Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg af enheder til delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klaus Mejdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej derude:)

Hvordan vælger man enheder til sit delefilter? Kigger man på delefilterets watt og vælger ud fra det, eller skal man kigge på
outputtet for hver udgang på delefilteret (bas, mellemtone, diskant) og vælge enhederne ud fra det?
Til top Vis klaus Mejdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klaus Mejdahl

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Det plejer som regel at gå den modsatte vej, at man først vælger de enheder man synes godt om, og derefter tilpasser delefilteret. :-)
Hvis jeg var dig ville jeg følge denne procedure i stedet, eftersom enhederne som regel vil koste mange gange mere end delefilteret.

Men en tommelfingerregel lyder at jo bedre enheder du bruger, jo mindre stejlhed i filteret kan du tillade dig at bruge. F.eks. vil et par
gode Scanspeak enheder nemt kunne give et godt resultat med 6 dB filtre, mens et par billige kina enheder sandsynligvis vil kræve 24 dB/okt for at
give et godt resultat. Hvis du bruger 24dB på Scanspeak enhederne, så vil resultatet efter min mening blive ringere, idet et stejlere filter
godt nok vil reducere forvrængningen i overgangsområdet, men på den anden side er det meget svært at styre fasegangen omkring
delefrekvensen. Det udmunder sig i at der bliver et tydeligt sweetspot, og at dynamikken kan risikere at forsvinde i en del af toneområdet.

Efter din sjove fortolkning af opgaven :-), bliver dette jo til at hvis dit filter er et 6dB filter, så skal du nok gå efter et par dyre og
gode enheder, men hvis det er 18 eller 24 dB, så er det oplagt at gå efter nogen billigere enheder.

For et tovejs system kan du vælge en bas på op til 6 tommer, det er efter min erfaring max, mens 5" synes at være optimale til tovejs.
Men efter min mening en 8" bas vil få svært ved at "nå sammen" med en 1" dome diskant (som er det mest normale). Men der er da undtagelser.
Har du et tre-vejs system på bordet, så kan du roligt vælge større bas, eller omvendt, hvis du vil have en større bas, så er du nødt til
at tænke i tre-vejs.

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

klaus Mejdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Så hvis jeg f.eks. havde det her http://elektronik-lavpris.dk/p121549/N-VS-HW3/120NG/8_Delefi lter_3-
vejs_100/160W_8R_VISATON_/ så ville det være ok, hvis jeg havde nogle gode enheder dertil? :)

Jeg er ikke så teknisk anlagt hvad filtrer angår, så hvad valg af enheder angår, så vil et filter, som ovenstående, være okay
med et par lidt dyrere enheder.
Nu kan jeg så spørge om, hvordan man så vælger den enkelte enhed, altså diskant, mellem og bas. Er der en
tommelfingerregel til det, eller vælger man bare en enhed man synes er af kvalitet eller andet? :P
Til top Vis klaus Mejdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klaus Mejdahl

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 19 Juli 2014 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Tja, det er jo et 12/12 filter, så lidt begge dele og ingen af delene.

Normalt vil et selvbyg projekt vel starte fordi man har en eller anden idé eller billede af noget man gerne vil bygge.

Så måske var det rimeligt at overveje hvor vil du hen i forhold til at købe en færdig højttaler? Er det noget med speciel lyd, specielt design,
eller noget helt 3.?
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 19 Juli 2014 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til delefilteret, så skal du som udgangspunkt bruge 2 kondensatorer og 2 spoler, samt en tilpasningsmodstand til at lave et 12/12 delefilter tovejs.
Kondensatorerne (mellem 3.3 og 10uF) kan købes i god kvalitet til 10 - 25 kr pr. stk. mens spolerne løber op i noget der ligner 50 kr. for begge. (Priserne er
fra netsound, men kan sikkert også findes billigere hvis man ser sig omkring). Modstanden her kommer man langt for 5 kr. så vi havner i alt på under 100kr i
komponenter for sådan et 12/12 filter i komponenter i god kvalitet.

Så kan man altid være feinschmecker, og mange bruger 1000 vis af kroner på nogle specielle kondensatorer, for at opnå en helt speciel lyd.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes