Forfatter |
|
Mr Infinity Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2013 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs Folks.
Jeg slås med stående bølger som udfaser min basgengivelse i mit lytterum.
Lytterummet er kvadratisk og på 25 kvm. Jeg lytter på langs af rummet.
Bagved højttalerne har jeg fyldt væggen med troldtektplader. På sidevæggene har jeg diffusering af forskellige typer.
Første reflektion er dæmpet med tæppe foran højttalerne samt diffusering ved siden af højttalerne.
Bagvæggen bag ved lyttepositionen er fyldt med cd reoler med cd´ere samt forskellige hylder.
Der er gulvtæppe på gulvet som er af beton.
Jeg mener selv jeg har gjort en del, men føler ikke jeg er helt i mål endnu.
Basgengivelse er blevet en del men kunne nok blive bedre.
Har i nogen foreslag til hvordan basgengivelsen optimeres yderligere ?
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget enkelt egentlig, sæt din lytteposition der hvor du synes bassen lyder mest homogen.
Dernæst placerer du højtalerne mere "præcist", det vil sige så du får det største stereoperspektiv.
mvh. Asger
|
Til top |
|
|
zarl Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2013 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en sludder med Peak Consult for et par uger siden, og jeg spurgte råd om at spille på langs eller på tværs af rummet med de højtalere jeg lige har købt af dem. Og Per rådede mig til at spille på tværs af rummet, så man får mere luft til sidevægene.. Men måske er det afhængig af hvilke højtalere man bruger
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al den dæmpning du har er desværre ikke nok til at hjælpe på bassen. Der skal meget mere materiale til.
Fx giver 5 cm rockwool en dæmpning fra ca. 500 Hz og op ad.
Jeg vil give samme råd som Mercury, for det er meget svært at dæmpe sig ud af det. Specielt i et kvadratisk rum.
En anden mulighed kunne være at spille på skrå. Det sætter så andre krav til indretningen.
Hvor sidder du henne i rummet?
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
KnockKnock Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 127
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kan du lytte på langs af rummet, når det er kvadratisk? ;)
Bruger du computer til din musik, hvis ja så vil jeg anbefale programmet Dirac, som kan fjerne netop stående bølger og andre unoder i lytterummet.
De bedste hilsener KK
|
Til top |
|
|
Peter Gray Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2011 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mål opp lengde og bredde på rommet.
Del lenden på rommet med 3 og plasser høyttalere på den aksen ( Y ). Ta bredden av rommet og del på 5. Svaret du da får er
avstand fra midten av element til sidevegg ( x akse ) Der Y aksen møter X aksen setter du høyttalerene sine element.
Mål da avstand mellom diskantene og sett lyttestol på den avstanden slik at du før en likesidet trekant.
Du kan også bruke rommets lengde og bredde mål i cm og dele på 3 eller 5 eller 7. De svarene du får vil gi den en akse, men
ikke del på samme tall på X og Y aksen...
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
En løsning ville være at stille dine højttaler op asymetrisk dvs ikke på den ene eller den anden langside men den ene hit op af den væg og den anden op af den anden væg, hvor du som lytter sidder i forlængelse i det ene hjørne men gerne noget derfra.
Nærmest som en Rombe (hvis du forstår :)
Højttaler skal så stilles ved de øverste små "a" på hver sin væg og du skal sidde i et punkt omkring "f"
Lyd bølgerne vil set fra kilden ikke have nogen paralle flader, dette burde bryde nogle af de stående bølger __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit rum er 5.40 langt. Underligt nok, fik jeg det bedste resultet, ved at placere sofaen ca. 60 cm fra bagvæggen. Højttalerne har
jeg forholdsvis langt ude i rummet. Jeg ved DunLavy foreslog det på samme måde.
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder næsten helt opad bagvæggen da bassen er bedst der. Jeg har prøvet de nævnt metoder uden den store gevinst.
Hvordan vil en absorbent eller slam absorbent påvirke basgengivelsen ?
KnockKnock; jeg spiller på rummets længdeakse hvis man kan sige det.
Jeg har tænkt mig at få fat i nogle større skumprodukter med høj densitet. Disse vil jeg prøve at placere i hjørnene bagved
højttalerne. Er det helt tosset eller ?
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som et tidligere indlæg har anført er dit rum næppe kvadratisk, men rektangulært - kan vi få alle rummets mål?
Siden din kamp primært står omkring udfasninger kan du glemme alt om at bruge en computer til at fjerne dit problem.
Den eneste akustiske løsning på problemet er at dæmpe bassen, men kun (store) membranabsorbenter vil have den fornødne virkning.
Da lave frekvenser breder sig uniformt i alle retninger fra kilden holder ideen om at elliminere parallelle flader ved at spille på tværs ikke, men det kan være at
det virker af andre årsager:
Du kan nemlig, som andre har været inde på, vinde meget ved at finde den bedste lytteposition - og dernæst finjustere højttalernes position. Prøv evt. at
beregne ved hjælp at det program man kan finde inde på www.hunecke.de
|
Til top |
|
|
kimber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 439
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skum virker ikke,du skal have fat på sådan nogle her,og de fylder
http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er kun basgengivelsen der er lidt problematisk. Mellemtonen og toppen gengives rigtig godt.
Jeg har brugt Live end / Dead end princippet.
Jeg har researched en del om akustik og det jeg har fundet ud af, er at bassen er den sværeste af tøjle.
Det skal lige siges, at rummet er et dedikeret lytterum hvor jeg har fri tøjler og ikke skal tage hensyn til famile o.lign.
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2013 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit rum måler 4 meter bredt og 6 meter langt.
Jeg har selv en ide om at en bas absorbent vil være løsningen.
Kunne en slam absorbent løse problemet ?
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft store problemer i mit lytterum på ca. 22 kvm (dog ikke kvadratisk, men ca. 5,4m x 4,2m). På den lange led
lyder det som en olietønde, mens det på den korte led spiller langt bedre. Jeg har også forsøgt adskillige opstillinger diagonalt,
og det lød bedre end på langs men ikke helt så godt som på den korte led. Det var til gengæld meget følsomt over for
placering, hvor bassen forsvandt ved selv ganske små justering af lytteposition.
Det skal siges, at selv om det nu lyder fornuftigt på den korte led, har jeg en ret kraftig peak omkring 41 hz. (+ et par andre
unoder), som jeg på et tidspunkt skal have gjort noget mere ved, men lige nu spiller det altså nogenlunde. Unoderne ved de
andre opstillinger var meget værre.
Seneste forbedring var en bogreol bagved lytteposition, hvilket hjalp rigtig meget på efterklangen.
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er dit rum ikke kvadratisk (alle sider er lige lange) ;)
Faktisk burde 4x6 meter være ret godt mod stående bølger, da udfasninger/hævet i bassen ikke vil ske ved de samme
frekvenser. Længden vil eks. hæve 40,80,120hz og bredden 60,120,180hz...
I et kvadritisk rum, som mit, vil du opleve en MEGET kraftig udfasning og hæv i bassen.
Ja, en SLAM arbsorbent kan være løsningen. MEN, det kræver at du kender de frekvenser som SLAM skal arbejde ved, da
den kun absorbere et smalt frekvens område (40-60hz bredde). Dvs, du skal nok have 2 forskellige tunet SLAM arbsorbenter
for at dække alle problem frekvenserne, og måske er 1 ved hvert problem frekvens ikke nok - så det kan blive 4 i alt :/
Mine erfaring, og hvad jeg har læst på nettet, siger at du skal sidde 32-38% inde i rummet (fra bagvæggen) og prøv at sætte
dine højtalere 18-25% inde i rummet (fra frontvæggen). det burde sætte højtalerne i nul punktet for nogle af de dybere
toner, som også er sværest at dæmpe.
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2013 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja rettelse rummet er ganske rigtig rektangulært ikke kvadratisk, dette undskylder jeg.
Jeg har et voldsomt peak ved cirka 28-29 hz hvor det hele buldre og brager.
Det har jeg dog kompenseret for i min minidsp som sidder foran min sub.
Jeg må igen med at kigge på lyttepositionen osv.
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 03 September 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
28-29 hz er næsten umuligt at dæmpe.. :/
Det er den dybeste stående bølge du har problemer med så :/
Den kan du kun få mindre (positions næssigt) ved at flytte højtalere eller lytterpositionen tæt på midten af rummet. Prøv at
sætte dig 50% inde i rummet (samme højde som du sidder i sofaen eller hvor du normalt lytter fra) og se om den dybe rummel
ikke er forsvundet...
*Hmm, hvis det er subben som skaber problemet, så prøv at se om du kan sætte den i midten af rummet - i længde retningen
(6meter) og se om det hjælper.
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 04 September 2013 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
28-29 hz er næsten umuligt at dæmpe.. :/
Det er den dybeste stående bølge du har problemer med så :/
Den kan du kun få mindre (positions næssigt) ved at flytte højtalere eller lytterpositionen tæt på midten af rummet. Prøv at
sætte dig 50% inde i rummet (samme højde som du sidder i sofaen eller hvor du normalt lytter fra) og se om den dybe
rummel
ikke er forsvundet...
*Hmm, hvis det er subben som skaber problemet, så prøv at se om du kan sætte den i midten af rummet - i længde retningen
(6meter) og se om det hjælper. |
|
|
Peaket ved de 28 hz er udfaset i min minidsp som styre subben. Det er længere oppe i frekvensspektret jeg mangler lidt
fylde.
|
Til top |
|
|
KnockKnock Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 127
|
Sendt: 04 September 2013 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve rum korrektion, fx fra Dirac.se. Det er genialt, og du slipper for et hav af absorbenter, som alligevel kun lige hjælper i et snævert
område ;)
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 04 September 2013 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|