| Sendt: 04 August 2014 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er nok et lidt anderledes emne end de fleste, og har ikke været i stand til at finde information om emnet indtil videre.
Håber derfor at nogle kan forstå hvad jeg mener, og komme med lidt afklaring til mit spørgsmål.
Jeg har købt mit et par Adm Avi 9.1t (red dot) med tilhørende subwoofer i stedet for mit gamle bose acoustimass 5 2.1
stereo system. For sjov skyld sad jeg og lavede lidt AB test i dag. Det korte af det lange er, at jeg har en app, der måler db.
Jeg anvendte denne til at indstille de 2 systemer så de spillede lige højt, når jeg skiftede hurtigt frem og tilbage. Til min store
overraskelse, så er der lydmæssig markant forskel på hvor "højt" de spiller i forhold til hinanden ved samme db lydstyrke.
Min kæreste konstaterede også, at hun synes den ene skar i ørene fordi den spillede for højt på trods af, at måleren
kontinuerligt viser, at lydtrykket er ens.
Og overraskende nok, så er det adm avi, der lyder som om de ikke spiller så højt på trods af hvad db viser. Bevares. Jeg
kan da godt få det til at spille højt, så det lyder højt, men så stiger DB også betydeligt - og vil gerne bevare hørelsen. :)
Er der nogen der kan forklare mig, hvordan det kan være at der tilsyneladende er forskel på den hørbare lydstyrke på trods
af, at db måleren viser samme niveauer?
|