Forfatter |
|
K__J Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 27 Juni 2014 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt et par Elac BS244.2 til fronten og en CC241.2 til center og mangler nu en sub og et par baghøjttalere.
Sub'en skal kunne spille både musik og film, være forholdsvis lille. Feks er velodyne 800ultra en fin størrelse.
Budget er max 10k, men meget gerne billigere
Baghøjttalerne skal kun bruges til film og være så små/diskrete som muligt, men samtidig lyde fornuftigt.
Budget hmm ja det skal ikke være et sæt BS243 :)
Hvordan finder jeg frem til den rigtige sub. Jeg kan jo ikke slæbe mine højttalere med rundt for at se om den supplere dem
godt.
Hvad har i af forslag?
|
Til top |
|
|
Porkyhead Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 261
|
Sendt: 27 Juni 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg godt, at det ikke passer dine krav 100%, men jeg har en Dali SWA 12 subwoofter samt 2 x System Audio SA210
baghøjttalere til salg, som du kan få til en god pris. Ved dog ikke om sub og højttalere er for store til dit behov?
__________________ Hilsen Christian
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 27 Juni 2014 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkom
1. Har man noget til salg så brug Køb, salg og Bytte
Næste.
Sub, køb en som du syntes om, den du selv tænker på
Baghøjttaler, vælg nogen som du kunne tænke dig, normalt vil jeg sige at de skal matche dine fronter, men nu har jeg ikke selv levet op til dette
princip, ... Så det..  Så kig lidt på hvad du vil give og så ellers søge, lige nu kører jeg med et par små Miller og Kreisel, og de sparker r.v, før var
det Tannoy Eyris 1, men de bruges nu i mit stereo setup, men de gjorde det nu også godt som baghøjttaler.
|
Til top |
|
|
K__J Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der har input ?
|
Til top |
|
|
Allan_Ø Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2014 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svaret er vel Elac Sub og baghøjtaler, så hænger lyden sammen
Elac 243 til baght og Elac 2030 til subben __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par Monitor Audio Silver FX på væggen.
Mine er i hvide og er meget diskrete - jeg er fuldt tilfreds med lyden og skønt de er af et andet mærke end mine fronte/center,
så syntes jeg de integrere fint.
De er dipol/bipos (kan omstilles) og giver en rigtig god surround lyd.
Monitor Audio Silver FX
Bare et bud.
Mht. sub, har jeg haft en Velodyne SPL800 og den gjorde det fin - find en brugt.
Begge findes jævnligt brugt - brug evt. Hifi Shark til at lede i.
|
Til top |
|
|
K__J Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Allan_Ø som tømrer burde det ikke være noget problem at bygge noget selv, men så skal den en tur forbi en autolaker
osv.
@ramma 10.000 for et sæt baghøjttaler er meget mere end jeg har lyst til at give. Måske også lidt synd at bruge dem som
baghøjttalere.
Subben behøver vel langt fra matche på nogen måde?
@damkel hvordan fingere det når jeg sidder 30cm fra bagvæggen. På den ene side er der en væg 3-3,5m fra lytteposition
hvor højttaleren skal sidde tæt på. Og på den anden side er der er der ingen væg i nærheden af højttalere. Jeg tænker at
den ene reflekterer i vægen på den ene side og ikke på anden anden, når de er bygget som de er.
Hvordan lytter man sig frem til den rigtige sub når man ikke kan slæbe sine højttalere med rundt. Og hvordan finder man
baghøjttalere. De behøver jo ikke være lige så lækre som mine 244 så jeg finder jo hurtig en masse fejl hvis hvis jeg lytter
til dem som hvis de skulle bruges til front.
Hvilket freq. område har man brug for til baghøjttalerne?
|
Til top |
|
|
CianDK Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 206
|
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også købe ELAC for at få bedre sammenhæng. Dog mener jeg ikke bag- og sub er nær så kritisk som at de tre fronter er
nogenlunde ens. Jeg har selv en Elac 2030 Sub og rigtig glad for den. Jeg har ikke prøvet andre subs, så det er ikke noget jeg er
ekspert i, men den går rigtig dybt i min stue for en forholdsvis lille sub.
For at uddybe lidt: Jeg kører selv med B&W DM303 som baghøjtalere sammen med mine PMC fronter og center. Det synes jeg godt
kan gå an men det ville være selvfølgelig optimalt at få et sæt PMC baghøjtalere. Det blev tydeligere end forventet da jeg fik min
center skiftet til PMC, hvor meget sammenspillet mellem højtalerne har at sige...
__________________ MVH Claus
|
Til top |
|
|
Britney Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=133086&title=s -nye-elac-bs243-sort-hjglans
|
Til top |
|
|
pnnh Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 911
|
Sendt: 06 Juli 2014 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger Elac WS 1235 væghøjtalere til bag.Har Elac FS 247 som front og Elac CC 241 som center.Det lyder rigtigt godt.
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 9300,-kr kan du få Elac BS142 som bag og Elac Sub 2030...
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
K__J skrev:
@damkel hvordan fingere det når jeg sidder 30cm fra bagvæggen. På den ene side er der en væg 3-3,5m fra lytteposition
hvor højttaleren skal sidde tæt på. Og på den anden side er der er der ingen væg i nærheden af højttalere. Jeg tænker at
den ene reflekterer i vægen på den ene side og ikke på anden anden, når de er bygget som de er.
|
|
|
Surround højttalere bør sidde med front mod lyttepladsen.
For mit vedkommende sidder de begge på side væggene, hvis det ikke kan lade sig gøre, så må man jo ud i noget med
beslag.
Om det gør en forskel, at den ene hænger på eller tæt på en side væg og den anden ikke - sikkert, men hvad vil du gøre
ved det
Det må jo nok også komme an på en prøve - surround højttalere skal jo give rumfornemmelsen og jeg tror ikke, at det er så
væsentligt, at de sidder forskellige akustisk - men, det er muligt jeg her tager helt fejl (for optimalt er det jo ikke...)
På den anden side, så er alt i vores setup jo på en eller anden måde kompromiser...
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, sidder og læser tråden og er faktisk i tvivl om, hvorvidt vi egentligt taler om surround højttalerne eller bagkanaler???
Altså dem som sidder i siden og giver surround lyden, eller dem som sidder bag ved lyttepladsen.
Men, jeg mener at have forstået, at du taler om et 5.1 opsæt, så det er surround højttalere vi taler om.
Placering af højttalerne kan man læse nærmere om f.eks. på THX's hjemmeside.
|
Til top |
|
|