Forfatter |
|
Mr_Tarantino Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1556
|
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der en gylden regel for indstilling af frekvens på en aktiv subwoofer? Og skal man indstille denne direkte på subben eller på menuen i surroundreceiveren?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.h.t. indstillingens placering, anbefales det generelt at stille subbens egen frekvens så højt som muligt, og overlade det til receiverens digitale filtre at stå for den egentlige deling.
Der er ikke nogen gylden regel for delefrekvens på hjemmebiffer. Standard biografindstillingen er 80 Hz. Men, du bor næppe i en biograf, og der er så mange variabler i et hjemmesystem, at den frekvens højst kan bruges som udgangspunkt - der skal eksperimenteres.
God fornøjelse  .
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er 2 forskellige ting.
Den på subben (lavpass filter) SKAL helt op for at subben får LFE (SW signalet i 5.1)
Delfrekvensen / crossover stilles i receiveren og er den frekvens hvor de andre højtaler ikke længere skal spille deres egen bas men overlade det til subben.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man så skruer helt op på subben, hvor indstiller man det så i receiveren? Skal det ske manuelt eller med målemokrofon?
Jeg bruger en Sony STR-DA2400ES.
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr_Tarantino skrev:
hvor indstiller man det så i receiveren? Skal det ske manuelt eller med målemokrofon?
Jeg bruger en Sony STR-DA2400ES. |
|
|
Det må du selv om. Brug målemikrofon først og så finjuster selv bagefter.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvad med Level kontrolknappen, er der noget med den man bør vide? Skal den også skrues helt op som Frekvensknappen?
Jeg har fri imorgen, så der skal der leges med subwoofer ;)
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan normalt regulere niveauet på subben både på receiveren og subben selv. Et højt niveau på subben reducerer risikoen for støj, men om du skal skrue helt op, kan jeg ikke sige - måske skulle du prøve 2/3 - 3/4 på subben.
Med hensyn til FLarsens indlæg fortjener det at nævnes, at nogle receiverproducenter anbefaler at stille fronterne til 'Large', hvilket med par blot nogenlunde anstændige fronter indebærer, at subbens og fronternes frekvensområde kan komme til at overlappe en del. Det kan have visse fordele, men jeg bryder mig ikke om ideen, da en vigtig del af ideen med en sub derved går fløjten - men det er så min mening.
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Med hensyn til FLarsens indlæg fortjener det at nævnes, at nogle receiverproducenter anbefaler at stille fronterne til 'Large', hvilket med par blot nogenlunde anstændige fronter indebærer, at subbens og fronternes frekvensområde kan komme til at overlappe en del. Det kan have visse fordele, men jeg bryder mig ikke om ideen, da en vigtig del af ideen med en sub derved går fløjten - men det er så min mening.
|
|
|
Kan vi blive enig om at:
1) Sub lydsporet / X.1 / LFE indeholder frekvenser op til 120HZ ?
2) Hvis lavpass filteret på subben stilles til en laver frekvens end den højeste frekvens der sendes til den så mistes der lydinformationer ?
3) Vi vil gerne gengive alle frekvenser som alle lydspor indeholder ?
4) Hvis alle de andre højtaler stå som Large så skal subben kun gengive LFE lydsporet og ikke andet?
Påstand. I et surround setup er det en ultra vigtig opgave for subben at gengive LFE lydsporet.
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juni 2014 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audison skrev:
Hvis man har koblet sin subwoofer på subwoofer-pre-out på surroundforstærkeren og stillet subwooferens delefrekvens op til
max
og stiller surroundforstærkerens sub out til f.eks 70 hz, kommer der så stadig lyd ud af subwooferudgangen (pre out) mellem
70 og 120 hz ?? |
|
|
Hvad er det for en surround forstærker du tænker på. Jeg vil gerne lige se hvad de skriver om "sub out". Hvis det er crossover så kommer der stadig lyd ud med frekvenser over det crossover står på. HVIS det er et X.1 signal der afspilles vel og mærke, ikke ved 2.0 signaler (stereo).
Audison skrev:
Hvis der kommer lyd ud mellem 70 og 120 hz er det så ikke lidt lige meget om surroundforstærkerens delefrekvens står på 60
eller 90 hz ? |
|
|
Nej for crossover (delfrekvens) bestemmer ved hvad frekvens at de højtaler der er sat til small aflastes af subwooferen.
LFE (sub lydsporet) og crossover er 2 forskellige ting.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Juni 2014 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så nu er jeg jo lidt forvirret... Hvad skal jeg præcist gøre?
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juni 2014 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal skrue helt op for lavpass filteret på din sub, ellers får du ikke alle lyde men. BASTA
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juni 2014 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det er jeg enig med FLarsen i. Overlad det til receiveren at sørge for delingen.
Begrebet 'LFE' (Low Frequency Effect) er en lidt uhåndterlig størrelse. Det benyttes ofte om alt, hvad receiveren sender til subben, men det er galt. LFE er en betegnelse for et særligt, seperat lydspor (der, som FLarsen nævnte, kun indeholder frekvenser under 120 Hz), der blev indført for at give lavfrekvent hjemmebio-lyd mere dynamik. Det kunne gøres uden de store problemer, da bas, set i det digitale domæne, ikke fylder ret meget.
I de oprindelige surroundformater var der slet ikke et sådant, seperat, lydspor til den dybere bas - det var udelukkende receiveren, der sørgede for en eventuel deling og monoisering, bassen befandt sig på de 5 lydspor (i den helt oprindelige analogversion af surround, kun 4 lydspor), som osse indeholdt resten af toneområdet.
Selvom LFE-kanalen kan indeholde frekvenser op til 120 Hz, sørger indspilningsteknikerne som regel for, at den skæres af over 80 Hz. Og, som FL osse nævner, kan man indstille anlægget således, at subben kun gengiver LFE-kanalen, ikke den dybere bas på de andre kanaler. Det kræver så, at resten af højtalerne kan spille en rimelig, dyb, bas.
FLarsen, i mit første indlæg plæderer jeg netop for, at subbens egen-indstilling m.h.t. frekvens stilles højt (for at overlade jobbet til receiveren). Jeg har indtryk af, at du tror, vi er uenige, men det er vi vist ikke .
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 06:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
FLarsen, i mit første indlæg plæderer jeg netop for, at subbens egen-indstilling m.h.t. frekvens stilles højt (for at overlade jobbet til receiveren). Jeg har indtryk af, at du tror, vi er uenige, men det er vi vist ikke .
|
|
|
Det tror jeg så ikke mere, dejligt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode uddybende forklaringer :)
|
Til top |
|
|