Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: tv og dvd billede er dårliggt med mce (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thoho
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har netop fået købt og indstalleret en mediecenter com. Jeg har købt dyre kabler for at få det bedst mulige signal igennem. Mit problem er:

Selve brugergrænsefladen på skærmen og alm. billeder står knivskarpt på skærmen. men med det samme jeg skal se tv eller dvd over mediecentret så er kvaliteten ikke god, ved bevægelser hakker billedet en lille smule og genrelt er det ikke lige så flydene som tidligere. yderligere er der mere "grums" på billederne og jeg syntes farverne står dårligere.

Mit udstyr er som følger:

Samsung M71 40"

HP m7570 mediecenter.

Jeg har valgt at forbinde mediecenter og fjerner med et Lindy VGA kabel af de bedste på anbefaling fra Ronni fra AV-Connection.

Er der nogen der har oplevet et lignende problem og fremfor alt har en løsning på dette.

Til top Vis Thoho's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thoho

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 November 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hvilken opløsning kører du?
Hvilket MPEG2-codec?
Hvad ligger CPU-forbruget på når du afspiller DVD?
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Thoho
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kører opløsning 1360 x 768 jeg ved ikke hvad jeg bruger /om jeg bruger mpeg2 codec. jeg har bare sat maskinen til uden at installere noget yderligere. Cpu forruget ligger på mellerm 15 og 30 %

Thoho
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

jeg ville virkelig sætte pris på at høre om nogen har haft samme oplevelse, og meget gerne løsningsforslag. Vil det eventuelt hjælpe at køre dvi/hdmi. Jeg har fundet frem til i mit fjernsyns manual at korrekt opløsning på PC indgang er den som jeg i forevejen bruger 1360 x 768. giver det problemer i forhold til dvi/hdmi kablet?

Er der ting der skal specificeres ud for at kunne hjælpe så skriv endelig så finder jeg det frem.

Mvh Thomas Høtoft

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Der findes et program til MCE til at tjekke hvilket MPEG2-codec der er i brug. Prøv at søge tilbage her i forummet, det har været nævnt et par gange.

Hvad sker der hvis du afspiller DVD i fx WMP på dit TV? Altså uden at have startet MCE-brugerfladen?

Har du prøvet at tilslutte en almindelig skærm? Hvordan ser TV og DVD ud på den?

Samsungs TV understøtter ikke 1:1 pixelmapping via DVI/ HDMI, så VGA er bedst i dit tilfælde.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 November 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

576i....ikke just det samme som 1360 x 768.....slet ikke i MPEG2 med MOTION blur sat for højt....

Thoho
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Tak for svarene... jeg vil prøve jeres råd af når jeg kommer hjem idag (sidder på arbejdet) så vil jeg vende tilbage.

Jeg troede bare at når man købte sådan et mediecenter var det bare "Plug and Play" det er det så langt fra.

Jeg forstår ikke helt hvad patrioten mener? jeg er kun middel teknisk.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

576i som er det format ligger på en DVD skal oeinterlaces og opskaleres til 1360x768 og det bliver ikke altid lige kønt.
FFDShow kan med fordel bruges til opskaleringen, men det kræver en del opsætning for at kunne bruge det i MCE.

Thoho
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

deccheck resultater er sådan:

MP10 compatible: JA

Decoder Vendor: Cyberlink Video/ SP Decoder

Decoder File Name: CLVSD.AX

Decoderversion: 6.0.0.2715

MCE Compitable: JA

Preferred Decoder: JA

Yderligere har jeg prøvet at afspille dvd i mediaplayer alene og resultatet var ikke bedre. Er der nogen løsning på dette eller skal jeg bare skynde mig at retunere?

Mvh og på forhånd tak Thomas

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Prøv at hente en trial at Nvidias Purevideo og se om resultatet bliver bedre.

Du kan også prøve DScaler MPEG2 (gratis), eller er der noget med at den ikke kan bruges i MCE? (Kører ikke selv MCE).

Thoho
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Intet virker... Jeg returnerer maskinen...

Tak for svarene og hjælpen...

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Dscaler kan bruges i MCE, v5 at any rate. Thobo, prøv at sætte dig lidt ind i hvad det vil sige at afspille video fra PC. 

Din DVD decoder har meget at sige, og den kan tweakes, TGB.com er et godt sted at få tips til hvordan det kan gøres......

Som Zulu og jeg selv var inde på har du to problemer.....Din kilde er i 720x576 i 50 hz(hvis det er live tv og dvd.) Din monitor viser 1360x768, hvilket jo er væsentlig større end selve kilde materialet. Det svarer lidt simplificeret til, at du bruger digital zoom på et Digital kamera.  Dette er ikke hverken MCE eller din skærms skyld.... Kvaliteten af kilden er ikke bedre period.

En vigtig ting mht MCE og andre media frontends er dog at den oprindelige kilde (720x576 i dk) ved live tv osv kører igennem en Mpeg2 encoder hvorefter billedet decodes af din dvd decoder der så via dit grafikkort viser materialet  på din skærm.  (her har du allerede tre steder du kan tweake)

Mpeg2 er et såkaldt lossy format hvor der må forventes en en degradering af kvaliteten i forhold til den oprindelige kilde.....Blandt andet er Mpeg2, Mpeg4, xvid osv ikke så gode til at håndtere meget bevægelse uden synligt tab af kvalitet. 

Man kan dog give encoderen mere bitrate, tweake måden hvorpå den håndterer mange bevægelser eks motion blur, static temporal filter osv osv....

Du må læse lidt på lektierne før det bliver godt....

mvh Anders

Thoho
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

HEj... Jeg vil læse lidt på lektien. så må vi se hvad valget blir.

Tak for svarene og hjælpen jeg har fået. jeg vil studere siderne her i bund så jeg blir bedre rustet til at kaste mig ud i MCE eventyret

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 December 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hej Thoho, jeg ved godt at denne tråd er gået kold, men jeg vil bare lige skrive, at jeg har haft præcis de samme oplevelser som du.

Min intention var at bygge en High-End HTPC, men besluttede mig for at lave nogle test først.

Min skærm er en Sony 40V2000.

Først forsøg var at tilslutte computeren via VGA (Nvidia 6800 grafikkort) direkte til Sony’en. Og det gik egentlig fint indtil jeg skulle se DVD film.

Billedet blev som du beskrev det meget dårligere end på min dedikeret Pioneer DVD afspiller (via komponent)

Jeg prøvede at ændre de forskellige indstillinger, men der var intet at gøre. Prøvede også en anden computer med et ATI X200 grafikkort samme resultat.

Begge computere er mere end rigelige kraftige til at vise DVD-film.

Derefter gik jeg og tænkte over hvad der kunne være forkert og kom så på ideen om at bruge DVI -> HDMI. Digitalt all over måtte være løsningen.

HDMI’en fastlåste skærmformatet til 1280*720, jeg kunne dog tvinge den op i 1080 men begge formater passede ikke til min skærm. Der manglede top og bund i Windows. Og billedet blev ikke bedre.

Efter mine test har jeg langt planerne om en HTPC meget langt væk. Men det må jo kunne lade sig gøre på en eller anden måde. Andre gør der jo !!!

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er da ok at give op men helt ærligt, så tror jeg at jeres dårlige resultater og oplevelser med DVD fra PC er fejlslagne fordi jeres opsætning er for dårlig. Det tager som regel et par dage at få det finindstillet hvis man er Newbie på dette område og samtidig er meget kritisk mht billedekvalitet.

Som jeg har skrevet ovenstående er standard settings langt fra altid optimale, hvorfor man skal afsætte en del tid til fintuning på Decoder (Postprocessing)>Grafikkort>TV skærm, i den rækkefølge. Jeg vil i hvert fald våge pelsen og påstå at jeg kan sætte DVDafspilning op fra PC så det ser bedre ud eller  ligeså godt som en 5-10 kilos dvd afspiller.

Men der er her problemet ligger, fordi mange der går fra den såkaldte HIFI verden ikke hverken har forstand på, eller gider at bruge den nødvendige tid på at sætte sin computer ordentlig op. På en pc er der sjældent tale om Plug and play sådan som det er men det udstyr man kan købe i HIFI-klubben eller hvad nu.

Det er ikke nogen kritik af nogen i denne tråd eller andre, jeg konstaterer bare at tingene forholder sig på denne måde...

mvh Anders 

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Ok, det kan lade sig gøre. Jeg har undersøgt det nærmere og der er helt klart muligheder i HTPC. Men jeg havde bare den fejlagtige opfattelse, at det virkede ”Out Of The Box” Men sådan forholder det sig ikke.

Tak til Patriarken, god hjemmeside du har der. Laver du også en lige så god gennemgang af billede opsætningen som du har lavet af lyd opsætningen ?

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes