Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Anlæg placering mellem højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg hra et par Rega R7 med basserne siddende i siden.
De står i hvert sit hjørne i en vinkelstue, med cirka 3,5meters mellemrum med basserne ind imod hinanden, da jeg ikke vil
have basserne til at skyde direkte ind i væggen (cirka 20cm til væggen)

Jeg overvejer at sætte mit anlæg op lige imellem højttalerne, men så er det jo jeg tænker hvor smart er det egentlig? Basserne
smider jo bassen direkte ind i systemet, og jeg kan kun komme i tanke om at det ikke er alt for godt... Eller er jeg forkert på
den?

Mvh
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det har den store betydning jeg har lidt af samme løsning  men jeg har dog rykket mine højttaler lidt frem i forhold til stereo bænken

Bassen er jo rundstråle

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

ok
Jeg tænker bare at bassens membran står direkte mod pladespiller og cd afspiller i fald. Dvs cirka 1meter fra....
der er vel ikke andet for end at prøve sig frem
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

det er jo bare at prøve  du vil også opnå en bedre lyd  hvis du får luft til bagvægen.......og rette vinkling på højttalerne

jeg har selv lige justeret mine HT  en 5mm mindre ind  så vi snakker fin justering her  men det er da værd at prøve ud, måske få en god ven med til at lytte

men klart en god afkobling af dig gramafonen er altid godt

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Det er aldrig en god ide at sætte anlægget der hvor langt hovedparten af os sætter det nemlig mellem højtalerne. Man har
her pludselig en masse ting som vil give løbetidsforvrængning i form af difraktion. Dette vil give en kamfiltereffekt som
igen vil give små men meget stejle udfasninger af meget smalle frekvensbånd.

En anden ting er at langt de fleste højtalere lyder rigtig godt når de står meget fri af alle vægge, 1-2 meter fra bag og
sidevægge.

Derfor synes jeg du skal lave en dynamisk løsning hvor du trækker højtalerne frem når du lytter og bare nyder og så
acceptere en andenrangslyd når du bruger anlægget som baggrundsmusik.

Hvis du benytter dig af at trække højtalerne frem når der skal lyttes, vil du have glæde af nogle glatte afkoblingsfødder,
hvis du har tæppe findes der et relativt billigt produkt som hedder noget så logisk som "sliders" og hvis du har trægulv,
kunne du benytte dig af noget filt under eventuelle spike-gulv beskyttere.

En anden benefit er at du så kan lave den almindelige "husalter" opstilling uden at anlæggets diffraktioner får nogen særlig
betydning, da du her udelukkende har bagudstråling fra højtalerne at ødelægge.

Om bassen vender ind eller ud er kun betydende i forhold til fasen og bør vel stå som det står beskrevet i manualen.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Der har været skrevet en del i hifi+ om, at det er bedre at placere forstærkere etc. fx langs en sidevæg end mellem højttalerne. Jim Smith advokerer i
sin bog "Get Better Sound" for det samme. Og det forslås af de årsager, som Mercury nævner.

Det kræver så til gengæld, at man typisk bliver nødt til at benytte lange/noget længere højttalerkabler (eller ic-kabler, hvis man har aktive højttalere),
men hvis det overhovedet kan høres, så mere end opvejes det af fordelene ved ikke at stille anlægget mellem højttalerne.

Mine familie- og boligforhold tillader ikke anden placering end mellem højttalerne, men jeg rykker mine højttalere ud i en mere fritstående position,
når der skal lyttes seriøst/koncentreret og har ved hjælp af flytbare absorbenter, der kan opstilles og nedtages i løbet af få minutter, forsøgt dels at
tæmme dagligstuens mindre hensigtsmæssige akustik, dels at afbøde de værste ulemper ved en placering af pladespiller og elektronik mellem
højttalerne.

Jeg kunne utvivlsomt squeeze endnu bedre lyd ud af mit anlæg, hvis rummets akustik var bedre og anlæggets indbyrdes placering kunne optimeres,
men som det er nu, kan jeg ikke andet end forsøge at få det optimale ud af anlægget i forhold til de givne rammebetingelser ... men det er nu også
OK
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes