Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Lyddæmpning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bronco121
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2013 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

håber jeg er landet i den rigtige tråd, mit problem er at jeg bor i rækkehus og der er "kun" en væg imellen mig og den ene nabo og så kan jeg altså ikke spille ret højt før jeg generer den søde dame og mit spørgsmål er kan jeg lyddæmpe mig ud af dette problem (jeg tror væggen er af gasbeton) byggeriet er ca 15 år gammelt, det jeg selv har tænkt er bygge en væg udenpå den gamle m. rockwool og så bore 4 huller i gulvet til hver højtaler og så lave noget! så højtalerne kommer til at så direkte på fundamentet (spikes osv.)  Det jeg er ræd for er at det ikke nytter noget fordi lyden blot vil gå op under taget(lav rejsning) og på den måde finde ind til konen..
Til top Vis Bronco121's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bronco121

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Gasbeton der er så meget brugt, har ikke de bedste lydisolerende egenskaber. Specielt stemmer går godt igennem fordi det falder sammen med gasbetonens resonansfrekvens.

Jeg har selv haft problemet med et børneværelse opad stuen. Der var en væg i 7,5 cm gasbeton. Jeg satte en fortsatsvæg op i børneværelset og det hjalp betydeligt. Den gav ca. 8 db.

Jeg brugte 2 lag 13 mm gibs plader sat på et træskellet med lidt afstand til den oprindelige væg. De må ikke røre hinanden. Rockwool blev placeret imellem spærene.

Jeg var meget omhyggelig med at spartle imellem hver lag gibsplade. Det er vigtigt, at der ikke er huller, da det giver meget lydgennemgang.

Tre lag vil være endnu bedre. Man bruger normalt 13 mm. gibsplader, men det er ikke den optimale tykkelse. Du kunne prøve at finde en 10 mm. plade osse og f.eks. havde den i midten. Pladerne skal ikke limes sammen.

Du kunne tage en snak med hende og lytte hos hende, imedens din musik spiller og prøve at høre hvor musikken kommer ind. Det kunne også give en god dialog med hende at du prøver at løse problemet.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Bronco121 - Idér til lyddæmpning.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes