Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 10:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Ikke lovligt!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Tange mak, var ikke klar over at man kan beholde sin digitale kopi når man ikke har orginalen, det vil sige, at de 5000 cdèr jeg har stående på loftet, kan jeg bare sælge, og beholde min digtale kopi, de er købt over 25 år, og ikke med vidresalg for øje ?.

Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

kimz skrev:

Tange mak, var ikke klar over at man kan beholde sin digitale kopi når man ikke har orginalen, det vil sige, at de 5000 cdèr jeg har stående på loftet, kan jeg bare sælge, og beholde min digtale kopi, de er købt over 25 år, og ikke med vidresalg for øje ?.

Husk lige, at du sikkert skal kunne bevise at du engang har ejet alle disse CD'er. Har du kvitteringerne? Men, ja bare sælg dem - det er lovligt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Næste spørgsmål

Nu har man så solgt sine CD, og har den lovlige kopi. Men, man har jo ikke længere originalen. Må man så lave sikkerhedskopier af sine lovlige kopier? Umiddelbart nej, da man jo kun må lave en kopi når man selv ejer originalen.

Jeg vil ikke spørge kulturministeriet igen, men måske andre har mod på det.

kimz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har rippet alle til flac, og selvfølgelig har jeg en backup, har sq ikke kviteringer, men jeg har da billeder, af det meste, altså lidt på afstand, det er så fedt at man kan have den kapacitet, på en pc i dag.
Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Nu har man så solgt sine CD, og har den lovlige kopi. Men, man har jo ikke længere originalen. Må man så lave sikkerhedskopier af sine lovlige kopier? Umiddelbart nej, da man jo kun må lave en kopi når man selv ejer originalen.

"Det er efter bestemmelsen ikke et krav, at man fortsat ejer det originaleksemplar, som har dannet grundlag for kopien. Det er derfor tilladt at bevare en lovlig kopi, efter at originaleksemplaret er blevet videresolgt eller på anden måde overdraget. I tilfælde, hvor et eksemplar af fx en musik-cd eller en dvd-film købes m.h.p. på returnering eller videresalg, eller hvor der sker en systematiseret videreoverdragelse, vil forholdet dog ud fra almindelige omgåelsesbetragtninger være omfattet af forbuddet. Det er tilladt at anvende en sikkerhedskopi eller en anden lovlig kopi, selv om originaleksemplaret er gået til grunde eller er blevet stjålet."

http://www.infokiosk.dk/sw6659.asp

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Kjeldsen skrev:

"Det er efter bestemmelsen ikke et krav, at man fortsat ejer det originaleksemplar, som har dannet grundlag for kopien. Det er derfor tilladt at bevare en lovlig kopi, efter at originaleksemplaret er blevet videresolgt eller på anden måde overdraget. I tilfælde, hvor et eksemplar af fx en musik-cd eller en dvd-film købes m.h.p. på returnering eller videresalg, eller hvor der sker en systematiseret videreoverdragelse, vil forholdet dog ud fra almindelige omgåelsesbetragtninger være omfattet af forbuddet. Det er tilladt at anvende en sikkerhedskopi eller en anden lovlig kopi, selv om originaleksemplaret er gået til grunde eller er blevet stjålet."

Det er nogenlunde det svar jeg selv har fået, men det siger ikke rigtigt noget om hvorvidt man må kopiere sin sikkerhedskopi når man har solgt sin originale udgave. Hvis systematiseret overdragelse = salg af alle sine CD'er, så er sagen dog rimelig klar.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

golfdane skrev:
Kjeldsen skrev:

Det er nogenlunde det svar jeg selv har fået, men det siger ikke rigtigt noget om hvorvidt man må kopiere sin sikkerhedskopi når man har solgt sin originale udgave. Hvis systematiseret overdragelse = salg af alle sine CD'er, så er sagen dog rimelig klar.

Systematiseret betyder vel at det er sat i system på en eller anden måde. F.eks. "Bytteklubben", hvor CD'ere udveksles i byttehandler med henblik på at du kopierer den, inden du igen bytter den til en ny CD.
Det hjælper altså ikke en gruppe mennesker der har indgået en aftale om at en købt CD bliver foræret (gratis overdragelse) gentagne gange, for til sidst at havne hos den oprindelige køber, og hvor hver "temporære" ejer sørger for at tage en kopi.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Næste spørgsmål

Jeg vil ikke spørge kulturministeriet igen, men måske andre har mod på det.

Det tror jeg bestemt du må.. Hele bagtanken med det at det er lovligt at kopiere en cd du selv ejer er noget med fleksibilitet, at du kan tage musikken med på en løbetur eller i bilen uden at risikere at miste eller ridse din original, bruge musikken fra en NAS og den slags. Betingelsen er at kopien kun er til dit private brug / din husstands brug - dvs. ikke noget med at sælge kopien, lave en kopi til din ven og den slags..

Selv om du senere sælger originalen har du stadig lov at bruge kopien til eget brug, jeg kan ikke se at det fx. at kopiere din kopi fra din NAS til en skive du kan have med i bilen falder udenfor "dit eget private brug".

Du tilbydes noget fleksibilitet mod at acceptere nogle restriktioner. Jeg kan ikke se noget sted at restriktionerne på kopien ændrer sig fordi du sælger originalen, så den fleksibilitet du kan bruge kopien med bør være uændret..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 24 August 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har idag fået svar på min egen henvendelse til kulturministeriet.

Der står, i sin fulde ordlyd:

"Tak for din henvendelse af 9. juli 2010 angående digital kopiering af musik-cd'er.

Det er ifølge opretshavsloven tilladt at lave digitale kopier af musik-cd'er, som man ejer, f.eks. ved at kopiere dem over på
en computer, hvis formålet med kopieringen er at lave en kopi til sig selv eller personer i ens husstand.

Det er ikke tilladt, at kopiere sine musik-cd'er til personer, der ikke er en del af ens husstand.

Hvis man laver kopier af sine musik-cd'er med det formål at kunne sælge originalen videre og stadig have adgang til
musikken, kan det ikke udelukkes, at det ved en konkret vurdering vil blive betragtet som ulovlig omgåelse af
ophavsretslovens regler om privatkopiering."
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 August 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

så bør man jo spørge kulturministeriet:

"jeg har kopieret mine CD´er over på harddisk, og nu har jeg ikke længere plads til originalerne. Må jeg så sælge dem? Jeg havde egentlig tænkt mig at beholde dem, men det er desværre ikke længere muligt."

- og så se hvad de SÅ svarer!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 14
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes