Forfatter |
|
thabong Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heysan folkens
Jeg har en lille udfordring, som jeg håber i fantastiske mennesker kan hjælpe mig med.
For et par uger siden købte jeg et sæt "Monitor Audio RX1", som lød fantastiske i butikken, hvor de stod på standere.
Efter jeg kom hjem, placerede jeg højtalerne på mit skrivebord som er cirka 75 cm. højt fra gulv til top, og som har en
dybde på cirka 75 cm.
Problemet er nu, at jeg ikke helt synes at de lyder som de gjorde i butikken, og jeg tror det er fordi at der sker en reflektion
i bordpladen(?).
Spørgsmålet er så:
1. Kan lyden blive bedre ved at hæve højtalerne fra bordpladen?
2. Hvis ja, findes der nogle smarte "bordplade-standere"?
På forhånd tak!
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stor del af problemet er højtest sandsynligt hvis dine højtalere står direkte på bordpladen  du skal have af- eller
tilkoblet højtalerne til bordet, og eftersom spikes nok vil ridse og se mindre pænt ud vil jeg foreslå disse VT feet:
VT feet
Du skal lige ha vejet højtalerne og vælge nogle fødder der holder til vægten (så tæt på føddernes vægt som muligt, du har 4
fødder under hver højtaler så 2,5x4=10 kg i dette tilfælde pr. højtaler)
Ved at gøre dette får du ikke bordet til at "svinge med" om man vil, og bassen vil flyde langt mere frit.
Jeg tror dette vil løse en stor del af problemet. Ud over dette kunne du prøve at stoppe en sok i hver af bassportene så du
dæmper dem lidt og lyden bliver lidt mere kontrolabel
MvH LAC
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker mange gange for svaret Lac. Jeg kendte ikke til de VT feet, som du anbefaler, så dem vil jeg lige tjekke ud
Udover det prøvede at stoppe nogle skumgummi-plugs i bassportene, men det hjalp ikke på lyden synes jeg.
Hvad nu hvis jeg vælger at rykke mit skrivebord lidt frem? Så kan jeg stille nogle højtalerstandere bag ved bordet. Men her er
det vigtigt at standerne kan varieres i højden.
1. Tror i det vil bidrage med noget?
2. Hvis ja. Nogen som kan anbefale nogle standere som kan varieres i højden? Helst fra 75cm. og opefter.
På forhånd tak!
|
Til top |
|
|

Eget ønske!
|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne du ikke prøve at tage et billede af bordet/lyttestedet? Så har vi lidt bedre overblik over hvad den konkrette sag går ud
på
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en super god idé du kommer med dér
Sådan ser det ud:
Det er altså dem som står på bordet, og ikke monitor højtalerne i vinduet..
|
Til top |
|
|

Eget ønske!
|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm det ser ellers ganske fint ud dit setup, du vil ihvertfald ikke få mere ud af dem ved at smide dem på standere - så hellere
købe et sæt VT feet og smække under, det er billigere og du vil ha samme effekt  hvad er det for nogle grå klodser de står
på? :)
Nu kan jeg ikke lige spotte det, men har du en DAC imellem pc og forstærker? Det kunne nemlig også være med til at skabe
den dårligere lyd, hvis du ikke har sådan en basse på
|
Til top |
|
|
donjon Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig hyggeligt setup du har der. Har du sikret dig at bordpladen ikke rører ved radiatoren ?
Er bordpladen skruet på bukkene ? hvis ikke, så prøv at sætte filtdutter på sargstykkerne.
Mvh
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lytter du til højttalerne, mens du sidder på stolen eller spiller de ud i rummet?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke det så god en ide, at have dem på et bord. De er tunet til at stå på stander eller en mere fri placering. Bordet reflekterer næsten hele toneområdet de udsender. Så du får en "spejlbillede", der ikke burde være der. Du skulle få nogle beslag og hænge dem op på hver side af vindues lysningen og lade dem pege lide nedad mod dig. Det ville hjælpe på det. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoundAndClear: Mange tak for dit svar  De grå klodser er lavet af skum, og fulgte med mine monitor-højtalere
som står i vinduet. De skulle modvirke at lyden ville "fordeles" ned i bordpladen.. Om det virker, er sku lidt svært at svare
på synes jeg.. Den sølvgrå tingest der står på bordet er faktisk et lydkort, som også virker som en DAC, fra computer til
forstærker.
Pt. høre jeg rigtig meget vinyl, og her sendes signalet igennem en RIAA, og ikke DAC'en/lydkortet på bordet.
donjon: Tak for dine råd. Jeg har lige rykket bordpladen ud, så den ikke står op af radiatoren mere. Bordpladen
ligger løst på benbukkene, men der er filt imellem, så her burde problemet være fikset
Anda8000: Jep jeg lytter til højtalerne på den stol som er vist på billedet.. Værelset er ikke særlig stor, så 2 meter
bag stolen kommer der en væg, og her slutter værelset. Er det et problem at jeg sidder så tæt på højtalerne? Måske de
skulle på væggen som allanowich foreslår?
allanowich: Det er et rigtig godt forslag du kommer med!  Kan du anbefale nogle væg-beslag?
Jeg takker alle for jeres input! I er fantastiske, og det her er virkelig et fantastisk forum
På forhånd tak!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være disse her fra www.avxperten.dk __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det KRK-monitors, du har stående i vindueskarmen?
Laver du musik selv?
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet allanowich  Kan du huske navnet på dem? Højtalerne vejer 6.8 kg. så tror du at de holder?
hbuus jo det er KRK-monitors  Jep jeg laver lidt dansk folk musik.. Laver du også musik?
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok
Jeg lavede musik indtil for et par år siden, først vha. Logic, så Cubase, da Logic blev overtaget af Apple.
Nu er jeg musik-pensioneret!
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2598
|
Sendt: 26 Maj 2013 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jacob nn Udelukket fra forum

Hijacket profil
Bruger siden: 16 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 26 Maj 2013 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ku det tænkes at vinduet bagved "spiller med"......sådan et vindue som bagvæg ka næsten ikk være værre for lyd.....ingen dæmpning og en masse ståene bølger fra bassen samt reflektioner...prøv at smid en dyne, puder eller hynder op i vinduet og hør om det hjælper......
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gasolin De standere du anbefaler ser ret interessante ud! Jeg tror næsten at de bliver løsningen
jacob nn tak for tippet! Det vil jeg prøve!
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2598
|
Sendt: 26 Maj 2013 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2013 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du erfaring med dem gasolin?
|
Til top |
|
|
donjon Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 26 Maj 2013 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, har du overvejet at tilte dem ala dine studiomonitors ? Jeg tænkte, man kunne prøve at sætte et par duploklodser under fronten, bare for sjov
|
Til top |
|
|