Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Dovenskab straffes hårdt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Rainbow skrev:
I hører sgu for lidt musik! Et album som Amused to death bliver hevet frem for at høre perspektiv
eller en masse lyde og det særlige ved q-Sound.
Albummet er faktisk godt men det skyldes måske nærmere Jeff Becks fremragende guitarspil og Roger Waters
fremragende tekster. Hvorfor skal alt
dissekeres til hifitermer og nogle fuldstændig groteske diskussioner på baggrund af en eller anden tosse, som har
siddet og skiftet grej og rykket på
højtalere eller Gud hjælpe mig hvad han ellers måtte have gjort. En del ved denne hobby er vel at det aldrig bliver
optimalt. Ellers vil KSB heller ikke
blive brugt så flittigt. Mit anlæg lyder fremragende, måske Danmarks bedste lyd og så er det måske ikke engang
optimalt opstillet. Tænk lige over
det.....

Venlig hilsen

Hifioraklet

Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
blackfrancis skrev:
Selv en udskiftning af strømkabler kan ændre "boomet" i rummet temmelig meget, hvorfor det giver
fuldstændig mening at justere placering af højttalene.

kun en eneste kommentar til den bemærkning (beklager ordlyden Gige) : Du må da have en hæklefejl i nathuen hvis du seriøst tror på det.

det er ikke noget jeg tror på; det er noget jeg ved, og har hørt mange gange, så stik venligst piben ind
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er ganske målløs over nogle af kommentarerne i denne tråd !!!

Selvfølgelig påvirker alle elementer i kæden det samlede resultat og det er da helt klart at en udskiftning af f.eks. en CD-
afspiller, højttalerkabel, effektforstærker sagtens kan påvirke lyden i rummet, således at højttalerne skal flyttes.

Der findes ikke nogen endegyldig placering af et sæt højttalere. Dels fordi lyden ud af højttalerne er et resultat af alt hvad der
er foran højttalerne (samt højttalerne i selv selvfølgelig) og dels fordi opfattelsen af lyd er subjektiv. Men såfremt du skifter
højttalerkabler, så er det højst sandsynligt at dine højttalere skal flyttes.

En højttalers interageren med rummet afhænger af det tilsluttede udstyrs sammensætning.

Lad os skære et eksempel ud i pap:

1) Vi tager et stort rum på 15 x 10 meter, opstiller et sæt store og kompetente 4-vejs gulvhøjttalere optimalt efter én af de
mange teorier om optimal placering, det kan være WASP eller 1/3 nede i rummet eller noget helt tredie.

2) Så tilslutter vi en meget strømstærk forstærker og et kompetent set-up af elektronik med masser af opløsning samt kabler
som har hul igennem og starter derefter systemet op.

3) Så fintuner vi hele anlægget, flytter højttalerne frem og tilbage, ind og ud indtil vi opnår lige præcis den lyd og det lydbillede
som vi finder helt rigtig.

4) Så erstatter vi den strømstærke effektforstærker med en lille fidus som ikke evner at drive de store højttalere.

Konklusion: Først og fremmest kommer der forvrængning, manglende kontrol, færre detaljer osv. men vigtigst i denne
sammenhæng er, at lydbilledet styrter sammen, der bliver for langt imellem højttalerne, dybden forsvinder, bassen forsvinder
osv. osv.

Hvad gør man så, man rykker højttalerne tættere sammen, flytter sweetspot tættere på og sandsynligvis højttalere tættere på
bagvæggen for genvinde lidt af den forsvundne bas.

Kom ikke og fortæl at udskiftninger i kæden før højttalerne, ikke kræver en justering af højttalernes placering … det er nemlig
galoperende nonsens og vidner om, at man simpelthen har for lidt erfaring i opstilling af udstyr.

Hvis man som anmelder eller tester eller kunde som prøver noget andet udstyr, ikke fintuner placeringen af højttalerne ved
udskiftning af elementer, så snyder man sig selv for at opleve hvad det nye element egentlig formår.

Go' aften
Morten

PS: Selvfølgelig drejer det hele sig om at høre musik, hvilket man også kan gøre på en clockradio. Men på et hifi-forum er det
nærliggende at sætte optimering af lyden i højsædet.
Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Uha , nu kan man ikke nøjes med at rykke i banditten, næ nu skal man rykke i kasserne, frem og tilbage, hver gang der kommer nyt i
bagkæden. HiFi er en sær størrelse
I mit stereo setup flytter jeg højttalerne frem og tilbage, ikke på grund af lyden, men grundet en 2 årig terrorist, der hjuler rundt derimde om dagen

Men ellers bruger jeg tiden på at lytte til musik, men vil ved lejlighed foretage diverse rykkere
Der er også nogen der har trukket strømkablerne med ind i tråden Altid rart at snakke strøm, for og imod , læg dertil venligst mærke til at
Mikkel har testet en forvokset stikdåse, som skulle gøre os tilhængere af strømfiltre, endnu lykkeligere Nu mangler jeg snart en test med
forskellige strømfiltre, gerne med Xindak, og så kan vi i den forbindelse rykke lidt i ban undskyld Højttalerne også. Men nu vil jeg skubbe
min pibe ind, trække bornholmerhuen godt ned over øjnene, og lukke mine trætte øjne i, så jeg kan lades op til del 2 af mit bornholmske eventyr.

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
det er ikke noget jeg tror på; det er noget jeg ved, og har hørt mange gange, så stik venligst piben ind

Tør du lade det komme an på en prøve - så møder jeg gerne op med kalibreret Brüel og Kjaer målegrej og sweeper dit rum - medens du kan skifte lystigt løs

Vi er enige om at en ændring i rummets frekvensgang i området 10Hz til 200Hz er der hvor vi skal kigge ikke ?

Iøvrigt ryger jeg ikke pibe :)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Så konklusionen må være, at en forstærkers manglende evner kan kompenseres ved, at rykke rundt på højtalerne... sikke en gang sludder! En ringe  forstærker forbliver ringe, uanset hvor meget man rykker rundt på højtalerne! Også selv om højtalerne ender med at stå 1½ meter fra hinanden, pegende i hver sin retning...

Og tro ikke, at jeg ikke har prøvet... selvfølgelig har jeg det. Men bitter erfaring, og en øm ryg, har flere gange bekræftet, at højtalernes placering aldrig kan kompensere for en ringe forstærkers manglende evner. Og hvem sætter også et sæt Wilson sammen med en "clockradio"?

Til gengæld har jeg også erfaret, at 99% af alle højtaler performer bedst inden for de samme 50x50 cm i lytterummet, selvfølgelig med forskellig vinkling. Kommer de udenfor, så går der ged i refleksioner osv.

Men jeg hylder forskellighed, og respekterer forskellige holdninger...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 02 Marts 2014 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Så konklusionen må være, at en forstærkers manglende evner, kan kompenseres ved at rykke rundt
på højtalerne... sikke en gang sludder! En ringe  forstærker forbliver ringe, uanset hvor meget man rykker rundt på højtalerne!
Også selv om højtalerne ender med at stå 1½ meter fra hinanden, pegende i hver sin retning...

Læs lige mit indlæg igen, jeg skrev intet sted at man kan kompensere for dårlig forstærker ved at flytte rundt på højttalerne,
men jeg skrev at når der bliver for langt mellem højttalerne, så rykker man dem tættere sammen og når bassen forsvinder,
rykker man højttalerne tættere på bagvæggen.

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 02 Marts 2014 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:
4) Så erstatter vi den strømstærke effektforstærker med en lille fidus som ikke evner at drive de store højttalere.

Konklusion: Først og fremmest kommer der forvrængning, manglende kontrol, færre detaljer osv. men vigtigst i denne
sammenhæng er, at lydbilledet styrter sammen, der bliver for langt imellem højttalerne, dybden forsvinder, bassen forsvinder
osv. osv.

Hvad gør man så, man rykker højttalerne tættere sammen, flytter sweetspot tættere på og sandsynligvis højttalere tættere på
bagvæggen for genvinde lidt af den forsvundne bas.

Jo, du skriver, at man kan kompensere ved at flytte højtalerne tættere sammen.

Det med bassen er vi meget enige om. Men at flytte højtalerne tættere sammen, og sweetspot tættere på, for at kompensere for manglende perspektiv er jeg ikke enig i. Kan forstærkeren ikke håndtere et ordentlig perspektiv, så kan højtaleren ikke forbedre det. Fuldstændig som at en forstærker ikke kan forbedre lyden fra en CD afspiller.

Uanset hvordan vi vender og drejer det, så kan vi kun minimere forringelsen fra lydkilden. For der vil altid ske en forringelse fra led til led. Sådan er det jo...  

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 02 Marts 2014 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Det med bassen er vi meget enige om. Men at flytte højtalerne tættere sammen, og sweetspot tættere
på, for at kompensere for manglende perspektiv er jeg ikke enig i.

Det går ikke godt med læsningen ;) Jeg skrev ikke at man kan kompensere for manglende perspektiv, men at når der bliver for
langt mellem højttalerne, så rykker man dem tættere sammen. Jeg kan desuden anbefale visse test-CD'er som på glimrende
vis afslører om højttalerne står for langt eller for tæt på hinanden.

Mikkel Gige skrev:

Kan forstærkeren ikke håndtere et ordentlig perspektiv, så kan højtaleren ikke forbedre det.

Bingo, lyden fra højttalerne er et resultat af hele kæden foran højttaleren, højttalerne samt akustikken og ikke som du skrev
tidligere, et resultat af højttaleren i sig selv og akustikken.

Mikkel Gige skrev:

Hvis en højtaler er sat op til, at interagere optimalt med et rum, så kan jeg slet ikke se hvordan en CD
afspiller eller forstærker skal kunne påvirke dette. En højtalers ageren med et rum er akustisk af natur, en højtalers ageren
med en forstærker er elektrisk af natur, og de to ting har intet med hinanden at gøre.

En højtaler får ikke nye akustiske egenskaber, fordi man skifter et kabel eller et apparat... det er simpelthen for langt ude...

Her tager du meget fejl, for én forstærker kan være så utilstrækkelig og dermed voldsomt begrænsende for højttalerens
formåen og én anden forstærker kan have alt det overskud, at højttaleren i sig selv bliver begrænsningen - dette er
yderpunkterne og så er der hundredevis af varianter indimellem.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 02 Marts 2014 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Vi bliver vist ikke enige...

Og jeg ved ikke om det er ord eller teknik, vi debatterer lige nu...

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 02 Marts 2014 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Det er tid til at sove, godnat, sov godt

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

hej forum.
jeg har nogen gange måtte erkende, at effektforstærkeren ligefrem har "krævet" at få lov til og bestemme, om højtalerne skulle placeres på stuens smalle eller brede led. forstærkeren kan åbenbart have stor indflydelse på højtalernes spredningskarakterestik.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Og er den absolutte fase i overensstemmelse med virkeligheden...? Den kan desværre variere fra indspilning.... En mulighed for at vende totalfasen er et af de bedre tiltag. Man kan vænne sig til meget, men når man er opmærksem på denne problematik, og gider prøve, er der meget at hente i rum og bas gengivelsen... desværre, sådan er det. En ny besværlighed er indført. Vende polaritet på højttalerkablerene til ca. hveranden CD,  Lyt efter akustik, anslag, opstår musikken som en "grød" mellem højttalerene eller er der "punktformighed" og rumfornemmelse...?

Dovenskaben vinder, hvis man ikke lige har lavet en nem løsning til faseskift.

exrumpyt

biceps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hvis en ny forstærker har det med at have et lille hæv i eks vis bunden. Kan det blive nødvendigt at justere på sine højtalere. Det helt alm logik.
Ligeledes hvis en ny cd har en tendens til fremhævet top kan en ny opstilling/justering også være hjælpsom. Har oplevet det et par gange. Især på
nye forstærkere eller kabler.
Til top Vis biceps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biceps

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Har erfaret (på den simple måde) at forstærkerne skal have så meget "overskud" gerne mindst 200% over det watt angivelse som står på højtaleren.   
I starten (i tidernes morgen da jeg var uerfaren og en ung knægt) gik jeg ud fra, det logiske må være, at hvis på højtaleren står "100watt" jamen så skal forstærkeren "også bare" kun være på 100watt
Med det resultat at jeg kunne høre at diskanten brokkede sig, når man nærmede sig 50% volumen ved afspilning af "fyldig" musik.
Så nu har jeg 4 stk 2x1kW PA forstærkere i mit 9.2 setup til at trække mine 3½ vejs USA fremstillede Vega'er
og ved 0dB master volumenindstilling spiller HT'erne perfekt og rent og diskanterne laver ingen mislyde.
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

biceps skrev:
Hvis en ny forstærker har det med at have et lille hæv i eks vis bunden. Kan det blive nødvendigt at justere på sine højtalere. Det helt alm logik.
Ligeledes hvis en ny cd har en tendens til fremhævet top kan en ny opstilling/justering også være hjælpsom. Har oplevet det et par gange. Især på
nye forstærkere eller kabler.

Ja da, men kun hvis forstærker eller CDP er fejlkonstrueret. Vi vil vel gerne have 20 Hz til 20 kHz +/- 0,5 dB ud af sådanne apparater, ikke sandt. Eller hvad?

Mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

biceps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

En ting er hvordan cd afspilleren er konstrueret. En anden ting er hvordan den spiller pladerne. Selvom ting ser flotte ud på papiret. Så kan den tonale
balance godt være noget andet. Eks vis boomet eller lys.
Til top Vis biceps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biceps

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Ændret udstyr giver, i min verden, altid anledning til nyjustering af højttalere.

Men igen, det kræver godt rum og udstyr, men er det på plads så har alt en betydning.

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Indlæg slettet... tråden handler ikke om strømkabler! /Admin

Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Når man sætter sine højtalere op i rummet, er det et kompromi. Men god afstand til bagvæggen, får man mere rum og dybde i musikken, men man mister den forstærkning i bassen.

Rykker man højtalerne tættere på, mister man dybde og rum, men får mere bas.

Det er en afvejning imellem dybde og bas, og derfor er der også mange der anbefaler brug af subwoofere.

Med ændring i anlægget, påvirkes lyden jo som bekendt.

Indlæg ændret - tråden handler ikke om strømkabler! /Admin

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes