nogenlunde en idé om hvordan det kan laves 

Det er mit højre hjørne, hvor der er en teresse-dør. Bemærk det ser ikke synderligt pænt ud, men jeg er stadigt i byggefasen. Der hvor dynen hænger, på træpladen kommer der noget tykt og absorberende op ligesom jeg har i venstre side. Det bare område baghøjttalerne kommer der diffusere op, som fylder ca 60x60cm
Diffuserne jeg vil anvende bliver dem der bliver solgt på Hificable.  LINK

Ellers som du kan se på billede, mine hjemmelavet træ-diffuser. ganske simpelt lavet, men de fungere som de skal og giver en rigtig godt atmosfære i musikken. Basstrappen på billedet, er pt ikke tykkere end 5 cm, og det vil der også blive lavet noget ved, så der er fyldt ud på bagsiden. materialet er et par lægter sort stof fra jysk og rockwool.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Takker for billede og link. Der er lidt at gå igang med :-)

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej igen NAD-mand og andre

Man skal starte et sted. Så jeg har købt til at kunne bygge 3 stk absorbere på hver 60x100cm, hvilken højde skal de hænge i, bag højtalerne, er det
bare så det passer med overkanten lidt højere end højtalerne ??

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hej SilverLine

Jeg har selv været igang med, at lege med akustikken. Jeg har købt både absorbere og diffusere og så har jeg egentlig bare forsøgt, at prøve mig frem. Jeg har dog ikke prøvet noget, som dæmper bassen.

Jeg har fået det råd fra andre, at man i højttaler enden skal anvende absorbere og på bagvæggen skal man anvende diffusere for, at rummet ikke bliver for dødt.

En ting som jeg har oplevet har en stor effekt er, hvis du finder dine første reflektioner og placerer absorbere her, fx på sidevæggen og loftet. Det har jeg desværre ikke selv mulighed for, hvor vi bor nu.

Nedenfor kan du se, hvordan her ser ud nu. Det hele har virkelig haft en stor effekt på lyden. Jeg havde blandt andet mega ekko fra de øverste hjørner i lokalet og det fuldstændig væk. Tjekket med en simpel klappe test.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Hej SilverLine

Jeg har selv været igang med, at lege med akustikken. Jeg har købt både absorbere og diffusere og så har jeg egentlig bare forsøgt, at prøve mig frem. Jeg har dog ikke prøvet noget, som dæmper bassen.

Jeg har fået det råd fra andre, at man i højttaler enden skal anvende absorbere og på bagvæggen skal man anvende diffusere for, at rummet ikke bliver for dødt.

En ting som jeg har oplevet har en stor effekt er, hvis du finder dine første reflektioner og placerer absorbere her, fx på sidevæggen og loftet. Det har jeg desværre ikke selv mulighed for, hvor vi bor nu.

Nedenfor kan du se, hvordan her ser ud nu. Det hele har virkelig haft en stor effekt på lyden. Jeg havde blandt andet mega ekko fra de øverste hjørner i lokalet og det fuldstændig væk. Tjekket med en simpel klappe test.

Hej IronMan

De to sorte plader du har siddene lige bag ved hhv. højre og venstre højtaler, det er absorbere ikke ? De må kunne sammenlignes med dem jeg selv vil bygge vha. terrænbats. De diffusore du anvender oven over, hvor er de købt henne ? Og hvad er prisen ?

Mht. dine førstereflektioner ved sidevæggene, skulle de så ikke længere ned, således at de er i hele højtalerens højde ?

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Det er absorbere som jeg har bag højttalerne.

Diffusserne er nogle Vicoustics Fusor DCII.

http://www.4sound.dk/shop/akustik/vicoustic/multi-fusor-dcii -white.html

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:
Det er absorbere som jeg har bag højttalerne.

Diffusserne er nogle Vicoustics Fusor DCII.

http://www.4sound.dk/shop/akustik/vicoustic/multi-fusor-dcii -white.html

Mange tak

Dvs. at dine erfaringer siger dig, at bag dine højtalere, skal ikke være en diffusor men en absorber, og så skal diffusoren komme højere oppe over højtaleren ?

Grunden til jeg spørg. Er for at have nogen retningslinier at starte ud fra.

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Nu fortæller du jo slet ikke i hvilket toneområde du har problemer, der er jo ingen grund til at lave basfælder som NAD- Mand
foreslår, hvis du ingen problemer har med bassen, og så ville jeg da klart starte med absorbere på murstensvæggen bag
højttalerne, og så arbejde videre derfra

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

@ Iron Man

Det ser rigtigt godt ud og det er dejligt at du ikke "kun" har investeret i dyrt grej, som man desværre ser alt for ofte

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2013 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hej janop
Jeg har netop bygget mig 3 stk absorbere som jeg hænger op lige om lidt. Billeder kommer senere :-)

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
Hej janop
Jeg har netop bygget mig 3 stk absorbere som jeg hænger op lige om lidt. Billeder kommer senere :-)

Så er det måske forsent at komme med indput.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
Hej forum

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg har i øjeblikket et midlertidigt hifi rum, som jeg skal bruge, ind til vi får det renoveret, hvor jeg kan give den hele armen. Men ind til da, kunne jeg godt tænke mig at gøre noget for at forbedre akustikken.

Rummet er ikke ret stort, og næsten kvadratisk. Det måler 2,60 x 2,50 m og en lofthøjde på 2,40 m. Loftet er et gamlet gipsplade loft (pin-up plader) og gulvet er betondæk med væg til væg tæppe. Som det kan ses på billede nedenfor, står mine højtalere med ryggen til en hård murstensvæg. Og jeg kunne forestille mig at denne væg ikke er ret god for lyden. Det er planen at selve mit hifi-rack, flyttes væk, således at højtalerne kommer til at stå alene ved vægen. Er der noget jeg kan gøre ved denne væg.
Jeg har læst lidt på bla. lydmaskinen.dk og har tænkt på at bygge sådan nogen her..... og så placere en hvert sted bag højtaleren på murstensvæggen, ville dette være en god idé, eller skal jeg gribe det anderledes an ?

Håber på lidt hjælp 

Det er et problematisk rum fordi det næsten er kubisk.

Mursten væggen er da ikke slem. Klart bedre end end plan væg. Murstensvæggen er den bedste ting i dit rum.

Har du læst min tråd "Forbedring af lytterum"?

Hvis jeg var dig, ville jeg købe nogle diffusere af mærket Hofi, som jeg har omtalt der. Du kan også vælge nogle dyrere fra Svansø. De er nok bedre, men jeg har ikke hørt deres aftryk.

Men diffusere skal monteres sådan, at de kan flyttes til et bedre lytterum, når tiden kommer for det. Hofi kan placeres i en ramme, der skrues fast opå væggen. Svansø kan også stå selv.

Du kan placere dem forskellige steder opsat intermistisk eller placeret stående i rammen, hvor du lytter efter den bedste forbedring i netop dit lytterum.

Dine nybyggede absorbenter kan du også prøve dig frem med. Hvad lyder bedst hos dig.

Der er selvfølgelig nogle generelle retningslinier.

Absorbenterne skal have en vis tykkelse. Min. 10. cm for også at dæmpe mere bredtspektrum. Gerne med 5 - 10 cm. luft bagved. Det er det man har brug for. Ikke tynde materialer. Men tyndere kan godt bruges i forsøgsøjemed  Jeg brugte Troldtex, som forsøg, som man så senere kan forbedre med rockwool på bagsiden af Troldtex.

Der er en miniumsafstand til diffusere. Det er vist de skal virke optimalt. Men er man tættere på end hvad de er konstrueret til, er det stadig en fordel.

Bagvæggen er meget vigtigt at gøre noget ved. Det er et sted, hvor diffusere og absobenter virker optimalt, da lyden rammer lige på. Her er det nok bedste med absorbenter, da dit rum er så lille; men "Iron Mand" med den afstand til bagvæggen, ville få et løft i lyden med diffusere.

Dit hi-fi rack vil klart være en fordel at flytte væk. Det står foran højtalerne og det er altid uheldigt med noget i ørehøjde her. Du vil også klart kunne vinde noget med en kraftigere kvalitet. Behøver ikke være dyrt. Jeg har særdeles gode erfaringer med fliser Holmegård Gyldenmix og så limtræshylder til anlægget.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej Sven Palvig

Mange tak for dit indlæg, det er blevet noteret

Når det så er sagt, har jeg fået hængt mine 3 akustik paneler om, og er du så FÆRDIG at det er noget der virker. Jeg kan slet ikke få armene ned i øjeblikket
Kan være jeg nu skal prøve at lege med lidt duffusering også. Men pt. er jeg en glad mand. Jep er jeg er klar over at det ikke er det bedste rum jeg har til rådighed. Vi er i gang med at renovere vores nyindkøbte "60èr hus" og vi når på et tidspunkt, til mit hifirum, hvor en væg skal væltes, så jeg får ca. 16,5m2 til rådighed, og med nogen bedre dimensioner på rummet. Men ind til videre, lever jeg med mørkt cigarkasse træ på væggene, "moderigtigt" gulvtæppe mm . Og glæder mig over at jeg har fået lov til at bygge mig et godt hifirum af konen, og at mine 3 diy plader virker rigtig godt

Jeg siger tak for alle de kloge ord jeg har fået med på vejen, jeg har fået en masse at arbejde med, en masse ting, som kommer med i mine overvejelser, når det "kommende" hifi rum skal bygges

Lige lidt billeder som lovet. 2 stks terræn bats, på ialt 100mm, med en skillerumslægte bagved, ind mod bagvæggen. Jeg kunne have fundet noget mere spændene og inspirerende mere moderne stof, med det var billigt og var ikke for tæt i vævningen.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

HJÆLP TIL AT KOMME VIDERE

Efter den første "Rus" har lagt sig, synes jeg at der er problemer med bassen. Jeg mangler simpelthen noget bas. Jeg har lavet en tegning, så det er nemmere at se, hvordan mit lytterum ser ud. Jeg er klar over at det er lille rum og har nogen dumme mål, men jeg må leve med det ind til videre, og prøve på at få det bedste ud af det. Jeg har leget lidt med de tre bas absorbere jeg har bygget, og er kommet frem til, at det lyder bedre, hvis der kun hænger én mellem højtalerne, de 2 andre, har jeg sat på gulvet i hhv. højre og venstre side, for at tage første reflektionerne fra højtalerne (markeret med de RØDE kasser på billedet) Men i sweetspot mangler jeg de dybe toner. Jeg er godt klar over, at det ikke er en voldsom bashøjtaler at jeg ejer, men hvis jeg stiller mig de steder markeret med en GRØN "stjerne" på billedet, er der betydeligt mere bas, og også de dybe toner som jeg mangler i sweetspot. Jeg har også lagt mærke til, at bassen er kraftigere i hovedhøjde når jeg står oprejst, og forsvinder lidt, når jeg sætter mig i min lænestol. Jeg leder altså efter en måde at for mere bas på ved lytte position.

Var der ikke nogen der kunne give mig nogen hjælpene ord med på vejen. Er det diffusore jeg skal til at lege med ? Og i så fald, hvor skal de så placeres, og i hvilken højde. Skal jeg fjerne mine DIY absorbere, og erstatte med noget andet, eller noget helt tredje ? Håber virkelig på lidt fedback

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2013 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Prøv at rykke lidt frem og tilbage på dine højttalere og/eller lyttepositionen. 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes