| Sendt: 19 Juli 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det plejer som regel at gå den modsatte vej, at man først vælger de enheder man synes godt om, og derefter tilpasser delefilteret. :-)
Hvis jeg var dig ville jeg følge denne procedure i stedet, eftersom enhederne som regel vil koste mange gange mere end delefilteret.
Men en tommelfingerregel lyder at jo bedre enheder du bruger, jo mindre stejlhed i filteret kan du tillade dig at bruge. F.eks. vil et par
gode Scanspeak enheder nemt kunne give et godt resultat med 6 dB filtre, mens et par billige kina enheder sandsynligvis vil kræve 24 dB/okt for at
give et godt resultat. Hvis du bruger 24dB på Scanspeak enhederne, så vil resultatet efter min mening blive ringere, idet et stejlere filter
godt nok vil reducere forvrængningen i overgangsområdet, men på den anden side er det meget svært at styre fasegangen omkring
delefrekvensen. Det udmunder sig i at der bliver et tydeligt sweetspot, og at dynamikken kan risikere at forsvinde i en del af toneområdet.
Efter din sjove fortolkning af opgaven :-), bliver dette jo til at hvis dit filter er et 6dB filter, så skal du nok gå efter et par dyre og
gode enheder, men hvis det er 18 eller 24 dB, så er det oplagt at gå efter nogen billigere enheder.
For et tovejs system kan du vælge en bas på op til 6 tommer, det er efter min erfaring max, mens 5" synes at være optimale til tovejs.
Men efter min mening en 8" bas vil få svært ved at "nå sammen" med en 1" dome diskant (som er det mest normale). Men der er da undtagelser.
Har du et tre-vejs system på bordet, så kan du roligt vælge større bas, eller omvendt, hvis du vil have en større bas, så er du nødt til
at tænke i tre-vejs.
|