Forfatter |
|
dichael Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg grubler over, om jeg ikke skulle rive mit almindelige listeloft ned og montere hvide Troltex plader? Det vil samtidig give mig mulighed for at se, det virvar af spær, man har, når der er eftermonteret en 1. sal på huset. Dermed kan jeg finde ud af, hvor jeg kan lave huller til mine baghøjttalere, der er på størrelse med 10 liters spande....  Samtidig må det være fantastisk med et loft, der kan afmonteres, når man flytter projektor, lærred, lampeudtag osv. Jeg kan se, at der er to typer Troltex; en med Rockwool på bagsiden og en ude. Argumentet for at have Rocwool på bagsiden er, at det dæmper bedre og det virker jo logisk nok. Men nu har jeg jo allerede Rockwool i etageadskillelsen i forvejen, dog med plast under. Mit spørgsmål til Forum er derfor, om det er nødvendigt med Akustik Plus, der er med Rockwool, eller om jeg kan nøjes med den enkle, uden Rockwool? Mvh. Michael __________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke nære mig ... det hedder "Troldtekt"
Hvad vil du opnå med Troldtekten?
Du kan overveje, om et mindre omfattende indgreb kan skabe den akustik, som du vil opnå? Når du først har sat Troldtektpladerne op, så er det
ærgrerligt, hvis du efterfølgende konstaterer, at rummet er blevet overdæmpet. Det er ikke rart at opholde sig i.
Men omvendt, hvis det er et stort rum med højt til loftet, så er det måske en meget god løsning frem for en kombination af absorbenter og diffusorer
placeret rundt omkring i rummet.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud fra mine erfaringer, kan det være meget svært at planlægge sin ønskede akustik, med mindre man har professionelle ind over.
Som @Analogueman er inde på, så kan man nemt komme til at overdæmpe sit rum, og så kan det være virkelig ødelæggende for musikoplevelsen.
Den bedste måde - og desværre også mest besværlige - er at løbende måle sig frem efterhånden som man monterer pladerne.
Og de bør også monteres meget velovervejet - så bare at dække en væg eller et loft er ikke nødvendigvis særligt godt.
Havde jeg selv pengene til det, ville det være noget jeg ville betale mig fra hos en professionel akustiker.
Jeg har selv opnået rigtigt god akustik i mit lytterum, men det har taget meget lang tid med masser af tests og løsningerne er ikke så visuelt integreret i rummet.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmm...
Rummet er 7x5,5 meter og er i åben forbindelse med andre rum, så det er stort.
Jeg har en del efterklang, da væggene er vandskurede og gulvet er i træ.
Planen var som sagt, at erstatte listeloftet med Troldtekt ( ), da jeg vanskeligt kan forestille mig, at rummet ligefrem skulle blive overdæmpet.....men jeg kan tage fejl.
Hvis jeg ser i de rigtige biografer, så er de meget hårdt dæmpede og det giver en helt specielt "tæt" akustik, som jeg gerne vil genskabe i mit eget hjem. Jeg har et 7.2 system med mange højttalere, så der er jo meget at tage hensyn til.
Mvh. Michael __________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du gerne vil have den akustik som er i en professionel biograf, så kan du bare klø på.
Jeg vil dog ikke anbefale det i rum som man bruger til andet end hjemmebio, da det giver en meget speciel akustik, som til næsten alt andet er ødelæggende - f.eks. musik i stereo kan lyde helt forkert i et bio-dæmpet rum.
Jeg benytter selv et 9.2 system i min stue, og der er også dæmpet, men kun lige så meget at uønskede resonanser og lignende er fjernet - samtidig med rummet stadig ligner en stue og ikke en bio eller et lydstudie
Nogle dæmpeskumplader på loftet og nogle diffusere på væggene har klaret det fint hos mig.
Ideelt set ville jeg dog gerne have den bio-akustik, du selv nævner, men så vil rummet kun skulle bruges til bio. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Daniels!
Rummet skal være pænt, men ellers kun bruges som bio.
Hifi bliver i et andet rum.
Jeg har et par stående bølger ved 40 og 80 Hz, med dem tror jeg nu ikke at akustikpladerne kan gøre noget ved. Det er mere efterklangstiden og det går ud over primært stemmer.
Stemmer/tale i et hårdt dæmpet rum bliver helt tydelige og giver en "tæt" stemning, der klæder filmene, synes jeg.
Mvh. Michae __________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
martingl Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har uden rookwool i mit hus..det gør en verden til forskel...skynd dig at få det op...
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige, at du har sat lægter op og skruet pladerne direkte på?
Bagved har du så isolering bag plast?
|
Til top |
|
|
martingl Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
dichael skrev:
Det vil sige, at du har sat lægter op og skruet pladerne direkte på?
Bagved har du så isolering bag plast?
Mvh. Michael |
|
|
Ja havde alm gipslofter før... Satte lægter op og derefeter plader...
|
Til top |
|
|
martingl Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Send en mail hvis du vil se foto
|
Til top |
|
|
ballistic Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2012 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
martingl skrev:
Send en mail hvis du vil se foto |
|
|
Hvad med at smide billederne op i tråden, så vi andre kan danne et indtryk og evt. få nogle erfaringer :)? __________________ Mvh
Mads
Mit stue setup
|
Til top |
|
|
power Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 417
|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du dæmper ikke alt for meget ved bare at sætte troltekt på loftet
Du vil også få en akkustik som er til at opholde sig i. Og du kan købe mange forskellige slags, om ikke ligner det trditionelle.
Så klø du bare på.
Mvh. Power
|
E100 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
At skifte mit gipsloft i min 68 mm2 stue/køkken/alrum til troltekt er den mest imponerende forbedring til stereo/film jeg har oplevet siden jeg begynde
at bygge højtalere som 16-17 årig (det er så 20 år siden  ) . Jeg vil mene det sænkede efterklangen fra 2 sekunder til ca. 0.5 sekund -det kan
høres  det er blevet et rigtig dejligt rum at være i + nu kan jeg høre hvorfor jeg har brugt 4 år på at bygge et 6.2 system med
audiotechnology enheder ind i rummet  . Jeg kan stadig finde flutter ekko mellem væggene bestemte steder i rummet, det får være, jeg er faktisk
glad for at være gift  det sidste har jeg ændret hvad der er muligt med elektronik via audyssey xt32 og et Pro kalibreringskit.
Ps. Kik på troltekts prof. Hjemmeside - der kan du finde kurver på dæmpning ved alle normale monteringsformer, der er også en beregner hvor du
han se påvirkningen af din efterklangstid alt efter hvor og hvor meget du dæmper. Arbejdstilsynet anbefaler max. 0,4 sekundt og det virker godt.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
dichael skrev:
Hej Daniels!
Rummet skal være pænt, men ellers kun bruges som bio.
Hifi bliver i et andet rum.
Jeg har et par stående bølger ved 40 og 80 Hz, med dem tror jeg nu ikke at akustikpladerne kan gøre noget ved. Det er mere efterklangstiden og det går ud over primært stemmer.
Stemmer/tale i et hårdt dæmpet rum bliver helt tydelige og giver en "tæt" stemning, der klæder filmene, synes jeg.
Mvh. Michae |
|
|
Det er ret gennemgående i manges rum med de problemer ved 40 og 80Hz...
Jeg har efterhånden fået styr på mine peaks, så jeg behøver ikke basabsorbere og lignende mere, men jeg har stadig en membranabsorber liggende, som jeg brugte i sin tid til at fjerne peak ved 40Hz. Sådan nogle virker rigtigt godt.
De kan fjerne peaks i stedet for at dæmpe over et større område - så kan man rigtigt trimme sit lytterum.
Du kan se dem her: http://gikacoustics.co.uk/product-category/tuned-membrane-ba ss-traps/
Jeg har stadig en liggende og sådan en kan man godt få til at passe ind i en hjemmebio uden de store problemer = rimelig diskret.
Tror dog du vil skulle bruge mindst 2 styk i dit rum (størrelsen).
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
E100, jeg tror, jeg har set dit rum, da jeg hentede et par plateamps for et par år siden hos dig?
Det så godt ud.
Har faktisk tænkt en del på dit projektorophæng, da jeg lurer på noget lignende....har du selv strikket det sammen, eller er det færdigkøbt?
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
E100: lige et spørgsmål mere:
Har du brugt Akustik Plus med isolering bagpå, eller den almindelige?
|
Til top |
|
|
E100 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2013 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dichael: hvis det var et par Oaudio 500 watt lyder det meget sandsynligt - der er dog rendt meget vand i hifi-åen siden.
Ja. projektorhejsen er hjemmegjort (troldtekken er meget taknemmelig at gemme hejs og lærred i, i modsætning til til de hullede gipsplader)
Nej. jeg bruger alm. Hvid ultrafin 60 x 120 plader 25 mm tykke monteret på 25 mm forskalling med 25 mm Rockwool mellem brædrene.
Dampspærren ligger over forskallingen, ovenpå er 300 mm Rockwool (et plans hus).
Du kan på hjemmesiden finde en dæmpekurve på åse og spær med 25 mm troldtekt, 50 mm Rockwool, dampspærre, 300 mm Rockwool.
Det med Rockwool fastmonteret er til hængelofter eller hvis du monterer det direkte på eksisterende loft/beton, det er der også en kurve på, det
dæmper stort set ikke i bassen, men vil i en kantine give en bedre taleforståelse og mindre bestik kliren.
Du er velkommen til et besøg og prøvelyt, jeg henter dig gerne ved Århus-Kalundborg færgen.
|
Til top |
|
|
E100 Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2013 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva' så - Har du lavet loft ?
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2013 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke endnu...det bliver et efterårsprojekt.
Jeg skal jo først finde ud af, hvilken vej, jeg skal gå, men med alle de positive tilkendegivelser, er det vidst afgjort nu 
Mine OAudio er monteret bag på mine to subs med hver to styk Scanspeak 26W. Jeg planlægger dog at købe 4 enheder til og lave to tårne med hver 4 enheder....men så løber jeg tør for effekt og ender nok med at skulle have to OAudio mere.......fine tingester, synes jeg. Men det bliver ikke nu!
Når jeg skal montere loftet ville det være nærliggende at skjule projektoren i loftet, men jeg har ingen ide om, hvordan det kan strikkes sammen og de systemer man kan købe koster alle over 10.000,- og det vi ljeg ikke betale for en servo og lidt bøjet plade......inputs er meget velkomne 
|
Til top |
|
|