Forfatter |
|
MHolm Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2014 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tjekket faserne (el osv) og har prøvet med diverse kabler, men tak for hjælpen.
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det fuldstændig udelukket at det kan være højttalerne, den er galt med ?
__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
MHolm Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, problemet var der også de B&W 683 jeg brugte før.
Det kan jo være det er mine ører den er gal med ;)
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du med du har checket at fasen er i orden? Prøv alligevel at vende netstikket på de enkelte apparater på skift og lyt efter om du kan høre
en forskel.
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en Cambridge 851A kan diskant-niveauet justeres, måske du skulle prøve at lege lidt med det, og ellers har du prøvet at
høre forskel på XLR og RCA via forstærker og cd-afspiller ?
Så-vidt jeg kan læse mig frem til har 851A også indbygget DSP filter __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
To forslag:
1: Hæng et stykke toiletpapir ned over fronten så det dækker diskanten. Begynd med tre lag, fjern et lag hvis det er
for mørkt, fjern et lag mere hvis det stadig er for mørkt. Det er faktisk ret sjovt at prøve, og helt gratis. Du kan jo
lade det hænge, hvis effekten er god, eller klæbe det på indersiden af frontstoffet. Du kan også sætte et dæmpeled
eller en L-pad ind på diskantens tilledninger, men det er jo mere besværligt.
2: Udform en lille cylinder eller dyb skive af et blødt materiale. Du kan bruge filt, det er nok bedst, men skumgummi er
fint nok, og let og billigt at få fat på. Lav et hul, som gør at hele diskantmembranen spiller frit fremad, men lav hullet
cylinderformet, så lyden kun kan bevæge sig lige frem mod dig, og så dybt at diskanten ikke kan sprede ud til
sidevægge, loft eller gulv. Dvs nok mindst 3cm tyk/dyb. Klæb den fast på forpladen, f.eks. med dobbeltklæbende tape
eller puder. Det er utroligt, så meget det kan rydde op i et lydbillede at hindre en stor del af de refleksioner, som ellers
er der. Du kan osse prøve det over mellemtonen. Hvis det har den ønskede effekt, har du groft sagt to muligheder:
lad den der grimme cylinder sidde, eller fjern den, sælg højttalerne og køb højttalere med begrænset spredning i
diskant og måske mellemtone. Det vil jo mest sige modeller med horn begge steder. De findes i alle prisklasser.
Ellers er der nok ikke andet at gøre end at lægge tæpper på gulvet, hænge gardiner op, og måske dæmpemidler på
væggene. Vægtæpper er gode. Men det er nok ikke helt moderne interiørmode.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
MHolm Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
2: Udform en lille cylinder eller dyb skive af et blødt materiale. ... |
|
|
Mine højtalere har bånd-diskant og -mellemtone ;)
Usse skrev:
Sådan en Cambridge 851A kan diskant-niveauet justeres, måske
du skulle prøve at lege lidt med det, og ellers har du prøvet at
høre forskel på XLR og RCA via forstærker og cd-afspiller ?
|
|
|
Ved ikke lige om det er sagen at skrue ned for diskanten, det ændrer jo ikke meget på de der s og t lyde som er det største problem. CD-afspilleren har ikke XLR
Citér:
Så-vidt jeg kan læse mig frem til har 851A også indbygget DSP filter  |
|
|
Det tror jeg ikke den har den har, den er ren analog.
|
Til top |
|
|
Divine XTZ Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske kan du ændre lidt på lyden ved at skifte signal og højtalerkabel. Jeg er også lidt "overfølsom" overfor de sibilanter du
nævner. Jeg har haft god erfaring ved at undgå de kabler der er forsølvede, men skifte til ren kobber eller kulfiber. De flade
xindak højtalerkabler som fx FS-1 og signalkablet FA1 fungerer fint i mit vinyl setup. Til cd har jeg et kulfiber kabel: The First
Ultimate mk2. Disse kabler er nærmest designede til at undgå silbilanter. Hvis du har mulighed for det så prøv en rørforstærker
måske vil denne lyd tiltale dine ører.
|
Til top |
|
|
MHolm Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker meget for alles input men vi kører lidt i ring.
Jeg har prøvet:
Forskellige højtalere Forskellige højtaler-kabler Checket højtalerene er i fase Forskellige forstærkere Forskellige RCA-kabler Checket at EL-kablerne ikke er problemet (fase).
I de fleste tilfælde har jeg dog kun haft 2 ting at skifte i mellem.
Jeg begynder mere og mere at tro at jeg bare er overfølsom for de slags lyde, måske skulle jeg få checket ørene i stedet ;)
Igen mange tak for alle forslagne, jeg vidste slet ikke dette sted var så aktivt :)
Rettelse:
Det er HELT sikkert ørerne den er "gal" med, jeg ved ikke hvorfor jeg ikke tænkte på det før men jeg har nogle ganske gode hovedtelefoner og jeg gav det lige et hurtigt lyt, og yep problemet var der stadig, konklusion.... for mange Motörhead koncerter ;)
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej mholm.
har anlægget nogensinde spillet ordentligt? jeg mener, faser og lign. vender jo ikke bare af sig selv.
som jeg husker infinnity ren.90, var de netop markeret i toppen.
hvis ikke de før har lydt godt med din nuværende effekt, er der ingen garanti for at de kan. dine højtalere er kritiske med valg af effekt., så prøv en anden.
mvh nils
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps mholm.
husk på at dine infinity- bånd sætter ind allerede efter 600hz og lige præcis der starter din opfattelse af stereo først for alvor.
det sætter sikkert nogle krav til symbiose med den efterfølgende effekt. for at lyden ikke skal blive for 2-delt?
mvh nils
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at lån, en rørforforstærker eller en rørbuffer, tror det vil gavne toppen
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener bestemt ikke det er din høre opfattelse den er gal med. Enten er der s-lyde eller også er de der ikke, eller der er selvfølgelig visse grader af
hvor betonet et givet anlæg er i dette frekvensområde. Hører du iøvrigt s-lyde hvor andre ikke hører det? Hvis du mod forventning gør det har du et
problem hvilet jeg stadig ikke tror på. Du er velkommen til at komme her på en lytter for her er kun s-lyde i meget begrænset omfang på inspilninger
der er netop er betonet i det område. Har netop fået en ny riaa forstærker hvor jeg mod forventning observerede s-lyde på nogle inspilniner, men det
ved jeg kun er et udtryk for en meget afslørende riaa.
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh
En begyndende Tinitus
Hvad med gæster? Har de samme opfattelse?
En spandfuld godt øl og nogle seriøse gæster, og masser af fed musik
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du oplever en jagende fornemmelse, når S'er og T'er samt visse anslag på instrumenter i ørene, så kan dine øre være blevet overfølsomme for lyde i disse tone områder. Hvis du vil undgå at tabe hørelsen helt her, så stop dem høje musik fremover. Har for nogle år siden, snakket med et par stykker, der havde samme oplevelse. prøv evt, at lægge mærke til, om de selv samme lyde i dit daglige liv, giver samme ubehag. Det burde det, hvis dine øre er skadet at høj musik. Lyt efter metalliske lyde. De skal blot lyde af det metal de består af uden det genere dig. Giver det ubehag, ja så er det nok en skade du har fået. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
MHolm Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke ligefrem en jagende fornemmelse men overfølsomhed (med tryk på over) er korrekt, og ved nærmere eftertanke er "problemet" der også i andre situationer bare ikke så udtalt da jeg ikke aktivt lytter som man gør når man hører musik.
I min tid har jeg nok set 200-300 rock/metal/punk koncerter og dengang tænkte jeg ikke over at bruge beskyttelse.
Jeg har læst lidt om det og måske skulle jeg finde en Equalizer men jeg ved ikke om man overhovedet laver dem mere til hi-fi brug, det er vist området omkring 5-8 kHz problemet, jeg ved ikke hvor en almindelig diskant regulering virker men den hjælper ikke rigtig i mit tilfælde.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej mholm.
det kunne også være ganske almindelige, men for store voksklumper i ørerne. dem kan du fjerne med øre-skyld.
ps. har selv været til et utal af koncerter og fået fjernet voks en del gange.
mvh nils
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det er først når man bliver ældre, at man tænker på at beskytte sig
Tror godt du kan købe en equalizer brugt, de piffer frem engang imellem
Ørevoks, et sekret der kan være med til at beskytte ørerne, men som også kan genere  Har næsten været ved læge og få fjernet en klump i
højre øre
Struktøren
|
Til top |
|
|
MHolm Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har "næsten" været ved lægen? Hahaha....  Faktisk har jeg som barn fået fjernet ørevoks hos lægen med en stor "kanyle" og noget varmt vand som han blæste ind i mit øre, det gjorde nas men jeg var kun omkring 10 år og der er man nok lidt pivet.
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja, lige ved og næsten
Jeg mente selvfølgelig for et par uger siden, og sikke klump der kom ud
Samme procedure her, hun skyllede 3 gange, og vupti, kunne jeg høre med det øre igen.
|
Til top |
|
|