Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Skarp lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

jeg skal ikke gøre mig som øre-næse-hals læge, men jeg tror høj musik ikke kun skader hørelsen i den frekvens
man lytter til, så hvis man bare eq'er de høje frekvenser væk/ned og fortsætter med at høre høj musik, så
stopper man ikke skadespåvirkningen.

Bare en tanke.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

MHolm skrev:
Ikke ligefrem en jagende fornemmelse men overfølsomhed (med tryk på over) er korrekt, og ved nærmere eftertanke er "problemet" der også i andre situationer bare ikke så udtalt da jeg ikke aktivt lytter som man gør når man hører musik.

I min tid har jeg nok set 200-300 rock/metal/punk koncerter og dengang tænkte jeg ikke over at bruge beskyttelse.

Jeg har læst lidt om det og måske skulle jeg finde en Equalizer men jeg ved ikke om man overhovedet laver dem mere til hi-fi brug, det er vist området omkring 5-8 kHz problemet, jeg ved ikke hvor en almindelig diskant regulering virker men den hjælper ikke rigtig i mit tilfælde.

Jeg synes noget tyder på en grad af tinnitus, og mit råd ud fra egen erfaring er: hold en pause på mindst 14 dage hvor du ikke lytter/belaster din hørelse overhovedet. Lydtryk akkumulerer sig, så enten kan man høre rimelige lydniveauer, f.eks. 75-80 dB niveauer i længere tid, eller høje niveauer (110 dB) i kort tid - OG i begge tilfælde bør man holde pauser indtil høresystemet for sig resettet. En rockkoncert kræver egentlig en hel del dage uden musiklytning hjemme ved bare rimelige niveauer. Noget mange unge ikke tænker over. Sammenlign med et glas med et lille hul i: der løber dråber ud af glasset, og enten fylder man dråber i glasset løbende, eller også hælder man op. Men hvis for meget - så løber det over = tinnitus.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

MHolm skrev:
Nemlig :)Har lige testet og desværre er lyden stadig skinger med den gamle Sony Reciever.Så jeg tror at der efterhånden ikke kan
være andet end akustikken der er problemet.

Jeg tror, at du bør prøve med stort set alt andet end en gammel Sony receiver!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2014 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

MHolm skrev:

Ja, problemet var der også de B&W 683 jeg brugte før.Det kan jo være det er mine ører den er gal med ;)

Optræder de irriterende s og t lyde også ved lav styrke, eller skal du op et vist niveau inden problemet viser sig?
Hvis du har mulighed for at lytte i hovedtelefoner, kan du få tjekket om det skulle være dine højttalere der udgør et problem.
Har du prøvet at lytte til musik på et andet anlæg end dit eget, for at få udelukket at det er din egen hørelse der "driller"?

Mvh.
Niels

MHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Jeg tror, at du bør prøve med stort set alt andet end en gammel Sony receiver!

Det er ikke high-end hifi men så dårlig er den sgu da heller ikke

Nilau skrev:
Hvis du har mulighed for at lytte i hovedtelefoner, kan du få tjekket om det skulle være dine højttalere der udgør et problem.

Har jeg gjort, det var der jeg kom til konklusionen at det var ørerne den er gal med.

Til top Vis MHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHolm

MHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
MHolm skrev:
Ikke ligefrem en jagende fornemmelse men overfølsomhed (med tryk på over) er korrekt, og ved nærmere eftertanke er "problemet" der også i andre situationer bare ikke så udtalt da jeg ikke aktivt lytter som man gør når man hører musik.

I min tid har jeg nok set 200-300 rock/metal/punk koncerter og dengang tænkte jeg ikke over at bruge beskyttelse.

Jeg har læst lidt om det og måske skulle jeg finde en Equalizer men jeg ved ikke om man overhovedet laver dem mere til hi-fi brug, det er vist området omkring 5-8 kHz problemet, jeg ved ikke hvor en almindelig diskant regulering virker men den hjælper ikke rigtig i mit tilfælde.

Jeg synes noget tyder på en grad af tinnitus, og mit råd ud fra egen erfaring er: hold en pause på mindst 14 dage hvor du ikke lytter/belaster din hørelse overhovedet. Lydtryk akkumulerer sig, så enten kan man høre rimelige lydniveauer, f.eks. 75-80 dB niveauer i længere tid, eller høje niveauer (110 dB) i kort tid - OG i begge tilfælde bør man holde pauser indtil høresystemet for sig resettet. En rockkoncert kræver egentlig en hel del dage uden musiklytning hjemme ved bare rimelige niveauer. Noget mange unge ikke tænker over. Sammenlign med et glas med et lille hul i: der løber dråber ud af glasset, og enten fylder man dråber i glasset løbende, eller også hælder man op. Men hvis for meget - så løber det over = tinnitus.

De fleste af de der koncerter ligger år tilbage (10+), sidst jeg var til koncert var 9 mdr. eller sådan siden og jeg hører ellers ikke rigtig høj musik, det er kun når jeg lytter på anlægget at jeg skruer lidt op og det er ikke særligt højt da jeg nu bor i lejlighed.

Jeg tror jeg måske skulle belaste sundhedssystemet og bede doktoren om en henvisning til en øre-doktor og tage den derfra.

Til top Vis MHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHolm

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2014 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

MHolm skrev:

hifiigen skrev:

MHolm skrev:
Ikke ligefrem en jagende fornemmelse men overfølsomhed (med tryk på over) er korrekt, og ved nærmere eftertanke er "problemet"
der også i andre situationer bare ikke så udtalt da jeg ikke aktivt lytter som man gør når man hører musik.I min tid har jeg nok set 200-300
rock/metal/punk koncerter og dengang tænkte jeg ikke over at bruge beskyttelse.Jeg har læst lidt om det og måske skulle jeg finde en Equalizer men
jeg ved ikke om man overhovedet laver dem mere til hi-fi brug, det er vist området omkring 5-8 kHz problemet, jeg ved ikke hvor en almindelig
diskant regulering virker men den hjælper ikke rigtig i mit tilfælde.
Jeg synes noget tyder på en grad af tinnitus, og mit råd ud fra egen
erfaring er: hold en pause på mindst 14 dage hvor du ikke lytter/belaster din hørelse overhovedet. Lydtryk akkumulerer sig, så enten kan man høre
rimelige lydniveauer, f.eks. 75-80 dB niveauer i længere tid, eller høje niveauer (110 dB) i kort tid - OG i begge tilfælde bør man holde pauser indtil
høresystemet for sig resettet. En rockkoncert kræver egentlig en hel del dage uden musiklytning hjemme ved bare rimelige niveauer. Noget mange
unge ikke tænker over. Sammenlign med et glas med et lille hul i: der løber dråber ud af glasset, og enten fylder man dråber i glasset løbende, eller
også hælder man op. Men hvis for meget - så løber det over = tinnitus.
De fleste af de der koncerter ligger år tilbage (10+), sidst jeg var til
koncert var 9 mdr. eller sådan siden og jeg hører ellers ikke rigtig høj musik, det er kun når jeg lytter på anlægget at jeg skruer lidt op og det er ikke
særligt højt da jeg nu bor i lejlighed.Jeg tror jeg måske skulle belaste sundhedssystemet og bede doktoren om en henvisning til en øre-doktor og tage
den derfra.

God idé..!

NL

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

fejl !

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes