Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil have det bedste ud af sit anlæg må man starte med at få placeret sine højtalere og sig selv optimalt. Det vil sikkert 99% af alle herinde sige de selvfølgelig har. Jeg tvivler på at mere end 10% reelt har!!! Jeg linker til 3 dokumenter, de to første en i praksis, live udført opsætning med tilhørende beskrivelse af processen. Og et tredje som mere tjener som baggrundsinformation til senere efterfølgelse. En af de ting jeg specielt hæfter mig ved er at Roy Gregory konkluderer og demonstrerer at placeringen af højtalere bør variere alt efter hvilket "gear" man har koblet på. Det er nok en overraskelse for de fleste at man nemt kommer til at gøre overlegent udstyr uret hvis man ikke kompenserer for den nu anderledes måde at drive højtalerne på og dermed også den forandrede måde højtaler og rum interagerer på. Jeg har nu pludselig meget mere respekt for de anmeldelser de publicerer............ Tænk hvormange anmeldelser enten professionelle, semiprofessionelle eller private afprøvninger der ender med en fejlagtig konklussion grundet ganske simpel uvidenhed/dovenskab. Hos mig bliver der kompenseret for forandringer i kæden og jeg tager nu drillerierne med at aldrig ved hvordan mit anlæg står med større afslappethed. Jeg tror rigtig mange kunne lære meget af at først og fremmest optimere placeringen som beskrevet uden at tænke så meget på nyindkøb, men jeg tror desværre de fleste hifi-entusiaster er et dovent folkefærd :O) http://www.theaudiobeat.com/blog/system_setup_seminars.htm http://www.theaudiobeat.com/blog/taves_seminar.htm http://www.theaudiobeat.com/blog/speaker_placement.pdf God søndags eksperimenteren mvh. Asger
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
En af de ting jeg specielt hæfter mig ved er at Roy Gregory konkluderer og demonstrerer at placeringen af højtalere bør variere alt efter hvilket "gear" man har koblet på.
Det er nok en overraskelse for de fleste at man nemt kommer til at gøre overlegent udstyr uret hvis man ikke kompenserer for den nu anderledes måde at drive højtalerne på og dermed også den forandrede måde højtaler og rum interagerer på. |
|
|
Jeg mener det er noget fjoget at tro at det udstyr, der trække ens højttalere har nævneværdig indflydelse på hvordan man skal stille dem, men artiklerne er da læseværdige (!)
Jeg har ofte meget besynderligt grej sluttet til mine lavpraktiske højttalere - og uanset hvad, kunne jeg da ikke drømme om atr flytte rundt med dem.
At de i mange's øjne nok står mærkeligt skyldes til dels legestuens indretning, men de normale effekttrin er kompenseret herfor - jeg kan smide en målemikrofon på, og være fint tilfreds med tonebalancen - det er sågu værre når noget rasler ... suk
Tag hørebøffer på først :)__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er det ikke fjoget, men upraktisk er det helt sikkert.
Du skriver at dine højtalere står mere efter indretningen end performance og ja det er jo sådan set min pointe du beviser her.
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hver gang der kommer nyt udstyr her på matriklen så bliver der som minimum ændret på toe in på højtalerne
__________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Selvfølgelig er det ikke fjoget, men upraktisk er det helt sikkert.
Du skriver at dine højtalere står mere efter indretningen end performance og ja det er jo sådan set min pointe du beviser her. |
|
|
Ja - mine står - som indretningen tillader (nogen kan jo bo i et BoBedre hjem ~ konen forment adgang) - jeg sidder nu alligevel i det såkaldt sweet spot (hvis jeg sidder)
Jeg er ikke enig med dig - da jeg ikke tror en hujende på at det ifald jeg skifter forstærker - er nødvendigt at ændre på højttalernes placering - det er jo næsten essensen i de tekster
Gud fader bevares da hvis man skal lave en koncertsal om fordi Piano'et udskiftes :)
Joke aside - mange kan nok med teksterne komme et stykke videre ved at få inspiration, og det er da super.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er simpelthen noget vås at påstå, at nyt grej skulle have indflydelse på højtalernes spredning mv. Måske vil jeg gå så langt som til, at holde muligheden åben for, at effekttrin kan have lidt indflydelse. Men det er ikke noget jeg har oplevet...!
Jeg tror, at den kære Hr. Gregory, skal skrive en artikel om psyko-akustik i stedet. For tro flytter som sagt bjerge. Og hvis man vil opleve en forskel, så skal hjernen nok hjælpe dig på vej. Omvendt, så kan hjernen ikke maskere en forskel som er reel... Puha, hvordan kan man så overhovedet konkludere noget som helst?
Derfor er anmeldelser kun til inspiration... og ikke en facitliste!
Og man skal ikke stole/tro mere på sin hi-fi anmelder, end præsten i kirken...
|
Til top |
|
|
Wendt Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 173
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tråden her har en vigtig og, tror jeg, ofte overset pointe: lydgengivelsen bliver ikke bedre end akustikken i rummet tillader og her har navnlig højtalernes placering stor betydning. For dem af os som ikke har et rum dedikeret til at høre musik og i øvrigt må indrette stuen så alle i husholdningen bliver tilgodeset, kan dette være en udfordring. Men hvis der er lidt plads at flytte højtalere og lytteposition rundt, tror jeg også der vil være noget at hente. Ligesom en generel feminisering (gulvtæppe, store stueplanter i hjørnerne, puder, bogreoler) af rummet, der absorberer eller spreder lydbølger, ofte hjælper. Læg i øvrigt mærke til at anlæggende i The Audio Beat artiklerne IKKE er placeret mellem højtalerne men ude i siden. Det er ifølge, Jim Smith der skrev Get Better Sound en vigtig pointe fordi lydbølgerne påvirker f.eks. afspilning af grammofonplader. Ifølge samme Jim Smith vil man ofte opnå bedre resultater ved at "play the room” dvs optimere placering og akustik i rummet, end at købe nyt udstyr.
R __________________ Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Det er simpelthen noget vås at påstå, at nyt grej skulle have indflydelse på højtalernes spredning
mv. Måske vil jeg gå så langt som til, at holde muligheden åben for, at effekttrin kan have lidt indflydelse. Men det er ikke
noget jeg har oplevet...!
Jeg tror, at den kære Hr. Gregory, skal skrive en artikel om psyko-akustik i stedet. For tro flytter som sagt bjerge. Og hvis
man vil opleve en forskel, så skal hjernen nok hjælpe dig på vej. Omvendt, så kan hjernen ikke maskere en forskel som er
reel... Puha, hvordan kan man så overhovedet konkludere noget som helst?
Derfor er anmeldelser kun til inspiration... og ikke en facitliste!
Og man skal ikke stole/tro mere på sin hi-fi anmelder, end præsten i kirken... |
|
|
Hvis et apparat lyder anderledes end et andet, eksempelvis en effektforstærker, er det jo ikke fordi rummet opfører sig
anderledes men fordi højtalerne spiller anderledes.
Hvis man så som anmelder accepterer at få en mindre end optimal lyd og dermed konkluderer at apparatet ikke er pengene
værd, ja så er man ilde stedt som læser af sådanne anmeldelser.
Hvis man som anmelder ikke gider og det forstår jeg så er tilfældet at få ALLE komponenter til at fungere optimalt, herunder
højtalerens nye lyd og rummets nye samspilspremisser, ja så burde man måske i højere grad konkludere i termer a' la "at et
givent apparat i en given opsætning opfører sig som dette og hint" istedet for at komme med en udtalelse om hvordan
apparatet rent faktisk lyder for det har man så undladt at opsøge muligheden for.
Med al respekt, så tror jeg en del mere på en live gennemført opstillingsprocedure af en mand som ikke tjener penge på at
sælge noget produkt i denne sammenhæng. Gige's retfærdiggørrelse af egen metode er dog for mig helt forståelig, jeg havde
bare regnet med lidt mere indsigt og entusiasme.
mvh. Asger
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis en højtaler er sat op til, at interagere optimalt med et rum, så kan jeg slet ikke se hvordan en CD afspiller eller forstærker skal kunne påvirke dette. En højtalers ageren med et rum er akustisk af natur, en højtalers ageren med en forstærker er elektrisk af natur, og de to ting har intet med hinanden at gøre.
En højtaler får ikke nye akustiske egenskaber, fordi man skifter et kabel eller et apparat... det er simpelthen for langt ude...
Omvendt kan et produkt selvfølgelig opføre sig så ringe, f.eks. i bassen, at det kan hjælpe på det, at flytte på højtaleren, men så ændrer du også på en masse andre parametre, som ødelægger det, der tidligere var godt!
Så hvis man skal læse Hr. Gregorys artikler i det lys, så kompenserer han for ringe ydelse, ved at indgå endnu større kompromisser.
Og hvis du vælger, at fravælge anmeldelser af den årsag, jamen så er det slet ikke noget problem. Jeg tjener heller ikke penge på, at anmelde produkter. Og det er et frit land!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes også det er noget vås. Jeg har aldrig ændret på min ht-ers opstilling, fordi jeg har købt nyt, eller blot afprøver noget i mit setup. Men mange kan dog uanset om de køber nyt eller ej, til stadighed opleve nye sider ved sit setup, ved at eksperimentere med ht opstillingen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Wendt Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højtalernes placering dækker vel også over fejl andre steder i setuppet. Selvom jeg nok heller ikke selv ville begynde at skifte højtalerplacering fordi jeg skifter min pickup ud, vil det formentlig ikke være en god ide at sætte et par B&W 802 lige så langt oppe i hjørnet, som man i givet fald havde placeret sine Audio Note-E højtalere for at vride noget bas ud af dem
R __________________ Rør & horn
|
Til top |
|
|
sbille Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille tip. De fleste har sikkert " amused to death " albummet. Tror også at alle der har villet have alle " 3D" effekter til at klinge ud fra siderne , har måttet rykke meget tæt på højtalerne..Men prøv at blive i den nære position , og lyt til en anden godt indspillet stereo optagelse.Der er tit overraskede gode oplevelser , ved at justere sig ind på denne måde..Om man så rent praktisk kan have opstillingen sådan , permanent , er dog tvivlsomt..Men så ved man trods alt at anlægget er i stand til at lave perspektiv..Mvh S
|
Til top |
|
|
znefi Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Hvis man vil have det bedste ud af sit anlæg må man starte med at få placeret sine højtalere og sig selv optimalt. Det vil sikkert
99% af alle herinde sige de selvfølgelig har. Jeg tvivler på at mere end 10% reelt har!!! Jeg linker til 3 dokumenter, de to første en i praksis, live udført
opsætning med tilhørende beskrivelse af processen. Og et tredje som mere tjener som baggrundsinformation til senere efterfølgelse. En af de ting jeg
specielt hæfter mig ved er at Roy Gregory konkluderer og demonstrerer at placeringen af højtalere bør variere alt efter hvilket "gear" man har koblet
på. Det er nok en overraskelse for de fleste at man nemt kommer til at gøre overlegent udstyr uret hvis man ikke kompenserer for den nu anderledes
måde at drive højtalerne på og dermed også den forandrede måde højtaler og rum interagerer på. Jeg har nu pludselig meget mere respekt for de
anmeldelser de publicerer............ Tænk hvormange anmeldelser enten professionelle, semiprofessionelle eller private afprøvninger der ender med en
fejlagtig konklussion grundet ganske simpel uvidenhed/dovenskab. Hos mig bliver der kompenseret for forandringer i kæden og jeg tager nu
drillerierne med at aldrig ved hvordan mit anlæg står med større afslappethed. Jeg tror rigtig mange kunne lære meget af at først og fremmest
optimere placeringen som beskrevet uden at tænke så meget på nyindkøb, men jeg tror desværre de fleste hifi-entusiaster er et dovent folkefærd :O)
http://www.theaudiobeat.com/blog/system_setup_seminars.htm
http://www.theaudiobeat.com/blog/taves_seminar.htm
http://www.theaudiobeat.com/blog/speaker_placement.pdf God søndags
eksperimenteren mvh. Asger |
|
|
Viste med det samme jeg læste der ville komme en masse modargumenter  fint nok  må jo så indrømme at jeg fløtter rundt vær gang jeg
ændre noget. Men det ikke optimalt for så havde jeg et dedikeret lytte rum  men er nu enig med trådstarter
Må jo så også krybe til korset og indrømme jeg også er lidt doven,  da bedste lyd klart er vinyl men gider ikke vende plader hele tiden
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er fuldstændig enig med mercury.
jeg flytter også på mine højttalere, stort set, hver gang der kommer nyt grej ind i kæden.
det er ganske enkelt nødvendigt for at få fintunet det sidste.
Jeg mener iøvrigt også at indretningen af stuen bør foregå efter anlægget er sat op og ikke omvendt.
MVH WRONG
__________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis højttalerne ikke er placeret optimalt i rummet, så giver skift til nyt udstyr (hvis det altså i forvejen er af en
ordentlig kaliber) ikke ret meget i forhold til højttaleren og rummet. En stor del af den lyd vi hører er jo refleksioner
fra rummet - Mener det er ca 50 % men er ikke sikker.
Men der er da en glæde ved nyt grej
|
Til top |
|
|
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury, fuld opbakning herfra!!! udmeldinger, som "det er for langt ude" smiler jeg lidt af. Selv en udskiftning af strømkabler kan ændre "boomet" i
rummet temmelig meget, hvorfor det giver fuldstændig mening at justere placering af højttalene.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan sige sådan, at hvis man bestemmer sig for at beholde et apparat/kabel som giver svagere/kraftigere bas, så kan en rykken frem/tilbage af højttalerne være på sin plads for at bibeholde den klang man havde før udskiftningen. Men andre gange vælger man jo nok et andet ditto. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackfrancis skrev:
Selv en udskiftning af strømkabler kan ændre "boomet" i rummet temmelig meget, hvorfor det giver fuldstændig mening at justere placering af højttalene. |
|
|
kun en eneste kommentar til den bemærkning (beklager ordlyden Gige) : Du må da have en hæklefejl i nathuen hvis du seriøst tror på det.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Wendt Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg vil undlade at kommenterer på om højtalerne skal flyttes når stærkstrømkablet skiftes (hvis det gør det). I stedt, inspireret af tråden her, fik jeg taget mig sammen til at rykke højtalerne 15 cm længere ud fra vægen, hvilket var hørbart (opstilling kan ses på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&P N=1&TPN=2) Efterfølgende satte jeg noget stof op foran vinduespartiet i altandøren ca 1 meter bag lyttepositionen, hvilket også gav en del. Desværre er højtalerne for store til at jeg kan flytte meget rundt på dem alene så nogen finkalibrering bliver det ikke til lige nu.
R
__________________ Rør & horn
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
I hører sgu for lidt musik! Et album som Amused to death bliver hevet frem for at høre perspektiv eller en masse lyde og det særlige ved q-Sound.
Albummet er faktisk godt men det skyldes måske nærmere Jeff Becks fremragende guitarspil og Roger Waters fremragende tekster. Hvorfor skal alt
dissekeres til hifitermer og nogle fuldstændig groteske diskussioner på baggrund af en eller anden tosse, som har siddet og skiftet grej og rykket på
højtalere eller Gud hjælpe mig hvad han ellers måtte have gjort. En del ved denne hobby er vel at det aldrig bliver optimalt. Ellers vil KSB heller ikke
blive brugt så flittigt. Mit anlæg lyder fremragende, måske Danmarks bedste lyd og så er det måske ikke engang optimalt opstillet. Tænk lige over
det.....
Venlig hilsen
Hifioraklet
|
Til top |
|
|