Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Udmåling af rum akustik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Måske betyder placeringen af porten teoretisk set ikke så meget, men jeg har hørt de omtalte Proac højttalere nogle gange og flere har haft samme problem. Placeringen af porten imod gulvet tror jeg skaber problemer for mange, afhængig af rummet. Det virker som om at denne placering gør dem mere kræsne overfor rummets dimensioner og størrelse.

Men som Roky skriver, så vend højttaleren på hovedet og hør om det bliver bedre.

Mvh Ole

Til top Vis OleDP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleDP

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Rumkorrektion er ofte bedre end rygtet. Hvis du har lyst til at prøve, er der sikkert prøveversioner til PC. Kan du
beskrive din afspillerkæde? Måske er det nemt at sætte noget sammen, hvis vi kender din opstilling.En ven bruger dette:
http://inguzaudio.com/RoomCorrection/og er glad for det

Jeg bruger Room Eq Wizard allerede..
Kæde er er ligegyldig. Det er mit rum der laver problemet med de her højttalere. Jeg har haft flere ting foran højttalerne. Ingen
ændring i det område der boostes

Men det er forstærker, cd-afspiller og højttalere.
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2014 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

OleDP skrev:

HejMåske betyder placeringen af porten teoretisk set ikke så meget, men jeg har hørt de omtalte Proac højttalere nogle gange og
flere har haft samme problem. Placeringen af porten imod gulvet tror jeg skaber problemer for mange, afhængig af rummet. Det
virker som om at denne placering gør dem mere kræsne overfor rummets dimensioner og størrelse.Men som Roky skriver, så vend
højttaleren på hovedet og hør om det bliver bedre. Mvh Ole

Det vil jeg prøve. Kan nok give en indikation på om ændring af porten ændrer noget. Omvendt kommer bas/mellemtone jo tæt på
gulvet

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
pof@ skrev:
Rumkorrektion er ofte bedre end rygtet. Hvis du har lyst til at prøve, er der sikkert prøveversioner til PC. Kan du
beskrive din afspillerkæde? Måske er det nemt at sætte noget sammen, hvis vi kender din opstilling.En ven bruger dette:
http://inguzaudio.com/RoomCorrection/og er glad for det

Jeg bruger Room Eq Wizard allerede..
Kæde er er ligegyldig. Det er mit rum der laver problemet med de her højttalere. Jeg har haft flere ting foran højttalerne. Ingen
ændring i det område der boostes

Men det er forstærker, cd-afspiller og højttalere.

Kæden er ikke ligegyldig. Jeg spurgte for at finde ud af om du brugte PC som kilde, så ville det være oplagt at have korrektion der. Hvis du havde digitalt signal ud fra CD, kunne en korrektionspc skydes ind der. Squeezebox, så var det Inguz som nævnt.

Room Eq Wizard kræver da en pc? Du skriver kun forstærker, cd-afspiller og højttalere?

Hvis ikke DRC hjælper det mindste, forstår jeg det ikke.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2014 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Ja ok. Jeg er lidt old school, så den tanke slog mig ikke.
Jeg kører rent afspilning fra cd. Jeg har ikke planer om at skulle bruge streaming eller pc.

Jeg har brugt Room Eq for at finde ud af i hvor mange db boostet er på.. Dvs spyttet en frekvensgang ud i højttalerne gennem
forstærkeren, og derefter målt på db.

Jeg tænker at min eneste løsning lige nu er at prøve en behringer deq2496, dvs digital ind i den, digital ud og så over i en dac, for
så at kunne justere på bassen.

Kan læse mig til at nogle jubler og andre synes det sætter filter over lyden..

Jeg vil ikke ofre på de dyre Lyngdorf med mere, da jeg ikke vil bruge så mange penge på anlægget ;)

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Bare for at vende tilbage til det med room modes og de 50Hz, så er det en udfordring at simulere når du har direkte adgang
til køkkenet. Jeg prøvede for sjov skyld at lukke denne adgang, og så bruge de mål du tegnede ind, og så køre en
egenfrekvensanalyse, da jeg har adgang til den slags SW på arbejdet. Der er modes ved 40, 45, 51 og 60 Hz ved de
forudsætninger (og forudsat at prgrammet regner rigtigt ). Jeg har plottet den beregnede mode ved 51Hz. Der hvor der
er blåt er der et notch. Figuren viser lydtryksniveau, så der er ikke faseinformation med, men det er til gengæld nemmere at
se hvor de er notch, end hvis man bare plotter trykket. Som sagt er det ikke de rigtige betingelser, da jeg har lukket ud til
køkkenet, men bare for at vise at man godt kan regne på andet end rektangulære rum. I beregningen er det antaget at alle
flader er lydhårde.

Jeg er i øvrigt enig i at typen af basport/transmissionlinie gør en stor forskel, men det er svært at forudsige hvordan det
virker i de eksakte placeringer, betingelser. Tror ikke der er meget andet for end at lytte sig frem.

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2014 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Ok. Det ser spændende ud :) Havde man da bare et sådan program :)

Men jeg kan jo næsten regne ud at i min kommende stue der er rektangulært eller kvadratisk og i samme materialer, så er eneste
vej frem en rumkorrektion, da de samme højttalere jo nok vil give samme boost et eller andet sted der også....Medmindre fx en
fremadrettet port gør udslaget...Eller medmindre det er åbningen til køkkenet.
Jeg vil idag prøve at spille på tværs og se hvad der sker. Det er så bare ikke en mulighed at flytte anlægget (vil ikke indrette stuen
efter det)
Jeg er i bund og grund ligeglad med resten af spektret og om kurven er så liniær som muligt.... For de spiller p***e fedt de proac,
som de spiller lige nu, pånær omkring de 50hz. Det er ikke udholdeligt :(
Så måske man skulle bide i det sure æble og prøve sådan en behringer og så lægge sine fordomme på hylden. Jeg er nok lidt farvet
af så lidt i signalvejen som muligt, men hvis sådan en behringer tilfører lidt, men fjerner meget, går det vel op

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Kender ikke den Behringer, men har hørt hvad Boman har tryllet. Læs lige denne http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2441&zoneid=2

Han korrigere ikke kun for rum, men hvis du er glad for højttaleren i øvrigt, føler du næppe trang til at ændre på andet end bassen. Men det skal ikke forhindre dig i at gå samme vej.

Det jeg hørte hos Boman kan kun slås af akustisk livemusik uden elektronik blandet ind i kæden.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kører alt musik og film gennem en Anthem MRX300 receiver med rumkorrektion, og der er ingen vej tilbage.
Det ER bare tusindfold bedre end at sidde og lytte til baspukler.

Jeg har også dæmpet mit lytterum, men har ingen bass traps.
Mit rum har en pukkel ved ca 50 Hz som er særdelses kraftig når jeg har basrefleksportene åbne på mine TannoyD700, men rumkorrektionen justerer denne baspukkel (ca. 14 db) fint ned, og jeg har den ekstra fordel ud af det at min forstærker skal bruge meget mindre effekt i basområdet og kan spille markant højere.

Kan klart anbefale Anthem Receiveren, også til hifi.
Det er i sidste ende rummet der spolerer lydoplevelsen i langt de fleste hjem, og hvis man får styr på det kræver det ikke særlig meget guld, chrom og tusindlapper at få en super hifi oplevelse.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
Som jeg har gjort uden at få boostet væk.. :(
Må vente til den nye lejlighed og se om de spiller bedre der. Tvivler bare på det pga materialerne i rummet er de samme...

Har overvejet sådan en Behringer, men har ingen erfaring med det og vil jo helst ikke have at der lægges et "slør" over musikken,d
a signalet jo skal behandles

Materialerne i rummet har betydning, men du kan ikke konkludere at du får samme resultat i et andet rum bare fordi materialerne er de samme.

Dine nuværende rum dimensioner giver jo altså i den grad mulighed for et boost ved netop 50Hz. Både dine 7.5 meter og de 3.5-4.5 giver en del sammenfaldende stående bølger, og jeg tror det er dem som skaber problemet hos dig.

Dit nye rum har andre dimensioner, og din indretning bliver sikkert også anderledes, så vent nu og se hvordan det går, før du maler fanden på væggen.

Hvis din lytteposition er placeret i et meget uheldigt peak, hvilket det tyder på, så er det ikke altid nok at flytte rundt på højttalerne, det kan sagens være nødvendigt at flytte stolen/sofaen også.

Hvad angår rumkorrektion, det er ikke nødvendigvis nogen dårlig idé at bruge korrektion, dog synes jeg Behringers lydkvalitet er alt alt alt for dårlig til at yde et par gode ProAc højttalere retfærdighed.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Interessant test af Behringer + billig Sony cd med standard laktidskabler kontra high end grej!!

http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2014 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Ok, ja du har ret.
Og tænker jeg over det, så er der ovenpå min stue en stor terasse (mit loft). Når overboen går deroppe buldrer der sindsygt i
samme område, så mon ikke det er konstruktionen der det går galt...

Det er også det jeg tænker med den behringer.
Men den kan jo bruges som digital ind og ud, således den ikke skal konventere noget..

Jeg er til gengæld faldet over en del andre muligheder, som jeg vil tjekke op på...

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
Det er også det jeg tænker med den behringer.
Men den kan jo bruges som digitla ind og ud, således den ikke skal konventere noget..

Jeg er til gengæld faldet over en DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core digital room equalizer via stereophile..Den får deres Class A
Kunne være man skulle lure lidt på den istedet. Den justerer ogsp kun op til 500hz, og det er jo det område jeg skal have styr på,
da resten lyder p***e fedt (selvom det ikke måler pænt ;) )

Der er sikkert forskel mellem Behringer modellerne. Jeg forsøgte for nogle år siden med en DSP8024 (mener jeg den hed). Den lød virkelig dårligt på analog in/ud, så jeg købte digital in/ud til den. Det blev bedre, men den var stadig tydeligt hørbar, selv når alle filtre var slået fra. Den kunne IKKE bruges hvis målet var god lydkvalitet, efter min mening.

Stereophile er det blad jeg har allerstørst respekt for, jeg synes generelt deres anmeldelser er meget saglige og godt fulgt op af objektive målinger. De smider ikke om sig med "Class A" medaljer :)

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2014 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Det jeg tænker.
Men der er dog enkelte brugere der oplever en død mellemtone på netop den..På trods af at alle anmeldere er begejstrede

Jeg må hellere selv lytte efter, men sådan en er jo genial eftersom man jo så fremover ikke skal skifte højttalere hver gang man
flytter ;)

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Marts 2014 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Her er der lidt teoretisk (+praksis) baggrund

Room_modes
blog.kaistale.com
modecalc
standing-room
Modes
testtones_sinebursts 20-200
StandingWaves
amroc.andymel.eu

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2014 kl. 04:07 | IP-adresse registreret  

Der er rigelig med mulighed her at simulere
Raumakustik
Raumeigenmoden
Lautsprecher
hunecke.de rechner/

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2014 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes