Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jbl 250ti eller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 August 2014 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver at høre der er nogle kloge mennesker med kendskab til ovenstående model. Er der nogen som har hørt de forskellige versioner af denne højtaler op mod hinanden? Jeg har hørt den oprindelige i valnød for nyligt. Den lød i mine øre fyldig og varm med imponerede dynamik, men krævede dog et højt niveau for at rigtig at "åbne sig op". Desuden har jeg i forskellige andre sammenhænge for længe siden hørt Limited edition samt Jubilee. Begge de sidste to lød dengang i mine øre direkte hæslige, specielt Jubilee (dvs. skingre og usammenhængende). Det er jeg reelt var ude efter, var lyden fra 250ti (den i valnød), men med evnen til også at kunne spille lavt. Jeg håber det gir mening. Det kan værre, at nogen har en anden erfaring end mig mht. lyden fra Limited edition og jubilee? Ellers er jeg ude efter et alternativ (dog ikke ti5000). Det eneste alternativ jeg selv har kunnet finde, er de nye Jbl S4700 som koster et stykke over 100.000 kr. Der kan min pengepung ikke være med.
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 14 August 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

den s4700 er jo også en hel anden højtaler.....jeg har selv 250ti lemited edision købt i 91, og har haft den fra ny, jeg synes den er ret ok, jeg har dog koblet et sæt TAD diskanter, bånd fra pioneer HPM 150 ind på dem fra ca 12khz, og kører med aktivt delefilter, og lader ikke 250 gå længere ned end 40hz, og derunder bruger jeg en snell sub 1800 med en velodyne sm1 der stiller eq med en målemicrofon og det kører ok...men det er jo også hvad man kan lide....diskanten i de senere modeller af 250 har haft et ry for at være lidt hårde i lyden......altså titanium diskanterne....men jeg synes nu ikke det er så slemt som folk vil gøre det til......men igen lyd er individuelt.....nogen kan lide datteren nogen moderen....jeg havde ikke noget imod dem begge da...

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Hifitossen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life

Bruger siden: 02 December 2012
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 August 2014 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Find sådan et sæt kappa 8.1 I eller 8.2 og du får mange af de samme dyder som JBL blot med en uovertruffen diskant og mellemtone.
Med rette strømstærke forstærker er der bang for the buck til det du kan købe dem til på brugtnarkedet.

Find et velholdt eksemplar med intakte enheder. Specielt polydomen skal være mælkehvid og ikke glasklar. Er den glasklar tyder det på
at hårtørren har været fremme for at fremelske den gennemsigtige membran. Resultatet er desværre at membran revner og så er det slut. Blot et
godt råd.

De kan spille lavt med masser af luft og detaljer og give et los i røven hvis du ønsker. Men som JbL elsker de strømstærke watt og gerne mange af
dem.

Til top Vis Hifitossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifitossen

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 August 2014 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
den s4700 er jo også en hel anden højtaler.....jeg har selv 250ti lemited edision købt i 91, og har haft den fra ny, jeg synes den er ret ok, jeg har dog koblet et sæt TAD diskanter, bånd fra pioneer HPM 150 ind på dem fra ca 12khz, og kører med aktivt delefilter, og lader ikke 250 gå længere ned end 40hz, og derunder bruger jeg en snell sub 1800 med en velodyne sm1 der stiller eq med en målemicrofon og det kører ok...men det er jo også hvad man kan lide....diskanten i de senere modeller af 250 har haft et ry for at være lidt hårde i lyden......altså titanium diskanterne....men jeg synes nu ikke det er så slemt som folk vil gøre det til......men igen lyd er individuelt.....nogen kan lide datteren nogen moderen....jeg havde ikke noget imod dem begge da...vh velkommen

Det lyder som om du endte med at falde for søsteren ... Bånddiskant i Jbler er jo en alternativ løsning. De gamle Jbl'er får nerven frem i musikken på en måde som jeg savner i næsten alle moderne hifi højtalere. Jbl 044ti diskanten i 250ti er også titanium men lyder frisk og velopløst uden at blive hård, efter min vurdering. Jeg er så i tvivl om forskellen i forhold til Jbl 035ti der oprindeligt sad i dine Limited edition? Det er måske der, at "kæden røg af" for dem? Jubilee husker jeg ihvertfald som ultra hård og klinisk fra øvre mellemtone og op, mens at bassen stadig havde den fyldige og dybe klang. Til sammen blev det for mig totalt usammenhængende. Som sagt kan andre jo have oplevet dem på en anden måde...

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 August 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt JBL 250 ti jubilee og jeg er super tilfreds med den lyd som jeg har, der er ikke skinger diskant som du
beskriver, men en velopløst lyd med en dynamik som jeg ikke har hørt andre steder.

Det er bestemt ikke ligemeget hvad du sætter ind i hifikæden, man skal ikke bruge
lystklingende grej noget sted   

Jeg spiller selv med en parasound hca 2200II effektforstærker og højttalerkablerne er
chord signature, det er en rigtig god kombi.   

Hvis du kommer til nordjylland skal du være velkommen til et lyt.   
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 August 2014 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:
Jeg har et sæt JBL 250 ti jubilee og jeg er super tilfreds med den lyd som jeg har, der er ikke skinger diskant som du
beskriver, men en velopløst lyd med en dynamik som jeg ikke har hørt andre steder.

Det er bestemt ikke ligemeget hvad du sætter ind i hifikæden, man skal ikke bruge

Jeg spiller selv med en parasound hca 2200II effektforstærker og højttalerkablerne er

Tak for tilbuddet. Det kunne bestemt være rigtig spændende at høre dit sæt . Du kan jo risikere, at jeg ikke bryder mig om lyden. Men hvis du har det ok med den risiko, så kunne det godt være, at jeg vil ta' imod tilbuddet .
Mig bekendt har jubilee samme diskant som ti5000, et lidt større kabinet og totalt redesignet delefilter. Så jeg er ret overbevist om, at den lyder meget anderledes end den første 250ti model.

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2014 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Diskanten er ikke den samme som ti5000, den der sidder i mine er guldfarvede og superflotte.

Ahh kabinettet er vist en del større end ti5000, og delefiltret på jubilee er forladet, altså med et batteri i delefiltret.

Det er da ok hvis du ikke kan lide lyden på mit anlæg, men det spiller bestemt ikke skingert og usammenhængene,
men hvis anlæget du hørte jubille på sidst spillede sådan bliver det bestemt afsløret.

De er faktisk ret afslørende med hvad der kommer foran, og dynamiske forskelle er lette at høre

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 August 2014 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:
Diskanten er ikke den samme som ti5000, den der sidder i mine er guldfarvede og superflotte.

Ahh kabinettet er vist en del større end ti5000, og delefiltret på jubilee er forladet, altså med et batteri i delefiltret.

Det er da ok hvis du ikke kan lide lyden på mit anlæg, men det spiller bestemt ikke skingert og usammenhængene,
men hvis anlæget du hørte jubille på sidst spillede sådan bliver det bestemt afsløret.

De er faktisk ret afslørende med hvad der kommer foran, og dynamiske forskelle er lette at høre
Det kan være, at jeg tar fejl, men jeg er nu ret overbevist om, at bortset fra guldfarven så er det teknisk set samme type diskant (Jbl 050ti). Mht. kabinettet mente jeg i forhold til de ældre typer af 250ti .

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 15 August 2014 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

der sidder altså 044ti i modellen 250TI LE fra 91 bare til info!!!! velkommen ps jeg har nu også strømstærke effekt på mine, vincent sp 991+
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2014 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:
k.s.p skrev:

Tak for tilbuddet. Det kunne bestemt være rigtig spændende at høre dit sæt . Du kan jo risikere, at jeg ikke bryder mig om lyden. Men hvis du har det ok med den risiko, så kunne det godt være, at jeg vil ta' imod tilbuddet .
Mig bekendt har jubilee samme diskant som ti5000, et lidt større kabinet og totalt redesignet delefilter. Så jeg er ret overbevist om, at den lyder meget anderledes end den første 250ti model.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er samme diskant som sidder i TI 250 og i TI 5000 - i hvert fald om vi taler om den 250-version, som har "guld-diskanten". Og i øvrigt, lyder 250 ganske anderledes, bedre, end TI5000. TI 5000 er klart til den "lyse side" ( - i mine ører" skingrer" side) i forhold til TI 250.

TI 250 er faktisk en ganske fremragende højtaler, og giver musikken et fremragende "smæk" ( - med den rigtige effektforstærker spændt bag).

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 August 2014 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

De dramatiske forskelle du beskriver mellem de forskellige modeller af 250 TI må altså skyldes andet end højttaleren, da de
overordnet lyder temmelig ens. Har selv hørt den originale og ejer LE modellen.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 August 2014 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet følgende omkring service manualer. Først 250ti. Dernæst 250tiBQ (så vidt jeg ved, er det for Limited edition). Til sidst billeder fra service manual for Jubilee:

http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Technical%20Sheet/250Ti%20 ts.pdf

http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Technical%20Sheet/250TiBQ% 20ts.pdf 

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 August 2014 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Af en eller anden grund har hifi4all siden så lige tilføjet et mellemrum i de to første links. Det skal fjernes for at siden bliver vist rigtigt.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 August 2014 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 16 August 2014 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:
De dramatiske forskelle du beskriver mellem de forskellige modeller af 250 TI må altså skyldes andet end højttaleren, da de
overordnet lyder temmelig ens. Har selv hørt den originale og ejer LE modellen.
De kan simpelthen ikke lyde ens, da de har vidt forskellige diskantenheder og delefiltre. Så jeg vælger at stole på mine øre og konkludere at de spiller i øst og vest. Jeg er nok desværre nødt til, at købe alle tre modeller for selv at finde ud af hvad der egentlig er op og ned i det her...

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2014 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Diskanten i JBL 250ti jubilee ser sådan ud, den ser sgu da godt ud

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 August 2014 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Ja den ser rigtig fin ud . Jeg har været ved at søge lidt mere på den. Den skulle åbenbart hedde Jbl 050ti Gold. Du kan evt. prøve at google lidt på det, så får man forskellig info frem.
Jeg skal nok lige henvende mig næste gang jeg kommer nord på. Så kunne det jo være spændende med et lyt.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 August 2014 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke m jeg er klog nok :), men du skriver selv
varm med imponerede dynamik, men krævede dog et højt niveau for at rigtig at "åbne sig op"
jeg falder over dine ord
imponerede
krævede dog et højt niveau for at rigtig at "åbne sig op"
din egen analyse siger vel mere ... end nok for mig

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 20 August 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Ja det er min egen analyse. Jeg er ikke helt med på, hvad det er du falder over? Det selvfølgelig lyden jeg beskriver når jeg skriver, at de "åbner sig op" ved et højere lydtryk.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 20 August 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Det er lidt interessant når man ser på de tekniske data for henholdsvis 250ti og 250ti Jubilee. Den gamle vejede 68kg men den sidste var reduceret til "kun" 54kg.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes